چطور برای اپلیکیشن‌ها کمپین فروش طراحی کنیم؟

نیاز به مشاوره دارید؟
روز و ساعت جلسه مشاوره تبلیغات بازار را انتخاب کنید.

مرحله بازاریابی و فروش بازی می‌تواند به اندازه‌ی مرحله طراحی بازی مهم باشد. زیرا اگر نتوانید به خوبی بازی یا اپلیکیشنتان را به بازار معرفی کنید، هرچقدر هم بازی خوبی طراحی کرده باشید اما فروشی نخواهد داشت. بازار بازی مثل همیشه شلوغ است و این باعث می‌شود بازی شما به راحتی در سر و صدا گم شود. استودیوهای بزرگ میلیون‌ها دلار برای تبلیغات و تأیید افراد مشهور هزینه می‌کنند. اگر نمی‌توانید با این شرایط رقابت کنید، بهترین گزینه برای یافتن بازیکنان برای بازی‌تان یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی است. در این مقاله یاد می‌گیریم چطور برای بازی یا اپلیکیشنی که طراحی کرده‌ایم، کمپین فروش داشته باشیم.

کمپین فروش چیست؟

در طراحی کمپین فروش شما سعی می‌کنید در مدت زمان معین، فروشتان را افزایش دهید. برای این‌کار شما به یک استراتژی نیاز دارید. در یک کمپین فروش از یک یا چند کانال مثل ایمیل و پیامک استفاده می‌کنید تا پیشنهادات ویژه‌ای را برای مخاطبین ارسال کنید. با ارائه پیشنهادات وسوسه‌انگیز، مخاطبین شما ترغیب به خرید خواهند شد. 

به هدف زدن در فروش

چطور یک کمپین فروش موفق داشته باشیم؟

برای داشتن یک کمپین فروش موفق، ارائه یک کد تخفیف به تنهایی کافی نیست. بلکه لازم است مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دهید. اقدامات لازم برای ایجاد یک کمپین فروش موفق را در این مقاله یاد خواهید گرفت. اما ابتدا لازم است به طور خلاصه با مفهوم قیف بازاریابی آشنا شوید.

قیف بازاریابی چیست؟

در قیف بازاریابی، مشتری 3 مرحله پشت سر می‌گذارد تا درنهایت از شما خرید کند. در هر کدام از این سه مرحله، احتمالا شما تعدادی از مخاطبین را از دست خواهید داد. مثلا ممکن است شخصی تا مرحله خرید برود اما خریدش را نهایی نکند. در این صورت می‌توانید از تبلیغات ریمارکتینگ استفاده کنید. یکی از اهداف ایجاد کمپین‌ها، حرکت دادن مخاطبین در قیف فروش است به نحوی که درنهایت منجر به فروش شود. 

قیف بازاریابی

مرحله اول: آگاهی

اولین مرحله‌ی فروش آن است که مشتریان بالقوه، با محصول شما آشنا شوند. فرض کنید شما یک بازی را طراحی کرده‌اید اما هیچ‌کس اطلاعی از این موضوع ندارد. در این‌صورت نمی‌توان انتظار داشت که فروشی صورت بگیرد. پس در مرحله اول لازم است مشتریان را از محصولتان آگاه کنید. سعی کنید خودتان را به تعداد افراد بیشتری معرفی کنید.

مرحله دوم: ارزیابی

بعد از آن که مشتری با محصولتان آشنا شد، زمان ارزیابی است. مشتری سعی می‌کند محصول شما را با دیگر محصولات مشابه مقایسه کند. این مقایسه ممکن است از نظر کیفیت، قیمت، امکانات و… باشد. این‌جاست که باید مزایای رقابتی خودتان نسبت به سایرین را به مشتریان بالقوه ثابت کنید.

مرحله سوم:اقدام

در مرحله آخر، مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل می‌شود. یعنی مشتری اقدام به خرید محصول شما می‌کند.

