تغییرات در دنیای موبایل آنقدر سریع و غیرقابلپیشبینی است که نمیتوان با هیچ صنعت و حوزه دیگری مقایسه کرد. کرونا و قرنطینه طولانی در سالهای گذشته هم این سرعت را چندین برابر کرد و نتایج این شتاب ناگهانی همچنان ادامه دارد و ترندهای بازاریابی اپلیکیشن موبایل هم روز به روز تغییر میکنند. حالا توسعهدهندگان حوزه موبایل باید خودشان را با این ترندها وفق دهند تا بتوانند دل کاربران را به دست بیاورند و از رقبا هم عقب نمانند.
برای اینکه بدانید در سال 2023 برنامه بازاریابی و تبلیغات موبایلتان را چطور باید جلو ببرید لیست ترندهای زیر را به دقت بخوانید و ببینید که چطور میتوانید از این ترندها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.
فهرست مطالب
- تغییر پلتفرمها همیشه موقعیتهای جدید میسازد
- تجارت موبایلی در حال تغییر است
- استریم روی موبایل در حال رشد است
- گیمها ورژن دوم شبکههای اجتماعی هستند
- محتوای ویدیویی همچنان مثل باروت است
- شخصیسازی مهمتر از قبل شده است
- دنیای جدید با 5G
- محتوای UGC در قدرتمندترین حالت خودش
- به نظر شما ترندهای بازاریابی اپلیکیشن موبایل در سال جدید کدامند؟
تغییر پلتفرمها همیشه موقعیتهای جدید میسازد
به عنوان یک موبایل مارکتر باید خیلی سریع خودتان را با موقعیتهای مختلف وفق دهید. کانالهای مارکتینگ مانند گوگل، تبلیغات سوشال مدیا و یا سایر مدلهای تبلیغات و بازاریابی امتحان خودشان را پس دادهاند و معمولا موفق عمل میکنند اما نباید سایر کانالها را از دست بدهید. چون معمولا فرصتهای پنهانی در سایر کانالها وجود دارند که ممکن است آنها را به سادگی از دست بدهید.
هر بار که یک پلتفرم و کانال جدید به برنامه بازاریابی شما اضافه میشود یک فرصت جدید هم وارد میدان میشود. به طور مثال تبلیغات تیکتاک در سالهای اخیر به شدت خوب جواب دادهاند. یا تبلیغات در استورهای فروشگاهی مانند تبلیغات جستجو میتوانند درهای جدیدی بر روی اپلیکیشن شما باز کنند.
هر پلتفرم جدید و هر مدل تبلیغاتی جدید ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. فقط باید KPIهای موردنیاز خودتان را به درستی بچینید و در نهایت ببینید که آیا این پلتفرمها تاثیر خوبی در دانلود و نصب و استفاده از اپلیکیشن شما داشتهاند یا نه. نکته مهم و جالب در مورد استفاده از پلتفرمهای جدید و متنوع این است که شما هیچوقت نمیتوانید صددرصد مطمئن شوید که مخاطبان شما دقیقا کجا حضور دارند. پس باید این پلتفرمها را امتحان کنید، شاید جمع دلخواهتان را جایی که هیچوقت انتظار نداشتید پیدا کنید.
تجارت موبایلی در حال تغییر است
کرونا یک تغییر بزرگ دیگر هم داشت. رفتار خرید آنلاین مردم به شدت عوض شد. فروشگاههای آنلاین رونق گرفتند و کم کم بخشی از سهم خرید حضوری را گرفتند. در سال 2020 تنها در ایالات متحده آمریکا، رشد فروشگاههای آنلاین نسبت به سال قبل 55 درصد افزایش داشت. این رفتار همچنان توسط کاربران حفظ شده و خرید آنلاین به یک روتین روزمره تبدیل شده است. اینجاست که اپ مارکترها باید حواسشان را جمع کنند و این روتین را به شدت دنبال کنند.
نکته مهم برای مارکترهای موبایل این است که رفتار خرید مشتریان را به خوبی شناسایی کنند، دیتا جمع کنند و از طریق این دیتاها بتوانند عادتهای خرید، موانع و مواردی از این دست را شناسایی کنند. نکته مهم این است که مردم اپهای موبایلی را بیشتر از وبسایتها دوست دارند چون همیشه در دسترس آنهاست. طراحی یک تجربه کاربری مناسب و ارائه خدمات متناسب میتواند سال 2023 را به یک نقطه طلایی برای فروشگاههای آنلاین تبدیل کند.
