هر آنچه باید از تبلیغات برای محصول خود بدانید

هر آنچه باید از تبلیغات برای محصول خود بدانید

 

تبلیغات چیست؟

وقتی واژه تبلیغات به گوشمان می‌خورد احتمالا در لحظه اول فقط به فروش محصول از طریق تبلیغات تلویزیونی بیلبوردها و… فکر می‌کنیم. اما تمام تبلیغات این نیست. 

تبلیغات این‌گونه تعریف می‌شود: تکنیک‌ها و شیوه‌هایی که برای رساندن محصولات، خدمات و یا عقاید و نظرات به اطلاع عموم مردم استفاده می‌شود. هدف از تبلیغات این است که مردم را قانع کند تا آن‌ چیزی که می‌گوید را انجام دهند.

درست است که اکثر تبلیغات در مورد فروش یک کالا یا یک خدمت است، اما تبلیغات متنوعی، به خصوص توسط حکومت‌ها، برای ایجاد رفتارهایی مانند بستن کمربند ایمنی یا رای دادن به یک نامزد انتخاباتی و… نیز انجام می‌شود.

در بسیاری از کشورها تبلیغات مهم‌ترین منبع درآمد رسانه‌ها (به عنوان مثال روزنامه‌ها، مجلات یا شبکه‌های تلویزیونی) است. امروزه در سراسر جهان، صنعت تبلیغات بخش بسیار قابل توجهی از گردش مالی را به خودش اختصاص داده است و برندهای مختلف همواره در تلاشند بتوانند با صدای بلندتر از دیگران، خودشان را معرفی کنند.

تاریخچه تبلیغات

تبلیغات در زمان‌های بسیار دور مورد بحث است. به عقیده‌ی عده‌ای از مردم، از زمان اختراع پاپیروس، اولین اقدامات در راستای تبلیغات آغاز شد. برخی نیز معتقدند حتی پیش از آن، تبلیغات به صورت شفاهی وجود داشت.

اولین گام به سمت تبلیغات مدرن با توسعه چاپ در قرن 15 و 16 بود. در قرن هفدهم هفته نامه‌های لندن شروع به انتشار تبلیغات کردند و در قرن هجدهم چنین تبلیغاتی رونق گرفت. موضوع قابل توجه، محدودیت انواع مدل تبلیغات در آن زمان است.

در قرن نوزدهم با گسترش تجارت، آژانس‌های تبلیغاتی در آمریکا به‌وجود آمدند. آن زمان کار اصلی آژانس‌های تبلیغاتی، جنگ بر سر اشغال فضای روزنامه‌ها بود. در ادامه تبلیغات در مجلات یکی از مدل‌های تبلیغاتی مطرح شد. مجلات با دسته‌بندی موضوعی خود این امکان را به تبلیغ‌کنندگان می‌دادند که بتوانند دقیقا به مخاطبین خود دسترسی داشته باشند. در ادامه صنعت تبلیغات، تبلیغات رادیویی و تبلیغات تلویزیونی آغاز شد.

امروزه افراد با انواع مدل تبلیغات مواجه می‌شوند و صنعت تبلیغات تبدیل به منبع درآمدزایی عظیم برای بسیاری از افراد شده است.

در ادامه با انواع مدل تبلیغات آشنا می‌شویم.

مدل‌های تبلیغاتی چه انواعی دارد؟

قبل از این‌که به تخیل خود اجازه دهید پرواز کند و به شعارهای جذاب یا شعارهای هوشمندانه فکر کنید، باید در نظر بگیرید که چه نوع کمپین تبلیغاتی را می‌خواهید برای کسب و کار خود اجرا کنید.

خلاقیت در تبلیغات قطعا یک عامل کلیدی است اما هدف قرار دادن مخاطبان و انتخاب پلتفرم مناسب، بیش‌ترین اهمیت را در دستیابی به اهداف استراتژیک شما دارد.

به همین دلیل است که در این‌جا شما را انواع مدل‌ تبلیغات آشنا می‌کنیم تا بتوانید بهترین مدل‌ها را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید و استراتژی مناسبی را در پیش بگیرید.

وقتی بحث از مدل‌های تبلیغاتی باشد باید از یک دسته‌بندی کلی آگاه باشیم. تبلیغات آنلاین و تبلیغات آفلاین.

تبلیغات آفلاین

همان‌طور که پیش‌تر بررسی کردیم، تبلیغات آفلاین اولین انواع تبلیغات در طول تاریخ بوده است. امروزه با پیشرفت فضای دیجیتال، برخی شرکت‌ها از این نوع تبلیغات غافل شده‌اند اما در ادامه این مقاله با انواع تبلیغات آفلاین و اهمیت آن‌ها آشنا خواهید شد.

