هوش مصنوعی، طبق گفتهی دمیس حسابیس، بنیانگذار شرکت هوش مصنوعی DeepMind که توسط گوگل خریداری شده است، اینگونه تعریف میشود: هوش مصنوعی «علم هوشمند ساختن ماشینها» است. اگر قصد دارید در دنیای تبلیغات حرفی برای گفتن داشته باشید، استفاده از هوش مصنوعی یکی از الزامات دنیای امروز است. هوش مصنوعی در تبلیغات به ما کمک میکند بتوانیم دادههای کانالهای مختلف تبلیغاتی خود را مدیریت و تحلیل کنیم.
همچنین به ما کمک میکند بتوانیم بر اساس تحلیل تعداد بسیار زیادی از دادهها، جامعه هدف تبلیغات خود را مشخص کنیم.
در این مقاله با مفهوم هوش مصنوعی، کاربردهای هوش مصنوعی در تبلیغات و نمونههایی از آن که میتواند به ما کمک کنید آشنا میشویم.
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی ماشینهایی است که میتوانند کارهای تحلیلی انسانی را انجام دهند. کارهایی مانند: خواندن، نوشتن، درک متن، دیدن و شناسایی اشیاء، شنیدن و درک زبان.
در اصل هوش مصنوعی چیزی است که به ماشینها امکان یادگیری میدهد. برخلاف فناوری سنتی، هوش مصنوعی میتواند الگوها را در دادهها شناسایی کند، سپس یاد بگیرد که مطابق با آن الگوها پیشبینی کند. سپس میتواند از نتایج خود درس بگیرد تا در طول زمان پیشبینیهای بهتر و بهتری انجام دهد.
ممکن است در ابتدا این مفهوم برایتان مفهومی پیچیده به نظر برسد. اما لازم است بدانید که روزانه بارها از هوش مصنوعی استفاده میکنید!
برای مثال Gmail و Google Docs از هوش مصنوعی برای درک آنچه که تایپ میکنید استفاده میکنند، سپس پیشبینی میکنند که چه چیزی را میخواهید تایپ کنید.
اگر از گوشی آیفون استفاده میکنید، لازم است بدانید که siri از هوش مصنوعی برای درک دستورات صوتی و پیشبینی اینکه چه پاسخهایی منطقیتر است استفاده میکند.
چرا لازم است از هوش مصنوعی در تبلیغات استفاده کنیم؟
در گذشته تبلیغات تنها به کمک طرحهای گرافیکی و کپیرایتینگ انجام میشد. اما رفته رفته برای تبلیغکنندگان مهم شد که بدانند هزینه تبلیغات خود را چگونه مصرف کنند تا بیشترین بازدهی را داشته باشد.
برای این موضوع لازم است بتوانید دادههای متنوع و زیادی را بررسی کنید و پیشبینی کنید که چه تبلیغاتی میتواند بیشترین بازدهی را برای شما داشته باشد. اینجا همان جایی است که هوش مصنوعی در تبلیغات به کمک شما میآید!
هوش مصنوعی با شناسایی خودکار ترجیحات و رفتارهای مصرف کننده، کمپینهای بازاریابی هدفمند را فعال میکند. با درک ترجیحات و رفتار مشتری، تبلیغکنندگان میتوانند تبلیغات شخصیسازیشدهتری ایجاد کنند که احتمال اثربخشی بیشتری دارند.
در موج دیجیتال فعلی، برندها با استفاده از تکنیکهای یادگیری ماشینی، هدفگذاری تبلیغات را بهبود میبخشند. طبق گزارش تایمز آو ایندیا، «پیشبینی میشود که هوش مصنوعی تا 80 درصد از هزینههای تبلیغات جهانی در جهان را به خود اختصاص دهد.»
همچنین هوش مصنوعی در تبلیغاتتان به شما کمک میکند تا پیام خود را به شیوهای مختصر و قانعکننده به گوش مشتری برسانید.
