وبسایتها پایههای مهم دنیای وب هستند. سرویسهای مختلف، فروشگاهها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ از طریق سایت با مخاطبان و مشتریانشان ارتباط برقرار میکنند. طبق آمارها بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون وبسایت در جهان داریم که از این میان 190 میلیون سایت فعال هستند و به صورت مداوم کار میکنند. آمار بزرگی که اهمیت وبسایتها را در جهان امروز نشان میدهد.
هر کسب و کاری با یک استراتژی مشخص وبسایتی طراحی میکند و فعالیتش را شروع میکند. با فراگیر شدن گوشیهای هوشمند اپها هم وارد دنیای اینترنت شدند و کسب و کارها خیلی زود به اهمیت اپلیکیشن پی بردند. اگر شما وبسایتی دارید و دوست دارید بدانید تبدیل سایت به اپلیکیشن چطور انجام میشود و چطور کسب و کار شما را دگرگون میکند، این مطلب حتما به دردتان خواهد خورد.
فهرست مطالب
6 دلیل برای تبدیل سایت به اپلیکیشن
آیا واقعا کسب و کار شما به یک اپلیکیشن نیاز دارد؟ اگر دقت کنید اکثر کسب و کارهای دیجیتال جهان اپلیکیشن مربوط به خود را دارند. اما وقتی که میتوان تنها با وارد کردن چند کلمه در مرورگر وارد هر وبسایتی شد، اپلیکیشن به چه دردی میخورد؟
رفتار کاربران اینترنت تغییر کرده است
بیش از 80 درصد انسانها در جهان، برای گشتن در دنیای اینترنت از موبایل استفاده میکنند. این به چه معناست؟ یعنی 75 درصد بازدید از وبسایتها از طریق موبایل است. 75 درصد تراکنشهای مالی کسب و کارها با موبایل انجام میشود و این درصد بالا را نباید دست کم گرفت.
در سالهای اخیر هم استفاده از اپهای مفید و کاربردی به شدت افزایش یافته است و کاربران دوست دارند به جای استفاده از مرورگر، اپلیکیشنها را دم دستشان داشته باشند. این تغییر رفتار کاربران، یک سیگنال مهم است و کسب و کارهایی که خیلی سریع و البته هدفمند به این سیگنالها جواب میدهند، جواب مناسبی هم میگیرند.
تجربه کاربری قدرتمندتر برای مشتریان
واقعیت ماجرا این است که اپلیکیشنها تجربه کاربری بهتری نسبت به وبسایتها دارند. کاربران به جای اینکه لینک سایت شما را وارد کنند و منتظر بمانند تا همه چیز لود شود، با یک کلیک به شما دسترسی دارند. ظاهر وبسایتها محدودیتهایی برای سئو و خوانایی دارد ولی برای اپلیکیشن، درگیر این مسائل نیستید و دقیقا چیزی طراحی میکنید که یوزر با آن راحتتر است. قابلیتهایی مانند اسکرول کردن، چرخش، اسکرول چپ و راست یا کلیک کردن و نگه داشتن امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار میدهد و به زبان سادهتر همهچیز راحتتر و جذابتر است.
وفاداری و تعامل مشتریان بیشتر میشود
تبدیل سایت به اپلیکیشن مثل تبدیل مشتری عبوری به مشتری دائمی است. وقتی مخاطبان شما اپلیکیشنتان را نصب کنند همیشه دم دستشان دارند و اگر بخواهند خریدی انجام دهند به جای جستجو در گوگل، مستقیما سراغ شما میآیند. طبق اصل پارتو، 20 درصد از کاربران هر سرویسی 80 درصد از تعامل و درآمد آن را رقم میزنند. پس باید این 20 درصد را به نحوی در دسترستان نگه دارید و با هر روشی که در راستای ارزشهای برند شماست به خودتان نزدیکتر کنید.
