چطور تعداد نظرات کاربران در صفحه بازی و اپلیکیشن را بیشتر کنیم؟

افزایش تعداد نظرات کافه‌بازار
نیاز به مشاوره دارید؟
روز و ساعت جلسه مشاوره تبلیغات بازار را انتخاب کنید.

هیچ‌کس دوست ندارد وقتش را روی یک بازی بدردنخور تلف کند. هیچ‌کس دوست ندارد اپلیکیشنی را دانلود کند که مشکلات فنی دارد و یا سرویسی که دنبال‌شان هستند را ندارد. اینجاست که نظرات کاربران در صفحه اپلیکیشن و بازی مهم می‌شود. کاربران قبل از دانلود هر بازی و اپلیکیشن معمولا تعدادی از نظرات و یا شاید همه آن‌ها را بخوانند تا مطمئن شوند این بازی یا اپ دقیقا همان چیزی است که دنبالش هستند. پس نظرات کاربران به شدت مهمند و شما به عنوان توسعه‌دهنده و یا مارکتر تیم‌تان باید استراتژی درستی برای افزایش نظرات کاربران در بازار داشته باشید. 

چرا نظرات کاربران برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها مهمند؟

نظرات کاربران قدیمی، روی کاربران جدید تاثیر می‌گذارد.
نظرات کاربران قدیمی روی کاربران جدید تاثیر می‌گذارد.

نظر (Review)، امتیاز یا ریتینگ (Rating) دو عنصر مهم در جریان زندگی امروزند. شاید از همان موقع که هتل‌های چندستاره و پروازهای چندستاره روی زبان‌ها افتادند اهمیت امتیاز و نظر بیشتر شد. البته خیلی قبل‌تر از آن هم همین داستان وجود داشت. اگر می‌خواستید چیزی از جایی بخرید نظر کسانی که آنجا رفته‌اند را می‌پرسیدید تا مطمئن شوید جای درستی می‌روید. 

حالا این امتیازها و نظرات را همه‌جا می‌بینید. کسب‌وکارها روی گوگل‌مپ و سایر سرویس‌ها امتیاز دارند و مردم در مورد آن‌ها نظر داده‌اند. غذاها و محصولات آنلاین نظر و امتیاز دارند. حتی اشخاص هم امتیاز دارند. این امتیازها مستقیما روی تصمیم‌گیری مشتریان جدید تاثیر می‌‌گذارند. کسب و کارهایی بوده‌‌اند که به خاطر امتیازهای بد کاربران مجبور شده‌اند استراتژی‌شان را عوض کنند و یا حتی تعطیل کنند، چون مشتریان جدیدشان به شدت کمتر شده‌اند. 

امتیازها به دنیای اپلیکیشن و بازی‌ها هم کشیده شده‌اند. چون زمان مهم است. چون زمان همان پول است و مردم دوست ندارند وقت‌شان را با بازی‌ها و اپلیکیشن‌های کم‌کیفیت تلف کنند. در ضمن همه دوست دارند بهترین چیز ممکن را تجربه کنند و اگر اپ و یا بازی بهتری وجود داشته باشد سراغ آن می‌روند. نظرات کاربران قدیمی به کاربران جدید این مسیر را نشان می‌دهد. 

در ضمن نظرات کاربران در الگوریتم‌های فروشگاه‌های اپ و مخصوصا بازار تاثیر می‌گذارد و جزو فاکتورهای کیفیت یک اپ و بازی محسوب می‌شود. بازار بهترین‌ها را به کاربران خودش نمایش می‌دهد و مطمئنا اگر یک اپ یا بازی امتیاز کمتری داشته باشد و همه از آن ناراضی باشد در فاکتورهای رتبه‌بندی افت می‌کند. در سمت دیگر ماجرا، اگر اپلیکیشنی امتیاز خوب و بالا بگیرد و درصد رضایت کاربران بالاتر باشد رتبه‌ی بهتری کسب می‌کند و حتی به سایر کاربران پیشنهاد داده می‌شود. با تبلیغات مناسب و نظرات خوب می‌توانید بهترین نتیجه را از اپلیکیشن و بازی‌تان بگیرید.