برای درک بهتر فرض کنید مشتریان شما، جامعه 18 الی 24 سالهی ایرانی است. شما برای انجام تبلیغات اثربخش، نیاز دارید بدانید که این جامعه چه علایقی دارد، بیشتر وقت خود را در چه پلتفرمهایی میگذراند، چه نوع تصاویری توجه او را جلب میکند و… . با داشتن این اطلاعات میتوانید به طور دقیق مخاطبین خود را تحت تاثیر قرار دهید.
اگر خودتان بخواهید این اطلاعات را جمعآوری کنید، احتمالا لازم دارید با تعداد زیادی از این جامعه صحبت کنید و یا پرسشنامههایی را توزیع کنید تا بتوانید این موارد را بسنجید. اما هوش مصنوعی به شما کمک میکند در زمانی کوتاه، دادههای میلیونها مخاطب 18 الی 24 سال را به بهترین شکل تحلیل کنید.
در صنعت تبلیغات، انسانها قویترند یا هوش مصنوعی؟
وقتی صحبت از خلاقیت و تدوین استراتژی میشود، ما انسانها عالی هستیم. در روزگاری که تبلیغات به نوشتن شعارهای عالی محدود میشد، انسانها میتوانستند عملکردی فوقالعاده داشته باشند.
اما دنیای امروز، دنیای تحلیل دادههاست. ما نمیتوانیم تمام دادههایی را که اکنون در اختیار داریم به سرعت تجزیهوتحلیل کنیم تا بتوانیم برای بهبود کمپینها اقدام کنیم. ما نمیتوانیم صدها یا هزاران نوع تبلیغات، هدفگذاری و بودجه را مدیریت کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم.
هوش مصنوعی می تواند همه این کارها و بیشتر از اینها را انجام دهد. به همین دلیل است که به طور جدی به شما توصیه میکنیم به هوش مصنوعی به چشم یک ابزار قدرتمند که توانمندی و سرعت شما را چند برابر میکند نگاه کنید و از هوش مصنوعی در تبلیغات خود بهرهمند شوید.
چطور میتوانیم از هوش مصنوعی در تبلیغات استفاده کنیم؟
شرکتهای آیندهنگر از هوش مصنوعی برای موارد زیر استفاده میکنند:
- اختصاص دادن بودجههای تبلیغاتی در کانالها و بین مخاطبان مختلف
- تنظیم خودکار بودجهها تبلیغاتی برای رسیدن به KPIها
- پیدا کردن مخاطبان تبلیغاتی جدید و فرصت
- تعریف دقیق پرسونای مخاطب
- تحلیل رقبا از نظر هزینههای تبلیغاتی، خلاقیتها و استراتژیهای آنها
- کپیرایتینگ خلاقانه
- شخصی سازی پیامها و تصاویر تبلیغاتی برای مصرفکنندگان
- پیشبینی عملکرد تبلیغات قبل از راهاندازی کمپین
- استفاده از ریتارگتینگ در تبلیغات
شما نیز میتوانید این کارها را انجام دهید.
ابزارهای استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات
در ادامه این مقاله، شما را با موارد و ابزارهای هوش مصنوعی در تبلیغات آشنا میکنیم.
تولید محتوای متنی به کمک ChatGPT
شما میتوانید وظیفه تولید محتواهای متنی ساده خود را به ابزارهای هوش مصنوعی بسپارید. در حال حاضر خبرگزاریهای مختلف، در زمینه اخباری مانند اعلام نتایج مسابقات ورزشی و بازارهای مالی، از این تکنولوژی استفاده میکنند. مهمترین مزیت این روش، کاهش هزینههای تولید محتواست.
جدیدترین ابزار هوش مصنوعی برای تولید محتوا، ChatGPT است. این هوش مصنوعی که یک سیستم پردازش زبان طبیعی است، به سرعت در حال رشد است. ازطرفی به میزانی که بیشتر از این هوش مصنوعی استفاده میشود، قدرت پردازش آن بهتر خواهد شد.