هدف از اجرای کمپین‌ها این است که اولا تعداد افراد بیشتری را وارد قیف کنیم. و در ادامه تعداد افراد بیشتری را به مرحله آخر، یعنی خرید برسانیم.

یک کمپین فروش موفق چه مولفه‌هایی دارد؟

1.اهداف هوشمندانه (SMART goals)

تعیین هدف کمپین یکی از مهم‌ترین کارهاییست که باید انجام دهید. آیا قصد دارید به کمک ارائه تخفیفات زیاد تعداد بیشتری بفروشید؟ در این‌صورت بعدا می‌توانید مجددا به سراغ این مشتریان رفته و دیگر محصولاتتان را به آن‌ها بفروشید. آیا قصد دارید بدون تغییر قیمت، محصولتان را با بیشترین قیمت بفروشید؟ در این‌صورت احتمالا تعداد کم‌تری مشتری خواهید داشت اما درآمد نهاییتان از این کمپین بیشتر خواهد بود. 

هدف هوشمندانه

یک هدف هوشمندانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

هدف کاملا مشخص باشد.

یعنی به طور دقیق می‌دانید قرار است به چه هدفی برسید. برای مثال اگر بگویید هدفم این است که فروشم بهتر شود، این هدف مشخصی نیست. چون نمی‌توان فهمید منظورتان از «فروش بهتر» چیست.

هدف قابل اندازه‌گیری باشد.

اگر نتوانید میزان دستیابی به هدف را اندازه‌گیری کنید، هدفتان هوشمندانه نبوده. کمپینی که هدفی غیرقابل اندازه‌گیری داشته باشد، قابل بهبود نیست. شما تنها زمانی می‌توانید کمپین‌های بهتری ایجاد کنید که بدانید کمپین‌های قبلی شما چه مشکلاتی داشته است.

هدف دست‌یافتنی باشد.

اگر در ابتدای کار هدفتان را فروش چند میلیون نسخه از اپلیکیشنتان در سطح جهان بگذارید، احتمالا هدفی دست نیافتنی انتخاب کرده‌اید. در این‌صورت موفق نخواهید شد و با ناامیدی درگیر می‌شوید.

هدف مرتبط باشد.

هدفی که انتخاب می‌کنید باید هم‌راستا با اهداف کلی کسب‌وکارتان باشد. برای این‌کار لازم است ابتدا به مسیر پیشرفتی که برای کارتان در نظر گرفته‌اید فکر کنید. در ادامه اهداف کمپینتان را در جهت اهداف کلی‌ترتان تعیین کنید.

هدف مبتنی بر زمان باشد.

اگر قصد کنید 100 نسخه از اپلیکیشنتان را بفروشید، این یک هدف زمان‌دار نیست. آیا اگر این 100 نسخه را طی 10 سال بفروشید راضی خواهید بود؟ پس لازم است زمان محدودی را برای رسیدن به هدفتان مشخص کنید.

2.مخاطب هدف مشخص

اگر مشخص نکنید که قصد فروش به چه مخاطبینی را دارید، میزان زیادی اتلاف هزینه خواهید داشت. برای مثال اگر قصد فروش یک بازی را داشته باشید و بدون داشتن مخاطب خاص، در تمام کانال‌های آشپزی، خبری، دانشجویی و… تبلیغ کنید، هزینه یکسانی برای قانع کردن افراد 20 ساله و افراد 60 ساله خرج کرده‌اید. 

پس لازم است تعیین کنید احتمالا محصول شما مناسب چه افرادی است؟ چه افرادی حاضرند بابت محصولتان هزینه کنند؟ چه افرادی توانمندی مالی تهیه محصول شما را دارند؟ آیا محصولتان یک کالای لوکس است؟ 

در مرحله بعدی نوبت تعریف پرسونای مخاطب است. در این مرحله لازم است مخاطب خود را تصور کنید.

