بازیسازی یکی از حوزههای شغلی جذاب و نسبتا جدید در دنیای امروز است. اینکه چطور میتوان وارد حوزه بازیسازی شد، راه و رسم خودش را دارد و هر شخص با یادگیری دانش مخصوص و مقداری برنامهنویسی، میتواند به عنوان یک بازیساز تازه کار وارد این حوزه شده و با ارتقاء توانمندیها و دانش خود در این زمینه، تبدیل به یک بازیساز حرفهای شود. اما این فقط شروع ماجراست! خیلی از افرادی که با علاقهی زیاد وارد حوزهی بازیسازی میشوند پس از مدتی بدون کسب درآمد از این حوزه خارج خواهند شد و دلیل آن هم آشنا نبودن به راهورسم کسب درآمد از بازیموبایلی است. توانمندی ساختن بازی لزوما به معنای کسب درآمد از بازی نیست و چگونگی کسب درآمد از بازی، موضوعیست که لازم است بازیسازان بیاموزند. در این مقاله به انواع روشهای کسب درآمد از بازی موبایلی خواهیم پرداخت.
- فهرست مطالب
1.بازی خود را بفروشید
در این مدل، شما بازیهای متنوعی میسازید و درآمد شما از طریق فروش مستقیم این بازیها به خریداران خواهد بود. برای اینکار لازم است بازی باکیفیت و خوشساختی داشته باشید و همچنین معمولا نیاز است که شرکت بازیسازی شما، شرکتی معتبر باشد.
نمونهای از این روش کسب درآمد، شرکتهای بازیسازیای هستند که بازیهایی را برای Playstation و xbox طراحی میکنند و با فروش بازیهایشان کسب درآمد میکنند. در این شیوه مهم است بتوانید اعتماد کامل مشتریان را جلب کنید. به همین منظور بهتر است از ناشران بازی کمک بگیرید تا بتوانید بازی خود را به بهترین شکل به فروش بگذارید. در ایران، با فروش بازیهای خود به کافه بازار، میتوانید از بازی موبایلی کسب درآمد کنید. این روش، در گذشته روش کسب درآمدی بسیار پرطرفدار بین بازیسازان بود و کمپانیهای بزرگی به دنبال خرید بازیها بودند. ولی امروزه، با در دسترس بودن روشهای درآمدی متنوع دیگر، بازیسازان کمتری به دنبال این روش کسب درآمد میروند.
2.مراحل اولیهی بازی را رایگان کنید
در این روش، لازم است مراحل ابتدایی بازی را به رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهید تا هم با محیط بازی آشنا شده و از جذابیت آن اطمینان حاصل کنند و هم درگیر جریان بازی شده و به خرید ادامهی بازی تمایل پیدا کنند. بهتر است از این روش در بازیهای داستانمحور استفاده شود. این روش احساس خوبی را مخاطبین شما منتقل میکند زیرا مخاطب میتواند قبل از پرداخت هزینه، محیط بازی را ببیند. اما نکته بسیار مهمی در این روش وجود دارد: حتما در توضیحات بازی پیش از مراحل دانلود آن، در قسمت توضیحات به طور کامل شیوه پرداخت را شرح دهید تا مخاطبین قبل از دانلود بازی بدانند که بعد از چند مرحله لازم است هزینهای را پرداخت کنند. ذکر نکردن این موارد در توضیحات بازی میتواند منجر به نارضایتی مخاطبین شود و با به دنبال داشتن نظرات منفی، اثر مخربی بر بازی شما بگذارد.
3.اشتراک بازی خود را بفروشید
فروش اشتراک بازی یکی از روشهای کسب درآمد از بازی موبایلی است. در این روش، شما مخاطبین خود را تبدیل به مشترکین فعال میکنید و هزینهای را برای یک ماه یا یک سال استفاده از بازی، از آنها دریافت میکنید. این روش نهتنها شیوهای مناسب جهت کسب درآمد میباشد، بلکه باعث وفاداری مخاطبین به بازی شما میشود و باعث میشود احساس مالکیتی در آنها پدید آید که تمایل داشته باشند مجددا اشتراک خود را تمدید کنند.