برای استفاده از این هوش مصنوعی در تبلیغات، وارد وبسایت openai.com شوید. سپس از منوی پایین صفحه، گزینه chatgpt شوید.
طی این مراحل لازم است IP خود را به کشوری به جز ایران تغییر دهید.
در ادامه، ایمیل و رمز کاربری خود را انتخاب کنید. بعد از تایید ایمیل نوبت به انتخاب نام کاربری میرسد.
در این مرحله لازم است از یک شماره خارج از ایران استفاده کنید. برای این کار میتوانید با جستجو در گوگل، یک شماره مجازی تهیه کنید.
تبریک میگوییم! حالا میتوانید سوالات خود را از ChatGPT بپرسید و همچنین برای نوشتن یک مقاله از او کمک بگیرید.
این هوش مصنوعی میتواند در تبلیغات به کمک شما بیاید اما لازم است چند مورد را به خاطر داشته باشید:
برای تولید یک محتوای روان و کاربردی، لازم است محتواهای تولید شده را بازنویسی کنید.
برای آن که بتوانید خروجی خوبی از این هوش مصنوعی بگیرید، لازم است سوالات شفاف و مناسبی از او بپرسید.
اگر مقاله مورد نظر خود را در قالب چندین سوال دقیق از او بپرسید و درنهایت پاسخها را ترکیب کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.
حواستان باشد این هوش مصنوعی امکان تولید اخبار دروغ را دارد.
همچنین از این هوش مصنوعی برای مسائل ریاضی فیزیک، برنامه نویسی و… نیز میتوانید استفاده کنید.
بهینهسازی تبلیغات به کمک Albert
وقتی از استفاده هوش مصنوعی در تبلیغات صحبت میکنیم، تولید تبلیغات خلاقانه احتمالا مرحلهایست که به این زودیها توسط هوش مصنوعی انجام نمیگیرد.
اما بهینهسازی خلاقانه تبلیغات، حوزهایست که هوش مصنوعی میتواند کمک بسیار بزرگی به ما بکند. هوش مصنوعی به ما کمک میکند بازخورد دو تبلیغ از نظر تعیین اندازه و فونت بهینه، رنگ بهتر و… را مقایسه کرده و تبلیغات خود را بهینه کنیم.
آلبرت یک هوش مصنوعی است که در این زمینه به ما کمک میکند. نیر هوبرمن، معاون محصول در Albert AI، بخشی از بازاریابی و ناشر Zoomd، میگوید: آلبرت روشمندتر از انسانها است. هر پارامتر بالقوهای را که بر عملکرد تاثیر میگذارد، تحلیل و تجزیه میکند و هر یک را آزمایش می کند.
فرض کنید بتوانید چند بنر تبلیغاتی مختلف را تست کنید و سپس تنها با چند کلیک بتوانید بررسی کنید که کدامیک از آنها توجه مخاطبین بیشتری را به خود جلب کرده است. این کاری است که هوش مصنوعی آلبرت برای شما انجام میدهد.
آلبرت به شیوههای متفاوتی به بازاریابان و آژانسها کمک میکند. از تعریف استراتژیهای کمپین و پیامرسانی گرفته تا ایجاد و بهینهسازی تبلیغات در بخشها و پلتفرمهای مخاطب. هوش مصنوعی آلبرت با کار 24 ساعته برای بهینهسازی مداوم عملکرد کمپین، مکمل تیمهای بازاریاب و آژانس است و به آنها بینشی میدهد تا باهوشتر و همچنین کارآمدتر و مؤثرتر شوند.
تبلیغات جستجوی پویا به کمک هوش مصنوعی گوگل(DSAs)
تبلیغات جستجوی پویا (DSA) کمپینهای جستجویی هستند که مخالف استراتژیهای جستجوی معمولی عمل می کنند.
