چگونه با هزینه کم در ایمیل مارکتینگ موفق شویم؟

نیاز به مشاوره دارید؟
روز و ساعت جلسه مشاوره تبلیغات بازار را انتخاب کنید.

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های بسیار مقرون به صرفه در تبلیغات است. این روش همواره مورد استفاده مارکترها و صاحبین کسب‌وکارها قرار می‌گرفته اما طی ماه‌های اخیر، با توجه به افزایش محدودیت‌های اینترنتی، ایمیل مارکتینگ بیش از پیش رونق گرفته است.

متاسفانه برخی افراد تصور می‌کنند بازاریابی ایمیلی به معنای ارسال یک متن همراه با یک بنر برای مخاطبین است. در صورتی که دنیای بازاریابی ایمیلی دنیایی گسترده است و کاربردهای ایمیل مارکتینگ متنوع می‌باشد. در این مقاله اصول، قوانین و قدم‌های لازم برای ایمیل مارکتینگ را یاد می‌گیریم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟

به روشی که از طریق آن، به کمک ارسال پیامی به ایمیل مخاطبین، مشتریان جدید جذب کنید و یا ارتباطتان را با مشتریان قدیمی حفظ کنید، ایمیل مارکتینگ گفته می‌شود. بازاریابی ایمیلی یک روش بازاریابی مستقیم است. این روش به شما کمک می‌کند بتوانید محصولات جدید خود را به مشتریان قدیمی معرفی کنید. همچنین می‌توانید به کمک این روش، مشتریان خود را در قیف بازاریابی حرکت دهید و سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل کنید. از آن‌جایی که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در این روش بالاست، شرکت‌های بسیاری از این شیوه استفاده می‌کنند.

در گذشته وقتی صحبت از ایمیل مارکتینگ می‌شد، منظور پیام‌های یکسانی بود که برای تعداد زیادی مخاطب به صورت انبوه ارسال می‌شد. اما امروزه شرکت‌ها تلاش می‌کنند پیام‌های خود را تا حد ممکن برای مخاطبین شخصی‌سازی کنند. اگر یک استراتژی ایمیل مارکتینگ مناسب داشته باشید، در درازمدت می‌توانید هم افزایش فروش داشته باشید و هم یک جامعه مخاطبین وفادار اطراف برند خود ایجاد کنید.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

در سال 1971، ری تاملینسون که یک مهندس کامپیوتر بود، اولین ایمیل را ارسال کرد. سپس در سال 1978 گری تورک اولین کمپین بازاریابی ایمیلی را راه‌اندازی کرد و با ارسال یک ایمیل برای 400 نفر، حدود 13 میلیون دلار فروش انجام داد!

در ادامه با انفجار ایمیل مارکتینگ و ارسال انبوه ایمیل‌های تبلیغاتی برای مخاطبان، در سال 1988، لغت هرزنامه یا همان Spam برای اولین بار استفاده شد. این لغت به ایمیل‌هایی که ناخواسته بود نسبت داده می‌شد.

در ادامه با روی کار آمدن Hotmail هر شخص توانست یک ایمیل شخصی داشته باشد. همان زمان بود که قوانینی در آمریکا در رابطه با ایمیل‌های تجاری تصویب شد. برای مثال، ارسال کنندگان ایمیل تجاری موظف بودند در انتهای ایمیل خود، یک لینک برای لغو ارسال ایمیل بگذارند.

در سال 2012 مشخص شد که 40 درصد از مخاطبان، ایمیل‌ها را به وسیله گوشی همراهشان چک می‌کنند. حالا این چالش ایجاد شده بود که ایمیل‌ها طوری طراحی شوند که در گوشی موبایل نیز به درستی نمایش داده شوند.

در سال‌های اخیر، مهم‌ترین تحول در سیستم بازاریابی ایمیلی، ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی شده بوده است. شرکت‌ها مخاطبین خود را دسته بندی می‌کنند تا بتوانند ایمیل‌ها را با موضوعاتی که اشخاص به آن‌ها علاقه دارند برایشان ارسال کنند.

آن‌چه که صرفا به عنوان یک استراتژی بازاریابی انبوه آغاز شد، امروزه به یک استراتژی پیچیده برای توسعه مشتری و برند تبدیل شده است.

چرا مهم است که از بازاریابی ایمیلی استفاده کنیم؟

1.ایجاد محتوای شخصی‌سازی شده

افراد روزانه با تعداد بسیار زیادی از انواع تبلیغات روبه‌رو می‌شوند. در چنین فضایی، برنده‌ی عرصه تبلیغات کسی است که بتواند توجه مخاطبین را به تبلیغش جلب کند. برای این‌کار لازم است تبلیغات خود را شخصی‌سازی کنید. برای مثال، نام مخاطب را در ایمیل قرار دهید. ایمیل‌هایی که از نام مخاطب استفاده می‌کنند نرخ بازدید بالاتری دارند. از طرف دیگر می‌توانید مخاطبین را دسته‌بندی کنید. طی یک کمپین ریتارگتینگ برای مخاطبینی ایمیل ارسال کنید که قبلا هم از شما خرید کرده‌اند. و یا فقط برای مخاطبینی که ایمیل خود را به شما داده‌اند اما تا به حال از شما خرید نکرده‌اند ایمیل بزنید.

برای داشتن یک استراتژی بازاریابی ایمیلی موفق، باید ایمیل مناسب را در زمان مناسب برای افراد مناسب ارسال کنید. این‌جاست که تقسیم‌بندی و شخصی‌سازی می‌تواند کمک کند.

