حالا نوبت به مدیریت کلیدواژه ها، مهمترین بخش تبلیغات در جستجو رسیدهاست. در مرحله اول در صفحه جزییات کمپین تبلیغات در جستجو از منوی مدیریت کلیدواژهها گزینه کلیدواژه ها را انتخاب کنید.
منوی مدیریت کلیدواژه
با انتخاب افزودن کلیدواژه، در صفحه زیر ابتدا کلیدواژه موردنظر خود را (فارسی یا انگلیسی) بنویسید و بعد، در مقابل آن مچ تایپ (Match Type) مناسب را انتخاب کنید.
در بخش MAX CPT قیمت پیشنهادی کلیدواژه را بنویسید. (حداقل قیمت پیشنهادی مجاز ۷۵۰ تومان است.)
در صفحه اصلی اطلاعات مربوط به هر کلیدواژه را میبینید. دایره سبز کنار کلیدواژه نشاندهنده فعال بودن آن است و در صورت تمایل میتوانید تبلیغات هر کلیدواژه را متوقف کنید. در ستون دوم MAX CPT یا بیشترین قیمت را میبینید. ستون سوم View نشان میدهد در نتیجه سرچ کاربر و نمایش برنامه، چند کاربر صفحه جزییات برنامه را دیدهاند. در ستون Avg CPT مبلغی که به طور میانگین برای هر نصب پرداخت شدهاست را میبینید.
ستون بعد Conv. Rate یا Conversion Rate (نرخ تبدیل) نشان میدهد چه تعداد از Impression به Tap on Install تبدیل شدهاست. به زبان دیگر، چه درصدی از نمایش آگهی بازار منجر به نصب واقعی برنامه شده است. اگر Cursor موس را بر عنوان ستون Status نگه داریم، توضیح وضعیتهای کمپین را میبینید:
وضعیتهای کمپین
وضعیت در حال نمایش مدیریت کلیدواژه
در آخرین باری که کاربری عبارت جستوجویی که متناسب با کلیدواژه شما باشد، جستجو کند و مزایده برگزار شده باشد، برنامه شما به کاربر نمایش داده شده است.
وضعیت حضور در حراجی مدیریت کلیدواژه
در آخرین باری که کاربری عبارت جستوجویی که متناسب با کلیدواژه شما باشد را جستجو کند و مزایده برگزار شده باشد، برنامه شما در حراجی بازنده شده است.
در هر دو وضعیت، قیمت پیشنهادی توسعهدهنده برای هر کلیدواژه و شرایط برنده بودن یا نبودن آن در مزایده موثر است. پیشنهاد میشود در صورت ادامه وضعیت حضور در حراجی، MAX CPT بالاتری انتخاب کنید.
در ستون آخر Keyword ROI یا “Keyword Return on Investment” را میبینیم. این عدد نشاندهنده مقدار درآمد کسبشده پس از جستجوی هر کلیدواژه و نصب اپلیکیشن توسط کاربران است. (مبلغی که از خرید درونبرنامهای کسب شده است.) برنامههای رایگان یا برنامههایی که برای پرداخت از درگاه بازار استفاده نکند این قابلیت را نخواهد داشت.
منوی عبارات جستجوشده
برای انتخاب بهینه کلیدواژهها در بخش مدیریت کلیدواژه ها گزینه عبارات جستجو شده را انتخاب کنید. ستون اول “Search Term” عبارتهایی را نشان میدهد که کاربرها جستجو کردهاند و به واسطه نوع Match Type، به برنامه توسعهدهنده رسیدهاند. (عبارتهایی که Impression داشتهاند) ستون دوم “Keyword” کلیدواژه های توسعهدهنده است. بقیه ستونها در بالا معرفی شدند. وقتی صفحه را براساس Impression اولویتبندی میکنیم (با کلیک بر عنوان ستون Impression) بهترین کلیدواژههایی که توسعهدهنده در کمپین قرار نداده ولی در Search Terms یا عبارتهای جستجو شده توسط کاربرها دیده شده، از بالا مرتب میشوند. میتوانید برای بهینهسازی کمپین، ترکیبهایی موفق را از افزودن به کلیدواژهها به جستارهای کمپین اضافه و عبارتهای بیربط را از افزودن به کلیدواژههای منفی از جستارها حذف کنید. در این صفحه نتیجه کمپینها را بررسی کنید و با شناخت و آگاهی بیشتر نسبت به کارکرد جستارها، کمپینها و کلیدواژههای بهینهتری طراحی کنید.
