20 راهکار و روش برای افزایش نصب برنامه و اپلیکیشن موبایل

6 دقیقه 4 ماه پیش
راهکارهای افزایش نصب برنامه

شما یک اپلیکیشن جالب و با کاربردهای مختلف ساخته‌اید. اما چطور می‌خواهید آن را به کاربران مختلف نشان دهید تا نصب آن بیشتر شود؟ راه‌های افزایش نصب برنامه زیادند. هر کس هم استراتژی خاص خودش را دارد. برخی دوست دارند با روند ملایم نصب اپلیکیشن‌شان را بالا ببرند و برخی هم دوست دارند در زمان کمی تعداد زیادی نصب بگیرند. این روش‌ها را بخوانید و ببینید کدام یک با بودجه و استراتژی کلی شما همخوانی دارد. 

آیکون جذاب؛ اولین برخورد کاربرها با اپ شما

آیکن‌های جذاب اپ‌های محبوب
آیکن‌های جذاب اپ‌های محبوب

شاید فکر کنید که اگر یک اپلیکیشن با فیچرها و قابلیت‌های حرفه‌ای و بدون باگ بسازید حتما موفق می‌شود و کاربران آن را به سرعت دانلود می‌کنند. این اشتباه است. ظاهر اولیه برنامه شما و مهم‌تر از همه آیکونی که برای آن در نظر گرفته‌اید برای ترغیب کاربران بسیار مهم است. پس طراحی آیکون را فکر شده انجام دهید. ساده، در عین حال پرمعنا، با رنگ‌های گیرا و با چاشنی احساسات طراحی کنید تا کاربران در نگاه اول دل‌زده نشوند. 

عکس‌های جذاب به همراه توضیحات 

کاربران قبل از دانلود هر اپلیکیشن سری به عکس‌ها می‌زنند تا فضای اپلیکیشن را ببینند. گاهی اوقات کاربران دنبال یک فیچر خاص هستند و شاید چندین اپ را دانلود کرده باشند اما این فیچر را پیدا نکرده باشند. اگر این فیچر را به درستی در عکس‌ها نمایش داده باشید قطعا برنامه شما را دانلود خواهد کرد. اگر برخی عکس‌ها چندان واضح نیستند با رسم شکل و یا توضیحات، ابهامات آن را برای کاربران رفع کنید.

متن و توضیحات و عکس‌های باکیفیت
متن و توضیحات و عکس‌های باکیفیت

متن کامل اما بدون توضیح واضحات

شما می‌توانید یک متن برای اپلیکیشن‌تان بنویسید تا ویژگی‌های آن را به کاربران معرفی کنید. متن را ساده و روان بنویسید. مخاطب‌تان را بشناسید و با زبان خودش با او حرف بزنید. فیچرهای مهم اپلیکیشن را همان ابتدای کار بنویسید. سایر قابلیت‌ها را هم حتما به صورت لیستی بنویسید تا کاربران قبل دانلود اطلاعات کاملی در مورد اپلیکیشن شما به دست بیاورند. نمونه اپ‌های موفق ایرانی و خارجی را در بازار ببینید و از آن‌ها ایده بگیرید. با نوشتن متن کار بهینه‌سازی فروشگاه اپ یا ASO را هم انجام داده‌اید و اپلیکیشن شما بهتر شناسایی می‌شود و حتی ممکن است در سرچ گوگل هم دیده شوید. 

دسته‌بندی اپلیکیشن‌تان را بشناسید. 

با انتخاب دسته‌بندی اپلیکیشن، در حقیقت یوزرهایی که می‌خواهید را انتخاب می‌کنید چون کاربران در این دسته‌ها به دنبال اپلیکیشن می‌گردند و اپ شما قرار است در لیست اپ‌های مرتبط و یا داخل صفحه خود دسته‌بندی به کاربران نمایش داده شود. مثلا اگر یک اپلیکیشن رژیم غذایی سالم به همراه محاسبه هزینه‌های این رژیم طراحی کرده‌اید، آن را در کدام دسته قرار می‌دهید؟  برنامه‌ریزی یا سلامت یا حتی حسابداری؟ باید خودتان دسته متناسب و کاربرانی که دوست دارید را انتخاب کنید. 

تعداد نصب بیشتر، روند رشد بهتر

افزایش تعداد نصب برنامه و اپ
افزایش تعداد نصب برنامه و اپ

یک اصل کلی وجود دارد. اگر تعداد نصب اپ شما بالاتر برود روی چند مسئله تاثیر می‌گذارد:

  • اعتبار آن تا حدی بالاتر می‌رود. 
  • تعداد کامنت‌ها و نظرات زیر اپ بیشتر می‌شود. 
  • یوزرها اپ شما را به دوستان‌شان معرفی می‌کنند.
  • در لیست برنامه‌های با نصب بالا و یا برنامه‌های ترند و رو به رشد نمایش داده می‌شود. 
  • رنکینگ و رتبه شما در نتایج جستجو بهتر می‌شود. 

