تبلیغات در جستجو کافه‌بازار

تبلیغات در جستجو؛ یک قدمی نصب: «تبلیغات در جستجو»، ابزارتبلیغاتی موثری است که موجب نمایش برنامه مورد نظر برای ۴۰ میلیون کاربر فعال بازار می‌شود که دایره‌ی کلمات مرتبط با برنامه‌ی مورد نظر را جستجو می کنند و آن برنامه در بالاترین گزینه با برچسب تبلیغ نمایش داده شده، علاوه بر دیده شدن، کاربر را به سمت نصب سوق می‌دهد.

# آشنایی با پنل تبلیغات

# مراحل انجام تبلیغات جستجو چیست؟

  1. افزایش بودجهٔ تبلیغات
  2. ساخت کمپین جدید برای برنامه‌ی مورد نظر شامل انتخاب نام، بسته‌ی برنامه، تاریخ، بودجه و وضعیت کمپین
  3. ثبت پیشنهاد و قیمت پیشنهادی برای فشردن دکمه نصب

# من به عنوان توسعه‌دهنده یک قرارداد همکاری با کافه‌بازار دارم، چرا باید قرارداد جدید امضا کنم؟

تمامی توسعه‌دهندگان برای آغاز همکاری با کافه‌بازار، در ابتدا قراردادی حقوقی را که بین کافه‌بازار و آن‌ها منعقد می‎شود، می‌پذیرند. علت انعقاد قرارداد جدید این است که امکان دارد توسعه‌دهنده‌ای تمایلی به تبلیغ برنامه‌ی خود در بازار نداشته‌ باشد و همچنین بخش‎هایی در زمینه‎ی تبلیغات هستند که نیاز به توجه جداگانه‎ی توسعه‎دهندگان دارد، هر توسعه‌دهنده که تمایل دارد از سیستم تبلیغات جستجوی بازار استفاده کند، باید علاوه بر شئونی که در متن قرارداد کلی توسعه‌دهندگان ارائه شده و پذیرفته‌است، به مفاد قرارداد حقوقی «نمایش محتوای دیجیتالی در جست‌وجوی بازار» نیز متعهد باشد.

# اصطلاحات به کار رفته در تبلیغات جستجوی بازار به چه معناست؟

  • جستار (Keyword): کلمه یا مجموعه کلماتی که کاربر جستجو می‌کند و شما تمایل دارید روی آنها تبلیغ بگذارید
  • پیشنهاد (Bid): پیشنهادی ک: نسبت تعداد فشردن دکمه نصب به تعداد نمایش برنامه در بخش جست‌وجوی بازار.
  • میانگین بهای فشردن دکمه نصب: میانگین قیمت پرداختی شما به ازای فشردن دکمه نصب که با توجه به سیستم تبلیغات به‌صورت مزایده‌ی قیمت دوم همواره با قیمتی که نفر بعدی شما برای یک جستار پیشنهاد می‌کند، در طول روز می‌تواند تغییر کند. - ضریب همگرایی: برابر است با نسبت میزان فشردن دکمه نصب به میزان نمایش.

# آیا می‌توانم چندین کمپین همزمان داشته باشم؟

مکان فعال بودن چندین کمپین به صورت همزمان، هم برای یک بسته (در جستارهای متفاوت و در بازه‌های زمانی متفاوت) و هم برای بسته‌های مختلف از برنامه‌های یک توسعه‌دهنده وجود دارد و در این‌باره، محدودیتی وجود نخواهد داشت اما دقت کنید که در هر کمپین، تنها قادر به تبلیغ یک برنامه خواهید بود. آیا امکان ویرایش یا حذف کمپین‌هایم وجود دارد؟ در زیرمنوی اطلاعات در بخش کمپین‌ها، می‌توانید اطلاعات پایه‎ی مربوط به کمپین را مشاهده کنید. با انتخاب گزینه‌ی «ویرایش»، نام کمپین، بودجه‌ی کمپین، مدت زمان کمپین و وضعیت کمپین (فعال یا متوقف بودن) قابل تغییر هستند. هم‌چنین در این زیرمنو، امکان متوقف کردن/ادامه دادن کمپین را با کمک کلید‎های میانبر خواهید داشت. در مواردی که حس می‌کنید که کمپین دیگر به کار شما نمی‌آید، می‌توانید از گزینه‌ی حذف کمپین استفاده کنید. گفتنی است که در این حالت، تمامی اطلاعات مربوط به کمپین را از دست خواهید داد.