در اینجا ستون Avg CPT رقم برنده در مزایده برای جستار ستون اول “Search Term” را نشان میدهد. عدد ستون آخر “Install Price” از ضرب Tap on Install * Avg CPT محاسبه میشود.
توسعهدهنده از لحظه ورود چه کلیدواژههایی را ثبت کند؟
پیشنهاد ما این است که در قدم اول، کمپین را در منوی جزییات کمپین -> مدیریت کلیدواژه ها -> کلیدواژهها با کلیدواژههای دلخواه بسازید و Match Type کلیدواژهها را Broad انتخاب کنید تا تبلیغ برنامه در کلمههای مرتبط هم نمایش داده شود و در نتیجه موفق شوید در قدم اول از کاربران نصب و دیتای کلیدواژهای بگیرید. در این مرحله به این سوال فکر کنید که کاربر ممکن است برای رسیدن به برنامه شما چه کلمههایی را جستجو کند و برنامه شما پاسخ به کدام سوالهای کاربر است. سعی کنید در قدم اول حداقل ۱۰ تا ۱۵ کلیدواژه را انتخاب کنید و به ۴ تا ۵ کلیدواژه بسنده نکنید.
در مرحله بعد، در بخش مدیریت کلیدواژه ها گزینه «عبارات جستجو شده» را انتخاب کنید و با بررسی دیتای کلیدواژهها، نتیجهگیری کنید که کمپین با چه عبارتهای جستجوشدهای (Search Terms) نصب مفید گرفته است. برای مثال اگر کلیدواژه شما «فوتبال» بودهاست ولی به دلیل Broad Match Type با جستار «برنامه فوتبال زنده» نصب گرفتهاید، از شما هزینه کم شدهاست ولی احتمال دارد کاربر بعد از شناخت برنامه به دلیل تفاوت ماهیت با برنامه موردنظرش، آن را حذف کند. برای بهینهسازی کلیدواژهها میتوانید برای این جستار گزینه «افزودن به کلیدواژههای منفی» را انتخاب کنید. در این صفحه میتوانید نتیجه کمپینها را بررسی کنید و با شناخت و آگاهی بیشتر نسبت به کارکرد جستارها و کمپینها، کلیدواژههای بهینهتری طراحی کنید. در مراحل بعدی انتخاب کلیدواژه دقت کنید که برای ترکیبهای کمربط، Match Type را Exact قرار ندهید.
انتخاب سه دسته از کلیدواژه پیشنهاد میشود
۱. انتخاب کلمههایی که ۱۰۰درصد به موضوع برنامه شما مرتبطند.
۲. کلیدواژههای شناختهشدهای که به نام رقیبهای شما در اکوسیستم مربوط میشوند.
۳. کلیدواژههای مربوط به محصولات یا ویژگیهای برنامه را انتخاب کنید.
۴. به توسعهدهندگان نوپا پیشنهاد میشود از کلیدواژه های پرطرفداری که به برنامه جدیدشان مرتبط نیستند هم استفاده کنند.
برای انتخاب کلیدواژههای بهینه میتوانید از منوی تبلیغات ابزار پیشنهاد کلیدواژه را انتخاب کنید و بعد از نوشتن کلیدواژه مربوط به برنامه و یا کمپین خود، لیست کلیدواژههای پیشنهادی را دریافت کنید. برای انتخاب کلیدواژه علاوه بر ابزار پیشنهاد کلیدواژه تبلیغات در جستجو میتوانید از Google Search Console و Google ads keyword planner استفاده کنید.