راه‌های افزایش نظرات کاربران در بازار

اگر قبلا تجربه انتشار اپ و بازی روی بازار را دارید اهمیت امتیازها و نظرات کاربران را به خوبی درک می‌کنید. شاید حتی با یک نظر خوب رشد بالایی را تجربه کرده باشید و یک نظر بد باعث شده باشد که سرعت رشدتان کمتر شود. حالا در ادامه روش‌های مختلف افزایش نظرات بازار را بررسی خواهیم کرد. 

1. اپ‌ و بازی‌ خوب بسازید

همه چیز با یک محصول خوب شروع می‌شود.
همه چیز با یک محصول خوب شروع می‌شود.

هر چقدر بازی و یا اپلیکیشن شما بهتر باشد نظرات بیشتر و بهتری می‌گیرید. اکثر کامنت‌های بد روی بازی‌ها و یا اپ‌ها به باگ‌های داخلی برمی‌گردند. کند بودن، سختی کار کردن با اپ، سنگین بودن بیش از حد و مشکلاتی از این دست را در اکثر نظرات بد می‌بینیم. اما اگر رابط کاربری و تجربه کاربری جذاب و دلنشینی به کاربران بدهید این نظرات بد به نظرات خوب بدل می‌شوند. 

2. نظرات فیک نخرید

اگر نظرات انقدر مهمند چرا نباید تعداد زیادی نظر فیک بخریم؟ این سوال در نگاه اول کاملا منطقی به نظر می‌رسد. اما صبر کنید. خریدن نظرات فیک و شناسایی شدن شما توسط الگوریتم‌های ASO باعث می‌شود در رتبه‌بندی اپ‌ها به شدت افت کنید. خریدن نظرات فیک ریسک بزرگی است که ممکن است ضربه مهلکی به شما بزند. در ضمن کاربران هم باهوشند و می‌توانند این نظرات فیک را شناسایی کنند. 

3. از کاربران بخواهید نظر بدهند

تا زمانی که نظر نخواهید نظرات زیادی هم نمی‌گیرید.
تا زمانی که نظر نخواهید نظرات زیادی هم نمی‌گیرید.

خیلی ساده است. از کاربران می‌خواهید که در مورد اپلیکیشن شما و رابط کاربری آن و یا هر ویژگی دیگری نظر بدهند. می‌توانید داخل اپلیکیشن‌ و یا بازی‌تان لینک نظردهی را قرار دهید و از آن‌ها بخواهید تجربه‌شان را در قسمت نظرات بازار بنویسند و یا فقط امتیاز بدهند. 

4. در زمان درست از کاربران بخواهید

اگر می‌خواهید از پوش نوتیفیکیشن برای درخواست نظر استفاده کنید، زمان را در نظر بگیرید. هیچ‌کس دوست ندارد ساعت 4 نصف شب چنین نوتیفیکیشنی بگیرد. یا حتی سر صبح و شروع تایم کاری زمان درستی نیست. چون کاربران احتمالا تعداد زیادی نوتیفیکیشن دارند و به شما توجهی نمی‌کنند. یا اگر بازی طراحی کرده‌اید می‌توانید بعد از تمام کردن یک مرحله یا رکورد زدن و مواردی از این دست از آن‌ها نظر بخواهید. هیچ‌کس دوست ندارد دقیقا وسط بازی چنین پیامی بگیرد. 

5. به نظرات قبلی جواب بدهید

هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که کاربران شما را متعهد و مسئولیت‌پذیر بدانند. به طور مثال اگر کاربری از یک باگ داخل بازی شکایت می‌کند، می‌توانید به او پاسخ بدهید و مشکل او را برطرف کنید. بسیاری از کاربران حین اجرای بازی یا اپلیکیشن سوالاتی دارند که در قسمت نظرات بازار می‌پرسند و اگر به این سوالات جواب بدهید خیال کاربران جدید را هم راحت می‌کنید. چون اگر آن‌ها هم مشکلی داشته باشند از شما خواهند پرسید. جواب نظرات مثبت را هم بدهید، چون حس خوبی به کاربران می‌دهد و آن‌ها می‌دانند که حرف‌ها و نظرات‌شان شنیده می‌شود. 