تبلیغات چاپی

بروشورها، تبلیغات در روزنامه‌ها و مجلات، انواعی از تبلیغات چاپی هستند. شما می‌توانید با تبلیغ در یک روزنامه یا مجله اختصاصی شهر خودتان، به مخاطبینی در یک منطقه جغرافیایی خاص دسترسی داشته باشید. همچنین با چاپ تبلیغتان در یک مجله با موضوعی خاص، می‌توانید مخاطبین خود را به طور دقیق هدف قرار دهید. برای مثال اگر شما یک فروشگاه ادویه دارید، با تبلیغ در یک مجله آشپزی بازخورد خوبی خواهید گرفت.

این نوع از تبلیغات نسبت به دیگر روش‌ها، روشی کم‌هزینه‌تر است. به همین دلیل است که علیرغم پیشرفت فضای دیجیتال، همچنان روزانه با بروشورها و تراکت‌ها و دیگر انواع تبلیغات چاپی مواجه می‌شوید.

تبلیغات تلویزیونی

این تبلیغات که از انواع بسیار پر هزینه تبلیغات هستند، به شما این امکان را می‌دهند که در مدت زمانی کوتاه، محصول خود را به افراد زیادی معرفی کنید. هزینه تبلیغات تلویزیونی به عوامل مختلفی مانند طول مدت زمان تبلیغ، زمانی از روز که تبلیغ پخش می‌شود و… بستگی دارد.

تبلیغات تلویزیونی به عنوان یک از انواع مدل تبلیغات، معمولا توسط شرکت‌ها و برندهای بزرگ و مطرح انجام می‌شود. این نوع تبلیغات از طرفی بسیار پرهزینه است و این امکان را ندارد که فقط به مخاطبین هدف نمایش داده شود. اما از مزایای این نوع تبلیغات می‌توان به قدرت بالای آن برای آگاهی از برند اشاره کرد.

تبلیغات رادیویی

تبلیغاتی رادیویی یکی دیگر از انواع مدل تبلیغات است که تبلیغات را در زمان استراحت برنامه‌های رادیویی پخش می‌کند. در این حالت، مشتریان بالقوه می‌توانند در حین انجام سایر فعالیت‌ها، مانند رانندگی یا انجام کارهای خانه، به تبلیغات رادیویی گوش دهند. تبلیغات رادیویی نیز مانند تبلیغات تلویزیونی قابلیت خوبی برای ایجاد آگاهی از برند دارند. از طرفی هزینه‌های این نوع تبلیغات کم‌تر است.

شرکت‌ها می‌توانند تحقیق کنند که چه شبکه‌های رادیویی در بین مشتریان هدف آن‌ها محبوب هستند. همچنین می‌توانند بررسی کنند که این مشتریان در چه ساعاتی از روز بیشتر به رادیو گوش می‌دهند. به عنوان مثال، ممکن است سعی کنند در بازه زمانی صبح، زمانی که می‌دانند بسیاری از مشتریانشان با ماشین به محل کار خود می‌روند، تبلیغ کنند.

تبلیغات در پادکست‌ها

در تبلیغات پادکستی، شرکت‌ها می‌توانند از پادکست‌ها حمایت کنند یا تبلیغاتی برای محصولات یا خدمات خود در طول قسمت پخش کنند. به طور معمول، پادکست‌ها تبلیغات را در ابتدا، وسط و انتهای قسمت پخش می‌کنند. مشابه تبلیغات رادیویی، شرکت‌ها می‌توانند تحقیق کنند که کدام پادکست‌ها در بین مخاطبان هدفشان محبوب‌تر هستند.

برخی از میزبانان پادکست از روی متن تبلیغاتی ارائه شده توسط شرکت می‌خوانند. اما برخی دیگر با روشی خلاقانه‌تر، به شکلی که خودشان می‌دانند برای مخاطبین پادکستشان جذاب خواهد بود، متنی را از زبان خود تهیه می‌کنند. اگر محصول شما چیزی باشد که آن شخص خودش تجربه استفاده از آن را داشته باشد و بتواند در پادکستش از تجربه استفاده از محصول شما صحبت کند، این موضوع می‌تواند برای مخاطبین بسیار جذاب باشد. اغلب، شرکت‌ها کد تخفیفی را در اختیار شنوندگان پادکست قرار می‌دهند. علاوه بر جذب مشتریان جدید، این کد می تواند به شرکت‌ها کمک کند تا میزان عملکرد این استراتژی تبلیغاتی را بر اساس استفاده از آن ارزیابی کنند.