بزرگان دنیای مارکتینگ یک قدم جلوتر رفتهاند و حتی در مواردی تجارت الکترونیک (E-Commerce) را از تجارت موبایلی (M-Commerce) جدا کردهاند، چرا که تجارت موبایلی ویژگیهای خاص خود را دارد. تبلیغات خرید مستقیم، ویدیوهای تبلیغات موبایل، واقعیت افزوده، تبلیغات درون برنامهای، شاپینگ گوگل، استفاده از NFC، خرید با والتهای ارز دیجیتال و … به المانهای تاثیرگذار تجارت موبایلی بدل شدهاند.
استریم روی موبایل در حال رشد است
حالا استریم کردن فقط مخصوص صفحات بزرگ نیست. نتفلیکس، اچبیاو، توئیچ، آمازون پرایم، یوتیوب و … روی موبایل دیده میشوند و در سال 2020 مجددا به یک انفجار در استریم روی موبایل رسیدیم و حتی تا اواخر امسال هم این آمار همچنان ادامه دارد. نتایج یک تحقیق در سال 2021 نشان میدهد که هر کس تقریبا بیش از 9 اپلیکیشن استریم (ویدیو، فیلم، مسابقات ورزشی و …) دارد.
حتی میتوان اپهایی مانند تیکتاک و اسنپچت را هم نوعی سرویس استریم در نظر گرفت. استریم کردن یک روش تبلیغاتی قدرتمند است. بازی Among Us به خاطر ویدیوهای استریمینگ محبوب شد و کاربران آن در بازهی کوتاهی چند برابر شدند.
گیمها ورژن دوم شبکههای اجتماعی هستند
اگر دقت کنید گیمهای مطرح جهان روز به روز روی فیچرهای سوشال کار میکنند. چت داخل بازی، مکالمه صوتی، فالو یا آنفالو کردن، اتصال بازی به شبکه اجتماعی، حالت ناظر و مواردی از این دست در گیمهای بزرگ موبایل مانند کالاف، پابجی، کلش آو کلنز و … توسعه داده شدهاند و کمپانیهای گیم سعی دارند محیط بازی را برای ارتباطات انسانی بهینهتر کنند.
گیمها در حال حاضر به ورژن دوم از شبکههای اجتماعی بدل شدهاند. جایی که افراد هم میتوانند بازی کنند و هم با هم ارتباط برقرار کنند. شاید بتوان گفت گیمها برای Generation Z یک شبکه اجتماعی محسوب میشوند. چون بارها دیدهایم که از شبکههای اجتماعی رایج چندان استقبال نمیکنند.
محتوای ویدیویی همچنان مثل باروت است
گفتیم که استریمینگ در حال رشد است و به این معناست که محتوای ویدیویی همچنان حرفهای زیادی برای گفتن دارد. در سه سال اخیر 63 درصد از ترافیک دنیای وب صرف پخش ویدیو شده است و پیشبینی میشود که این آمار در سال 2025 به 76 درصد برسد. ویدیوها برای تبلیغات به شدت قوی عمل میکنند و میتوانند توجه کاربران را کاملا جلب کنند.
موبایل مارکترها نباید به سادگی از کنار ویدیو رد شوند. البته ساخت تبلیغات ویدیویی کار آسانی نیست و باید قوی، تا حد امکان مختصر و کاملا مرتبط و در عین حال هیجانانگیز باشید تا بتوانید کاربران را برای لحظاتی وادار کنید تا به شما توجه کنند. باید پلتفرم مناسبی هم برای تبلیغات ویدیوییتان انتخاب کنید. طبق آمار Statista درآمد تبلیغات ویدیویی تا پایان سال 2024 به 35 میلیارد دلار خواهد رسید و در این میان تبلیغات ویدیویی موبایلی سهم بسیار بالایی خواهند داشت.
شخصیسازی مهمتر از قبل شده است
حالا که بیش از 80 درصد ترافیک وب در اختیار موبایل است، باید خودتان را بین این کاربران خاصتر کنید تا بین نویزهایی که وجود دارد شنیده شوید. کاربران موبایل روزانه دهها و حتی صدها تبلیغ مختلف میبینند و خیلیها را به سادگی نادیده میگیرند. حتی چشمها هم کمکم عادت کردهاند که تبلیغات را نادیده بگیرند. در این میان تبلیغهایی خوب جلب توجه میکنند که مستقیما با کاربر حرف میزنند. طبق گزارش وبسایت Adweek، شخصیسازی میتواند باعث افزایش 30 درصدی کارایی بودجه تبلیغات شود و نرخ تبدیل را به شدت بهبود میبخشد.