6. روی نظرات منفی کار کنید، شاید توانستید نظرشان را برگردانید

با کاربران شاکی حرف بزنید.
با کاربران شاکی حرف بزنید.

اگر نظرات بد می‌گیرید هیچ مشکلی ندارد. حتی بزرگترین اپ‌ها و بازی‌های جهان هم چنین نظرات کوبنده‌ای دارند. باید تلاش کنید نظرشان را عوض کنید. می‌توانید به آن‌ها پاسخ محترمانه بدهید یا اگر مشکلاتی را مطرح کرده‌اند که اشتباه است می‌توانید راهنمایی‌شان کنید. این کار شما باعث می‌شود حتی کاربران به شدت منتقد هم احساس خوبی نسبت به شما و محصول‌تان داشته باشند. 

7. نظرات‌تان را شخصی‌سازی کنید

این نکته به شدت مهم است. وقتی به یک نفر پاسخ می‌دهید سعی کنید با او یک پیوند عاطفی برقرار کنید. از اسم او در پاسخ‌تان استفاده کنید. با لحن صمیمی و در عین‌حال مسئولیت‌پذیر صحبت کنید و اگر نیاز باشد با او وارد صحبت شوید. بسیار مهم است که هر کاربر خودش را در جایگاهی ببیند که مستقیما با سازندگان یک اپ یا بازی حرف بزند. 

8. نظراتی که محتوای آزاردهنده و یا حالت اسپم دارند را گزارش دهید

می‌توانید نظرات اسپم را گزارش بدهید و یا اگر نظری دیدید که برای گروه سنی خاصی نامناسب است و یا نژاد‌پرستانه و … است، گزارش دهید تا در اسرع وقت توسط کارشناسان بازار بررسی و حذف شود. 

9. تعداد کاربران‌تان را بیشتر کنید

کاربر بیشتر = نظر بیشتر
کاربر بیشتر = نظر بیشتر

اگر می‌خواهید نظرات بیشتری بگیرید باید تعداد دانلود و نصب‌تان را بالا ببرید. تا زمانی که کاربران اپ شما را دانلود نکنند و یا بازی‌تان را امتحان نکنند نظر نمی‌دهند و اینجاست که باید روش‌های افزایش نصب برنامه را بخوانید و آن‌ها را به کار بگیرید تا تعداد نصب‌تان را بیشتر کنید. می‌توانید از روش‌های تبلیغاتی پربازده بازار مثل تبلیغات در جستجو و یا تبلیغات در گشت و گذار استفاده کنید. 

10. آپدیت‌های منظم، یعنی بازدید بیشتر کاربران از صفحه شما

آپدیت‌های منظم یعنی کاربران خیلی راحت می‌توانند درخواست کنند.
آپدیت‌های منظم یعنی کاربران خیلی راحت می‌توانند درخواست کنند.

وقتی آپدیت‌های منظمی برای بازی و یا اپلکیشن‌تان منتشر می‌کنید کاربران به صفحه اپ شما سر می‌زنند تا آن را آپدیت کنند. با این کار به آن‌ها فرصت دوباره می‌دهید تا نظرات را بخوانند و اگر دوست داشته باشند نظر بدهند. همچنین به آن‌ها این احساس را می‌دهید که اگر مشکلی در اپ می‌بینند و یا پیشنهادی دارند در نظرات بنویسند تا در آپدیت‌های بعدی، این مشکلات برطرف شوند. 

شما هم نظر خودتان را در این باره بنویسید

حالا نوبت شماست نظرتان را در مورد این مطلب بنویسید. اگر پیشنهادی دارید حتما کامنت کنید و یا از روش‌های دیگری برای افزایش نظرات بازار استفاده می‌کنید بنویسید تا این لیست کامل‌تر شود. اگر قبلا از روش‌هایی استفاده کردید و نتیجه خوبی نگرفتید هم بنویسید تا سایر توسعه‌دهندگان این اشتباه را تکرار نکنند. 

آیا نظرات کاربران در صفحه اپ یا بازی بازار مهمند؟

نظرات هم در الگوریتم‌های رتبه‌بندی و هم ترغیب کاربران برای دانلود و نصب بسیار اهمیت دارند.