نکتهای که در این روش حائز اهمیت است، نحوه تعریف و قیمتگذاری اشتراک است. برای مثال اشتراک یک ساله باید از لحاظ هزینهای، مقرون به صرفهتر از مجموع اشتراک 12 ماه باشد. در این صورت میتوانید مخاطب خود را ترغیب کنید تا اشتراک طولانیمدتتری تهیه کند و مدت زمان تعهد و وفاداری او نسبت به بازی شما بیشتر شود. این روش برای بازیهای شناخته شدهای که مخاطبین علاقه و تعهد زیادی نسبت به آن دارند مناسبتر است
4.از تبلیغات درون برنامهای غافل نشوید
این شیوه کسب درآمد از بازی موبایلی برای بازیهایی که مخاطبین زیادی ندارند چندان مناسب نیست اما اگر بازی شما، مخاطبین و تعداد نصب قابل توجهی دارد میتوانید بهترین بهره را از این شیوهی درآمدزایی ببرید. در این شیوه شما به کمک شرکتهای واسطهای، زمینهی تبلیغات را در بازی خود فراهم میکنید. همچنین میتوانید خودتان اقدام به دریافت تبلیغات کنید. هرکدام از این روشهای دریافت تبلیغات، مزایا و معایبی دارند. درصورتی که دریافت تبلیغات را برونسپاری کنید این شرکتها به ازای تبلیغاتی که به شما میدهند، درصدی سود برای خود برمیدارند. درصورتیکه خودتان اقدام به دریافت تبلیغات کنید میتوانید تمام درآمد حاصل از تبلیغات را بهدست آورید اما بخشی از نیروی انسانی شما صرف دریافت تبلیغات خواهد شد.
اینکه چه میزان کسب درآمد از بازی موبایلی داشته باشید، وابسته به تعداد مشاهده یا تعداد کلیک تبلیغات است و به همین دلیل است که اگر بازی شما مخاطبین زیادی ندارد این روش مناسب نیست چون درصورت نداشتن تعداد نصب قابل توجه، عملا تعداد کلیک و مشاهده تبلیغ در بازی شما اندک و درآمد شما ناچیز خواهد بود.
این نوع تبلیغات به دو شیوه انجام میشود. شیوه اول تبلیغات اجباری است که در این شیوه، کاربر در بالا یا پایین صفحه یا در صفحات خاصی از بازی با تبلیغات مواجه میشود و چارهای جز دیدن آن ندارد. همچنین ممکن است مجبور باشد برای رفتن به مرحله بعدی، تبلیغی را مشاهده کند. این شیوه میتواند درآمدزایی خوبی برایتان داشته باشد اما حواستان باشد که با استفاده بیش از حد از تبلیغات اجباری، کاربر را کلافه نکنید.
در شیوه دوم تبلیغات درون برنامهای که تبلیغات اختیاری است، کاربر به اختیار خودش برای دسترسی به امکانات ویژهای مثل دریافت سکه یا دریافت راهنمایی در بازی و… حاضر میشود تبلیغی را مشاهده کند. در این روش کاربر به اختیار خودش تصمیم گرفته تبلیغ را مشاهده کند و خطر کلافگی او و خروج کاربر از بازی، کمتر است.
5.امکان پرداخت درون برنامهای (Freemium) را در بازی خود قرار دهید
در این شیوه محیط کلی بازی به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار میگیرد اما کاربر برای دسترسی پیدا کردن به امکانات خاصی از قبیل مهمات مختلف، امکان طراحی کاراکتر اختصاصی، دریافت ارز مخصوص بازی و… لازم است مبلغی را به شما پرداخت کند. استفاده از این روش در بازیهای رقابتی بسیار جذاب خواهد بود.