2.جمع‌آوری بازخورد و نظرسنجی

اگر می‌خواهید مشتریان به تعامل و خرید از برند شما ادامه دهند، توجه به تجربه مشتری بسیار ارزشمند است.

بازاریابی ایمیلی می‌تواند در این کار به شما کمک کند. به عنوان مثال، می‌توانید نظرسنجی‌های رضایت مشتری را برای دریافت بازخورد مشتری از طریق کمپین‌های ایمیل مارکتینگ ارسال کنید.

در واقع، این یکی از بهترین راه‌ها برای محاسبه شاخص خالص ترویج‌کنندگان (NPS) شما است. این امتیاز به شما کمک می‌کند تا درصد مشتریانی که سفیران برند شما هستند و آن‌هایی که مخالف هستند را مشخص کنید. با کمک این اطلاعات، می‌توانید استراتژی‌هایی را برای بهبود تجربه مشتریان خود ارائه دهید.

3.بهبود فروش

در حالی که بازاریابی ایمیلی به وضوح یک ابزار بازاریابی عالی است، می‌تواند فروش شما را نیز بهبود بخشد.

کمپین‌های بازاریابی ایمیلی می‌توانند محصولات یا خدمات را معرفی کنند، مشتریان را پس از رها کردن سبد خرید به خرید تشویق کنند، یا پیشنهادات ویژه را به مشتریان شما ارائه دهند.

می‌توانید از بازاریابی ایمیلی برای خودکارسازی بخشی از فرآیند فروش خود استفاده کنید، که می‌تواند به افزایش فروش نیز کمک کند.

به عنوان مثال، با ابزار رایگان بازاریابی ایمیل HubSpot، می‌توانید کمپین‌های فروش را خودکار کنید و پیام‌های خودکار را برای مشتریان احتمالی‌ای که تیم فروش شما می‌خواهند آن‌ها را دنبال کنند، ارسال کنید.

4. برقراری ارتباط با مخاطبان

به عنوان یک بازاریاب یا برند، همیشه مهم است که ارتباط با مخاطبان خود را بهبود بخشید. وقتی مخاطبان شما احساس می‌کنند که با شما ارتباط نزدیکی دارند، به احتمال زیاد به برند شما وفادار می‌شوند.

یک استراتژی بازاریابی ایمیلی خوب می‌تواند این تاثیر را داشته باشد و شما را به مخاطبینتان نزدیک نگه دارد.

با ایمیل مارکتینگ، می‌توانید به تعداد بیشتری از مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.

برقراریارتباط با مخاطبان از طریق ایمیل مارکتینگ

5. ایجاد ترافیک برای سایت شما

وقتی محتوای عالی تولید می‌کنید، چگونه آن را به دست مخاطبان خود می‌رسانید؟ به احتمال زیاد برایشان ایمیل می‌‌فرستید. با کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، ترافیک را به سایت خود ارسال می‌کنید و سئوی خود را بهبود می‌بخشید. به علاوه، مخاطبان خود را با برند و سایت خود درگیر خواهید کرد.

هنگامی که ایمیلی ایجاد می‌کنید که به محتوای وبسایت شما لینک می‌دهد، به خاطر داشته باشید که هر ایمیل باید حاوی یک CTA باشد تا خوانندگان را ترغیب کند که به سایت شما مراجعه کنند.

6. افزایش سرنخ‌ها

علاوه بر بهبود فروش، به کمک ایمیل مارکتینگ می‌توانید سرنخ‌های خود را نیز افزایش دهید. در واقع با روش بازاریابی درون‌گرا (Inbound)، می‌توانید از بازاریابی ایمیلی برای افزایش تعداد سرنخ‌ها و بهبود تبدیل‌ها استفاده کنید. در واقع شما می‌توانید افراد را از سرنخ‌هایی که تنها با برند شما آشنا هستند به سرنخ‌هایی تبدیل کنید که می‌خواهند از شما خرید کنند. این روش به بهبود عملکرد تیم فروش شما نیز کمک خواهد کرد.

7. ایجاد کمپین‌های مقرون به صرفه

در حالی که کمپین‌های سنتی مانند کمپین‌های چاپی می‌توانند پرهزینه باشند، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی مقرون به صرفه‌تر هستند. به عنوان مثال، شما مجبور نخواهید بود برای عکاسی، هزینه مکان، پست و… هزینه‌ای پرداخت کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک کپی‌رایتر و گرافیست است.

علاوه بر این، ایجاد کمپین‌های ایمیلی زمان زیادی نمی‌برد. از آن‌جایی که محدودیت‌های زمان و بودجه همیشه بر فرایند بازاریابی تأثیر می‌گذارد، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی می‌توانند کارآمدتر باشند و در عین حال درآمد و سرنخ ایجاد کنند.

8. مالکیت رسانه‌ها و لیست مخاطبین شما

این همان دلیلی است که در ماه‌های اخیر برندهای زیادی را قانع کرده که از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند. وقتی برای معرفی و تبلیغات خود از پلتفرم‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، هر لحظه ممکن است مشکلی در آن شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده و از دسترس شما خارج شود. با بروز چنین مشکلی شما مخاطبین خود را از دست خواهید داد. در چنین شرایطی، ایمیل یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای برقراری ارتباط است زیرا مالکیت محتوا و لیست مخاطبان، برخلاف شبکه‌های اجتماعی در اختیار خودتان است.

