بهترین ترند‌های مارکتینگ و تبلیغات موبایلی در شرکت‌های BtoB و BtoC

بهترین ترند‌های مارکتینگ و تبلیغات موبایل در شرکت‌های BtoB و BtoC
نیاز به مشاوره دارید؟
روز و ساعت جلسه مشاوره تبلیغات بازار را انتخاب کنید.

به هر نوع استراتژی و کمپین بازاریابی که از طریق دستگاه‌های موبایل اجرا شود، بازاریابی موبایلی می‌گویند. کاربران تلفن‌های همراه تبلیغات را در قالب SMS، MMS، ایمیل، نوتیفیکیشن‌ها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارهای تحت وب، وب‌سایت‌ها، پاپ‌آپ‌ها، تماس‌ها و… دریافت می‌کنند. بازاریابی موبایلی از تلفن‌های همراه و تبلت‌ها استفاده می‌کند تا تبلیغات مختلف را به افراد نشان دهد. کمپین‌های بازاریابی موبایلی بر اساس اطلاعاتی از قبیل تاریخچه جستجو، لایک‌های شبکه‌های اجتماعی و… که از کاربران تلفن‌های همراه استخراج کرده، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند. در ادامه به معرفی بهترین ترند‌های مارکتینگ و تبلیغات موبایل در شرکت‌های B2B  و B2C می‌پردازیم.

چت‌بات‌های مکالمه محور

همان پاپ‌آپ‌هایی که روی صفحه ظاهر شده و از شما درخواست می‌کنند تا در صورت وجود مشکل از آن‌ها استفاده کرده تا به شما کمک کنند. چت‌بات‌های مکالمه‌محور بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی کار می‌کنند. آنها اطلاعات کاربر را جمع‌آوری می‌کنند و باتوجه‌به جستجو‌های او، راه‌حل‌های مختلفی ارائه می‌دهند. علاوه‌برآن، چت‌بات‌های مکالمه محور محصولاتی را که کاربران ممکن است بپسندند، بر اساس اینترَکشن‌ها به آن‌ها ارائه می‌دهد.

محتوای تولیدی کاربران، ظهور اینفلوئنسر‌ها

برند‌های مختلفی ازاین‌گونه محتوای تولیدی کاربران با هدف راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی تأثیرگذار استفاده می‌کنند. این محتوا می‌تواند به شکل متن، عکس، فایل صوتی یا ویدیویی باشد که محصول را به‌واسطه تجربه شخصی به نمایش بگذارد یا تشریح کند. کاربران به محتویات ساخته شده توسط اینفلوئنسرها بیشتر از محتوای ارائه شده از خود برند اعتماد می‌کنند.

تجارت اجتماعی و تبلیغات قابل‌خرید

کاربران از مدت‌ها پیش تا امروز تبلیغات آنلاین دریافت می‌کرده‌اند. در روند معمول، کاربر در موقعیت مشاهده یک تبلیغ قرار می‌گرفته و مختار بوده که برود و آن محصول را در وب‌سایت شرکت بررسی کند. غالباً در این حرکت از صفحه‌ای به صفحه دیگر، کاربر علاقه خود را از دست می‌دهد. ولی با معرفی تبلیغات قابل‌خرید، کاربران می‌توانند به طور مستقیم از طریق پست یا خود شبکه‌های اجتماعی خریدشان را بدون هیچ حرکت خسته‌کننده دیگری انجام دهند.

تبلیغات موبایلی با هدف مکان‌یابی

تبلیغات موبایلی با هدف مکان‌یابی، تبلیغاتی هستند که وقتی وارد مکان خاصی می‌شوید بر روی تلفن همراه شما نمایش داده می‌شوند. این نوع تبلیغات در تبلیغ برندهای محلی یا استارتاپ‌هایی که در منطقه جغرافیایی خاصی فعالیت می‌کنند کاربرد دارد. تبلیغات موبایلی با مکان‌یابی خاص، خیلی مؤثر سروصدای بازاریابی را کاهش می‌دهد. همچنین بازده تلاش‌های بازاریابی محلی را افزایش می‌دهد.

واقعیت افزوده (Augmented Reality یا AR)

واقعیت افزوده (Augmented Reality یا AR) برای تبلیغات استارتاپ‌ها و برندهایی که به تازگی پا به فعالیت گذاشته‌اند استفاده می‌شود. از مثال‌های مختلفی می‌توان برای کاربرد واقعیت افزوده در تبلیغات نام برد. هر برند استراتژی بازاریابی مختص خود را دارد که بر اساس واقعیت افزوده اجرا می‌شود. واقعیت افزوده می‌تواند علاوه بر کارآمد‌تر کردن تجربه خرید مجازی، تجربه خرید حضوری را هم بهبود ببخشد.

