احتمال افزایش میلیارد دلاری درآمد تبلیغات جستجوی اپل با پیگیری بروزرسانی

احتمال افزایش میلیارد دلاری درآمد تبلیغات جستجوی اپل با پیگیری بروزرسانی
نیاز به مشاوره دارید؟
روز و ساعت جلسه مشاوره تبلیغات بازار را انتخاب کنید.

درآمد و سهم بازار از تبلیغات جستجوی اپل از زمان مرگ IDFA با عرضه ۱۴ IOS  افزایش‌یافته است. رقبا و تحلیلگران سؤالاتی دارند.

طبق گزارش فایننشال تایمز، تغییرات حریم خصوصی که در اوایل سال جاری با عرضه ۱۴ IOS به وجود آمد، از طریق دستاوردهای عمده در سهم بازار تبلیغات جستجوی اپل، دانلود اپلیکیشن آیفون و درآمد، به سود اپل بوده است.

ابتکار شفاف‌سازی ردیابی اپلیکیشن‌ها، یک حرکت تجاری خوب برای اپل بوده است، همان‌طور که تجارت تبلیغاتی این برند بیش از سه برابر سهم بازار خود را در شش ماه پس از به‌روزرسانی نشان می‌دهد.

اما این خبر خوشی برای همه نیست.

ازبین‌بردن شناسه ساز کاربران برای تبلیغ‌کنندگان (IDFA) یا همان شناسه تصادفی که اپل به دستگاه‌های کاربر اختصاص داده بود، به شکلی جدی بر توانایی تبلیغ‌کنندگان برای ارائه تبلیغات شخصی در سایر پلتفرم‌ها تأثیر گذاشته است.

برایان بومَن، مدیرعامل واحد تحقیقات مشتری اپل در ماه جولای به ونچر بیت گفته بود که تبلیغ‌کنندگان شاهد کاهش درآمد ۱۵٪ تا ۲۰٪ بوده‌اند و برخی از آنها تا ۴۰ ٪ هم ضرر کرده‌اند.

در بیانیه‌ای سال گذشته، اپل انگیزه‌های خود را برای اضافه‌کردن ویژگی درخواست انتخاب برای ردیابی تبلیغات هدفمند این‌گونه توضیح داد: «ما معتقدیم که فناوری باید از حقوق اساسی حریم خصوصی کاربران محافظت کند. این یعنی کاربران باید ابزارهایی برای درک اینکه کدام برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها ممکن است داده‌های آنها را با سایر شرکت‌ها برای اهداف تبلیغاتی یا اندازه‌گیری تبلیغات به اشتراک بگذارند، داشته باشند. همچنین ابزارهایی برای لغو مجوز برای این ردیابی را هم باید با آن‌ها به اشتراک بگذارند.»

بااین‌حال، این تعهد به حفظ حریم خصوصی با هزینه‌ای همراه است که موجب نارضایتی افراد زیادی شده است، شاید هم هیچ‌کس را به اندازه فیس‌بوک عصبانی نکرده باشد.

فیس‌بوک به تبلیغ‌کنندگان خود هشدار داد که تغییر اپل می‌تواند تلاش‌های بازاریابی شما را به میزان قابل‌توجهی محدود کرده و به رشد کسب‌وکارهای کوچک و اینترنتی رایگان آسیب برساند.

این غول بزرگ تبلیغاتی در دفاع از خودش بیانیه جدیدی را اعلام کرد: «تغییرات پیشنهادی اپل توانایی شما را برای دسترسی مؤثر، درک و تعامل با افراد در دستگاه‌های تلفن همراه و در سراسر وب را محدود می‌کند. این قوانین بر توانایی شما برای درک عملکرد، کنترل افرادی که تبلیغات شما را می‌بینند و تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد بودجه تبلیغاتی شما تأثیر خواهند گذاشت.
اعمال این تغییرات باگذشت زمان، ممکن است کاهش کلی در عملکرد و شخصی‌سازی تبلیغات و باعث افزایش هزینه هر عمل بشود.»

همان‌طور که شان جانستون در ماه جولای گزارش داد، تنها ۱۰٪ از کاربران در آن زمان اجازه به ردیابی را انتخاب کردند. باتوجه‌به امکان محافظت از حریم خصوصی، مصرف‌کنندگان از چنین قابلیتی استقبال و استفاده می‌کنند. ضرر تبلیغ‌کنندگان در دیگر پلتفرم‌ها به سود اپل تبدیل شده است.

FT (دستگاه بین‌المللی یکاها) در گزارش خود به داده‌های ابزار بازاریابی تلفن همراه اشاره می‌کند که نشان می‌دهد تبلیغات جستجوی اپل در حال حاضر ۵۸٪ از کل دانلود برنامه‌های آیفون را به خود اختصاص می‌دهد، درحالی‌که این سهم سال گذشته تنها ۱۷ ٪ بود.