یک منبع اصلی درآمدی
وقتی یک اپلیکیشن دارید در حقیقت یک کانال جدید برای درآمد ساختهاید. بسیاری از کسب و کارها درآمدی که از طریق اپلیکیشن کسب میکنند به مراتب بیشتر از وبسایت است. به طور مثال اپلیکیشنهای سفارش غذا و یا تاکسیهای اینترنتی درآمد عمدهشان را از اپلیکیشن کسب میکنند. طبق آمارها نرخ تبدیل اپلیکیشنهای فروشگاهی در مقایسه با وبسایت سه برابر بیشتر است. 78 درصد کاربران ترجیح میدهند از کسب و کارهایی خرید کنند که اپلیکیشن داشته باشند تا برای هر خرید مجبور نباشند ساعتها بگردند.
پوش نوتیفیکیشن و کمپینها
شما از طریق وبسایت هم میتوانید پوش نوتیفیکیشن بفرستید ولی محدودیتهای زیادی دارید و باید با مرورگرها و مجوزهای دسترسی درگیر شوید، اما پوش نوتیفیکیشن این درگیریها را ندارد و میتوانید برای هر کسی که اپلیکیشن شما را نصب کرده نوتیفیکیشن بفرستید. یک کانال بسیار ارزشمند برای فروش بیشتر و اجرای کمپینهای تبلیغات و فروش دارید، چرا که پوش نوتیفیکیشنها نرخ کلیک و نرخ تبدیل بسیار بالایی دارند. حتی نسبت به ایمیل و اس ام اس هم بهتر عمل میکنند و مهمترین مسئله این است که در هزینههای اطلاعرسانی و تبلیغاتتان هم صرفهجویی میکنید.
حضور در استورهای اپلیکیشن
وقتی اپلیکیشنتان را در جایی مثل گوگلپلی و یا بازار قرار میدهید شانس پیدا کردن مشتریان جدید را به دست میآورید. حضور در این استورها اعتبار کار شما را هم بالاتر میبرد و میتوانید از بستر تبلیغات مستقیم اپلیکیشن هم استفاده کنید. به طور مثال میتوانید تبلیغات در جستجو بازار را فعال کنید و کسانی که کلیدواژههای مختلف را جستجو میکنند جذب کنید تا اپلیکیشن شما را نصب کنند. یا اینکه با تبلیغات گشت و گذار خودتان را در دیدرس میلیونها کاربر قرار دهید. البته فقط زمانی بابت این تبلیغات هزینه میکنید که نصب موفق داشته باشید.
وبسایتتان را به چه نوع اپی تبدیل میکنید؟ هیبرید یا نیتیو؟
شما میتوانید تبدیل وبسایت به اپلیکیشن را با دو رویکرد جلو ببرید. یا یک اپلیکیشن Native بسازید و یا از رویکرد Hybrid استفاده کنید. حالا هر کدام از این رویکردها چه ویژگیهایی دارند؟
اپلیکیشن نیتیو
اگر اپلیکیشنتان را از صفر بسازید یک اپ نیتیو دارید. معمولا برای پلتفرمهای اندروید و iOS توسعه داده میشوند و برای این کار به توسعهدهنده و یا یک تیم از توسعهدهندگان احتیاج دارید. با یکی از زبانهای برنامهنویسی رایج در این زمینه مانند جاوا، کاتلین، سویفت و … اپلیکیشنتان را میسازید و یا میتوانید از تکنولوژیهایی مانند React Native استفاده کنید. اپهای نیتیو بهرهوری به شدت بالایی دارند و میتوان از امکانات گوشی مانند GPS، شتابسنج و یا تشخیص چهره و … در این اپها استفاده کرد.
اما یکی از مشکلاتی که ممکن است مانع توسعه چنین اپهایی شود هزینه بالای آن است. تیمی از دولوپرها باید زمان نسبتا زیادی را صرف توسعه کنند و تمام این موارد هزینهبر هستند. در حالت کلی کسب و کارهایی که بودجه کمی دارند سراغ اپهای نیتیو نمیروند مگر اینکه به امکانات خاصی نیاز داشته باشند که صرفا در حالت نیتیو میتوان به آنها دسترسی داشت.