  • چه جنسیتی دارد؟
  • چند سال سن دارد؟
  • چه تفریحاتی دارد؟
  • کجا زندگی می‌کند؟
  • وقتش را در چه مکانی‌هایی می‌گذراند؟
  • چه سطح مالی‌ای دارد؟

با طرح سوالاتی از این دست می‌توانید 4 شخصیت فرضی طراحی کنید. طراحی این شخصیت‌ها به شما کمک می‌کند بدانید کجا باید به سراغ مشتریان بالقوه خود بروید.

پرسونای مخاطب

3.نقطه تمایز

خیلی بعید است که همزمان با شما هیچ کمپین دیگری در حال اجرا نباشد. احتمالا رقبایتان نیز کمپینی‌هایی را برگزار می‌کنند. لازم است کمپین‌های آن‌ها را بررسی کنید تا بفهمید قنقطه تمایز شما چیست و از چه ترفندهایی می‌توانید برای جذب مشتری استفاده کنید.

چرا ایجاد یک کمپین فروش برای بازی ضروری است؟

شما مدت زیادی را صرف ساختن بازی خود کرده‌اید، اما بازی شما به تنهایی موفق نخواهد شد. گیمرها در مورد عناوینی که می‌توانند بازی کنند، گزینه‌های زیادی دارند که در صورت عدم تبلیغ، پیدا کردن بازی شما برایشان دشوار خواهد بود.

صنعت بازی در سال 2023، 200 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت و تعداد بازی‌هایی که برای سهمی از این بازار رقابت می‌کنند هر روز در حال افزایش است. این صنعت همچنین بسیار بی رحم است و شرکت‌های بزرگ مبالغ قابل توجهی را سرمایه‌گذاری می‌کنند تا استودیوهای کوچک را از مسیر رقابت خارج کنند.

گسترش صنعت بازی در سال 2023

این عوامل، نفوذ به بازار را دشوار می کند. اما شما از بازی خود نهایت استفاده را خواهید برد. فقط لازم است با یک برنامه بازاریابی مناسب، گیمرها را به سمت خود جذب کنید.

 بازاریابی، بازی شما را در معرض دید مخاطبان مناسب قرار می‌دهد و این باعث می‌شود که آن‌ها را به راحتی در مورد استفاده از بازیتان متقاعد کنید.

وقتی بازی خود را بازاریابی می‌کنید، کمپین‌های فروش بهترین گزینه هستند زیرا می‌توان به راحتی از طریق رسانه‌های دیجیتال به مصرف‌کنندگان هدف دست یافت.

 همچنین کمپین‌های فروش دیجیتال مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است. زیرا به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا مخاطبان خاصی را با کمپین‌های فروش خلاقانه هدف قرار دهند.

چطور فروش اپلیکیشن یا بازی‌مان را بیشتر کنیم؟

زود شروع کنید

به محض اینکه محصولی دارید که نمایانگر ظاهر و احساس بازی شما است، زمان آن رسیده که بازاریابی را شروع کنید. می‌توانید صرفا با انتشار تعدادی اسکرین‌شات از بازی، تبلیغات خود را شروع کنید.

همچنین می‌توانید با توسعه بازی خود، تبلیغاتتان را بهبود دهید. شما می‌توانید تریلر و دمو بازی تولید کنید. اما برای شروع بازاریابی بازی خود لازم نیست منتظر آماده شدن آن باشید.

با این کار می‌توانید مرحله اول قیف فروش که «آگاهی» است را انجام دهید. در ادامه وقتی نوبت به کمپین فروش برسد، تعداد زیادی از افراد با بازی شما آشنا هستند. در این‌صورت می‌توانید راحت‌تر اقدام به فروش کنید.

وب‌سایت طراحی کنید

یک وب‌سایت می‌تواند برای تبلیغات شما مفید باشد. شما جایی می‌خواهید که بتوانید افرادی را که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر از بازی شما هستند، به سمت آن هدایت کنید.

در این وب‌سایت می‌توانید تمام بازی‌های خود را قرار دهید. همچنین می‌توانید به کمک اسکرین شات و دمو، افراد را در جریان بازی‌هایی که در دست ساخت هستند آگاه کنید.