تبلیغات چریکی

تبلیغات چریکی به روش‌های کم‌تر متعارفی اشاره دارد که عموماً کم هزینه هستند و از تکنیک‌های خلاقانه برای جلب توجه استفاده می‌کنند. یک استراتژی رایج در این دسته تبلیغات محیطی است که در آن یک شرکت تبلیغات را در مکان‌های عمومی قرار می‌دهد اما از روشی غیر متعارف استفاده می‌کند. به عنوان مثال، یک شرکت به جای تبلیغات در ایستگاه اتوبوس، ممکن است یک نقاشی دیواری در پیاده رو نقاشی کند که خدمات خود را تبلیغ می‌کند.

بازاریابی چریکی گاهی اوقات تعامل یا مشارکت عمومی را برانگیخته می‌کند. به عنوان مثال، تبلیغات ممکن است افراد را تشویق کند تا با آگهی عکس بگیرند و آن را با استفاده از یک هشتگ در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. 

مزیت این مدل از انواع مدل تبلیغات این است که از طرفی کم‌هزینه هستند و از طرف دیگر، درصورتی‌که واقعا استراتژی خلاقانه‌ای داشته باشند، به سرعت در شبکه‌های اجتماعی مطرح خواهند شد و در یادها خواهند ماند.

تبلیغات بیلبوردی

در تبلیغات بیلبوردی، لازم است در زمانی اندک به کمک یک شعار تبلیغاتی جذاب و یک طرح گرافیکی خیره‌کننده، توجه مخاطب را جلب کنیم. بیلبوردها به ما کمک می‌کنند بتوانیم برند خود را در ذهن مخاطبین حک کنیم اما مانند تبلیغات تلویزیونی، جزو تبلیغات گران‌قیمت به شمار می‌آیند.

تبلیغات پیامکی

در تبلیغات پیامکی لازم است بتوانید در کم‌‌ترین تعداد کلمات بتوانید منظور خود را برسانید. از SMS مارکتینگ می‌توان برای معرفی محصولات، اجرای کمپین‌های فروش و… استفاده کرد. در این شیوه به کمک پیگیری UTM لینکی که در پیامک خود قرار می‌دهید می‌توانید میزان بازخورد تبلیغات خود را پیگیری کنید.

تبلیغات آنلاین

می‌توان گفت در دنیای امروز، تبلیغات آنلاین طرفداران بیش‌تری دارد. تبلیغات آنلاین به دلیل هزینه کم‌تر نسبت به تبلیغاتی مانند تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی و همچنین کم دردسرتر بودن آن، با استقبال بسیار خوبی مواجه شده‌اند. در ادامه انواع تبلیغات آنلاین را بررسی می‌کنیم.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

شرکت‌ها از تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی برای معرفی محصولات یا خدمات خود در پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌کنند. این مدل از انواع مدل تبلیغات، مانند سایر تبلیغات دیجیتال، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا مخاطبان خاصی را هدف قرار دهند. در تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، شرکت‌ها می‌توانند مخاطبین را بر اساس موقعیت جغرافیایی، گروه سنی یا عادات خریددسته‌بندی کنند و آن‌ها را هدف قرار دهند. 

این تبلیغات می‌توانند برای بهبود آگاهی از برند و یا کمپین‌های فروش مفید باشند. برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌توان از اینفلوئنسر مارکتینگ، برگزاری کمپی‌های تخفیفی، انواع مسابقه‌ها و قرعه‌کشی‌ها و… استفاده کرد. 

تبلیغات در اپلیکیشن‌های موبایل

وقتی افراد در حال کار با موبایل خود هستند، با این تبلیغات روبرو می‌شوند. در این مدل، تبلیغات شما زمانی به مخاطب نمایش داده می‌شود که او در حال استفاده از یک اپلیکیشن است. برای مثال، وقتی مخاطب در حال بازی است، برای به‌دست آوردن یک امتیاز و راه یافتن به مرحله بعد لازم است یک تبلیغ را مشاهده کند. 

نوع دیگر تبلیغات موبایلی، زمانی است که افراد در مارکت‌های اپلیکیشن‌ها مثل کافه بازار در حال گشت و گذار و نصب برنامه‌های مختلف هستند، اپلیکشن‌هایی را به عنوان پیشنهاد و آگهی به او نمایش می‌دهیم. جایگاه آگهی می‌توانید به صورت لیست پیشنهاد‌های بیشتر و گشت و گذار در برنامه/ بازی یا به صورت نتایج جستجوی کلمات به افراد نمایش داده شود. این نوع تبلیغات به دلیل اینکه کاربر به هدف نصب برنامه و بازی‌های مختلف وارد اپ استور شده است، می‌تواند برای جذب کاربر هدفمند بسیار موثر باشد. 