تاثیر تمام این پارامترها باعث می‌شود روند رشد بهتری را تجربه کنید. روی این مسئله دقت داشته باشید و در همان ابتدای کار سعی کنید یوزرها را به صورت مداوم بالاتر ببرید و از بهینه‌سازی، تبلیغات و … در روزها و ماه‌های اول غافل نشوید. 

تبلیغات افزایش نصب را شروع کنید

تبلیغات نصب اپلیکیشن
تبلیغات نصب اپلیکیشن

تبلیغات نصب یعنی شما به ازای هر نصب هزینه پرداخت می‌کنید. در حال حاضر این امکان روی بازار وجود دارد و اکثر اپلیکیشن‌هایی که به تازگی شروع به فعالیت می‌کنند با این مدل تبلیغات، نصب اپلیکیشن‌شان را بالاتر می‌برند. سیستم تبلیغات هوشمند بازار کاربرانی باکیفیت را هدف‌گیری می‌کند و دقیقا همان کاربرانی که دوست دارید را برای شما جذب می‌کند. این سیستم هوش مصنوعی با توجه به رفتار کاربران، اپلیکیشن شما را به آن‌ها معرفی می‌کند. این معرفی می‌تواند در نتایج جستجو، گشت و گذار کاربران و یا در بخش‌های دیگر باشد. تعرفه تبلیغات نصب هم با روش‌های مختلف محاسبه می‌شود. نکته مهم این است که تبلیغات نصبی بازار بازده بسیار بالایی دارد و کمترین میزان اسپم و یوزر فیک را دارد. 

داخل اپلیکیشن از کاربران بخواهید امتیاز بدهند و نظرشان را بگویند

امتیازها در محبوبیت یک اپلیکیشن تاثیر زیادی دارند. بسیاری از کاربران قبل از دانلود یک اپلیکیشن، نظرات کاربران را می‌خوانند. اگر نظر‌ها بد باشند یا کاربران زیادی ناراضی باشند معمولا آن را دانلود نمی‌کنند. در ضمن هر چقدر امتیازات شما بیشتر باشد رتبه بهتری در نتایج جستجوی بازار می‌گیرید و این باعث می‌شود رشد سریع‌تری را تجربه کنید. فراموش نکنید که حتما به نظرات کاربران جواب بدهید. 

برای اپلیکیشن‌تان ویدیو بسازید

اثرگذاری ویدیو بسیار بالاست
اثرگذاری ویدیو بسیار بالاست.

ویدیو اثرگذاری بسیار بالاتری نسبت به عکس و یا متن دارد. اکثر بازی‌های محبوب یک دمو ویدیویی هم دارند. مخصوصا اگر اپلیکیشن شما رایگان نباشد حتما باید یک ویدیو برای آن بسازید تا کاربران مطمئن شوند فیچرها و امکاناتی که نیاز دارند در این اپلیکیشن وجود دارند. هرچقدر ویدیو شما باکیفیت‌تر و جذاب‌تر باشد اثرگذاری بالاتری هم دارد. 

به حرف‌های کاربران توجه کنید

نظراتی که کاربران ثبت می‌کنند را بخوانید. یا داخل اپلیکیشن راه ارتباطی و یا ابزاری برای گزارش باگ‌ها و مشکلات اپ در اختیار کاربران قرار دهید. باگ‌های احتمالی را زود برطرف کنید تا تعداد کاربران ناراضی کمتر شود. بسیاری از مواقع با وجود تست‌های زیاد، همچنان مشکلاتی وجود دارند که ممکن است از آن‌ها خبردار نباشید. 

از سایت‌های نقد و بررسی بخواهید تا شما را نقد کنند

بسیاری از سایت‌های ایرانی این کار را انجام می‌دهند. باید هزینه‌ای بدهید تا تیم آن‌ها شما را نقد کنند و در وبسایت‌شان در مورد شما حرف بزنند. دقت کنید که شما عملا هیچ نقشی در این نقد و بررسی نخواهید داشت. بعد از اینکه نقد و بررسی منتشر شد می‌توانید در صفحه اپلیکیشن‌تان قرار دهید تا همه بخوانند. این نقد و بررسی‌ها می‌توانند باعث افزایش نصب برنامه شوند. 