7 گام برای ایمیل مارکتینگ

1.مخاطب خود را بشناسید

اگر می‌خواهید از طریق ایمیل به مشتریان دسترسی پیدا کنید، اولین قدم این است که بدانید آن‌ها چه کسانی هستند. شناخت مشتریان مهم است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که محتوای مرتبط را برای افراد ارسال کنید. پرسونای مخاطب شما چیست؟ مواردی مانند سن، مکان، جنسیت، شغل و علایق را در نظر بگیرید. هرچه درک بهتری از مشتریان خود داشته باشید، کمپین ایمیلی شما موفق‌تر خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر شرکت شما بازی‌های مخصوص نوجوانان را تولید می‌کند، ممکن است بتوانید جمعیت هدف خود را به نوجوانان علاقه‌مند به بازی‌ها محدود کنید. از طرف دیگر، مادران خانه‌دار بسیار بعید است که به محصول شما علاقه‌مند شوند.

تمرکز خود را محدود کنید تا مطمئن شوید کسانی را که مخاطب اصلی شما نیستند هدف قرار نمی‌دهید. از این طریق می‌توانید هزینه‌های خود را مدیریت کنید.

شناخت مخاطب در ایمیل مارکتینگ

2. هدف‌گذاری کنید

باید مشخص کنید چه هدفی از ایجاد یک کمپین ایمیل مارکتینگ دارید. این موضوع به شما کمک می‌کند که ایمیل‌های مرتبط برای مخاطبین ارسال کنید و کم‌تر در هرزنامه (Spam) قرار بگیرید.

اهداف شما باید قابل اندازه‌گیری باشد و به شما کمک کند نتایج کلی خود را ارزیابی کنید، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. چند نمونه از اهدافی که ممکن است برای بازاریابی ایمیلی داشته باشید عبارتند از:

  • خوش‌آمدگویی به اعضای جدید
  • افزایش ترافیک وبسایت
  • معرفی یک خدمت یا محصول جدید
  • ارسال خبرنامه
  • ایجاد یک کامیونیتی
  • محرک فروش آنلاین
  • تبریک مناسبت‌هایی مانند تولد

3. یک لیست ایمیل بسازید

زمانی که یک لیست ایمیل ایجاد می‌کنید، مخاطبان هدف خود را جمع آوری می‌کنید. اگرچه ممکن است به نظر برسد خریدن لیستی از ایمیل‌ها یک راه آسان‌تر است، اما به هیچ وجه این کار را انجام ندهید. لیست ایمیل خریداری شده معمولا وقت و هزینه شما را با مشتریانی که مخاطب واقعی شما نیستند تلف می‌کند. بهترین راه برای ایجاد لیست ایمیل خود، اتخاذ یک رویکرد ارگانیک است. برای تهیه لیست ایمیل می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • لیست ایمیل‌های موجود از شرکت شما
  • نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • قرار دادن یک لیدمگنت و جذب ایمیل‌های جدید از طریق رسانه‌های اجتماعی، وب سایت و یا لندینگ شما
  • قرار دادن یک پنجره در وبسایت شما که در ازای وارد کردن ایمیل، یک کد تخفیف به مخاطبین شما می‌دهد

4. لیست خود را دسته‌بندی کنید

لیست ایمیل خود را با جدا کردن مشتریان خود به گروه‌های مختلف دسته‌بندی کنید. ایجاد این بخش‌ها به شما این امکان را می‌دهد که ایمیل‌هایی را که ارسال می‌کنید سفارشی کنید و احتمال باز شدن و تعامل مشتریان با پیام‌های خود را بیشتر کنید.

هنگامی که لیست ایمیل خود را تقسیم بندی می کنید، به تفاوت‌های احتمالی بین مشتریان خود و نحوه شخصی‌ساز ایمیل برای آن‌ها فکر کنید. مخاطبین خود را می‌توانید بر اساس موارد زیر دسته‌بندی کنید:

  • جغرافیا: اگر در حال ایجاد یک خبرنامه هستید، ممکن است بخواهید خبرنامه‌های مختلفی را بسته به منطقه افرادی که برایشان ایمیل ارسال می‌کنید، توزیع کنید. برای مثال برای افرادی که در تهران قرار دارند تبلیغ شعبه تهران را ارسال کنید و برای مخاطبین دیگر استان‌ها آدرس شعب شهرستان‌ها را ارسال کنید.
  • گروه سنی:  می‌توانید محتوا و موضوع ایمیل‌های خود را طوری تنظیم کنید که برای گروه‌های سنی مختلف جذاب باشد. برای مثال ایمیلی که برای یک نوجوان ارسال می‌کنید باید از ایمیلی که برای یک پدر ارسال می‌کنید متفاوت باشد.
  • خریدهای گذشته: اگر مشتریانی دارید که محصولات خاصی را در وب سایت شما خریداری کرده‌اند، می‌توانید برای آن‌ها تبلیغات ویژه برای محصولات مشابه ارسال کنید. یا اگر فردی بوده که محصولی را به سبد خریدش اضافه کرده اما خرید خود را نهایی نکرده است، می‌توانید با ارسال یک ایمیل او را ترغیب به خرید کنید.

5. ایمیل خود را ایجاد کنید

برگ برنده شما در ایمیل مارکتینگ، محتوای شماست. این محتوا می‌تواند بسته به هدف شما، شامل یک متن، تعدادی عکس یا بنر، لینک برای ورود به وبسایت شما و یا لینک مشاهده یک ویدیو باشد.

هر هدفی که از بازاریابی ایمیلی داشته باشید، مهم است ایمیل شما محتوای جذابی داشته باشد تا خواننده را ترغیب کند تا انتهای ایمیل را مطالعه کند و به CTA مورد نظر شما پاسخ مناسبی بدهد. این‌جا هم شخصی‌سازی کردن ایمیل‌ها می‌تواند به کمک شما بیاید.

