بهترین زمان برای شروع تبلیغات بازی شما همین الان است. حتی اگر هنوز مراحل طراحی بازی به پایان نرسیده باید یک برنامه کامل و جامع برای مارکتینگ و تبلیغات محصولتان بنویسید. اولین کار شما میتواند ساختن یک گروه دوستانه برای بازی باشد و کم کم آن را بزرگتر کنید. وقتی یک کامیونیتی برای بازیتان میسازید و این کامیونیتی را گسترش میدهید به محض انتشار بازی تعداد زیادی کاربر دارید که به احتمال زیاد بازی شما را دانلود میکنند، بدون اینکه هزینهای برای دانلود پرداخت کنید. اما بیایید این زمان مناسب را بشکافیم و ببینیم دقیقا چه زمانی برای چه کاری مناسب است.
فهرست مطالب
شروع ماجرا
هیچوقت برای مارکتینگ زود نیست و میتوانید هر لحظهای که میخواهید شروع کنید. حتی اگر هنوز صرفا ایده یک بازی به ذهن شما رسیده و قصد دارید آن را طراحی کنید میتوانید فرایند مارکتینگ را شروع کنید. در نظر داشته باشید که خیلی زمان میبرد تا کاربران بازی شما را بشناسند و در مورد آن اطلاعات کسب کنند. در نتیجه هر چقدر زودتر این کار را انجام دهید زودتر میتوانید کاربران را جذب کنید.
اما بهترین وقت برای شروع تبلیغات بازیها چه زمانی است؟ هر چه زودتر بهتر. هر چه زودتر کاربرانی که دوست دارید و مدنظرتان هستند را یکجا جمع کنید تا به محض انتشار بازی به آنها معرفی کنید. اینکه در کدام مرحله از طراحی بازی هستید نوع مارکتینگ شما را مشخص میکند. مثلا اگر در مرحله خلق و ایدهپردازی برای بازی هستید میتوانید یک پیج یا یک وبسایت برای طرفداران بازیها و خورههای بازی بسازید و هر چقدر جلوتر میروید اخبار جدیدی از بازی بدهید و کاربرانی را جذب کنید که احتمال میدهید بازی شما برای آنها جذابتر است. این مرحله از مارکتینگ هزینه خیلی کمی هم برای شما دارد و میتوانید صرفا با خلق محتواهای جالب کاربران زیادی را جذب کنید.
حداقلهایی برای هر مرحله
اگر میخواهید توسط گیمرها جدی گرفته شوید باید چیزی برای ارائه داشته باشید. اگر یک توسعهدهنده تازهکار هستید احتمالا هنوز چیزی برای ارائه به گیمرها ندارید اما در هر صورت داستانی برای گفتن دارید. این داستان میتواند اخبار مربوط به بازیهای دیگر باشد یا چیزهایی که هر روز یاد میگیرید یا حتی استریم کردن بازیهای دیگر. با این کار میتوانید کم کم گیمرها را جذب کنید.
اگر در مراحل پایانی طراحی بازی هستید میتوانید توجه کاربران را به بازیتان جلب کنید، اما به چند چیز احتیاج دارید:
- نام یا عنوان بازی که بتوانید همین ابتدا در ذهن کاربران حک کنید.
- توضیحات یا ویدیوهایی در مورد داستان بازی، مکانیکها و چیزهایی که باعث کنجکاوی گیمرها شود.
- آرتورک یا اسکرینشاتهای اولیه از مراحل بازی
برای شروع یک بازی مشخص که در مراحل پایانی طراحی است به این متریالها نیاز دارید. حالا میتوانید در شبکههای اجتماعی، وبلاگها و هر جایی که دوست داشته باشید این اطلاعات را از بازیتان به دست کاربران برسانید تا منتظر لحظه انتشار بازی باشند.
اگر بازیتان را منتشر کردهاید و همهچیز کامل است، میتوانید با توضیحات کاملتر و دقیقتر سراغ روشهای دیگر مارکتینگ مانند ASO یا تبلیغات جستجو و یا تبلیغات گشت و گذار بازار بروید. هر تایمی برای تبلیغات بازی مناسب است فقط روش مارکتینگ شما و استراتژیها متفاوتترند که باید خودتان این استراتژی بهینه را پیدا کنید.
راستی مخاطب بازی شما کیست؟
اگر نمیدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند نمیتوانید آنها را پیدا کنید. اول با خودتان فکر کنید که این بازی برای چه کسانی مناسب است؟ چه نوع گیمرهایی از بازی شما لذت میبرند؟ در کدام رده سنی هستند و موقعیت جغرافیایی آنها کجاست؟ وقتی این اطلاعات را برای خودتان دستهبندی میکنید میتوانید استراتژی بهتری را برای بازیهای مختلفتان بچینید. مثلا اگر بازی شما مخصوص نوجوانان است میتوانید قبل از انتشار بازی محتوایی متناسب با این مخاطب تولید کنید. یا اگر بازیتان را منتشر کردهاید و مخاطب شما مردان جوان هستند میتوانید تبلیغاتتان را برای این رده سنی شخصیسازی کنید.
به طور کلی ژانر بازی شما میتواند مخاطب آن را تعیین کند. گیمرها انواع ژانر را میشناسند و میدانند از کدام ژانر بیشتر لذت میبرند. همین ژانر میتواند المانهای اصلی مارکتینگ شما را هم مشخص کند و میدانید که رقبای شما در این ژانر کدامند و اینجاست که میتوانید در بهترین زمان ممکن، بهترین تبلیغات ممکن را به مخاطب ایدهآلتان نمایش دهید.