برای استفاده از این روش کسب درآمد از بازی موبایلی لازم است در طراحی بازی آنقدر قوی عمل کنید که کاربر به بازی وابسته شده و برای پیشرفت در بازی حاضر به پرداخت و خرید امکانات ویژهی بازی شود. درصورتیکه محیط رایگان بازی شما جذابیتی نداشته باشد، کاربر به آن وابسته نشده و هزینهای هم پرداخت نخواهد کرد.
ممکن است این سوال برایتان بهوجود بیاید که درصورت جذاب بودن محیط رایگان بازی، کاربر چه دلیلی برای پرداخت خواهد شد؟ این هنر شماست که این دلایل را برای مخاطب ایجاد کنید! یکی از روشهای جذاب کردن پرداخت درونبرنامهای، ارائهی تخفیفات ویژه است. با ارائه تخفیفات با مدت زمان محدود (برای مثال هشتاد درصد تخفیف یک روز برای خرید تعداد زیادی ارز بازی) میتوانید کاربر را راضی به پرداخت درونبرنامهای کنید.
همچنین میتوانید معاملههای دو سر سود ایجاد کنید! خودتان را به جای کاربری بگذارید که به شدت به یک بازی علاقهمند است اما آن بازی به مرحلهی سختی رسیده و به نظر میرسد امکان عبور از آن مرحله برای او وجود ندارد. در این شرایط اگر بازی به شما پیشنهاد بدهد که با پرداخت مبلغی میتوانید تعدادی سکه دریافت کنید و با پرداخت آن سکهها، مرحلهی دشوار را پشت سر گذاشته و به مراحل بعدی بروید، خوشحال نخواهید شد؟ اگر این امکان را در بازی خود فراهم کنید، هم کاربر خوشحال خواهد بود و هم شما به جز مبلغی که توسط پرداخت درونبرنامهای بهدست آوردهاید، احتمال از دست دادن یک کاربر وفادار به دلیل یک مرحلهی دشوار را به حداقل رساندهاید. در این روش مهم است بتوانید طی طراحی بازی، آیتمهای ویژه و پولی را به گونهای طراحی کنید که خریدن آنها برای مخاطب جذاب باشد.
6.بازیسازی را آموزش دهید
دنیای امروز دنیای یادگیری و آموزش است. اگر بازیای که طراحی کردهاید نسبتا معروف شده و تعداد نصب قابل توجهی دارد، دیگران دوست دارند از دانش و تجربهی شما استفاده کنند! با رونق گرفتن آموزشهای مجازی به خصوص بعد از دوران کرونا، پلتفرمهای زیادی به وجود آمده که میتوانید به راحتی در آنها به آموزش بپردازید. برای اینکار ابتدا لازم است سرفصلهای موردنظرتان را آماده کنید. سرفصلهایی مثل طراحی کاراکتر، اصول طراحی بازی، آموزش موتور بازیسازی و هر سرفصلی که در آن تبحر کافی را دارید.
7. امکان حمایت کردن را در بازی خود قرار دهید
همانطور که پادکسترها میتوانند با قرار دادن لینک حمایت، از مخاطبانشان بخواهند که درصورت تمایل با پرداخت مبلغی از آنها حمایت کنند، این روش میتواند یکی از روشهای کسب درآمد از بازی موبایلی باشد. در این روش شما لینکی برای پرداخت را درون بازی قرار میدهید و از کاربران میخواهید درصورتیکه تمایل دارند از شما حمایت کنند، میتوانند مبلغ دلخواهی را برایتان واریز کنند. به کاربران خود توضیح دهید که شما یک بازیساز مستقل هستید که قصد دارید بخشی از مبلغ جمعآوری شده را به بهبود بازی اختصاص دهید، در این صورت امکان پرداخت توسط کاربران بالاتر خواهد رفت.