توسعهدهندگان اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی همواره با یک مسئله درگیر بودهاند: بالا بردن تعداد دانلود و یا همان تعداد نصب. این مسئله حالا به استورهای اپلیکیشن کشیده شده و سازندگان بازیها و یا مارکترهای این تیمها سعی میکنند تعداد نصبشان را در جایی مثل بازار بالا ببرند. روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد و یکی از این روشها کمپین انفجاری است. اما کمپین انفجاری دقیقا چیست و چه کاری انجام میدهد؟
الگوریتمها هنوز زنده هستند
میدانید که روشهای رشد اپلیکیشن تنها به تبلیغات گشت و گذار و یا تبلیغات جستجو و هوشمند محدود نیستند و دهها روش دیگر وجود دارند که مستقیما و یا به صورت غیرمستقیم روی میزان دیده شدن اپلیکیشن و آمار دانلود تاثیر میگذارند. الگوریتمهای بازار هم اپها و بازیهای باکیفیت را شناسایی میکند و به صورت خودکار به کاربران نمایش میدهد.
این الگوریتمها به صورت عمومی منتشر نمیشوند چون در این حالت رقابت سالم از بین میرود. اما همه میدانیم که این الگوریتمها اکثرا به کیفیت اپ و بازی و بازخوردی که کاربران دارند بستگی دارد. مثلا بخش ترندها و یا بازیهای در حال رشد الگوهای رفتاری را در نظر میگیرد و با رصد کردن بازیها و اپهای باکیفیت، آنهایی که در حال رشد هستند و در عین حال بازخورد خوبی از کاربران میگیرند و آمار دانلود و نصبشان بالاتر میرود در لیست بازیهای ترند نمایش داده میشوند.
نمیتوان الگوریتمها را نادیده گرفت. امتیازات کاربران، تعداد دانلودها، تعداد کامنتها، آمار استفاده از اپ یا بازی، میزان اعتماد کاربران به توسعهدهنده و نکات دیگر جزو امتیازاتی هستند که روی الگوریتمها تاثیر میگذارد. نمیتوان گفت هر کدام چه میزان تاثیر دارند ولی مطمئنا اگر محصول باکیفیتی داشته باشید که کاربران هم از آن راضی باشند الگوریتمهای بازار شما را خواهند شناخت و کاربران بیشتری شما را خواهند دید.
چطور خودمان را به الگوریتمها ثابت کنیم؟
گفتیم که بازخورد کاربران مهم است و نباید آن را نادیده گرفت. اما اینجا یک مسئله اصلی وجود دارد. اگر کاربری نداشته باشید و تعداد کمی از کاربران از اپ و یا بازی شما استفاده کنند الگوریتمهای بازار چگونه شما را خواهند شناخت؟
پس باید تعداد مناسبی کاربر جذب کنید تا بازار با بررسی الگوی رفتاری کاربران بتواند کیفیت اپ یا بازی شما را تعیین کند. جذب این کاربران معمولا با روشهای تبلیغاتی و یا هر روش دیگری سریعتر و راحتتر است. میتوانید از تبلیغات خارج از بازار هم استفاده کنید اما آمارها نشان میدهد که با تبلیغات گشت و گذار و جستجو با توجه به هزینه نتیجه بهتری میگیرید.
کمپین انفجاری چیست؟
اکثر استورهای فروشگاهی و مخصوصا بازار دستهبندیهای خاصی برای اپها و بازیها دارند. مثلا برای بازیها میتوان به دستههای استراتژیک، ورزشی و … اشاره کرد. حالا یک سوال: به نظر شما بازار با چه الگوریتمی بازیهای مهم هر دسته را تعیین میکند؟
بخش داغترینها که همان ترندهای بازار است چطور مشخص میشوند؟ برنامههای تازه چطور کیفیتسنجی میشوند؟ چطور میتوانید خودتان را در لیست این برنامهها قرار دهید؟ اینجاست که کمپین انفجاری به شما کمک میکند.
کمپین انفجاری به این معناست که شما تمرکز بودجه تبلیغاتیتان را به تمام مدلهای تبلیغاتی موجود اختصاص دهید و سعی کنید در یک بازه زمانی کوتاه تعداد نصب بسیار بالایی بگیرید. این جرقه به یک انفجار تبدیل میشود و الگوریتمهای بازار و یا سایر استورهای فروشگاهی شما را شناسایی میکنند و در لیست برنامههای ترند و یا برنامههای باکیفیت جدید نمایش داده میشوید.