مزیت این مدل از انواع مدل تبلیغات این است که محدودیت مکانی ندارد. پیشنهاد می‌کنیم از تبلیغات موبایلی بیش‌تر برای تبلیغات اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها استفاده کنید.

 

تبلیغات کلیکی (PPC)

اگر شما بنر خود را در چند وبسایت نمایش دهید و به ازای هر کلیکی که مخاطبان بر روی بنر شما می‌کنند، هزینه تبلیغات را پرداخت کنید، شما از تبلیغات کلیکی استفاده کرده‌اید. در این تبلیغات شما می‌توانید محصولات یا خدمات خود را در وبسایت‌های پر بازدید تبلیغ کنید.

تبلیغات کلیکی هم به افزایش آگاهی از برند شما کمک می‌کند و هم برای شما بازدید کنندگانی که مشتریان بالقوه هستند را می‌آورد.

برای موفقیت در تبلیغات کلیکی لازم است متن و بنر تبلیغات خود را مدام بهینه کنید. برای این‌کار می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی کمک بگیرید.

تبلیغات گوگل ادوردز

گوگل ادوردز سرویس تبلیغاتی شرکت گوگل است. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید تبلیغات خود را در گوگل نمایش دهید. راز موفقیت در این تبلیغات، استفاده از کلمات کلیدی مناسب است. 

کافیست کلمه کلیدی متناسب با کسب‌وکار خود را به گوگل بگویید. بودجه‌ای که تمایل دارید برای این کمپین هزینه کنید را هم مشخص کنید.

زمانی که کاربری کلمه کلیدی شما را جستجو کند، تبلیغات شما نمایش داده خواهد شد. در این شیوه، شما به ازای هر کلیکی که دریافت می‌کنید هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید.

تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی از انواع پرطرفدار تبلیغات هستند. وبسایت‌های ویدیو محور مانند یوتیوب این نوع تبلیغات را نمایش می‌دهند. در این نوع تبلیغات، شما ویدیوی خود را در ابتدای ویدیوی اصلی و یا در وسط آن به مخاطب نمایش می‌دهید. برای موفقیت در این شیوه از انواع مدل تبلیغات، لازم است بتوانید در چند ثانیه، محصول خود را معرفی کنید و کنجکاوی بیننده را در مورد محصول خود ترغیب کنید. 

از این شیوه تبلیغاتی بیش‌تر برای آگاهی از برند استفاده می‌شود و  تاثیرات آن بر افزایش فروش، تاثیرات غیرمستقیم و بلندمدت است.

چطور تشخیص بدهم از کدام نوع از انواع مدل تبلیغات استفاده کنم؟

انتخاب نوع تبلیغات به موارد متعددی بستگی دارد:

  • کسب‌وکار شما در چه مرحله‌‌ای قرار دارد؟ آیا در حال ورود و معرفی محصول به بازار هستید؟

  • هدف شما از تبلیغات چیست؟ می‌خواهید افراد بیش‌تری شما را بشناسند و یا قصد برگزاری یک کمپین فروش را دارید؟

  • مخاطبین شما چه افرادی هستند؟ این مخاطبین زمان خود را چگونه می‌گذرانند؟

  • مخاطب شما عموم مردم هستند یا قشری خاص؟ برای مثال برای تبلیغ یک نوشابه می‌توانید از پلتفرم‌های عمومی‌تری مانند تلویزیون استفاده کنید اما برای تبلیغات یک دستگاه مخصوص دندان‌پزشکان بهتر است به سراغ شیوه‌های تبلیغاتی اختصاصی‌تر بروید.

  • چقدر بودجه برای این کمپین در نظر گرفته‌اید؟ آیا حجم بودجه شما در حد تبلیغات بیلبوردی هست و یا بهتر است از تبلیغات آنلاین ارزان‌تر استفاده کنید؟

در نهایت، بسته به پاسخ‌هایی که به سوالات بالا می‌دهید می‌توانید انتخاب کنید کدام انواع مدل تبلیغات برای شما مناسب‌تر است. تبلیغات خود را شروع کنید و با بررسی مداوم نتایج کمپین تبلیغاتی خود، آن را بهینه کنید.

 

با محصولات تبلیغاتی کافه بازار از جدیدترین تکنولوژی هوش مصنوعی در تبلیغات اپلیکیشن بهره‌مند شوید، محصول خود را در بهترین زمان جستجو به بیش از ۴۵ میلیون کاربر کافه بازار ارائه دهید و درآمد کسب کنید.