از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید

یوتیوب، اینستاگرام و آپارات می‌توانند شبکه‌های مناسبی برای شما باشند. در این شبکه‌ها نه‌تنها می‌توانید افراد را از وجو بازی خود آگاه کنید، بلکه می‌توانید از آن به عنوان بستر مناسبی جهت اجرای کمپین فروش استفاده کنید.

حتی توضیح مرحله به مرحله ساخت بازی و چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شوید می‌تواند برای مخاطبین جذاب باشد. هدف از این کار این است که مخاطبین را با داستان بازی خود همراه کنید و آن‌ها را مشتاق کنید که هرچه زودتر از بازی شما استفاده کنند.

نکته اصلی این است که یا باید خودتان محتوای عالی و جذاب تولید کنید. یا باید محتوای عالی دیگران را مدیریت کنید و مطابق با یک استراتژی مشخص آن را منتشر کنید. مثلا معرفی و تحلیل بازی‌های مطرح دنیا می‌تواند یکی از راه‌های جذب مخاطب باشد. اگر بتوانید خود را در حوزه کاری خود به یک مرجع تبدیل کنید، مردم شما را دنبال خواهند کرد. در این‌صورت زمانی که بخواهید بازی خود را به بازار عرضه کنید، می‌توانید یک کمپین فروش فوق‌العاده ایجاد کنید.

تبلیغات کنید

اگر بازی شما آماده‌ی عرضه به بازار است و تاکنون خودتان پایگاهی مثل وبسایت، اینستاگرام، یوتیوب و… نساخته‌اید، از پایگاه‌های دیگران استفاده کنید.

قبل‌تر باهم پرسونای مخاطبتان را طراحی کردیم. حالا کافیست مشخص کنید که پرسونای شما، چه افرادی را دنبال می‌کند. به سراغ اینفلوئنسرها، وبسایت‌ها و یوتیوبرهای مرتبط بروید. با پرداخت مبلغی می‌توانید آن‌ها را قانع کنید تا بازی شما را تبلیغ کنند.

اگر آن فرد به مخاطبانش بگوید که از بازی شما استفاده کرده و برایش جذاب بوده است، شما می‌توانید به هدف کمپین فروشتان برسید.

هزینه را تقسیم کنید

شما مبلغ مشخصی را برای تبلیغات در نظر می‌گیرید. این مبلغ را باید بر اساس هدف کمپین فروش خود، در کانال‌های متنوعی سرمایه‌گذاری کنید. اصطلاحا تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید!

برای مثال بخشی از مبلغ را به اینفلوئنسرهای حوزه گیم بدهید. بخش دیگری را به اینفلوئنسرهای حوزه تکنولوزی بدهید و…

مهم است که بر اساس اهداف کمپین فروش خود، این هزینه‌ها را بسنجید. مثلا بررسی کنید که از کدام کانال‌های تبلیغاتی بازخوردهای بهتری گرفته‌اید. تنها در این‌صورت است که می‌توانید روز به روز کمپین‌های فروش بهتری ایجاد کنید.

برنامه ریزی مالی

رقبایتان را تحلیل کنید

به سراغ شبکه‌های مجازی و وب‌سایت بازی‌های مشابه بروید و مخاطبین آن‌ها را بررسی کنید. ببینید آن‌ها از چه کانال‌های تبلیغاتی‌ای استفاده می‌کنند. کمپین فروش آن‌ها را بررسی کنید.

این‌کار، مخصوصا اگر در ابتدای مسیر اجرای کمپین فروش هستید، می‌تواند ایده‌های خوبی به شما بدهد.

کارتان را شروع کنید

از اجرای یک کمپین فروش نترسید! اجرای یک کمپین فروش لزوما قواعد مشخصی ندارد. در این مقاله، مراحل ایجاد کمپین فروش را یاد گرفته‌اید. ادامه‌ی مسیر تنها از طریق آزمون و خطا ممکن می‌شود. لازم است آزمون و خطا کنید تا بفهمید پرسونای شما دقیقا چه افرادی هستند و چطور می‌توان آن‌ها را قانع کرد. 