برای زیبایی ایمیل می‌توانید از قالب‌های آماده‌ای که در وبسایت‌ها قرار دارد استفاده کنید.

قالب ایمیل

6. ایمیل خود را تست کنید

از آن‌جایی که کمپین‌های ایمیل نسبتاً ارزان هستند، ایده خوبی است که نسخه‌های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای کسب و کار شما مؤثرتر است. تست کردن ایمیل‌ها به شما کمک می‌کند بتوانید قدم به قدم به اهداف ایمیل مارکتینگ خود نزدیک‌تر شوید و کمپین خود را بهینه کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای آزمایش ایمیل‌ها، تست A/B نام دارد. در تست A/B، نسخه‌های مختلفی از ایمیل‌ها ایجاد می‌کنید که در آن عوامل خاصی را تغییر می‌دهید.سپس ایمیل A را برای نیمی از مخاطبین و ایمیل B را برای نیم دیگر مخاطبین ارسال می‌کنید. در انتها نتایج نسخه‌های مختلف را مقایسه می‌کنید تا ببینید کدام نوع ایمیل مؤثرتر بوده است. برای مثال، می توانید آزمایش کنید که کدام متن خلاصه‌ی ایمیل منجر به باز شدن ایمیل‌های بیشتری می شود. همچنین می‌توانید لینک‌های مختلفی را در ایمیل‌های مختلف خود داشته باشید تا ببینید کدام‌یک بیشتر مشتریان شما را به وب‌سایت شما هدایت می‌کنند. این‌که چه متغیری را مورد تست قرار دهید به هدف شما از بازاریابی ایمیلی بستگی دارد.

7. نتایج خود را اندازه‌گیری کنید

اندازه‌گیری نتایج، تنها راهی است که می‌توانید از عملکرد کمپین ایمیل مارکتینگ خود مطلع شوید. شما می‌توانید با تجزیه و تحلیل شاخص‌های مختلف، عملکرد کمپین خود را ارزیابی کنید.

برخی از شاخص‌های رایج تحلیل عبارتند از:

  • تعداد مشتریان مختلفی که ایمیل‌های شما را باز می‌کنند: این شاخص نشان می‌دهد که تا چه اندازه توانسته‌اید ایمیل‌های خود را برای مخاطبین مرتبط ارسال کنید. همچنین نشان می‌دهد که موضوع ایمیل خود را به خوبی انتخاب کرده‌اید.
  • نرخ کلیک: این شاخص تعداد افرادی که روی لینک‌های ایمیل شما کلیک می‌کنند را ردیابی می‌کند. این می‌تواند به شما کمک کند اثربخشی محتوای خود را اندازه‌گیری کنید.
  • نرخ لغو اشتراک: تعداد افرادی که اشتراک ایمیل‌های شما را لغو کرده‌اند را ردیابی می‌کند.اگر نرخ لغو شما بالا باشد به این معناست که یا محتوای جذاب و با کیفیتی تولید نمی‌کنید و یا محتوای خود را برای افراد نامربوطی ارسال می‌کنید.

ابزار ایمیل مارکتینگ

برای ارسال انبوه ایمیل‌ها لازم است از ابزاری برای این کار استفاده کنید. در انتخاب ابزار ایمیل مارکتینگ لازم است به چند نکته توجه کنید:

  • تا سقف چه تعداد ایمیل را می‌توانم با این ابزار ارسال کنم؟
  • این ابزار چه امکاناتی برای طراحی ظاهری ایمیل در اختیار من قرار می‌دهد؟
  • چقدر طول می‌کشد تا تمام ایمیل‌های من ارسال شود؟

برای این‌کار ابزارهای داخلی و خارجی مختلفی وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند.

برای استفاده از سرویس‌های خارجی می‌توانید به سراغ mailchimp، mailerlite ،sender ،Sendplus ، Sendinblue و… بروید. اکثر این ابزارها یک بخش رایگان و یک بخش پولی دارند. در بخش رایگان می‌توانید تعداد محدودی ایمیل با ظاهری ساده ارسال کنید. اما به دلیل تحریم‌ها و هزینه‌های بالای پرداخت دلاری، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند به سراغ سرویس‌های داخلی بروند.

از ابزارهای داخلی ایمیل‌مارکتینگ می‌توان به نجوا، میل‌چی، پاکت، اینباکس و… اشاره کرد.

ابزار ایمیل مارکتینگ

چالش‌های ایمیل مارکتینگ

1.اسپم شدن

برای جلوگیری از اسپم شدن به چند نکته توجه کنید:

ایمیل‌ها را بر اساس دسته‌بندی لیست مخاطبین خود، برای افراد مرتبط ارسال کنید.

در متن ایمیل خود از کلماتی مثل “رایگان” و “حتما کلیک کنید” استفاده نکنید.

تلاش کنید محتوای جذابی تولید کنید که افراد ایمیل ارسالی شما را پاک نکنند و به عنوان اسپم معرفی نکنند.

2.نمایش صحیح ایمیل

مخاطبین ایمیل شما را در دستگاه‌های مختلفی مثل گوشی، لپ‌تاپ و تبلت مشاهده می‌کنند. در زمان طراحی بصری ایمیل حواستان باشد ایمیل در تمامی دستگاه‌ها به درستی نمایش داده شود.

3.ایمیل‌های ارسال نشده

بدانید و آگاه باشید که ممکن است برخی از ایمیل‌های ارسال شده توسط شما در ارسال انبوه، به‌دست مخاطبینتان نرسد. پس توجه کنید اگر قصد ارسال ایمیل برای تعداد محدودی از افراد به یک مناسبت خاص را دارید، بهتر است از سرویس‌های ارسال انبوه ایمیل استفاده نکنید.