معمولاً شما تحقیق کلمات کلیدی خود را انجام میدهید، کلمات کلیدی خود را گروه بندی میکنید و سپس آگهی و کپی صفحه فرود را با گروه تبلیغاتی مطابقت میدهید.
با DSA ها، تنها کاری که باید انجام دهید این است که صفحات فرودی را که میخواهید تبلیغ کنید انتخاب کنید و گوگل بقیه کارها را انجام خواهد داد. هوش مصنوعی گوگل صفحات فرود را اسکن میکند، کلمات کلیدی را برای شما انتخاب میکند و سپس عناوین تبلیغاتی دقیق ایجاد میکند.
برای اعتماد بیشتر، میتوانید با امتحان کردن این هوش مصنوعی برای بخش کوچکی از سایت یا شاید وبلاگ یا منابع خود شروع کنید و ببینید که چگونه بخش زیادی از کار را برای شما انجام میدهد. فقط مطمئن شوید که کلمات کلیدی نامربوط یا حتی صفحاتی را که نمی خواهید تبلیغ کنید حذف کنید.
استفاده از کمپینهای DSA در زمان جستجوی ایده برای کلیدواژه جدید و نوشتن تبلیغات صرفهجویی میکند.
چگونه یک کمپین جستجوی پویا ایجاد کنید؟
- وارد حساب Google Ads خود شوید.
- از منوی صفحه در سمت چپ، روی کمپینها کلیک کنید.
- روی دکمه پلاس کلیک کنید، سپس کمپین جدید را انتخاب کنید.
- یک یا چند هدف را برای کمپین خود انتخاب کنید. یا روی ایجاد کمپین بدون هدف کلیک کنید تا بدون هدف ادامه دهید.
- درصورت تمایل میتوانید در بخش «انتخاب نتایجی که میخواهید از این کمپین دریافت کنید»، کادر کنار اقداماتی را که میخواهید مشتریان پس از مشاهده آگهی شما انجام دهند (به عنوان مثال، بازدید از وبسایت، تماسهای تلفنی یا دانلود برنامه) انتخاب کنید. جزئیات مربوطه را وارد کنید.
- جستجو را به عنوان نوع کمپین خود انتخاب کنید.
- هر نتیجه ای را که می خواهید از کمپین بگیرید انتخاب کنید.
- روی Continue کلیک کنید.
- کمپین خود را نام ببرید و مکانهایی را که میخواهید هدف بگیرید، زبانهایی که میخواهید استفاده کنید و بودجه خود را وارد کنید.
- اگر میخواهید Google پیشنهادات شما را بهینه کند، در بخش «مناقصه»، یک استراتژی پیشنهاد خودکار انتخاب کنید. CPA هدف یا گزینههای CPC پیشرفته میتواند انتخاب مناسبی باشد.
- حد پیشنهاد (اختیاری) و بودجه خود را وارد کنید.
- روی Save و Continue کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید.
- تنظیمات کمپین خود را مرور کنید و روی انتشار کمپین کلیک کنید.
- پس از ایجاد کمپین جستجوی جدید خود، روی تنظیمات از منوی صفحه در سمت چپ کلیک کنید.
- تنظیمات تبلیغات جستجوی پویا را انتخاب کنید.
- دامنه وب سایت خود را وارد کنید و زبان وب سایت خود را انتخاب کنید.
- روی ذخیره کلیک کنید.
سیستمهای تبلیغاتی در کافه بازار نیز به همین ترتیب عمل میکنند. در کافه بازار هوش مصنوعی در تبلیغات به شما کمک میکند تا با کمترین هزینه، بیشترین بازدهی را داشته باشید.
امروزه استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات، از یک انتخاب تبدیل به ضرورت شده است. اگر قصد دارید از رقبای خود عقب نیفتید، به شما پیشنهاد میکنیم همین امروز کار با هوش مصنوعی تبلیغات را آغاز کنید.