ناامید نشوید و در این مسیر قدم بردارید. راه خودش را به شما نشان خواهد داد.

مرحله بازاریابی و فروش بازی می‌تواند به اندازه‌ی مرحله طراحی بازی مهم باشد. زیرا اگر نتوانید به خوبی بازی یا اپلیکیشنتان را به بازار معرفی کنید، هرچقدر هم بازی خوبی طراحی کرده باشید اما فروشی نخواهد داشت. بازار بازی مثل همیشه شلوغ است و این باعث می‌شود بازی شما به راحتی در سر و صدا گم شود. استودیوهای بزرگ میلیون‌ها دلار برای تبلیغات و تأیید افراد مشهور هزینه می‌کنند. اگر نمی‌توانید با این شرایط رقابت کنید، بهترین گزینه برای یافتن بازیکنان برای بازی‌تان یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی است. در این مقاله یاد می‌گیریم چطور برای بازی یا اپلیکیشنی که طراحی کرده‌ایم، کمپین فروش داشته باشیم.

کمپین فروش چیست؟

در طراحی کمپین فروش شما سعی می‌کنید در مدت زمان معین، فروشتان را افزایش دهید. برای این‌کار شما به یک استراتژی نیاز دارید. در یک کمپین فروش از یک یا چند کانال مثل ایمیل و پیامک استفاده می‌کنید تا پیشنهادات ویژه‌ای را برای مخاطبین ارسال کنید. با ارائه پیشنهادات وسوسه‌انگیز، مخاطبین شما ترغیب به خرید خواهند شد. 

به هدف زدن در فروش

چطور یک کمپین فروش موفق داشته باشیم؟

برای داشتن یک کمپین فروش موفق، ارائه یک کد تخفیف به تنهایی کافی نیست. بلکه لازم است مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دهید. اقدامات لازم برای ایجاد یک کمپین فروش موفق را در این مقاله یاد خواهید گرفت. اما ابتدا لازم است به طور خلاصه با مفهوم قیف بازاریابی آشنا شوید.

قیف بازاریابی چیست؟

در قیف بازاریابی، مشتری 3 مرحله پشت سر می‌گذارد تا درنهایت از شما خرید کند. در هر کدام از این سه مرحله، احتمالا شما تعدادی از مخاطبین را از دست خواهید داد. مثلا ممکن است شخصی تا مرحله خرید برود اما خریدش را نهایی نکند. در این صورت می‌توانید از تبلیغات ریمارکتینگ استفاده کنید. یکی از اهداف ایجاد کمپین‌ها، حرکت دادن مخاطبین در قیف فروش است به نحوی که درنهایت منجر به فروش شود. 

قیف بازاریابی

مرحله اول: آگاهی

اولین مرحله‌ی فروش آن است که مشتریان بالقوه، با محصول شما آشنا شوند. فرض کنید شما یک بازی را طراحی کرده‌اید اما هیچ‌کس اطلاعی از این موضوع ندارد. در این‌صورت نمی‌توان انتظار داشت که فروشی صورت بگیرد. پس در مرحله اول لازم است مشتریان را از محصولتان آگاه کنید. سعی کنید خودتان را به تعداد افراد بیشتری معرفی کنید.

مرحله دوم: ارزیابی

بعد از آن که مشتری با محصولتان آشنا شد، زمان ارزیابی است. مشتری سعی می‌کند محصول شما را با دیگر محصولات مشابه مقایسه کند. این مقایسه ممکن است از نظر کیفیت، قیمت، امکانات و… باشد. این‌جاست که باید مزایای رقابتی خودتان نسبت به سایرین را به مشتریان بالقوه ثابت کنید.

مرحله سوم:اقدام

در مرحله آخر، مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل می‌شود. یعنی مشتری اقدام به خرید محصول شما می‌کند.

هدف از اجرای کمپین‌ها این است که اولا تعداد افراد بیشتری را وارد قیف کنیم. و در ادامه تعداد افراد بیشتری را به مرحله آخر، یعنی خرید برسانیم.