برخی از شرکت‌های پیش‌گام که روند بازاریابی و تبلیغات موبایلی را تغییر دادند

گلاسیر Glossier

گلاسیر (Glossier) یک برند لوازم آرایشی آمریکایی است که برای پیشبرد تبلیغاتش فالوورهای شبکه‌های اجتماعی خود را به سفیران تبلیغاتی تبدیل کرد. محتوای تولیدی فالوورهایش هرکدام به‌عنوان تبلیغات این شرکت استفاده می‌شد. ویدیوها و تصاویر محصولات، توسط سفیران برند در شبکه‌های اجتماعی پست می‌شد و این کار باعث پیدا شدن مشتری‌های جدید برای Glossier می‌شد.

ماشینو Moschino

ماشینو Moschino یک برند فشن در ایتالیا است که یک بازی رایانه‌ای با خط داستانی فشن ساخته است. این بازی تحت عنوان sims  با نهایت اقبال عمومی ارائه و روبرو شد. لباس‌هایی که هر کدام از شخصیت‌های اصلی بازی می‌پوشید، بعدها در همکاری با sims وارد بازار شد که این همکاری  Moschino X The Sims Capsule Collection نام گرفت.

دیتاگرید Datagrid

این استارتاپ ژاپنی مدل‌های واقعیت افزوده (AR) را برای خط تولید لباس بهبود بخشید. Datagrid نرم‌افزاری را بر پایه واقعیت افزوده توسعه داد که دائماً در حال خلق مدل‌های غیر موجود بود که برای مخاطبین وجهه‌ی دلپذیری داشت. از شبکه Generative Advertising برای بهبود کارایی این کمپین استفاده شد.

لگو LEGO

شرکت دانمارکی lego  از واقعیت افزوده برای بهبود تجربه خرید مجازی کاربران یکی از فروشگاه‌های لندن استفاده کرد. در نظر اول فروشگاه به جز یک کد اسنپ چت چیزی نداشت. با اسکن کردن کد کاربران می‌توانستند موجودی حقیقی مغازه را ببینند. مشتریان حتی می‌توانستند از طریق قابلیت shop now محصول موردنظر خود را خریداری کنند.

کانشس مایندز Conscious Minds 

conscious minds  یک استراتژی تبلیغات موبایلی عالی را جهت آگاهی‌بخشی بر اعتیاد به اینترنت و سلامت روان طراحی کرد. یک مستند تحت عنوان حیوانات اجتماعی در بستر اینستاگرام منتشر شد که اولین قدم در استراتژی تبلیغاتی آن‌ها بود. در مرحله بعدی، این شرکت دستگاه‌های فروش زیادی را در سرتاسر لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو برای فروش محصولات مرتبط با شبکه‌های اجتماعی مستقر کرد.

منبع

به هر نوع استراتژی و کمپین بازاریابی که از طریق دستگاه‌های موبایل اجرا شود، بازاریابی موبایلی می‌گویند. کاربران تلفن‌های همراه تبلیغات را در قالب SMS، MMS، ایمیل، نوتیفیکیشن‌ها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارهای تحت وب، وب‌سایت‌ها، پاپ‌آپ‌ها، تماس‌ها و… دریافت می‌کنند. بازاریابی موبایلی از تلفن‌های همراه و تبلت‌ها استفاده می‌کند تا تبلیغات مختلف را به افراد نشان دهد. کمپین‌های بازاریابی موبایلی بر اساس اطلاعاتی از قبیل تاریخچه جستجو، لایک‌های شبکه‌های اجتماعی و… که از کاربران تلفن‌های همراه استخراج کرده، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند. در ادامه به معرفی بهترین ترند‌های مارکتینگ و تبلیغات موبایل در شرکت‌های B2B  و B2C می‌پردازیم.

چت‌بات‌های مکالمه محور

همان پاپ‌آپ‌هایی که روی صفحه ظاهر شده و از شما درخواست می‌کنند تا در صورت وجود مشکل از آن‌ها استفاده کرده تا به شما کمک کنند. چت‌بات‌های مکالمه‌محور بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی کار می‌کنند. آنها اطلاعات کاربر را جمع‌آوری می‌کنند و باتوجه‌به جستجو‌های او، راه‌حل‌های مختلفی ارائه می‌دهند. علاوه‌برآن، چت‌بات‌های مکالمه محور محصولاتی را که کاربران ممکن است بپسندند، بر اساس اینترَکشن‌ها به آن‌ها ارائه می‌دهد.

محتوای تولیدی کاربران، ظهور اینفلوئنسر‌ها

برند‌های مختلفی ازاین‌گونه محتوای تولیدی کاربران با هدف راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی تأثیرگذار استفاده می‌کنند. این محتوا می‌تواند به شکل متن، عکس، فایل صوتی یا ویدیویی باشد که محصول را به‌واسطه تجربه شخصی به نمایش بگذارد یا تشریح کند. کاربران به محتویات ساخته شده توسط اینفلوئنسرها بیشتر از محتوای ارائه شده از خود برند اعتماد می‌کنند.