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های بسیار مقرون به صرفه در تبلیغات است. این روش همواره مورد استفاده مارکترها و صاحبین کسب‌وکارها قرار می‌گرفته اما طی ماه‌های اخیر، با توجه به افزایش محدودیت‌های اینترنتی، ایمیل مارکتینگ بیش از پیش رونق گرفته است.

متاسفانه برخی افراد تصور می‌کنند بازاریابی ایمیلی به معنای ارسال یک متن همراه با یک بنر برای مخاطبین است. در صورتی که دنیای بازاریابی ایمیلی دنیایی گسترده است و کاربردهای ایمیل مارکتینگ متنوع می‌باشد. در این مقاله اصول، قوانین و قدم‌های لازم برای ایمیل مارکتینگ را یاد می‌گیریم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟

به روشی که از طریق آن، به کمک ارسال پیامی به ایمیل مخاطبین، مشتریان جدید جذب کنید و یا ارتباطتان را با مشتریان قدیمی حفظ کنید، ایمیل مارکتینگ گفته می‌شود. بازاریابی ایمیلی یک روش بازاریابی مستقیم است. این روش به شما کمک می‌کند بتوانید محصولات جدید خود را به مشتریان قدیمی معرفی کنید. همچنین می‌توانید به کمک این روش، مشتریان خود را در قیف بازاریابی حرکت دهید و سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل کنید. از آن‌جایی که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در این روش بالاست، شرکت‌های بسیاری از این شیوه استفاده می‌کنند.

در گذشته وقتی صحبت از ایمیل مارکتینگ می‌شد، منظور پیام‌های یکسانی بود که برای تعداد زیادی مخاطب به صورت انبوه ارسال می‌شد. اما امروزه شرکت‌ها تلاش می‌کنند پیام‌های خود را تا حد ممکن برای مخاطبین شخصی‌سازی کنند. اگر یک استراتژی ایمیل مارکتینگ مناسب داشته باشید، در درازمدت می‌توانید هم افزایش فروش داشته باشید و هم یک جامعه مخاطبین وفادار اطراف برند خود ایجاد کنید.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

در سال 1971، ری تاملینسون که یک مهندس کامپیوتر بود، اولین ایمیل را ارسال کرد. سپس در سال 1978 گری تورک اولین کمپین بازاریابی ایمیلی را راه‌اندازی کرد و با ارسال یک ایمیل برای 400 نفر، حدود 13 میلیون دلار فروش انجام داد!

در ادامه با انفجار ایمیل مارکتینگ و ارسال انبوه ایمیل‌های تبلیغاتی برای مخاطبان، در سال 1988، لغت هرزنامه یا همان Spam برای اولین بار استفاده شد. این لغت به ایمیل‌هایی که ناخواسته بود نسبت داده می‌شد.

در ادامه با روی کار آمدن Hotmail هر شخص توانست یک ایمیل شخصی داشته باشد. همان زمان بود که قوانینی در آمریکا در رابطه با ایمیل‌های تجاری تصویب شد. برای مثال، ارسال کنندگان ایمیل تجاری موظف بودند در انتهای ایمیل خود، یک لینک برای لغو ارسال ایمیل بگذارند.

در سال 2012 مشخص شد که 40 درصد از مخاطبان، ایمیل‌ها را به وسیله گوشی همراهشان چک می‌کنند. حالا این چالش ایجاد شده بود که ایمیل‌ها طوری طراحی شوند که در گوشی موبایل نیز به درستی نمایش داده شوند.

در سال‌های اخیر، مهم‌ترین تحول در سیستم بازاریابی ایمیلی، ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی شده بوده است. شرکت‌ها مخاطبین خود را دسته بندی می‌کنند تا بتوانند ایمیل‌ها را با موضوعاتی که اشخاص به آن‌ها علاقه دارند برایشان ارسال کنند.

آن‌چه که صرفا به عنوان یک استراتژی بازاریابی انبوه آغاز شد، امروزه به یک استراتژی پیچیده برای توسعه مشتری و برند تبدیل شده است.

چرا مهم است که از بازاریابی ایمیلی استفاده کنیم؟

1.ایجاد محتوای شخصی‌سازی شده

افراد روزانه با تعداد بسیار زیادی از انواع تبلیغات روبه‌رو می‌شوند. در چنین فضایی، برنده‌ی عرصه تبلیغات کسی است که بتواند توجه مخاطبین را به تبلیغش جلب کند. برای این‌کار لازم است تبلیغات خود را شخصی‌سازی کنید. برای مثال، نام مخاطب را در ایمیل قرار دهید. ایمیل‌هایی که از نام مخاطب استفاده می‌کنند نرخ بازدید بالاتری دارند. از طرف دیگر می‌توانید مخاطبین را دسته‌بندی کنید. طی یک کمپین ریتارگتینگ برای مخاطبینی ایمیل ارسال کنید که قبلا هم از شما خرید کرده‌اند. و یا فقط برای مخاطبینی که ایمیل خود را به شما داده‌اند اما تا به حال از شما خرید نکرده‌اند ایمیل بزنید.

برای داشتن یک استراتژی بازاریابی ایمیلی موفق، باید ایمیل مناسب را در زمان مناسب برای افراد مناسب ارسال کنید. این‌جاست که تقسیم‌بندی و شخصی‌سازی می‌تواند کمک کند.

2.جمع‌آوری بازخورد و نظرسنجی

اگر می‌خواهید مشتریان به تعامل و خرید از برند شما ادامه دهند، توجه به تجربه مشتری بسیار ارزشمند است.