اپلیکیشن هیبرید
اپلیکیشن هیبرید در حقیقت زمانی معنا پیدا میکند که شما بخواهید اپلیکیشنی تقریبا مشابه وبسایتتان داشته باشید. برای این کار میتوانید از طریق API و یا سایر تکنولوژیهای مبتنی بر وب، سایتتان را به طور کامل به یک اپلیکیشن کاربردی تبدیل کنید. در نظر داشته باشید که اپلیکیشن هیبریدی به این معنا نیست که شما یک پوسته بسازید که وبسایت شما داخل آن قرار داشته باشد. بلکه به معنای واقعی یک اپلیکیشن میسازید. به طور مثال Spotify و یا Coinbase و بسیاری دیگر از اپهای مهم جهان هیبرید هستند.
برای این کار میتوانید از ابزارهای تبدیل سایت به اپلیکیشن استفاده کنید و یا مجددا توسط دولوپرها و تکنولوژیهای توسعه اپ، یک نسخه بهینه از وبسایتتان را به صورت اپلیکیشن عرضه کنید. در سالهای اخیر، تکنولوژی توسعه اپهای هیبرید به شدت رشد کرده و بسیاری از کمپانیهای بزرگ هم از این رویکرد برای توسعه اپها استفاده میکنند.
کدام روش بهتر است؟
جواب این سوال آسان است. اپهای نیتیو فوقالعاده هستند و امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار میدهند، اما هزینه بالایی دارند. احتمالا اگر با یک شرکت توسعهدهنده صحبت کنید و یا هزینه استخدام دولوپر فولتایم را در نظر بگیرید متوجه هزینههای بالای توسعه نیتیو میشوید. اگر بودجه مناسبی برای این کار دارید و استراتژی کلی کسب و کار شما با اپلیکیشن گره خورده و نیاز دارید از امکانات خاصی استفاده کنید بهتر است گزینه نیتیو را انتخاب کنید.
اپهای هیبریدی امکاناتی مشابه وبسایت (البته کمی بیشتر و بهینهتر) دارند. هزینه توسعه چنین اپهایی 50 الی 90 درصد کمتر از حالت نیتیو است. یعنی حتی اگر دولوپر هم استخدام کنید همچنان هزینهای کمتر از نصف توسعه نیتیو خواهید داشت. اگر وبسایت شما کامل است و نیازی به امکانات ویژه ندارید این راه منطقیتر به نظر میرسد.
البته اینکه اپلیکیشن کسب و کار شما هیبرید باشد به این معنای ضعیف و یا غیرکاربردی بودن آن نیست. کسب و کارهای بزرگی مانند آمازون، اسپاتیفای، لینکدین، کورا، اسلک، جیمیل حتی فیسبوک اپ هیبریدی دارند و یا حداقل در گذشته هیبریدی بودند. به طور کلی همه چیز به استراتژی کلی کسب و کار شما و میزان بودجهای که برای این کار در نظر گرفتهاید بستگی دارد.
روشها و راهکارهای ساخت اپلیکیشن از وبسایت
حالا میتوانیم سراغ روشها و ابزارهای تبدیل وبسایت به اپلیکیشن برویم. به طور کلی سه مسیر کلی دارید:
- با همکاری شرکتهای توسعهدهنده و یا تیم داخلی توسعهدهندگان یک اپلیکیشن نیتیو را از صفر کدنویسی کنید.
- با کمک توسعهدهنده، امکانات وبسایت را روی اپلیکیشن هیبرید پیادهسازی کنید.
- از ابزارها و نرمافزارهای تبدیل سایت به اپ استفاده کنید که به کدنویسی نیاز ندارند و هزینه کمتری دارند، اما ممکن است در برخی موارد جوابگو نباشند.
برای مسیر اول و دوم باید با متخصصها همکاری کنید تا اطلاعات کاملتری بگیرید. چیزی که نیاز دارید را به آنها خواهید گفت و راهکارها و هزینهها را به شما خواهند داد. اما برای مسیر دوم باید از برخی ابزارها استفاده کنید. در ادامه لیست تعدادی از این اپها را آوردهایم:
- AndroApp: صرفا برای اندروید کاربرد دارد و اگر از نسخه رایگان آن استفاده کنید تبلیغات خود برنامه روی اپلیکیشن شما دیده میشود.