# حداقل مبلغ پیشنهادی من چه عددی می‌تواند باشد؟

در سیستم تبلیغات جستجوی به روی یک جستار که توسط کاربران جست‌وجو می‌شود می‌گذارید و تمایل دارید که در آن تبلیغ شوید و عددی که حاضر هستید به ازای هر فشردن دکمه نصب بپردازید.

  • فشردن دکمه نصب: منظور انتخاب گزینه نصب برنامه توسط کاربر است صرف‌نظر از اینکه نصب برنامه محقق گردد.
  • اثرگذاری (Impression): تعداد دفعاتی که محصول شما در بخش جست‌وجوی بازار از طریق کلمات پیشنهادی شما به کاربران نمایش داده می‌شود.
  • نرخ موفقیت (Conversion Rate)ازار کمترین میزان پیشنهادی مبلغ ۷۵۰۰ ریال به ازای هر فشردن دکمه نصب است. چنانچه مبلغی کوچکتر از این عدد توسط شما پیشنهاد شود، سیستم به شما خطا خواهد داد.

# چه آمارهایی از نتایج تبلیغات در پنل من قابل مشاهده است؟

در بخش آمارهای کلی، آمار تعداد فشردن دکمه نصب و تعداد نمایش جستارهای خود را خواهید دید و هم‌چنین نمودار مربوط به میانگین بهای فشردن دکمه نصب در این بخش قابل مشاهده است. در بخش آمار پیشنهادها برای هر جستار، تعداد نمایش در بخش جست‌وجوی بازار، تعداد فشردن دکمه نصبی که برنامه‌ی شما از آن جستار گرفته‌است، میانگین بهایی که پرداخته‌اید و در نهایت ضریب همگرایی(Conversion Rate) برای آن جستار را مشاهده می‌کنید.

# دلیل تفاوت میزان نصب نمایش‌داده شده در بخش آمار پنل توسعه‌دهندگان کافه‌بازار با بخش تبلیغات چیست؟

همانطور که در ماده ۲ بند ۹ قرارداد تبلیغات نیز آمده است، منظور از فشردن دکمه نصب در بخش تبلیغات انتخاب گزینه نصب برنامه توسط کاربر است صرف‌نظر از اینکه نصب برنامه به طور کامل محقق گردد، بنابراین همواره میزان فشردن دکمه نصب از طریق تبلیغات بیشتر از نصب فعال برنامه خواهد بود.

# چرا بهای فشردن دکمه نصب در بخش آمار به صورت میانگین نمایش داده می‌شود؟

علت میانگین‌گیری این است که با توجه به سیستم تبلیغات بازار که به‌صورت مزایده‌ی قیمت دوم(Second Bid Auction) اجرا می‌شود، قیمتی که نفر بعدی شما برای یک جستار پیشنهاد می‌کند، در طول روز می‌تواند متفاوت باشد و در صورتی که شما هم‌چنان برنده‌ی یک جستار باشید، مبلغ‌های متفاوتی را در طول روز بسته به قیمت پیشنهادی نفر بعد خودتان، پرداخت خواهید کرد.

# کمپین‌ها و نتیجه‌ی مزایده:

# پیشنهاد تبلیغ من با دلیل مرتبط نبودن جستار به برنامه رد شده است. این موضوع به چه معناست؟

زمانی که یک پیشنهاد جدید ثبت می‌کنید، ابتدا توسط کافه‌بازار، میزان مرتبط بودن برنامه‌ی شما با آن جستار بررسی می‌شود. برای مثال یک برنامه که محتوای آن آموزش آشپزی است، نمی‌تواند در جستار «بازی‌های جنگی» پیشنهاد ثبت کند. اگر پیشنهاد شما توسط سیستم کافه‌بازار مرتبط با آن جستار تشخیص داده شد، آن زمان پیشنهاد شما وارد سیستم مزایده برای آن جستار خواهد شد.

# چرا وضعیت پیشنهاد جستار من «رد شده» است؟

  • کیفیت یا امتیاز پایین برنامه
  • عدم رعایت قوانین انتشار یا وجود هر نوعی از تخلف در بخش‌های مختلف برنامه، نظرات، توضیحات و ... در چه ‌حالتی نتیجه حراجی یک جستار «بازنده» خواهد بود؟ بودجه کمپین شما به اتمام رسیده است تاریخ کمپین شما به پایان رسیده است پیشنهاد قیمتی بالاتر از پیشنهاد شما در سیستم وجود دارد وضعیت پیشنهاد شما در حالت «در حال‌ بررسی» یا «رد شده» است

# بررسی پیشنهادهای ثبت شده چقدر زمان می‌برد؟

به صورت کلی بررسی پیشنهادها حداکثر ۳ روز کاری زمان‌بر است. پنج‌شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی روز کاری به حساب نمی‌آیند.