یک کمپین فروش موفق چه مولفه‌هایی دارد؟

1.اهداف هوشمندانه (SMART goals)

تعیین هدف کمپین یکی از مهم‌ترین کارهاییست که باید انجام دهید. آیا قصد دارید به کمک ارائه تخفیفات زیاد تعداد بیشتری بفروشید؟ در این‌صورت بعدا می‌توانید مجددا به سراغ این مشتریان رفته و دیگر محصولاتتان را به آن‌ها بفروشید. آیا قصد دارید بدون تغییر قیمت، محصولتان را با بیشترین قیمت بفروشید؟ در این‌صورت احتمالا تعداد کم‌تری مشتری خواهید داشت اما درآمد نهاییتان از این کمپین بیشتر خواهد بود. 

هدف هوشمندانه

یک هدف هوشمندانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

هدف کاملا مشخص باشد.

یعنی به طور دقیق می‌دانید قرار است به چه هدفی برسید. برای مثال اگر بگویید هدفم این است که فروشم بهتر شود، این هدف مشخصی نیست. چون نمی‌توان فهمید منظورتان از «فروش بهتر» چیست.

هدف قابل اندازه‌گیری باشد.

اگر نتوانید میزان دستیابی به هدف را اندازه‌گیری کنید، هدفتان هوشمندانه نبوده. کمپینی که هدفی غیرقابل اندازه‌گیری داشته باشد، قابل بهبود نیست. شما تنها زمانی می‌توانید کمپین‌های بهتری ایجاد کنید که بدانید کمپین‌های قبلی شما چه مشکلاتی داشته است.

هدف دست‌یافتنی باشد.

اگر در ابتدای کار هدفتان را فروش چند میلیون نسخه از اپلیکیشنتان در سطح جهان بگذارید، احتمالا هدفی دست نیافتنی انتخاب کرده‌اید. در این‌صورت موفق نخواهید شد و با ناامیدی درگیر می‌شوید.

هدف مرتبط باشد.

هدفی که انتخاب می‌کنید باید هم‌راستا با اهداف کلی کسب‌وکارتان باشد. برای این‌کار لازم است ابتدا به مسیر پیشرفتی که برای کارتان در نظر گرفته‌اید فکر کنید. در ادامه اهداف کمپینتان را در جهت اهداف کلی‌ترتان تعیین کنید.

هدف مبتنی بر زمان باشد.

اگر قصد کنید 100 نسخه از اپلیکیشنتان را بفروشید، این یک هدف زمان‌دار نیست. آیا اگر این 100 نسخه را طی 10 سال بفروشید راضی خواهید بود؟ پس لازم است زمان محدودی را برای رسیدن به هدفتان مشخص کنید.

2.مخاطب هدف مشخص

اگر مشخص نکنید که قصد فروش به چه مخاطبینی را دارید، میزان زیادی اتلاف هزینه خواهید داشت. برای مثال اگر قصد فروش یک بازی را داشته باشید و بدون داشتن مخاطب خاص، در تمام کانال‌های آشپزی، خبری، دانشجویی و… تبلیغ کنید، هزینه یکسانی برای قانع کردن افراد 20 ساله و افراد 60 ساله خرج کرده‌اید. 

پس لازم است تعیین کنید احتمالا محصول شما مناسب چه افرادی است؟ چه افرادی حاضرند بابت محصولتان هزینه کنند؟ چه افرادی توانمندی مالی تهیه محصول شما را دارند؟ آیا محصولتان یک کالای لوکس است؟ 

در مرحله بعدی نوبت تعریف پرسونای مخاطب است. در این مرحله لازم است مخاطب خود را تصور کنید.

  • چه جنسیتی دارد؟
  • چند سال سن دارد؟
  • چه تفریحاتی دارد؟
  • کجا زندگی می‌کند؟
  • وقتش را در چه مکانی‌هایی می‌گذراند؟
  • چه سطح مالی‌ای دارد؟

با طرح سوالاتی از این دست می‌توانید 4 شخصیت فرضی طراحی کنید. طراحی این شخصیت‌ها به شما کمک می‌کند بدانید کجا باید به سراغ مشتریان بالقوه خود بروید.