میزان مشارکت کاربران را بالا ببرید

تعامل کاربران بسیار مهم است.
تعامل کاربران بسیار مهم است.

یک فاکتور موثر دیگر در افزایش نصب برنامه میزان تعامل و مشارکت و یا Engagement کاربران است. اگر برنامه شما دانلود شود و بعد از مدتی پاک شود تاثیر منفی خواهد گذاشت. پس سعی کنید کاربران را با برنامه درگیر کنید و با فیچرهای مختلف آن‌ها را به صورت مداوم داخل اپ بکشانید. می‌توانید از پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید اما مواظب باشید که یوزرها اذیت نشوند. هرچقدر کاربران بیشتری از اپلیکیشن شما به صورت فعال استفاده کنند محبوبیت شما هم بالاتر می‌رود. 

اینفلوئنسرها گران‌قیمتند ولی تاثیر خوبی دارند.

اگر بودجه کافی برای تبلیغات اپلیکیشن‌تان دارید می‌توانید با اینفلوئنسرها صحبت کنید تا شما را پروموت کنند. البته بهتر است بلاگرهای عمومی را فراموش کنید و سراغ بلاگرها تخصصی مربوط به خودتان بروید. مثلا اگر یک اپلیکیشن کتابخوانی طراحی کرده‌اید می‌توانید سراغ بوک‌بلاگرها بروید. اگر مربوط به سفر است می‌توانید بلاگرهای حوزه سفر را انتخاب کنید. سعی کنید مخاطبان مفید جذب کنید تا میزان تعامل کاربران و استفاده آن‌ها بالاتر برود. 

آپدیت‌های منظم و فیچرهای جدید

حتی اگر یک اپلیکیشن بدون نقض و پرفکت ساخته‌اید باید آن را توسعه دهید. باید با قابلیت‌های جدید کاربران قدیمی‌تان را خوشحال کنید و کاربران جدیدتر که به دنبال این قابلیت‌ها هستند را هدف بگیرید. آپدیت‌های منظم روی بهبود رتبه شما هم تاثیر دارند. اگر یک باگ احتمالی وجود داشته باشند کاربران می‌دانند که در آپدیت بعدی برطرف خواهد شد و همه چیز را به نفع شما تغییر می‌دهد. 

رپورتاژ آگهی برای بیشتر دیده شدن

می‌توانید در سایت‌های پربازدید رپورتاژ منتشر کنید. در مورد اپلیکیشن‌تان بنویسید و آن را به مخاطبان بیشتر و گسترده‌تری معرفی کنید. این کار باعث می‌شود کاربران در وبسایت‌های مهم که هر روز برای دریافت خبرها و خواندن مطالب جدید به آنجا می‌روند اسم شما را ببینند و اسم شما پس ذهن آن‌ها می‌ماند. ممکن است حتی روی لینک دانلود کلیک کنند و اپ شما را هم نصب کنند. 

سوشال مدیای فعال شما را زنده نگه می‌دارد

سوشال مدیا نقطه ارتباط شما و کاربران است.
سوشال مدیا نقطه ارتباط شما و کاربران است.

امکانی برای خبرهای جدید، آپدیت‌ها و معرفی اپلیکیشن در سوشال مدیا بسازید. یک پیج در اینستاگرام یا کانال تلگرام و یا هر شبکه اجتماعی دیگر می‌تواند شما را فیس تو فیس با مخاطبان قرار دهد. تعامل با مخاطبان بسیار مهم است. آن‌ها نباید احساس کنند که ول‌شان کرده‌اید. در ضمن اگر پست‌های جالب و جذاب هم منتشر کنید احتمال دیده شدن شما توسط کاربران جدید هم وجود دارد. 

ایمیل یا اس‌ام‌اس مارکتینگ را فراموش نکنید.

اگر برای ورود به اپلیکیشن یا استفاده از آن ایمیل یا شماره تماس کاربران را می‌گیرید می‌توانید بعدها از آن استفاده کنید. بسیاری از کاربران اپلیکیشن شما را حذف می‌کنند. چطور می‌توانید دوباره امید را در دل آن‌ها زنده کنید؟ ممکن است به خاطر یک باگ اپ شما را ترک کرده باشند. فکر نمی‌کنید با یک خبر کوتاه که باگ‌ها برطرف شده‌اند بتوانید مجددا آن‌ها ترغیب کنید تا اپلیکیشن شما را نصب کنند؟ اگر لیست ایمیلی دارید و قبلا ایمیل کاربران را جمع کرده‌اید می‌توانید از آن برای جذب کاربران جدید هم استفاده کنید. 