# روش مزایده‌ی قیمت دوم چگونه کار می‌کند و علت استفاده از آن چیست؟

روش مزایده‌ی تبلیغات جستجوی بازار، به صورت مزایده‌ی قیمت دوم است. اگر پیشنهاد شما مرتبط با یک جستار تشخیص داده شد وارد سیستم مزایده برای آن جستار خواهد شد. این بدان معنا است که در هر یک دقیقه، سیستم تمامی پیشنهادهای تایید شده را بررسی می‌کند. بیشترین پیشنهاد برای آن جستار انتخاب خواهد شد اما فردی که بیشترین پیشنهاد را داده، باید مبلغ پیشنهادیِ به میزان پیشنهاد نفر دوم پرداخت کند. این کار باعث می‌شود که قیمت هر جستار به ارزش واقعی آن همگرا شود و فرد برنده از لحاظ هزینه‌ی پرداختی، شرایط بهتری را تجربه کند.

# سازوکار بررسی قیمت پیشنهادی شما در سیستم تبلیغات به چه شکل است؟

اگر پیشنهاد شما توسط بازار تایید شود، قیمت پیشنهادی شما وارد سیستم مزایده برای جستار مورد نظر خواهد شد. هر دقیقه یک بار، سیستم تمام پیشنهادهای قیمت موجود برای یک جستار را بررسی می‌کند و بالاترین قیمت پیشنهادی برنده آن جستار خواهد بود اما مبلغ پرداختی معادل قیمت پیشنهادی نفر دوم خواهد بود.

# اگر دو تبلیغ‌دهنده همزمان بیش‌ترین پیشنهاد را ارائه کنند چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که در یک جستار بیشترین پیشنهاد توسط n توسعه‌دهنده رخ داده باشد، تا زمانی که همچنان همان عدد بیشترین مقدار پیشنهاد جستار باشد، کل ترافیک جستار به صورت مساوی بین n پیشنهاددهنده بیشترین عدد تقسیم خواهد شد.

# چه عواملی در نمایش تبلیغ برنامه‌ی من تاثیرگذار هستند؟

درصد نمایش برنامه‌ی شما به کاربران در هر جستار، به کیفیت برنامه‌ و میزان استقبال کاربران بستگی دارد. بازار تلاش می‌کند که در عین توجه به عدالت میانِ برنامه‌ها، کیفیت برنامه‌ها و میزان رضایت کاربران را هم در نظر بگیرد بنابراین در صورتی که برنده‎ی مزایده هم شده ‎باشید، احتمال دارد برنامه‎ی شما به صد درصد کاربران در یک جستار نمایش داده نشود.

# امور مالی:

# چرا با وجود کسر مبلغ، تراکنش من ناموفق بوده و بودجه تبلیغات من افزایش نیافته است؟

به صورت معمول این مبلغ تا ۷۲ ساعت به حساب بانکی شما عودت داده خواهد شد. در صورت عدم عودت این موضوع را باید از بانک مربوطه پیگیری کنید.

# روال صدور فاکتور برای تبلیغات به چه صورت است؟

فاکتور تنها برای اشخاص حقوقی و در روز پایانی ماه به میزان بودجه‌ی مصرف‌شده‌ی کمپین‌های شما در آن ماه صادر خواهد شد.

# چرا فاکتور به میزان اعتبار شارژ شده صادر نمی‌گردد؟

زیرا طبق بند ۵ ماده ۵ قرارداد تبلیغات، سفارش‌دهنده می‌تواند اعتبار باقی‌مانده در بودجه تبلیغات که به کمپینی اختصاص نیافته است را استرداد نماید، به همین دلیل فاکتور تنها به میزان بودجه‌ی مصرف‌شده کمپین‌های شما صادر خواهد شد.

# آیا در بودجه تبلیغات مالیات ارزش افزوده لحاظ می‌شود؟

۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از میزان مبلغی که پنل را شارژ می‌کنید کسر خواهد شد. بدین شکل که شما هر مبلغی برای مزایده تعیین می‌کنید همواره ۹ درصد آن مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است.

# آیا امکان استرداد بودجه تبلیغات وجود دارد؟

بله. تیلیغ دهنده می‌تواند نسبت به استرداد اعتبار باقی‌مانده در بودجه تبلیغات که به کمپینی اختصاص نیافته است صرفاً در آخرین روز هر ماه اقدام نماید. بازار همواره حق ممانعت از استرداد بودجه را از ابتدای هر ماه تا آخرین روز هر ماه برای خود محفوظ نگه می‌دارد. لازم به ذکر است، روال کاری استرداد این مبلغ ممکن است بین ۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمانبر باشد.