پرسونای مخاطب

3.نقطه تمایز

خیلی بعید است که همزمان با شما هیچ کمپین دیگری در حال اجرا نباشد. احتمالا رقبایتان نیز کمپینی‌هایی را برگزار می‌کنند. لازم است کمپین‌های آن‌ها را بررسی کنید تا بفهمید قنقطه تمایز شما چیست و از چه ترفندهایی می‌توانید برای جذب مشتری استفاده کنید.

چرا ایجاد یک کمپین فروش برای بازی ضروری است؟

شما مدت زیادی را صرف ساختن بازی خود کرده‌اید، اما بازی شما به تنهایی موفق نخواهد شد. گیمرها در مورد عناوینی که می‌توانند بازی کنند، گزینه‌های زیادی دارند که در صورت عدم تبلیغ، پیدا کردن بازی شما برایشان دشوار خواهد بود.

صنعت بازی در سال 2023، 200 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت و تعداد بازی‌هایی که برای سهمی از این بازار رقابت می‌کنند هر روز در حال افزایش است. این صنعت همچنین بسیار بی رحم است و شرکت‌های بزرگ مبالغ قابل توجهی را سرمایه‌گذاری می‌کنند تا استودیوهای کوچک را از مسیر رقابت خارج کنند.

گسترش صنعت بازی در سال 2023

این عوامل، نفوذ به بازار را دشوار می کند. اما شما از بازی خود نهایت استفاده را خواهید برد. فقط لازم است با یک برنامه بازاریابی مناسب، گیمرها را به سمت خود جذب کنید.

 بازاریابی، بازی شما را در معرض دید مخاطبان مناسب قرار می‌دهد و این باعث می‌شود که آن‌ها را به راحتی در مورد استفاده از بازیتان متقاعد کنید.

وقتی بازی خود را بازاریابی می‌کنید، کمپین‌های فروش بهترین گزینه هستند زیرا می‌توان به راحتی از طریق رسانه‌های دیجیتال به مصرف‌کنندگان هدف دست یافت.

 همچنین کمپین‌های فروش دیجیتال مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است. زیرا به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا مخاطبان خاصی را با کمپین‌های فروش خلاقانه هدف قرار دهند.

چطور فروش اپلیکیشن یا بازی‌مان را بیشتر کنیم؟

زود شروع کنید

به محض اینکه محصولی دارید که نمایانگر ظاهر و احساس بازی شما است، زمان آن رسیده که بازاریابی را شروع کنید. می‌توانید صرفا با انتشار تعدادی اسکرین‌شات از بازی، تبلیغات خود را شروع کنید.

همچنین می‌توانید با توسعه بازی خود، تبلیغاتتان را بهبود دهید. شما می‌توانید تریلر و دمو بازی تولید کنید. اما برای شروع بازاریابی بازی خود لازم نیست منتظر آماده شدن آن باشید.

با این کار می‌توانید مرحله اول قیف فروش که «آگاهی» است را انجام دهید. در ادامه وقتی نوبت به کمپین فروش برسد، تعداد زیادی از افراد با بازی شما آشنا هستند. در این‌صورت می‌توانید راحت‌تر اقدام به فروش کنید.

وب‌سایت طراحی کنید

یک وب‌سایت می‌تواند برای تبلیغات شما مفید باشد. شما جایی می‌خواهید که بتوانید افرادی را که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر از بازی شما هستند، به سمت آن هدایت کنید.

در این وب‌سایت می‌توانید تمام بازی‌های خود را قرار دهید. همچنین می‌توانید به کمک اسکرین شات و دمو، افراد را در جریان بازی‌هایی که در دست ساخت هستند آگاه کنید.

از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید

یوتیوب، اینستاگرام و آپارات می‌توانند شبکه‌های مناسبی برای شما باشند. در این شبکه‌ها نه‌تنها می‌توانید افراد را از وجو بازی خود آگاه کنید، بلکه می‌توانید از آن به عنوان بستر مناسبی جهت اجرای کمپین فروش استفاده کنید.