از تبلیغات در جستجو بازار استفاده کنید

آمارها نشان می‌دهد 70 درصد از جستجوی کاربران در بازار در نهایت به نصب منجر می‌شود. شما می‌توانید از این ابزار استفاده کنید و با توجه به کلیدواژه‌هایی که کاربران جستجو می‌کنند یوزرهای موردنظرتان را تارگت کنید. محدودیتی ندارید و قیمت‌گذاری آن‌ هم کاملا هوشمند انجام می‌شود. معمولا اپ‌‌های بزرگ و کوچک از این نوع تبلیغات استفاده می‌کنند چون هم مخاطب باکیفیتی برای آن‌ها کسب می‌کند و هم اثرگذاری و سرعت بالاتری دارد. 

اپلیکیشن جدیدتان را در اپ‌های قدیمی پروموت کنید

اگر قبلا اپلیکیشن‌هایی ساخته‌اید و در حال حاضر کاربر فعال دارند می‌توانید اپ جدیدتان را از این طریق به آن‌ها معرفی کنید. یک پوش نوتیفیکیشن یا پاپ‌آپ در لحظه شروع بازی می‌تواند کافی باشد اما می‌توانید انگیزه‌های دیگری مثل اعتبار کیف پول و یا موارد دیگری هم در نظر بگیرید. 

وبسایت می‌تواند بسیار مفید باشد

وب اپ یا نسخه وب از اپ موبایلی
نسخه وب از اپ موبایلی

اگر برای اپلیکیشن‌تان نسخه وب بسازید می‌توانید یوزرهای دسکتاپ و یا کسانی که دوست دارند از مرورگر استفاده کنند را هم کم کم جذب کنید. می‌توانید صفحات مربوط به فیچرهای مهم‌تان را سئو کنید تا در نتایج جستجوی گوگل هم دیده شوید. شاید بعدها توانستید قانع‌شان کنید تا اپلیکیشن شما را نصب کنند. حتی اگر نمی‌خواهید نسخه وب اپلیکیشن‌تان را توسعه دهید، یک وبسایت برای انتشار خبرها و یا پست‌های وبلاگی مفید می‌تواند کاربران را نسبت به نصب اپلیکیشن شما ترغیب کند و باعث افزایش نصب برنامه شود.

اپلیکیشن‌تان را به صورت مداوم آنالیز کنید

می‌دانید کاربران به صورت میانگین چند دقیقه داخل اپ شما می‌مانند؟ چه تعداد کاربر فعال و چه تعداد کاربر خاموش دارید؟ برنامه‌ای برای بیشتر کردن فعالیت کاربران دارید؟ می‌دانید از کدام فیچرهای اپ شما بیشتر استفاده می‌شود؟ کدام بخش‌ها اصلا استفاده‌ای ندارند؟ احتمالا سوالات دیگری هم پس ذهن شماست. با جواب دادن به این سوالات می‌توانید استراتژی بهتر و دقیق‌تری بچینید. پس حتما با استفاده از گوگل آنالیتیکس و یا سایر ابزارهای مرتبط، فعالیت کاربران‌تان را زیر نظر بگیرید. 

استراتژی شما چیست؟

هر کس یک استراتژی برای افزایش نصب برنامه دارد. برخی یک کمپین تبلیغاتی می‌سازند و تمام روش‌های تبلیغاتی را همزمان پیاده‌سازی می‌کنند. برخی از تبلیغات افزایش نصب استفاده می‌کنند و برخی هم صرفا روی دیده شدن و آگاهی کاربران کار می‌کنند و هدف‌شان دیده شدن است و استراتژی بلندمدت‌تری دارند. استراتژی شما چیست؟

می‌همین حالا می‌توانید با مشاوران بخش تبلیغات بازار تماس بگیرید تا به صورت رایگان در مورد امکانات و قابلیت‌های بخش تبلیغات بازار اطلاعات کسب کنید و جواب تمام سوالات‌تان را بگیرید. 

تبلیغات افزایش نصب برنامه چطور است؟

شما صرفا زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که اپلیکیشن شما نصب شود.

آیا عکس‌ها و متن صفحه اپ روی دانلود آن تاثیر دارند؟

بله. تاثیر بسیار زیادی دارند و هر چقدر جذاب‌تر و جالب‌تر باشند آمار نصب هم بالاتر می‌رود؟

آیا تعداد نصب روی بالا رفتن رتبه اپ تاثیر دارد؟

بله. تعداد نصب اپلیکیشن یکی از فاکتورهای موثر است.

نیاز به مشاوره دارید؟

روز و ساعت جلسه مشاوره تبلیغات بازار را انتخاب کنید.

ثبت درخواست مشاوره

نظرات

پاسخ به این نظر