تجارت اجتماعی و تبلیغات قابل‌خرید

کاربران از مدت‌ها پیش تا امروز تبلیغات آنلاین دریافت می‌کرده‌اند. در روند معمول، کاربر در موقعیت مشاهده یک تبلیغ قرار می‌گرفته و مختار بوده که برود و آن محصول را در وب‌سایت شرکت بررسی کند. غالباً در این حرکت از صفحه‌ای به صفحه دیگر، کاربر علاقه خود را از دست می‌دهد. ولی با معرفی تبلیغات قابل‌خرید، کاربران می‌توانند به طور مستقیم از طریق پست یا خود شبکه‌های اجتماعی خریدشان را بدون هیچ حرکت خسته‌کننده دیگری انجام دهند.

تبلیغات موبایلی با هدف مکان‌یابی

تبلیغات موبایلی با هدف مکان‌یابی، تبلیغاتی هستند که وقتی وارد مکان خاصی می‌شوید بر روی تلفن همراه شما نمایش داده می‌شوند. این نوع تبلیغات در تبلیغ برندهای محلی یا استارتاپ‌هایی که در منطقه جغرافیایی خاصی فعالیت می‌کنند کاربرد دارد. تبلیغات موبایلی با مکان‌یابی خاص، خیلی مؤثر سروصدای بازاریابی را کاهش می‌دهد. همچنین بازده تلاش‌های بازاریابی محلی را افزایش می‌دهد.

واقعیت افزوده (Augmented Reality یا AR)

واقعیت افزوده (Augmented Reality یا AR) برای تبلیغات استارتاپ‌ها و برندهایی که به تازگی پا به فعالیت گذاشته‌اند استفاده می‌شود. از مثال‌های مختلفی می‌توان برای کاربرد واقعیت افزوده در تبلیغات نام برد. هر برند استراتژی بازاریابی مختص خود را دارد که بر اساس واقعیت افزوده اجرا می‌شود. واقعیت افزوده می‌تواند علاوه بر کارآمد‌تر کردن تجربه خرید مجازی، تجربه خرید حضوری را هم بهبود ببخشد.

برخی از شرکت‌های پیش‌گام که روند بازاریابی و تبلیغات موبایلی را تغییر دادند

گلاسیر Glossier

گلاسیر (Glossier) یک برند لوازم آرایشی آمریکایی است که برای پیشبرد تبلیغاتش فالوورهای شبکه‌های اجتماعی خود را به سفیران تبلیغاتی تبدیل کرد. محتوای تولیدی فالوورهایش هرکدام به‌عنوان تبلیغات این شرکت استفاده می‌شد. ویدیوها و تصاویر محصولات، توسط سفیران برند در شبکه‌های اجتماعی پست می‌شد و این کار باعث پیدا شدن مشتری‌های جدید برای Glossier می‌شد.

ماشینو Moschino

ماشینو Moschino یک برند فشن در ایتالیا است که یک بازی رایانه‌ای با خط داستانی فشن ساخته است. این بازی تحت عنوان sims  با نهایت اقبال عمومی ارائه و روبرو شد. لباس‌هایی که هر کدام از شخصیت‌های اصلی بازی می‌پوشید، بعدها در همکاری با sims وارد بازار شد که این همکاری  Moschino X The Sims Capsule Collection نام گرفت.

دیتاگرید Datagrid

این استارتاپ ژاپنی مدل‌های واقعیت افزوده (AR) را برای خط تولید لباس بهبود بخشید. Datagrid نرم‌افزاری را بر پایه واقعیت افزوده توسعه داد که دائماً در حال خلق مدل‌های غیر موجود بود که برای مخاطبین وجهه‌ی دلپذیری داشت. از شبکه Generative Advertising برای بهبود کارایی این کمپین استفاده شد.

لگو LEGO

شرکت دانمارکی lego  از واقعیت افزوده برای بهبود تجربه خرید مجازی کاربران یکی از فروشگاه‌های لندن استفاده کرد. در نظر اول فروشگاه به جز یک کد اسنپ چت چیزی نداشت. با اسکن کردن کد کاربران می‌توانستند موجودی حقیقی مغازه را ببینند. مشتریان حتی می‌توانستند از طریق قابلیت shop now محصول موردنظر خود را خریداری کنند.

کانشس مایندز Conscious Minds 

conscious minds  یک استراتژی تبلیغات موبایلی عالی را جهت آگاهی‌بخشی بر اعتیاد به اینترنت و سلامت روان طراحی کرد. یک مستند تحت عنوان حیوانات اجتماعی در بستر اینستاگرام منتشر شد که اولین قدم در استراتژی تبلیغاتی آن‌ها بود. در مرحله بعدی، این شرکت دستگاه‌های فروش زیادی را در سرتاسر لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو برای فروش محصولات مرتبط با شبکه‌های اجتماعی مستقر کرد.

منبع