- AppyPie: رایگان نیست اما میتوانید نسخه تستی بسازید.
- AppMySite: بیشتر برای وردپرس کاربرد دارد.
- Appful: هم برای اندروید و هم برای iOS کاربرد دارد.
- Appmaker WP: پلاگین وردپرس برای تبدیل سایت وردپرسی به اپلیکیشن
- AppPresser: مخصوص وردپرس و برای ساخت اپ اندرویدی و iOS
- MobiLoud: فقط نسخه پولی دارد.
چند نکته در مورد ابزارهای تبدیل سایت به اپ
هر کدام از ابزارهایی که گفتیم ویژگیهای خاص خودشان را دارند و میتوانید در وبسایتشان بخوانید و ببینید کدام یک از این گزینهها برای شما بهتر است. اما چند نکته را قبل از استفاده حتما در نظر بگیرید:
- اکثر این ابزارها نسخه تستی دارند. پس قبل از خرید حتما یک بار تست بگیرید و ببینید که آیا تمام امکانات وبسایت شما را انتقال میدهند یا نه.
- ممکن است این ابزارها با زبان فارسی همخوانی نداشته باشند و یا فونتهای فارسی را به درستی پردازش نکنند.
- میتوانید از قابلیت درگ اند دراپ برای برخی تغییرات طراحی داخل اپ استفاده کنید، اما در اکثر مواقع محدودیتهایی خواهید داشت.
- اگر قالب سایت وردپرسی شما قدیمی باشد ممکن است این کدهای قدیمی به درستی تبدیل نشوند.
- کار کردن با اکثر این اپها ساده است و خودتان هم میتوانید تنظیمات آن را انجام دهید، اما بهتر است از کسی که قبلا تجربه این کار را داشته کمک بگیرید.
- سرعت اپلیکیشن را در نظر بگیرید و ببینید کدام ابزار سرعت بالاتری به شما میدهد.
- برخی از این ابزارها قیمت بالایی دارند و باید حتما ببینید که از پس قیمت ماهانه آنها برمیآیید یا نه. در ضمن مجددا تاکید میکنیم که حتما قبل از پرداخت وبسایتتان را روی آن پیادهسازی کنید و تستهای لازم را بگیرید.
- از ابزارهای ناشناس استفاده نکنید چون ممکن است توسط گوگلپلی و یا بازار تایید نشوند.
مطلب پیشنهادی: چطور از ریزش کاربران اپ جلوگیری کنیم؟
جمعبندی
تبدیل سایت به اپلیکیشن درهای جدیدی را به روی شما باز میکند و میتوانید از این فرصتها به بهترین شکل استفاده کنید. اینکه کدام راه تبدیل را انتخاب میکنید کاملا به خود شما، استراتژی و بودجه شما بستگی دارد. اما در نهایت هر مدلی که پیاده میکنید یک اصل مهم را در نظر بگیرید که کاربران شما باید در اپلیکیشن شما راحت باشند و بتوانند در سادهترین حالت از آن استفاده کنند. بعد از انتشار اپتان در بازار میتوانید از امکانات تبلیغاتی بازار برای بیشتر دیده شدن و نصب اپلیکیشنتان استفاده کنید و درهای جدیدی را به روی کسب و کارتان باز کنید. اگر سوال و یا ابهامی در مورد مطالب گفتهشده دارید حتما در کامنتها بپرسید.
با توجه به رفتار کاربران در سالهای اخیر، اپها محبوبیت بیشتری بین کاربران دارند.
با توجه به انتظاری که از اپ دارید ممکن است زیاد و یا کم باشد.
اپهایی که در اینجا معرفی شدهاند عمدتا مشکلی برای انتشار در گوگلپلی و بازار ندارند و توسط کاربران زیادی تایید شدهاند.