چطور می‌‌توان تعداد نظرات کاربران در صفحه بازی و یا اپ بازار را افزایش داد؟

روش‌های زیادی وجود دارند: مثل درخواست مستقیم، آپدیت‌های منظم، پاسخگویی به نظرات و …

هیچ‌کس دوست ندارد وقتش را روی یک بازی بدردنخور تلف کند. هیچ‌کس دوست ندارد اپلیکیشنی را دانلود کند که مشکلات فنی دارد و یا سرویسی که دنبال‌شان هستند را ندارد. اینجاست که نظرات کاربران در صفحه اپلیکیشن و بازی مهم می‌شود. کاربران قبل از دانلود هر بازی و اپلیکیشن معمولا تعدادی از نظرات و یا شاید همه آن‌ها را بخوانند تا مطمئن شوند این بازی یا اپ دقیقا همان چیزی است که دنبالش هستند. پس نظرات کاربران به شدت مهمند و شما به عنوان توسعه‌دهنده و یا مارکتر تیم‌تان باید استراتژی درستی برای افزایش نظرات کاربران در بازار داشته باشید. 

چرا نظرات کاربران برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها مهمند؟

نظرات کاربران قدیمی، روی کاربران جدید تاثیر می‌گذارد.
نظرات کاربران قدیمی روی کاربران جدید تاثیر می‌گذارد.

نظر (Review)، امتیاز یا ریتینگ (Rating) دو عنصر مهم در جریان زندگی امروزند. شاید از همان موقع که هتل‌های چندستاره و پروازهای چندستاره روی زبان‌ها افتادند اهمیت امتیاز و نظر بیشتر شد. البته خیلی قبل‌تر از آن هم همین داستان وجود داشت. اگر می‌خواستید چیزی از جایی بخرید نظر کسانی که آنجا رفته‌اند را می‌پرسیدید تا مطمئن شوید جای درستی می‌روید. 

حالا این امتیازها و نظرات را همه‌جا می‌بینید. کسب‌وکارها روی گوگل‌مپ و سایر سرویس‌ها امتیاز دارند و مردم در مورد آن‌ها نظر داده‌اند. غذاها و محصولات آنلاین نظر و امتیاز دارند. حتی اشخاص هم امتیاز دارند. این امتیازها مستقیما روی تصمیم‌گیری مشتریان جدید تاثیر می‌‌گذارند. کسب و کارهایی بوده‌‌اند که به خاطر امتیازهای بد کاربران مجبور شده‌اند استراتژی‌شان را عوض کنند و یا حتی تعطیل کنند، چون مشتریان جدیدشان به شدت کمتر شده‌اند. 

امتیازها به دنیای اپلیکیشن و بازی‌ها هم کشیده شده‌اند. چون زمان مهم است. چون زمان همان پول است و مردم دوست ندارند وقت‌شان را با بازی‌ها و اپلیکیشن‌های کم‌کیفیت تلف کنند. در ضمن همه دوست دارند بهترین چیز ممکن را تجربه کنند و اگر اپ و یا بازی بهتری وجود داشته باشد سراغ آن می‌روند. نظرات کاربران قدیمی به کاربران جدید این مسیر را نشان می‌دهد. 

در ضمن نظرات کاربران در الگوریتم‌های فروشگاه‌های اپ و مخصوصا بازار تاثیر می‌گذارد و جزو فاکتورهای کیفیت یک اپ و بازی محسوب می‌شود. بازار بهترین‌ها را به کاربران خودش نمایش می‌دهد و مطمئنا اگر یک اپ یا بازی امتیاز کمتری داشته باشد و همه از آن ناراضی باشد در فاکتورهای رتبه‌بندی افت می‌کند. در سمت دیگر ماجرا، اگر اپلیکیشنی امتیاز خوب و بالا بگیرد و درصد رضایت کاربران بالاتر باشد رتبه‌ی بهتری کسب می‌کند و حتی به سایر کاربران پیشنهاد داده می‌شود. با تبلیغات مناسب و نظرات خوب می‌توانید بهترین نتیجه را از اپلیکیشن و بازی‌تان بگیرید.