به زبان سادهتر، اگر اپ یا بازی باکیفیتی داشته باشید و بودجه تبلیغاتیتان را در یک مدت زمان کوتاه مثلا یک هفتهای مصرف کنید و در این بازه بازخورد و فیدبک مناسبی از کاربران بگیرید خودتان را به الگوریتمها اثبات میکنید و نصب ارگانیک شما هم بالاتر میرود. این نمودار به شما در درک این موضوع کمک میکند.
همانطور که میبینید بعد از اجرای کمپین تبلیغاتی انفجاری، تعداد نصبهای ارگانیک (نصبهای بدون هزینه) افزایش یافته است. جرقهای که زده شده به یک انفجار تبدیل شده است. نکته اینکه کمپین انفجاری یک کمپین از قبل تعریف شده نیست و در پیشخوان تبلیغات بازار نیست. صرفا یک ایده است که توسط مارکترها مطرح شده و تنها زمانی جواب میدهد که اپ یا بازی شما کیفیت لازم را داشته باشد و فیدبکهای مناسبی از کاربران بگیرید.
راهکارهایی برای تاثیر بیشتر کمپینهای انفجاری
این کمپین برای اپهایی که تازه لانچ شدهاند تاثیرگذاری بیشتری دارد و میتوان به عنوان یک راهکار اولیه برای رشد اپها و بازیهای نوظهور به آن نگاه کرد. سعی کنید در پروموت و تبلیغات اپها و استفاده از پتانسیل کمپین انفجاری نکات زیر را در نظر بگیرید.
- اگر به هر دلیلی به صورت ناگهانی نصب اپهای شما بالاتر رفت، بهترین زمان برای اجرای تبلیغات انفجاری است، چون در این صورت سیگنالهای بهتری به الگوریتمها میدهید.
- تغییرات فصلی را در نظر بگیرید. مثلا اگر اپلیکیشن شما برای عید و یا ایام تعطیلات ناگهان رشد میکند میتوانید در این مدت کمپین انفجاری داشته باشید.
- همواره تعداد نصبهای ارگانیک را زیر نظر بگیرید تا تاثیر کمپینهای خودتان را به صورت دقیق داشته باشید.
چه زمانی نباید کمپین انفجاری داشته باشید؟
اگر میخواهید از کمپینهای انفجاریتان بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید و بهترین زمان برای تبلیغات اپ یا بازیتان را مشخص کنید.
- وقتی از چند شبکه تبلیغاتی به صورت همزمان استفاده میکنید بهتر است کمپینهای انفجاری نداشته باشید، چون در این صورت نمیتوانید آمار دقیقی از تعداد نصبهای خودتان به صورت تفکیکی داشته باشید.
- اگر اپ یا بازی شما باگهای زیادی دارد و هنوز به کیفیت موردنظر کاربران نرسیده کمپین انفجاری نتیجه جالبی برای شما نخواهد داشت. چون نظرات منفی و بازخوردهای بدی میگیرید که مستقیما روی جایگاه شما در الگوریتمهای رتبهبندی تاثیر میگذارد.
- اگر فرکانس تبلیغاتی بالایی دارید و به صورت مداوم یک تبلیغ را به کاربران نمایش میدهید ممکن است روی نظر کاربران تاثیر منفی بگذارد.
جمعبندی نهایی
کمپین انفجاری یک روش قطعی و یا حتی روش معتبر نیست. گاهی اوقات جواب میدهد و گاهی اوقات هم ممکن است نتیجه دلخواه را نداشته باشد. اما چیزی که اهمیت دارد این است که یک اپ یا بازی باکیفیت داشته باشید و سعی کنید کاربران را جذب کنید و بازخوردهای مثبتی از کاربران بگیرید تا رشد ارگانیک داشته باشید. با اینکه این کمپین چالشهای خاص خودش را دارد. اما همچنان میتوان به آن امیدوار بود و به عنوان یک روش برای اپها و بازیهای جدید از آن استفاده کرد.
اگر سوال و یا ابهامی در مورد نکات ذکر شده دارید حتما در کامنتها برای ما بنویسید و اگر قبلا تجربه کمپین انفجاری بازار را داشتهاید خوشحال میشویم نظر خودتان را در این باره بنویسید.
تمرکز کامل بودجه تبلیغاتی روی بالا بردن نصب اپ یا بازی در یک بازه زمانی کوتاه.
معمولا بازیها و اپهای جدید و نوظهور نتیجه بهتری از این کمپینها میگیرند.