ممکن است که برنامههای موبایلی به دلایل مختلفی کاربرانی که پیش از این به دست آورده بودند را از دست بدهند. در این مطلب در مورد دلایل رخ دادن این اتفاق و این که چگونه با برداشتن گامهای موثر میتوان از لغو نصب اپلیکیشن توسط کاربران جلوگیری کرد صحبت میکنیم.
افزایش نصب اپلیکیشن یکی از اهداف همیشگی توسعهدهندگان برنامههای موبایلی محسوب میشود اما نباید از این موضوع غافل شد که حفظ همین کاربران به دست آمده نیز از چالشهای اصلی به موفقیت رساندن اپلیکیشنها است. براساس رفتار کاربران مارکتهای بزرگ دانلود اپلیکیشن میتوان گفت که نرخ لغو نصب (Uninstall Rate)، 30 روز پس از دانلود اپ، حدود 28% است. یعنی، در مدت زمان کوتاهی، 3 نفر از هر 10 کاربر، اپلیکیشن را از روی دستگاه خود پاک میکند. این موضوع ممکن است دلایل مختلف داشته باشد که در ادامه در مورد آنها صحبت میکنیم.
- کاربران از ویژگیهای اپلیکیشن شما آگاه نشدهاند: بعد از نصب اپلیکیشن توسط کاربران، باید در نظر داشت که آنها چه در محیط برنامه و چه در صفحه توضیحات برنامه در بازار باید بهخوبی از ویژگیها و خدماتی که آن اپلیکیشن ارائه میدهد آگاه شوند. بسیاری از مواقع نحوه طراحی رابط کاربری و نمایش این ویژگیها به شکل آسان و قابل دسترس برای کاربران میتواند آنها را به استفاده طولانی مدت از اپلیکیشن شما ترغیب کرده و کاربر را با ویژگیهای برنامه آشنا کند. نگارش بخش توضیحات برنامه در بازار با نگارشی خوانا و اشاره کامل و درست به خدمات اپلیکیشن نیز از دیگر راههای توسعهدهندگان برای آگاهسازی کاربران از ویژگیهای اپلیکیشن است.
- نداشتن مزیت متمایزکننده نسبت به رقبا: در بسیاری از موارد اپلیکیشنهای تازه سعی میکنند تا خدماتی که پیش از این امتحان خود را پس دادهاند و اپلیکیشنهای دیگر با استفاده از آنها توانستهاند کاربران زیادی را جذب برنامه خود کنند را در برنامه جدیدی به کاربران ارائه دهند. باید در نظر داشت که اگر در کنار این ویژگیهای مشابه، اپلیکیشن جدید شما ویژگی رقابتی تازهای نداشته باشد، احتمالا گروه بزرگی از کاربران علاقهای به حفظ و پاک نکردن آن نخواهند داشت. جدا از این موضوع، کیفیت ارائه این قابلیتها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
- نگرانیهای کاربر از دسترسیهای اضافه و حریم خصوصی: باید به این نکته توجه داشت که توسعهدهندگان باید از حریم خصوصی و حقوق قانونی کاربران محافظت کند. برنامههایی که اقدام به ثبت اطلاعات کاربران مانند شماره تلفن یا مشخصات فردی و مواردی مشابه میکنند، باید متن حریم خصوصی را در برنامه خود قرار دهند. شما باید در نحوهٔ مدیریت دادههای کاربر شفاف باشید، برای مثال اطلاعات جمع آوری شده از یک کاربر، از جمله اطلاعات دستگاه در این چارچوب قرار میگیرد. این به معنای اطلاع دادن به کاربر در مورد دسترسی، جمع آوری، استفاده و به اشتراک گذاری دادههای برنامه شما و محدود کردن استفاده از دادهها به اهداف اشاره شده است. جزئیات بیشتر در این رابطه را در سایت توسعهدهندگان بازار بخوانید.
- مشکلات فنی اپلیکیشن: یکی دیگر از دلایل اصلی حذف برنامهها توسط کاربران به مشکلات فنی اپلیکیشنها برمیگردد. بسیاری از کاربران بعد از نصب اپلیکیشن متوجه میشوند که برنامه مورد نظر به درستی روی گوشی آنها اجرا نمیشود. برای مثال مصرف سریع باتری توسط اپلیکیشن یکی از متداولترین اتفاقهایی هست که کاربران را به حذف اپلیکیشنها ترغیب میکند. متوقف شدن ناگهانی برنامه، کندی منوها و کار نکردن قابلیتهای وعده داده شده نیز میتواند از دلایل اصلی پاک کردن اپلیکیشنها باشد.
چگونه از لغو نصب اپلیکیشن توسط کاربران جلوگیری کنیم؟
دلایل بالا نشان میدهد که لغو نصب اپلیکیشن توسط کاربران در بسیاری از موارد اجتناب ناپذیر است. در نتیجه بیش از این که توسعهدهندگان از پاک شدن برنامه توسط گروهی از کاربران ناامید شوند، باید به دنبال راهکارهایی برای شناسایی علت رخ دادن این اتفاق و برنامهریزی برای جبران آن باشند. در ادامه به تعدادی از این راهکارهای موثر اشاره خواهیم کرد.