راه‌های افزایش نظرات کاربران در بازار

اگر قبلا تجربه انتشار اپ و بازی روی بازار را دارید اهمیت امتیازها و نظرات کاربران را به خوبی درک می‌کنید. شاید حتی با یک نظر خوب رشد بالایی را تجربه کرده باشید و یک نظر بد باعث شده باشد که سرعت رشدتان کمتر شود. حالا در ادامه روش‌های مختلف افزایش نظرات بازار را بررسی خواهیم کرد. 

1. اپ‌ و بازی‌ خوب بسازید

همه چیز با یک محصول خوب شروع می‌شود.
همه چیز با یک محصول خوب شروع می‌شود.

هر چقدر بازی و یا اپلیکیشن شما بهتر باشد نظرات بیشتر و بهتری می‌گیرید. اکثر کامنت‌های بد روی بازی‌ها و یا اپ‌ها به باگ‌های داخلی برمی‌گردند. کند بودن، سختی کار کردن با اپ، سنگین بودن بیش از حد و مشکلاتی از این دست را در اکثر نظرات بد می‌بینیم. اما اگر رابط کاربری و تجربه کاربری جذاب و دلنشینی به کاربران بدهید این نظرات بد به نظرات خوب بدل می‌شوند. 

2. نظرات فیک نخرید

اگر نظرات انقدر مهمند چرا نباید تعداد زیادی نظر فیک بخریم؟ این سوال در نگاه اول کاملا منطقی به نظر می‌رسد. اما صبر کنید. خریدن نظرات فیک و شناسایی شدن شما توسط الگوریتم‌های ASO باعث می‌شود در رتبه‌بندی اپ‌ها به شدت افت کنید. خریدن نظرات فیک ریسک بزرگی است که ممکن است ضربه مهلکی به شما بزند. در ضمن کاربران هم باهوشند و می‌توانند این نظرات فیک را شناسایی کنند. 

3. از کاربران بخواهید نظر بدهند

تا زمانی که نظر نخواهید نظرات زیادی هم نمی‌گیرید.
تا زمانی که نظر نخواهید نظرات زیادی هم نمی‌گیرید.

خیلی ساده است. از کاربران می‌خواهید که در مورد اپلیکیشن شما و رابط کاربری آن و یا هر ویژگی دیگری نظر بدهند. می‌توانید داخل اپلیکیشن‌ و یا بازی‌تان لینک نظردهی را قرار دهید و از آن‌ها بخواهید تجربه‌شان را در قسمت نظرات بازار بنویسند و یا فقط امتیاز بدهند. 

4. در زمان درست از کاربران بخواهید

اگر می‌خواهید از پوش نوتیفیکیشن برای درخواست نظر استفاده کنید، زمان را در نظر بگیرید. هیچ‌کس دوست ندارد ساعت 4 نصف شب چنین نوتیفیکیشنی بگیرد. یا حتی سر صبح و شروع تایم کاری زمان درستی نیست. چون کاربران احتمالا تعداد زیادی نوتیفیکیشن دارند و به شما توجهی نمی‌کنند. یا اگر بازی طراحی کرده‌اید می‌توانید بعد از تمام کردن یک مرحله یا رکورد زدن و مواردی از این دست از آن‌ها نظر بخواهید. هیچ‌کس دوست ندارد دقیقا وسط بازی چنین پیامی بگیرد. 

5. به نظرات قبلی جواب بدهید

هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که کاربران شما را متعهد و مسئولیت‌پذیر بدانند. به طور مثال اگر کاربری از یک باگ داخل بازی شکایت می‌کند، می‌توانید به او پاسخ بدهید و مشکل او را برطرف کنید. بسیاری از کاربران حین اجرای بازی یا اپلیکیشن سوالاتی دارند که در قسمت نظرات بازار می‌پرسند و اگر به این سوالات جواب بدهید خیال کاربران جدید را هم راحت می‌کنید. چون اگر آن‌ها هم مشکلی داشته باشند از شما خواهند پرسید. جواب نظرات مثبت را هم بدهید، چون حس خوبی به کاربران می‌دهد و آن‌ها می‌دانند که حرف‌ها و نظرات‌شان شنیده می‌شود. 

6. روی نظرات منفی کار کنید، شاید توانستید نظرشان را برگردانید

با کاربران شاکی حرف بزنید.
با کاربران شاکی حرف بزنید.

