شما یک اپلیکیشن کاربردی برای موبایل طراحی کردهاید. حتما دوست دارید افراد زیادی آن را دانلود کنند و از آن استفاده کنند. احتمالا روشهای مختلفی را برای این کار امتحان کردهاید. برخی روشهای تبلیغاتی بازده خوبی ندارند. ممکن است اپلیکیشنتان را در شبکههای اجتماعی تبلیغ کرده باشید و هزینههای زیادی برای تبلیغات کلیکی و یا سایر مدلهای تبلیغ صرف کرده باشید. اما آیا تا به حال تبلیغات نصب اپلیکیشن را امتحان کردهاید؟ در ادامه با این روش و تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن به طور کامل آشنا میشوید.
فهرست مطالب
تبلیغات نصب اپلیکیشن یا CPI چیست؟
اگر بخواهیم خیلی ساده و بدون حاشیه توضیح دهیم، تبلیغات افزایش نصب اپلیکیشن یعنی شما به ازای هر نصب هزینه پرداخت میکنید. تا زمانی که کاربرها اپلیکیشن شما را نصب نکند هیچ هزینهای پرداخت نمیکنید. CPI یا Cost per Install هم دقیقا به همین معناست. در این روش هزینههای شما بر باد نمیرود و میتوانید دقیقا با توجه به بودجهای که دارید تعداد نصب مشخص بگیرید.
مزایای CPI نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی
دنیای تبلیغات گسترده است و سیستمهای تبلیغاتی متعددی برای تبلیغات وجود دارند. تبلیغ به ازای هر بازدید از صفحه اپلیکیشن، تبلیغات کلیکی، تبلیغات موتورهای جستجو، تبلیغات نتایج جستجو و چندین مدل تبلیغاتی دیگر که با سیستمهای مشخصی هزینهها را محاسبه میکنند و هر کدام هم مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. اما تبلیغات نصب اپلیکیشن چند مزیت مهم دارد:
- از همان ابتدای کار میدانید بودجه شما قرار است چقدر کاربر را وارد اپلیکیشن شما کند.
- محاسبات شما دقیقتر است. میتوانید به سادگی هزینههای اولیه، بازگشت سرمایه و بودجهبندی ماهانهتان را مشخص کنید.
- نرخ اسپم و کلیک فیک و یا نصب فیک در این مدل تبلیغاتی کمتر است. (البته باید از پلتفرم تبلیغاتی مطمئن استفاده کنید.)
- میتوانید در روش پرداخت به ازای نصب برای نصبهای اولیه اپلیکیشن استفاده کنید تا کم کم اعتبار اپلیکیشن شما بالاتر برود. (هر چند تعداد نصب صرفا یکی از معیارهای اعتبار اپلیکیشن است و باید سایر معیارها را هم در نظر بگیرید.)
- فقط کسانی که واقعا به سرویس اپلیکیشن شما نیاز دارند یا به آن علاقهمند هستند آن را نصب میکنند. در نتیجه میزان Engagement یا تعامل کاربران با اپلیکیشن شما بیشتر میشود و اصطلاح نرخ کاربر خاموش شما خیلی کمتر خواهد بود.
معایب روش تبلیغاتی پرداخت به ازای نصب اپلیکیشن
هر روش تبلیغاتی معایبی هم دارد. اما معایب این روش نسبت به روشهای دیگر کمتر است. چون مسئله مهمی به نام هدر رفتن بودجه در آن به کمترین میزان ممکن است رسیده است. اما همچنان معایبی زیر را دارد:
- این روش هزینه اولیه زیادی دارد. ممکن است برای برخی اپلیکیشنها هزینه به ازای نصب خیلی زیاد باشد.
- نمیتوانید چندان خلاقیت به خرج بدهید. مثلا در روش تبلیغات اینستاگرامی ممکن است ویدیو شما وایرال شود و نصب اپلیکیشن شما مثل بمب بترکد. اما در این روش صرفا به تبلیغات معمولی و تودهای محدود هستید.