برای اینکه بتوانید محتوای شخصیسازی شده بسازید به یک چیز خیلی مهم نیاز دارید: دیتا و اطلاعات. با آنالیز دیتای کاربران و رفتارشان میتوانید جزئیات رفتاری مشتریانتان را پیدا کنید و محتوا، پیامها و کال تو اکشنها را متناسب با این رفتارها را در نظر بگیرید. اینجاست که مشتری توقف میکند تا به حرفهای شما گوش کند.
دنیای جدید با 5G
در حال حاضر شبکه 5G در بخشهایی از جهان فعال است و کم کم به صورت گسترده در تمام نقاط فعال میشود. اما این چه ارتباطی با موبایل مارکتینگ دارد؟ مسلما وقتی سرعت و کیفیت اینترنت بالاتر میرود انتظارات از مارکترها هم بیشتر میشود و آنها باید تجربیات جدیدی برای کاربران خلق کنند. برخی قابلیتهایی که شبکه 5G با خودش خواهد آورد شامل این موارد میشوند:
- انتقال سریع اطلاعات
- امکان استریم 4K
- امکان استفاده از واقعیت افزوده HD
- امکان استفاده از واقعیت مجازی HD روی موبایل
باید خودتان را با این امکانات جدید تطبیق دهید و مخصوصا در زمینه تبلیغات و بازاریابی به بهترین شیوه از آن استفاده کنید. اینترنت 5G زمینه استفاده بهتر از اینترنت اشیا را هم فراهم میکند و این یعنی شما اطلاعات بیشتری از کاربرانتان خواهید داشت و میتوانید تبلیغاتی شخصیسازیشدهتر برای کاربران بسازید. مارکترها یک شوخی بامزه دارند: همهچیز در حال رشد است و همه جهان تلاش میکند تا بودجه تبلیغات شرکتها به درستی مصرف شود.
پیشنهاد مطالعه: فیلم و سریال و مستند در مورد تبلیغات و بازاریابی
محتوای UGC در قدرتمندترین حالت خودش
منظور از UGC همان User-Generated Content است. در دنیای امروز محتوایی که توسط خود کاربران تولید میشود اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اپلیکیشنی مثل تیکتاک با بیش از 3 میلیارد کاربر، تنها با محتوای کاربران زنده است. شبکههای اجتماعی هم همینطور. کم کم تمام کمپانیها به این محتوا نیاز خواهند داشت.
اگر میخواهید از این بازی عقب نمانید باید امکانات لازم برای ایجاد چنین محتوایی را در اختیار کاربرانتان قرار دهید و آنها را تشویق کنید تا محتوا تولید کنند. حتی اپهایی مانند آمازون و ایکیا هم جایی برای تولید چنین محتوایی دارند و کاربران میتوانند ویدیوها و یا عکسهای خودشان را در آن آپلود کنند و اتفاقا همین محتوا روی فروش محصولات تاثیر مستقیم دارد. سعی کنید از این بازی جذاب عقب نمانید و از محتوای کاربران به بهترین شکل استفاده کنید.
به نظر شما ترندهای بازاریابی اپلیکیشن موبایل در سال جدید کدامند؟
تغییرات در دنیای موبایل خیلی سریع اتفاق میافتد و شاید در کمتر از 3 ماه دیگر ترندهای جدیدتری وارد میدان شوند و این ترندها قدیمی شوند. یکی از مهمترین نکات، بهروز بودن است. کاربران موبایل دوست دارند همیشه آپدیت باشند و اینکه چه چیزی برای کاربران شما بهتر جواب میدهد را خودتان باید کشف کنید. حالا به نظر شما ترندهای اپ مارکتینگ در سال 2023 کدامند؟ چه چیزهای جدید دیگری به این لیست اضافه میشود و چطور باید از آنها استفاده کرد؟ حتما در کامنتها برای ما بنویسید.
تغییر پلتفرمها، استریمینگ، شخصیسازی، شبکه 5G و محتوای کاربران ترندهای اصلی هستند.
باید از همین حالا امکانات فنی و کمپینهای موردنیاز برای این ترندها را آماده کنید تا در سال جدید استفاده کنید.