بعضی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند سود اپل از تبلیغات در این سال مالی بیش از ۵ میلیارد دلار و تا سه سال دیگر به ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

ویژگی تبلیغات جستجوی اپل به تبلیغ‌کنندگان جایگاه‌های بالایی در اپ‌استور می‌دهد. جایی که توسعه‌دهندگان، سرمقاله‌‌ها، خریدهای درون برنامه‌ای، دسته‌ها و موارد دیگر برای دیده‌شدن رقابت می‌کنند. تبلیغات جستجوی در صدر نتایج جستجوی ارگانیک در 61 منطقه جغرافیایی ظاهر می‌شود.

به گفته اپل:

۷۰٪ بازدیدکنندگان از جستجوی اپ‌استور استفاده می‌کنند.

۶۵٪ از کل دانلود‌های اپ‌استور از جستجو در صفحات مرتبط دیگر است.

نرخ تبلیغات در تبلیغات جستجوی اپل بیش از ۵۰٪ است.

تحلیل‌گر دیگری که توسط FT ذکر شده تخمین می‌زند که هزینه بازاریابی برای برنامه‌های تلفن همراه برای آیفون و تلفن‌های اندرویدی نسبت به سال گذشته دوبرابر خواهد شد و در سال ۲۰۲۲ از ۱۱۸ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

جستجوی اپ‌استور منبع تجارت بزرگی برای اپل است. این در حالی است که تعهد این برند به حریم خصوصی مصرف‌کننده قابل‌تحسین است، هرچند که آشکار است ماهیت این موضوع کاملاً نوع‌دوستانه نیست.

 این برند در ادامه گفته است:

این فناوری‌ها بخشی از یک سیستم جامع است که برای کمک به توسعه‌دهندگان برای اجرای شیوه‌های تبلیغاتی ایمن و محافظت از کاربران طراحی شده‌اند و هدف آن سودآوری برای اپل نیست.  

بااین‌حال، مزیت واضحی برای اپل محسوب می‌شود.

فیس‌بوک ماه گذشته گفت: «اندازه‌گیری (اثربخشی تبلیغات) کمپین‌ها در پلتفرم ما سخت‌تر شده است و حذف IDFA توسط اپل تأثیر بیشتری بر کسب‌وکارها داشته است.»

تا زمانی که تبلیغ‌کنندگان و رقیبان اپل از سودآوری اپل در نوآوری حریم حفظ خصوصی احساس بحران کنند، می‌توان انتظار داشت که سؤالات مهم ادامه پیدا کنند.

درآمد و سهم بازار از تبلیغات جستجوی اپل از زمان مرگ IDFA با عرضه ۱۴ IOS  افزایش‌یافته است. رقبا و تحلیلگران سؤالاتی دارند.

طبق گزارش فایننشال تایمز، تغییرات حریم خصوصی که در اوایل سال جاری با عرضه ۱۴ IOS به وجود آمد، از طریق دستاوردهای عمده در سهم بازار تبلیغات جستجوی اپل، دانلود اپلیکیشن آیفون و درآمد، به سود اپل بوده است.

ابتکار شفاف‌سازی ردیابی اپلیکیشن‌ها، یک حرکت تجاری خوب برای اپل بوده است، همان‌طور که تجارت تبلیغاتی این برند بیش از سه برابر سهم بازار خود را در شش ماه پس از به‌روزرسانی نشان می‌دهد.

اما این خبر خوشی برای همه نیست.

ازبین‌بردن شناسه ساز کاربران برای تبلیغ‌کنندگان (IDFA) یا همان شناسه تصادفی که اپل به دستگاه‌های کاربر اختصاص داده بود، به شکلی جدی بر توانایی تبلیغ‌کنندگان برای ارائه تبلیغات شخصی در سایر پلتفرم‌ها تأثیر گذاشته است.

برایان بومَن، مدیرعامل واحد تحقیقات مشتری اپل در ماه جولای به ونچر بیت گفته بود که تبلیغ‌کنندگان شاهد کاهش درآمد ۱۵٪ تا ۲۰٪ بوده‌اند و برخی از آنها تا ۴۰ ٪ هم ضرر کرده‌اند.

در بیانیه‌ای سال گذشته، اپل انگیزه‌های خود را برای اضافه‌کردن ویژگی درخواست انتخاب برای ردیابی تبلیغات هدفمند این‌گونه توضیح داد: «ما معتقدیم که فناوری باید از حقوق اساسی حریم خصوصی کاربران محافظت کند. این یعنی کاربران باید ابزارهایی برای درک اینکه کدام برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها ممکن است داده‌های آنها را با سایر شرکت‌ها برای اهداف تبلیغاتی یا اندازه‌گیری تبلیغات به اشتراک بگذارند، داشته باشند. همچنین ابزارهایی برای لغو مجوز برای این ردیابی را هم باید با آن‌ها به اشتراک بگذارند.»