بازاریابی ایمیلی می‌تواند در این کار به شما کمک کند. به عنوان مثال، می‌توانید نظرسنجی‌های رضایت مشتری را برای دریافت بازخورد مشتری از طریق کمپین‌های ایمیل مارکتینگ ارسال کنید.

در واقع، این یکی از بهترین راه‌ها برای محاسبه شاخص خالص ترویج‌کنندگان (NPS) شما است. این امتیاز به شما کمک می‌کند تا درصد مشتریانی که سفیران برند شما هستند و آن‌هایی که مخالف هستند را مشخص کنید. با کمک این اطلاعات، می‌توانید استراتژی‌هایی را برای بهبود تجربه مشتریان خود ارائه دهید.

3.بهبود فروش

در حالی که بازاریابی ایمیلی به وضوح یک ابزار بازاریابی عالی است، می‌تواند فروش شما را نیز بهبود بخشد.

کمپین‌های بازاریابی ایمیلی می‌توانند محصولات یا خدمات را معرفی کنند، مشتریان را پس از رها کردن سبد خرید به خرید تشویق کنند، یا پیشنهادات ویژه را به مشتریان شما ارائه دهند.

می‌توانید از بازاریابی ایمیلی برای خودکارسازی بخشی از فرآیند فروش خود استفاده کنید، که می‌تواند به افزایش فروش نیز کمک کند.

به عنوان مثال، با ابزار رایگان بازاریابی ایمیل HubSpot، می‌توانید کمپین‌های فروش را خودکار کنید و پیام‌های خودکار را برای مشتریان احتمالی‌ای که تیم فروش شما می‌خواهند آن‌ها را دنبال کنند، ارسال کنید.

4. برقراری ارتباط با مخاطبان

به عنوان یک بازاریاب یا برند، همیشه مهم است که ارتباط با مخاطبان خود را بهبود بخشید. وقتی مخاطبان شما احساس می‌کنند که با شما ارتباط نزدیکی دارند، به احتمال زیاد به برند شما وفادار می‌شوند.

یک استراتژی بازاریابی ایمیلی خوب می‌تواند این تاثیر را داشته باشد و شما را به مخاطبینتان نزدیک نگه دارد.

با ایمیل مارکتینگ، می‌توانید به تعداد بیشتری از مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.

برقراریارتباط با مخاطبان از طریق ایمیل مارکتینگ

5. ایجاد ترافیک برای سایت شما

وقتی محتوای عالی تولید می‌کنید، چگونه آن را به دست مخاطبان خود می‌رسانید؟ به احتمال زیاد برایشان ایمیل می‌‌فرستید. با کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، ترافیک را به سایت خود ارسال می‌کنید و سئوی خود را بهبود می‌بخشید. به علاوه، مخاطبان خود را با برند و سایت خود درگیر خواهید کرد.

هنگامی که ایمیلی ایجاد می‌کنید که به محتوای وبسایت شما لینک می‌دهد، به خاطر داشته باشید که هر ایمیل باید حاوی یک CTA باشد تا خوانندگان را ترغیب کند که به سایت شما مراجعه کنند.

6. افزایش سرنخ‌ها

علاوه بر بهبود فروش، به کمک ایمیل مارکتینگ می‌توانید سرنخ‌های خود را نیز افزایش دهید. در واقع با روش بازاریابی درون‌گرا (Inbound)، می‌توانید از بازاریابی ایمیلی برای افزایش تعداد سرنخ‌ها و بهبود تبدیل‌ها استفاده کنید. در واقع شما می‌توانید افراد را از سرنخ‌هایی که تنها با برند شما آشنا هستند به سرنخ‌هایی تبدیل کنید که می‌خواهند از شما خرید کنند. این روش به بهبود عملکرد تیم فروش شما نیز کمک خواهد کرد.

7. ایجاد کمپین‌های مقرون به صرفه

در حالی که کمپین‌های سنتی مانند کمپین‌های چاپی می‌توانند پرهزینه باشند، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی مقرون به صرفه‌تر هستند. به عنوان مثال، شما مجبور نخواهید بود برای عکاسی، هزینه مکان، پست و… هزینه‌ای پرداخت کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک کپی‌رایتر و گرافیست است.

علاوه بر این، ایجاد کمپین‌های ایمیلی زمان زیادی نمی‌برد. از آن‌جایی که محدودیت‌های زمان و بودجه همیشه بر فرایند بازاریابی تأثیر می‌گذارد، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی می‌توانند کارآمدتر باشند و در عین حال درآمد و سرنخ ایجاد کنند.

8. مالکیت رسانه‌ها و لیست مخاطبین شما

این همان دلیلی است که در ماه‌های اخیر برندهای زیادی را قانع کرده که از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند. وقتی برای معرفی و تبلیغات خود از پلتفرم‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، هر لحظه ممکن است مشکلی در آن شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده و از دسترس شما خارج شود. با بروز چنین مشکلی شما مخاطبین خود را از دست خواهید داد. در چنین شرایطی، ایمیل یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای برقراری ارتباط است زیرا مالکیت محتوا و لیست مخاطبان، برخلاف شبکه‌های اجتماعی در اختیار خودتان است.