حتی توضیح مرحله به مرحله ساخت بازی و چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شوید می‌تواند برای مخاطبین جذاب باشد. هدف از این کار این است که مخاطبین را با داستان بازی خود همراه کنید و آن‌ها را مشتاق کنید که هرچه زودتر از بازی شما استفاده کنند.

نکته اصلی این است که یا باید خودتان محتوای عالی و جذاب تولید کنید. یا باید محتوای عالی دیگران را مدیریت کنید و مطابق با یک استراتژی مشخص آن را منتشر کنید. مثلا معرفی و تحلیل بازی‌های مطرح دنیا می‌تواند یکی از راه‌های جذب مخاطب باشد. اگر بتوانید خود را در حوزه کاری خود به یک مرجع تبدیل کنید، مردم شما را دنبال خواهند کرد. در این‌صورت زمانی که بخواهید بازی خود را به بازار عرضه کنید، می‌توانید یک کمپین فروش فوق‌العاده ایجاد کنید.

تبلیغات کنید

اگر بازی شما آماده‌ی عرضه به بازار است و تاکنون خودتان پایگاهی مثل وبسایت، اینستاگرام، یوتیوب و… نساخته‌اید، از پایگاه‌های دیگران استفاده کنید.

قبل‌تر باهم پرسونای مخاطبتان را طراحی کردیم. حالا کافیست مشخص کنید که پرسونای شما، چه افرادی را دنبال می‌کند. به سراغ اینفلوئنسرها، وبسایت‌ها و یوتیوبرهای مرتبط بروید. با پرداخت مبلغی می‌توانید آن‌ها را قانع کنید تا بازی شما را تبلیغ کنند.

اگر آن فرد به مخاطبانش بگوید که از بازی شما استفاده کرده و برایش جذاب بوده است، شما می‌توانید به هدف کمپین فروشتان برسید.

هزینه را تقسیم کنید

شما مبلغ مشخصی را برای تبلیغات در نظر می‌گیرید. این مبلغ را باید بر اساس هدف کمپین فروش خود، در کانال‌های متنوعی سرمایه‌گذاری کنید. اصطلاحا تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید!

برای مثال بخشی از مبلغ را به اینفلوئنسرهای حوزه گیم بدهید. بخش دیگری را به اینفلوئنسرهای حوزه تکنولوزی بدهید و…

مهم است که بر اساس اهداف کمپین فروش خود، این هزینه‌ها را بسنجید. مثلا بررسی کنید که از کدام کانال‌های تبلیغاتی بازخوردهای بهتری گرفته‌اید. تنها در این‌صورت است که می‌توانید روز به روز کمپین‌های فروش بهتری ایجاد کنید.

برنامه ریزی مالی

رقبایتان را تحلیل کنید

به سراغ شبکه‌های مجازی و وب‌سایت بازی‌های مشابه بروید و مخاطبین آن‌ها را بررسی کنید. ببینید آن‌ها از چه کانال‌های تبلیغاتی‌ای استفاده می‌کنند. کمپین فروش آن‌ها را بررسی کنید.

این‌کار، مخصوصا اگر در ابتدای مسیر اجرای کمپین فروش هستید، می‌تواند ایده‌های خوبی به شما بدهد.

کارتان را شروع کنید

از اجرای یک کمپین فروش نترسید! اجرای یک کمپین فروش لزوما قواعد مشخصی ندارد. در این مقاله، مراحل ایجاد کمپین فروش را یاد گرفته‌اید. ادامه‌ی مسیر تنها از طریق آزمون و خطا ممکن می‌شود. لازم است آزمون و خطا کنید تا بفهمید پرسونای شما دقیقا چه افرادی هستند و چطور می‌توان آن‌ها را قانع کرد. 

ناامید نشوید و در این مسیر قدم بردارید. راه خودش را به شما نشان خواهد داد.