بااین‌حال، این تعهد به حفظ حریم خصوصی با هزینه‌ای همراه است که موجب نارضایتی افراد زیادی شده است، شاید هم هیچ‌کس را به اندازه فیس‌بوک عصبانی نکرده باشد.

فیس‌بوک به تبلیغ‌کنندگان خود هشدار داد که تغییر اپل می‌تواند تلاش‌های بازاریابی شما را به میزان قابل‌توجهی محدود کرده و به رشد کسب‌وکارهای کوچک و اینترنتی رایگان آسیب برساند.

این غول بزرگ تبلیغاتی در دفاع از خودش بیانیه جدیدی را اعلام کرد: «تغییرات پیشنهادی اپل توانایی شما را برای دسترسی مؤثر، درک و تعامل با افراد در دستگاه‌های تلفن همراه و در سراسر وب را محدود می‌کند. این قوانین بر توانایی شما برای درک عملکرد، کنترل افرادی که تبلیغات شما را می‌بینند و تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد بودجه تبلیغاتی شما تأثیر خواهند گذاشت.
اعمال این تغییرات باگذشت زمان، ممکن است کاهش کلی در عملکرد و شخصی‌سازی تبلیغات و باعث افزایش هزینه هر عمل بشود.»

همان‌طور که شان جانستون در ماه جولای گزارش داد، تنها ۱۰٪ از کاربران در آن زمان اجازه به ردیابی را انتخاب کردند. باتوجه‌به امکان محافظت از حریم خصوصی، مصرف‌کنندگان از چنین قابلیتی استقبال و استفاده می‌کنند. ضرر تبلیغ‌کنندگان در دیگر پلتفرم‌ها به سود اپل تبدیل شده است.

FT (دستگاه بین‌المللی یکاها) در گزارش خود به داده‌های ابزار بازاریابی تلفن همراه اشاره می‌کند که نشان می‌دهد تبلیغات جستجوی اپل در حال حاضر ۵۸٪ از کل دانلود برنامه‌های آیفون را به خود اختصاص می‌دهد، درحالی‌که این سهم سال گذشته تنها ۱۷ ٪ بود.

بعضی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند سود اپل از تبلیغات در این سال مالی بیش از ۵ میلیارد دلار و تا سه سال دیگر به ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

ویژگی تبلیغات جستجوی اپل به تبلیغ‌کنندگان جایگاه‌های بالایی در اپ‌استور می‌دهد. جایی که توسعه‌دهندگان، سرمقاله‌‌ها، خریدهای درون برنامه‌ای، دسته‌ها و موارد دیگر برای دیده‌شدن رقابت می‌کنند. تبلیغات جستجوی در صدر نتایج جستجوی ارگانیک در 61 منطقه جغرافیایی ظاهر می‌شود.

به گفته اپل:

۷۰٪ بازدیدکنندگان از جستجوی اپ‌استور استفاده می‌کنند.

۶۵٪ از کل دانلود‌های اپ‌استور از جستجو در صفحات مرتبط دیگر است.

نرخ تبلیغات در تبلیغات جستجوی اپل بیش از ۵۰٪ است.

تحلیل‌گر دیگری که توسط FT ذکر شده تخمین می‌زند که هزینه بازاریابی برای برنامه‌های تلفن همراه برای آیفون و تلفن‌های اندرویدی نسبت به سال گذشته دوبرابر خواهد شد و در سال ۲۰۲۲ از ۱۱۸ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

جستجوی اپ‌استور منبع تجارت بزرگی برای اپل است. این در حالی است که تعهد این برند به حریم خصوصی مصرف‌کننده قابل‌تحسین است، هرچند که آشکار است ماهیت این موضوع کاملاً نوع‌دوستانه نیست.

 این برند در ادامه گفته است:

این فناوری‌ها بخشی از یک سیستم جامع است که برای کمک به توسعه‌دهندگان برای اجرای شیوه‌های تبلیغاتی ایمن و محافظت از کاربران طراحی شده‌اند و هدف آن سودآوری برای اپل نیست.  

بااین‌حال، مزیت واضحی برای اپل محسوب می‌شود.

فیس‌بوک ماه گذشته گفت: «اندازه‌گیری (اثربخشی تبلیغات) کمپین‌ها در پلتفرم ما سخت‌تر شده است و حذف IDFA توسط اپل تأثیر بیشتری بر کسب‌وکارها داشته است.»

تا زمانی که تبلیغ‌کنندگان و رقیبان اپل از سودآوری اپل در نوآوری حریم حفظ خصوصی احساس بحران کنند، می‌توان انتظار داشت که سؤالات مهم ادامه پیدا کنند.