7 گام برای ایمیل مارکتینگ

1.مخاطب خود را بشناسید

اگر می‌خواهید از طریق ایمیل به مشتریان دسترسی پیدا کنید، اولین قدم این است که بدانید آن‌ها چه کسانی هستند. شناخت مشتریان مهم است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که محتوای مرتبط را برای افراد ارسال کنید. پرسونای مخاطب شما چیست؟ مواردی مانند سن، مکان، جنسیت، شغل و علایق را در نظر بگیرید. هرچه درک بهتری از مشتریان خود داشته باشید، کمپین ایمیلی شما موفق‌تر خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر شرکت شما بازی‌های مخصوص نوجوانان را تولید می‌کند، ممکن است بتوانید جمعیت هدف خود را به نوجوانان علاقه‌مند به بازی‌ها محدود کنید. از طرف دیگر، مادران خانه‌دار بسیار بعید است که به محصول شما علاقه‌مند شوند.

تمرکز خود را محدود کنید تا مطمئن شوید کسانی را که مخاطب اصلی شما نیستند هدف قرار نمی‌دهید. از این طریق می‌توانید هزینه‌های خود را مدیریت کنید.

شناخت مخاطب در ایمیل مارکتینگ

2. هدف‌گذاری کنید

باید مشخص کنید چه هدفی از ایجاد یک کمپین ایمیل مارکتینگ دارید. این موضوع به شما کمک می‌کند که ایمیل‌های مرتبط برای مخاطبین ارسال کنید و کم‌تر در هرزنامه (Spam) قرار بگیرید.

اهداف شما باید قابل اندازه‌گیری باشد و به شما کمک کند نتایج کلی خود را ارزیابی کنید، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. چند نمونه از اهدافی که ممکن است برای بازاریابی ایمیلی داشته باشید عبارتند از:

  • خوش‌آمدگویی به اعضای جدید
  • افزایش ترافیک وبسایت
  • معرفی یک خدمت یا محصول جدید
  • ارسال خبرنامه
  • ایجاد یک کامیونیتی
  • محرک فروش آنلاین
  • تبریک مناسبت‌هایی مانند تولد

3. یک لیست ایمیل بسازید

زمانی که یک لیست ایمیل ایجاد می‌کنید، مخاطبان هدف خود را جمع آوری می‌کنید. اگرچه ممکن است به نظر برسد خریدن لیستی از ایمیل‌ها یک راه آسان‌تر است، اما به هیچ وجه این کار را انجام ندهید. لیست ایمیل خریداری شده معمولا وقت و هزینه شما را با مشتریانی که مخاطب واقعی شما نیستند تلف می‌کند. بهترین راه برای ایجاد لیست ایمیل خود، اتخاذ یک رویکرد ارگانیک است. برای تهیه لیست ایمیل می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • لیست ایمیل‌های موجود از شرکت شما
  • نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • قرار دادن یک لیدمگنت و جذب ایمیل‌های جدید از طریق رسانه‌های اجتماعی، وب سایت و یا لندینگ شما
  • قرار دادن یک پنجره در وبسایت شما که در ازای وارد کردن ایمیل، یک کد تخفیف به مخاطبین شما می‌دهد

4. لیست خود را دسته‌بندی کنید

لیست ایمیل خود را با جدا کردن مشتریان خود به گروه‌های مختلف دسته‌بندی کنید. ایجاد این بخش‌ها به شما این امکان را می‌دهد که ایمیل‌هایی را که ارسال می‌کنید سفارشی کنید و احتمال باز شدن و تعامل مشتریان با پیام‌های خود را بیشتر کنید.

هنگامی که لیست ایمیل خود را تقسیم بندی می کنید، به تفاوت‌های احتمالی بین مشتریان خود و نحوه شخصی‌ساز ایمیل برای آن‌ها فکر کنید. مخاطبین خود را می‌توانید بر اساس موارد زیر دسته‌بندی کنید:

  • جغرافیا: اگر در حال ایجاد یک خبرنامه هستید، ممکن است بخواهید خبرنامه‌های مختلفی را بسته به منطقه افرادی که برایشان ایمیل ارسال می‌کنید، توزیع کنید. برای مثال برای افرادی که در تهران قرار دارند تبلیغ شعبه تهران را ارسال کنید و برای مخاطبین دیگر استان‌ها آدرس شعب شهرستان‌ها را ارسال کنید.
  • گروه سنی:  می‌توانید محتوا و موضوع ایمیل‌های خود را طوری تنظیم کنید که برای گروه‌های سنی مختلف جذاب باشد. برای مثال ایمیلی که برای یک نوجوان ارسال می‌کنید باید از ایمیلی که برای یک پدر ارسال می‌کنید متفاوت باشد.
  • خریدهای گذشته: اگر مشتریانی دارید که محصولات خاصی را در وب سایت شما خریداری کرده‌اند، می‌توانید برای آن‌ها تبلیغات ویژه برای محصولات مشابه ارسال کنید. یا اگر فردی بوده که محصولی را به سبد خریدش اضافه کرده اما خرید خود را نهایی نکرده است، می‌توانید با ارسال یک ایمیل او را ترغیب به خرید کنید.

5. ایمیل خود را ایجاد کنید

برگ برنده شما در ایمیل مارکتینگ، محتوای شماست. این محتوا می‌تواند بسته به هدف شما، شامل یک متن، تعدادی عکس یا بنر، لینک برای ورود به وبسایت شما و یا لینک مشاهده یک ویدیو باشد.

هر هدفی که از بازاریابی ایمیلی داشته باشید، مهم است ایمیل شما محتوای جذابی داشته باشد تا خواننده را ترغیب کند تا انتهای ایمیل را مطالعه کند و به CTA مورد نظر شما پاسخ مناسبی بدهد. این‌جا هم شخصی‌سازی کردن ایمیل‌ها می‌تواند به کمک شما بیاید.

برای زیبایی ایمیل می‌توانید از قالب‌های آماده‌ای که در وبسایت‌ها قرار دارد استفاده کنید.