- هر لحظهای که بودجه شما تمام شود تبلیغات نصب شما هم متوقف میشود. البته برای تبلیغات کلیکی یا تبلیغات بازدیدی هم این مسئله صادق است. اما تبلیغاتی مانند رپورتاژ یا تبلیغات در اینستاگرام زمان توقف مشخصی ندارند.
با تمام این معایب، CPI همچنان موثرترین روش تبلیغاتی برای نصب اپلیکیشن است. تقریبا اکثر اپهای معروف و کوچک و بزرگی که در کافهبازار هستند حداقل یکبار از این روش برای بالا بردن نصبشان از این روش استفاده کردهاند. بدون واسطه نصب از بازار را فعال کردهاند و با کمترین میزان اسپم با توجه به بودجهای که داشتهاند نصب دقیق را برای اپلیکیشنشان کسب کردهاند.
آیا تعداد نصب اپلیکیشن به معنای موفقیت آن است؟
برخی مارکترها و متخصصین تبلیغات نسبت به تعداد نصب اپلیکیشن کمی بدبین هستند. آنها معتقدند که تعداد نصب عامل اصلی موفقیت یک اپلیکیشن نیست. آنها این عوامل را مهمتر از تعداد نصب یا تعداد دانلود میدانند:
- تعداد کاربران فعال روزانه
- تعداد کاربرانی که آورده مالی دارند.
- تعداد کاربران وفادار و با نرخ تعامل بالا
البته این معیارها کاملا درست است. اما این در مقیاس بزرگ بیشتر جواب میدهد. هر اپلیکیشنی در ابتدای کار به تعدادی کاربر مشخص نیاز دارد تا بتواند این معیارها را اندازهگیری کند. وقتی کاربران اپلیکیشن شما بالاتر برود میتوانید با توجه به رفتار کاربران اپلیکیشنتان را هم بهینهسازی کنید تا معیارهای بالا هم بهبود یابند. البته همزمان که اپلیکیشن را بهبود میدهید میتوانید با تبلیغات نصبی تعداد یوزرها را هم بالاتر ببرید. پس یک اصل مهم را فراموش نکنید: کاربران را جذب کنید. رفتارشان را بررسی کنید. اپلیکیشنتان را بهبود دهید. مجددا سراغ کاربران جدید بروید و همین مراحل را تکرار کنید.
مطالعه بیشتر: کمپین تبلیغاتی چیست؟
تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن
مسلما هر اپلیکیشنی تعرفه خاص خودش را دارد. چرا که برخی مدلهای اپ به خودی خود محبوب هستند. مثلا اپهای مربوط به کودکان، سرگرمی، عکاسی و … آمار نصب بالایی دارند و هزینههای نصب آن هم کمتر است. اما به طور مثال اگر یک اپلیکیشن برای فروش فولاد داشته باشید تعداد مخاطبان شما کمتر است و پیدا کردن این مخاطبها برای پلتفرمهای تبلیغاتی تا حد زیادی سخت است. در نتیجه ممکن است هزینه نصب آن بیشتر باشد.
البته قاعده کلی یا مشخصی برای این مورد وجود ندارد. در نتیجه ما در بازار با سیستم هوش مصنوعی و تبلیغات هوشمند این هزینهها را متناسب با هر اپلیکیشن مشخص کردهایم. این سیستم با توجه به مخاطبان اپلیکیشن شما کاربران را تارگت میکند و با دستهبندی کاربران و نمایش هوشمند تبلیغات میزان نصب اپلیکیشن شما را بالا را میبرد و به ازای هر نصب برای شما هزینه تعیین میکند.
مسلما روش هوشمند تبلیغات و تعرفه پرداخت به ازای هر نصب در بازار بهتر از قیمتدهی ثابت است، چرا که هر اپلیکیشن ویژگیهای خاص خودش را دارد. کاربران مشخصی دارد و نمیتوان هر اپلیکیشنی را با قیمت مشخص و ثابت پروموت کرد. البته قیمتهای بازار به دلیل عدم وجود واسطهها و همچنین دسترسی مستقیم به کاربران نسبت به سایر پلتفرمهای تبلیغاتی هم کمتر است. به همین دلیل است که اپلیکیشنهای معتبر ایرانی مانند ترب، برترینها و ماکسیم و … از این روش استفاده کردهاند که میتوانید داستان موفقیت این اپها را در بخش داستان موفقیت وبلاگ تبلیغات بازار بخوانید.