اگر نظرات بد می‌گیرید هیچ مشکلی ندارد. حتی بزرگترین اپ‌ها و بازی‌های جهان هم چنین نظرات کوبنده‌ای دارند. باید تلاش کنید نظرشان را عوض کنید. می‌توانید به آن‌ها پاسخ محترمانه بدهید یا اگر مشکلاتی را مطرح کرده‌اند که اشتباه است می‌توانید راهنمایی‌شان کنید. این کار شما باعث می‌شود حتی کاربران به شدت منتقد هم احساس خوبی نسبت به شما و محصول‌تان داشته باشند. 

7. نظرات‌تان را شخصی‌سازی کنید

این نکته به شدت مهم است. وقتی به یک نفر پاسخ می‌دهید سعی کنید با او یک پیوند عاطفی برقرار کنید. از اسم او در پاسخ‌تان استفاده کنید. با لحن صمیمی و در عین‌حال مسئولیت‌پذیر صحبت کنید و اگر نیاز باشد با او وارد صحبت شوید. بسیار مهم است که هر کاربر خودش را در جایگاهی ببیند که مستقیما با سازندگان یک اپ یا بازی حرف بزند. 

8. نظراتی که محتوای آزاردهنده و یا حالت اسپم دارند را گزارش دهید

می‌توانید نظرات اسپم را گزارش بدهید و یا اگر نظری دیدید که برای گروه سنی خاصی نامناسب است و یا نژاد‌پرستانه و … است، گزارش دهید تا در اسرع وقت توسط کارشناسان بازار بررسی و حذف شود. 

9. تعداد کاربران‌تان را بیشتر کنید

کاربر بیشتر = نظر بیشتر
کاربر بیشتر = نظر بیشتر

اگر می‌خواهید نظرات بیشتری بگیرید باید تعداد دانلود و نصب‌تان را بالا ببرید. تا زمانی که کاربران اپ شما را دانلود نکنند و یا بازی‌تان را امتحان نکنند نظر نمی‌دهند و اینجاست که باید روش‌های افزایش نصب برنامه را بخوانید و آن‌ها را به کار بگیرید تا تعداد نصب‌تان را بیشتر کنید. می‌توانید از روش‌های تبلیغاتی پربازده بازار مثل تبلیغات در جستجو و یا تبلیغات در گشت و گذار استفاده کنید. 

10. آپدیت‌های منظم، یعنی بازدید بیشتر کاربران از صفحه شما

آپدیت‌های منظم یعنی کاربران خیلی راحت می‌توانند درخواست کنند.
آپدیت‌های منظم یعنی کاربران خیلی راحت می‌توانند درخواست کنند.

وقتی آپدیت‌های منظمی برای بازی و یا اپلکیشن‌تان منتشر می‌کنید کاربران به صفحه اپ شما سر می‌زنند تا آن را آپدیت کنند. با این کار به آن‌ها فرصت دوباره می‌دهید تا نظرات را بخوانند و اگر دوست داشته باشند نظر بدهند. همچنین به آن‌ها این احساس را می‌دهید که اگر مشکلی در اپ می‌بینند و یا پیشنهادی دارند در نظرات بنویسند تا در آپدیت‌های بعدی، این مشکلات برطرف شوند. 

شما هم نظر خودتان را در این باره بنویسید

حالا نوبت شماست نظرتان را در مورد این مطلب بنویسید. اگر پیشنهادی دارید حتما کامنت کنید و یا از روش‌های دیگری برای افزایش نظرات بازار استفاده می‌کنید بنویسید تا این لیست کامل‌تر شود. اگر قبلا از روش‌هایی استفاده کردید و نتیجه خوبی نگرفتید هم بنویسید تا سایر توسعه‌دهندگان این اشتباه را تکرار نکنند. 

آیا نظرات کاربران در صفحه اپ یا بازی بازار مهمند؟

نظرات هم در الگوریتم‌های رتبه‌بندی و هم ترغیب کاربران برای دانلود و نصب بسیار اهمیت دارند.

چطور می‌‌توان تعداد نظرات کاربران در صفحه بازی و یا اپ بازار را افزایش داد؟

روش‌های زیادی وجود دارند: مثل درخواست مستقیم، آپدیت‌های منظم، پاسخگویی به نظرات و …