هیچوقت در این تله نیفتید که بگویید “بازی ما برای همه آدمهاست”. میدانید چرا؟ حتی اگر بازی شما واقعا برای همه آدمها باشد، وقتی مخاطب دقیقی نداشته باشید کار شما برای مارکتینگ به شدت سخت میشود. باید مخاطبتان را تعیین کنید چون تنها از این طریق میتوانید یک استراتژی مختص همین مخاطب بسازید.
مارکتینگ بازی را با تبلیغات اشتباه نگیرید
تبلیغات صرفا بخشی از مارکتینگ است. هر فرایندی که شما برای جذب مخاطبان ایجاد میکنید و از طریق آن به جذب کاربران میپردازید مارکتینگ است و میتواند فرمهای مختلفی داشته باشد. تولید محتوا، سوشال مدیا، ملاقات حضوری، ایونتها و … نوعی از مارکتینگ است. تبلیغات در جایی مثل بازار هم مارکتینگ محسوب میشود. در حقیقت شما در تبلیغات یک فضای تبلیغاتی را خریداری میکنید تا پیام مارکتینگ خودتان را به گوش کاربران برسانید.
مارکتینگ لزوما قرار نیست هزینههای سنگینی داشته باشد و بسیاری از تیمها خودشان فرایند مارکتینگ بازیها را انجام میدهند و حتی در شروع ماجرا بدون هیچ هزینهای میتوانید این فرایند را شروع کنید. تنها چیزی که نیاز دارید زمان و انرژی کافی است. اما برای تبلیغات از همان ابتدا میدانید که برای این فضای تبلیغاتی باید هزینه کنید. البته تبلیغات هم میتواند کمهزینه باشد و میتوانید آن را متناسب با بودجه خودتان جلو ببرید.
شروع کنید و یک کامیونیتی را تغذیه کنید
یکی از مشکلاتی که دولوپرها با ایجاد یک کامیونیتی و مدیریت آن دارند وقتگیر بودن و بعضی وقتها هم سخت بودن آن است. در ضمن نتایج آن هم خیلی سریع نیست و به تلاش پیوسته نیاز دارد. همه این موارد کاملا درست هستند ولی مسئله این نیست. شما باید بدانید که در حال ساختن یک کامیونیتی نیستید و یک ارتش مارکتینگ میسازید.
وقتی گیمرها به بازی شما علاقهمند میشوند مطمئنا آن را به دوستانشان معرفی میکنند یا حتی ممکن است در شبکههای اجتماعیشان به اشتراک بگذارند و یا در حالت ایدهآلتر ممکن است آن را روی پلتفرمهای محبوب استریم کنند و اینجاست که ارتش شما به یک نتیجه بزرگ میرسد. تغذیه کردن یک کامیونیتی سرمایهگذاری مهمی است که سوددهیاش به شدت زیاد است. تاثیری که یک کامیونیتی برای شما دارد همیشگی است.
هر زمانی برای تبلیغات گشت و گذار مناسب است
احتمالا با تبلیغات گشت و گذار بازار آشنا هستید. میتوانید بازیتان را در صفحات بازیهای دیگر در قسمت آگهیها به کاربران نمایش دهید. خورههای گیم یک عادت خیلی مشخص دارند. آنها دنبال گیم هستند و معمولا بازیهای مختلف را تست میکنند. اگر بتوانید خودتان را در معرض دید آنها قرار دهید و بازی شما یک تجربه جذاب برای آنها خلق کند مطمئنا به گیمر بازی شما بدل میشوند.
نکته مهم دیگر این است که کاربرانی که چندان به گیم علاقه ندارند هم معمولا از طریق گشت و گذار در صفحات مختلف بازیهای دلخواهشان را پیدا میکنند. تبلیغات گشت و گذار یک برگ برنده برای بازیهای شماست و میتوانید صفحات دلخواهتان را انتخاب کنید تا در دیدرس کاربران مختلف قرار بگیرید.
جمعبندی
تردید را کنار بگذارید. استراتژی مارکتینگ و تبلیغاتتان را بچینید و شروع کنید و چند نکته مهم را در نظر بگیرید:
- مارکتینگ بازی از همان روز اول طراحی شروع میشود و متناسب با هر مرحله از طراحی تغییر میکند.
- بازیتان را قبل از انتشار برای کاربران به تصویر بکشید تا برای انتشار آن انتظار بکشند.
- در نظر بگیرید که مارکتینگ فقط تبلیغات نیست و میتوانید روشهای مختلفی را برای جذب کاربران به کار بگیرید و یا حتی روشهای جدیدی خلق کنید.
- وقت بگذارید و یک کامیونیتی بسازید تا در نهایت یک ارتش مارکتینگ بزرگ داشته باشید.
- تبلیغات گشت و گذار بهترین گزینه برای تبلیغ بازیهاست و هر زمان که دوست داشته باشید میتوانید از آن استفاده کنید.
بیشتر بدانید:
اگر همچنان در مورد این مطالب سوال و یا نظری دارید حتما در کامنتها برای ما بنویسید. اگر پیشنهادی به دولوپرهای گیم هم دارید بنویسید تا در مورد آن بحث کنیم.
روز اولی که قصد دارید بازی را طراحی کنید میتوانید مارکتینگ را آغاز کنید.
تبلیغات گشت و گذار به دلیل عادت کاربران به گشت و گذار داخل صفحات گزینه ایدهآلی است.