با سیستم تبلیغات هوشمند بازار همه چیز در دست شماست و یک هوش مصنوعی قدرتمند برای بهینهسازی تبلیغات به شما کمک میکند. میتوانید به سادگی هزینهها را کنترل کنید. بودجهبندی کنید و میزان موفقیت هر کمپین را اندازه بگیرید. هزینه نصب انواع اپلیکیشنها متفاوت است. اما بهترین قیمت و بالاترین اثرگذاری را با بازار تجربه خواهید کرد.
بهترین زمان برای شروع تبلیغات نصب اپلیکیشن
هر زمان که دوست داشته باشید میتوانید تبلیغات نصب اپ را شروع کنید، اما چند نکته را در این زمانبندی فراموش نکنید.
- اگر اپلیکیشن شما باگ و یا مشکلات دیگری داشته باشد هزینه شما هدر میرود. پس تمام مراحل تست را انجام دهید و بعد تصمیم بگیرید.
- اگر سرویس آنلاین ارائه میدهید بهتر است مصرف منابع سرورتان را در نظر بگیرید. میتوانید چه تعداد یوزر را هندل کنید بدون اینکه سرعت اپ کمتر شود یا سایر کاربران به مشکل بخورند؟
- بهتر است فیچرهای اصلی و مهم را توسعه دهید و بعد تبلیغات نصبی را شروع کنید. هیچکس نمیخواهد یک دمو یا یک اپ با فیچرهای ضعیف نصب کند و منتظر بماند تا فیچرهای جدید به آن اضافه شوند.
- اگر اپلیکیشن شما همین حالا هم یوزرهای زیادی دارد و یوزرها اسم آن را شنیدهاند زمان خوبی برای جذب یوزرهای جدید است. برندینگ شما میتواند میزان نصب یوزرهای فعال را بالاتر ببرد.
- اگر مناسبت خاصی برای تبلیغ نصبی شما مناسب است حتما در نظر بگیرید. مثلا اگر اپلیکیشنی مربوط به سفر دارید قبل از عید نوروز یا سایر تعطیلات زمان مناسبی است چرا که یوزرهای شما فعالتر خواهند بود.
سوالات پرتکرار در مورد روش پرداخت به ازای نصب
تقریبا تمام نکات موردنیاز در مورد CPI و تعرفه تبلیغات نصب اپلیکیشن را در این مطلب توضیح دادیم. اما ممکن است همچنان سوال یا ابهامی در مورد این مدل تبلیغاتی داشته باشید. اگر سوالی دارید حتما از ما بپرسید. در ادامه هم چندین سوال پرتکرار به همراه جواب کوتاه مطرح شدهاند که پیشنهاد میکنیم حتما مطالعه کنید.
خیر. هر اپلیکیشن با توجه به تعداد مخاطبان، میزان محبوبیت و مدل کسب و کار تعرفه متفاوتی دارد.
مطمئن هستید که بودجه شما به دانلود و نصب اپلیکیشن تبدیل میشود.
اگر از پلتفرم تبلیغاتی مطمئن مانند تبلیغات هوشمند نصب از بازار استفاده کنید میزان اسپم به حداقل میرسد.
وقتی اپ شما هیچ باگی ندارد. سرورها مشکلی نخواهند داشت و یا مناسبتهایی که یوزرها برای شما آورده مالی داشته باشند.
با توجه به نوع اپلیکیشن متفاوت است و یک سیستم هوش مصنوعی قیمت را محاسبه میکند. اما از تمام پلتفرمهای مشابه بهتر و اثرگذارتر است.
بله. هر کدام قیمت و تعرفه متفاوتی دارند و با معیارهای خاص خودشان محاسبه میشوند.