قالب ایمیل

6. ایمیل خود را تست کنید

از آن‌جایی که کمپین‌های ایمیل نسبتاً ارزان هستند، ایده خوبی است که نسخه‌های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای کسب و کار شما مؤثرتر است. تست کردن ایمیل‌ها به شما کمک می‌کند بتوانید قدم به قدم به اهداف ایمیل مارکتینگ خود نزدیک‌تر شوید و کمپین خود را بهینه کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای آزمایش ایمیل‌ها، تست A/B نام دارد. در تست A/B، نسخه‌های مختلفی از ایمیل‌ها ایجاد می‌کنید که در آن عوامل خاصی را تغییر می‌دهید.سپس ایمیل A را برای نیمی از مخاطبین و ایمیل B را برای نیم دیگر مخاطبین ارسال می‌کنید. در انتها نتایج نسخه‌های مختلف را مقایسه می‌کنید تا ببینید کدام نوع ایمیل مؤثرتر بوده است. برای مثال، می توانید آزمایش کنید که کدام متن خلاصه‌ی ایمیل منجر به باز شدن ایمیل‌های بیشتری می شود. همچنین می‌توانید لینک‌های مختلفی را در ایمیل‌های مختلف خود داشته باشید تا ببینید کدام‌یک بیشتر مشتریان شما را به وب‌سایت شما هدایت می‌کنند. این‌که چه متغیری را مورد تست قرار دهید به هدف شما از بازاریابی ایمیلی بستگی دارد.

7. نتایج خود را اندازه‌گیری کنید

اندازه‌گیری نتایج، تنها راهی است که می‌توانید از عملکرد کمپین ایمیل مارکتینگ خود مطلع شوید. شما می‌توانید با تجزیه و تحلیل شاخص‌های مختلف، عملکرد کمپین خود را ارزیابی کنید.

برخی از شاخص‌های رایج تحلیل عبارتند از:

  • تعداد مشتریان مختلفی که ایمیل‌های شما را باز می‌کنند: این شاخص نشان می‌دهد که تا چه اندازه توانسته‌اید ایمیل‌های خود را برای مخاطبین مرتبط ارسال کنید. همچنین نشان می‌دهد که موضوع ایمیل خود را به خوبی انتخاب کرده‌اید.
  • نرخ کلیک: این شاخص تعداد افرادی که روی لینک‌های ایمیل شما کلیک می‌کنند را ردیابی می‌کند. این می‌تواند به شما کمک کند اثربخشی محتوای خود را اندازه‌گیری کنید.
  • نرخ لغو اشتراک: تعداد افرادی که اشتراک ایمیل‌های شما را لغو کرده‌اند را ردیابی می‌کند.اگر نرخ لغو شما بالا باشد به این معناست که یا محتوای جذاب و با کیفیتی تولید نمی‌کنید و یا محتوای خود را برای افراد نامربوطی ارسال می‌کنید.

ابزار ایمیل مارکتینگ

برای ارسال انبوه ایمیل‌ها لازم است از ابزاری برای این کار استفاده کنید. در انتخاب ابزار ایمیل مارکتینگ لازم است به چند نکته توجه کنید:

  • تا سقف چه تعداد ایمیل را می‌توانم با این ابزار ارسال کنم؟
  • این ابزار چه امکاناتی برای طراحی ظاهری ایمیل در اختیار من قرار می‌دهد؟
  • چقدر طول می‌کشد تا تمام ایمیل‌های من ارسال شود؟

برای این‌کار ابزارهای داخلی و خارجی مختلفی وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند.

برای استفاده از سرویس‌های خارجی می‌توانید به سراغ mailchimp، mailerlite ،sender ،Sendplus ، Sendinblue و… بروید. اکثر این ابزارها یک بخش رایگان و یک بخش پولی دارند. در بخش رایگان می‌توانید تعداد محدودی ایمیل با ظاهری ساده ارسال کنید. اما به دلیل تحریم‌ها و هزینه‌های بالای پرداخت دلاری، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند به سراغ سرویس‌های داخلی بروند.

از ابزارهای داخلی ایمیل‌مارکتینگ می‌توان به نجوا، میل‌چی، پاکت، اینباکس و… اشاره کرد.

ابزار ایمیل مارکتینگ

چالش‌های ایمیل مارکتینگ

1.اسپم شدن

برای جلوگیری از اسپم شدن به چند نکته توجه کنید:

ایمیل‌ها را بر اساس دسته‌بندی لیست مخاطبین خود، برای افراد مرتبط ارسال کنید.

در متن ایمیل خود از کلماتی مثل “رایگان” و “حتما کلیک کنید” استفاده نکنید.

تلاش کنید محتوای جذابی تولید کنید که افراد ایمیل ارسالی شما را پاک نکنند و به عنوان اسپم معرفی نکنند.

2.نمایش صحیح ایمیل

مخاطبین ایمیل شما را در دستگاه‌های مختلفی مثل گوشی، لپ‌تاپ و تبلت مشاهده می‌کنند. در زمان طراحی بصری ایمیل حواستان باشد ایمیل در تمامی دستگاه‌ها به درستی نمایش داده شود.

3.ایمیل‌های ارسال نشده

بدانید و آگاه باشید که ممکن است برخی از ایمیل‌های ارسال شده توسط شما در ارسال انبوه، به‌دست مخاطبینتان نرسد. پس توجه کنید اگر قصد ارسال ایمیل برای تعداد محدودی از افراد به یک مناسبت خاص را دارید، بهتر است از سرویس‌های ارسال انبوه ایمیل استفاده نکنید.