- از دلایل رخ دادن این اتفاق آگاه شوید: بهتر است که با بررسی تمامی جوانب و تست کامل اپلیکیشن خود متوجه شوید که کاربران به چه دلیلی استفاده از برنامه را متوقف کردهاند. با استفاده از سرویسهای مختلفی میتواند دادههای کاربران در اپلیکیشن و رفتاری آنها در استفاده از برنامه شما دارند را بررسی کرد. بررسی Customer Journey به توسعه دهندگان نشان میدهد که کاربر در کدام نقاط در استفاده از برنامه با چالش روبرو شده و نسبت به حذف آن اقدام کرده است.
- به انتشار آپدیتهای تازه پایبند باشید: ارائه ویژگیهای تازه، رفع مشکلات قبلی و بروزرسانی اپلیکیشن در بازههای زمانی مشخص و منظم جدا از آن که به رفع نقاط ضعف اپلیکیشن شما کمک میکند، این فضا را ایجاد خواهد کرد تا با اضافه کردن ویژگیهای جدید و جا نماندن از ترندهای روز، تجربه بهتری را برای کاربران فراهم کنید. برای مثال به اپلیکیشنهای موفق در بازار یا سایر استورهای معتبر توجه کنید، اکثر اپلیکیشنها در بسیاری از آپدیتها تنها روی رفع باگهای جذبی و بهبود تجربه کاربری تمرکز میکنند. برداشتن گامهای کوچک اما برنامهریزی شده و موثر در این راه کمک خواهد کرد تا در نهایت تجربه باکیفیتتری را به کاربران در استفاده از برنامه ارائه دهید.
- به نظرات کاربران بازار توجه کنید: نظرات کاربران میتواند راهنمای بسیار مناسبی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه شما باشد. توجه به نظرات کاربران و پاسخگویی به آنها در خود بازار میتواند تعهد شما به محصولی که ساختهاید را نشان دهد. همچنین بررسی نظرات کاربران یکی از اصلیترین مراحل شناسایی Customer Journey و برنامهریزی برای بهبود مشکلات اپلیکیشنها است.
- ارتباط خود با کاربران را حفظ کنید: در بسیاری از موارد ممکن است کاربران اپلیکیشن شما را فراموش کرده و نسبت به حذف آن اقدام کنند. ارسال نوتیفیکیشنهای ارزشمند که شامل معرفی ویژگیهای جدید اپلیکیشن، رویدادهای تازه، پروموشنهای تبلیغاتی مثل مسابقات و قرعهکشی یا اطلاع کاربر از محتوایی که در اپلیکیشن انتظارش را میکشد همه از مواردی هستند که میتوانند نرخ بازگشت کاربران را افزایش دهند. این ارتباط از طریق ارسال پیام کوتاه و ایمیل مارکتینگ هم میتواند حفظ شود. البته باید در نظر داشت که استفاده از این ابزارها و نوتیفیکیشن باید با دقت بالا و بهدرستی صورت گیرد زیرا در غیر این صورت استفاده از آنها احتمالا با نتیجه عکس همراه خواهد بود!
- از سرویس تبلیغات بازار استفاده کنید: تبلیغات بازار یک فرصت ایدهآل برای دولوپرها و تیمهایی است که وقت و یا نیروی کافی برای مدیریت تبلیغاتشان ندارند. هوش مصنوعی بازار مثل یک متخصص در کنار شما خواهد بود تا به سادگی و در کمترین زمان، همه چیز را مدیریت کنید. همین حالا میتوانید کمپین تبلیغات هوشمند خودتان را اجرا کنید. زمان خیلی کمی میبرد و بدون دغدغه میتوانید از بالا رفتن تعداد نصب اپلیکیشن و بازیتان لذت ببرید. برای آشنایی بیشتر با سرویس تبلیغات بازار، بلاگ تبلیغات را مطالعه کنید.
برای اپلیکیشن خود برنامه کوتاه و بلند مدت داشته باشید
همانطور که پیش از این هم گفته بودیم، مهمترین نکته در حفظ کاربران اپلیکیشن داشتن برنامههای کوتاه، میان مدت و بلند مدت برای حفظ و افزایش کاربران است. کاملا واضح است که اپلیکیشنها تنها با ارائه یک نسخه و ویژگیهای جذاب قادر به حفظ کاربران خود در طولانی مدت نخواهند بود و برداشتن قدمهایی مثل، رفع مشکلات کوچک و بزرگ با انتشار آپدیتها، ارتباط گرفتن با کاربران از طریق نوتیفیکیشن، پیام کوتاه یا ایمیل، شناسایی و تحلیل رفتار کاربران و داشتن برنامهای هدفمند برای استفاده از تبلیغات و سرویسهای تبلیغاتی مثل سرویس تبلیغات بازار میتواند اپ شما را در رسیدن به موفقیت همراهی کند.
نظرات خود در مورد لغو نصب اپلیکیشن را از طریق کامنت یا تماس و ثبت مشاوره با کارشناسان فروش بازار، با ما در میان بگذارید.
مشکلات فنی در اجرای برنامه، مشکلات امنیت برنامه و تجربه بد کاربری در استفاده از اپلیکیشن از دلایل اصلی لغو نصب برنامهها توسط کاربران هستند.
توسعه دهندگان باید Customer Journey کاربران خود را شناسایی کرده تا متوجه شوند کاربران چه نکات مثبت و منفی در برنامه دیده و در استفاده از آن با چه چالشهایی روبرو هستند.
تعداد کسانی که اکشن موردنظر شما را انجام دادهاند تقسیم بر تعداد همه کسانی که احتمال داشت این اکشن را انجام دهند.