یک تفاوت مهم بین تبلیغات اپلیکیشن و تبلیغات بازی وجود دارد. اپلیکیشنها روی نیاز کاربران تمرکز میکنند ولی بازیها روی بعد سرگرمی تمرکز میکنند. به عنوان یک اپلیکیشن میتوانید روی نیاز لحظهای کاربر به خدماتتان متمرکز شوید و آنها را جذب کنید، اما آیا در مورد بازی هم چنین چیزی صدق میکند؟ به همین دلیل است که تبلیغات نصب بازی کمی متفاوتتر است و باید با رویکرد دیگری به آن نگاه کنید.
فهرست مطالب
تبلیغات اپ و تبلیغات بازی؛ دو زمین متفاوت با قوانین نسبتا یکسان
هدف در نهایت یک چیز است: کاربران اپ و بازی شما را دانلود کنند. اما باید کمی عقبتر برگردیم و ببینیم مخاطب ما چه کسی است و چرا باید اپ یا بازی ما را دانلود کند. این تقریبا سوالی است که در هر فرایند مارکتینگ باید از خودمان بپرسیم و البته باید جواب مناسبی هم برای آن داشته باشیم.
- مخاطب اپلیکیشن به خدمات و سرویسدهی نیاز دارد، اما مخاطب گیم به سرگرمی نیاز دارد. شما نمیتوانید از یک روش برای جذب این دو نفر استفاده کنید.
- سلیقه مخاطبان گیم متفاوت است و ژانر و سبک بازی مهم است، اما برای اپلیکیشن تعیینکننده نیست. مثلا کسی که بازیهای نقشآفرینی را دوست دارد بیشتر به دنبال این بازیهاست. اما آیا میتوان گفت کسی که میخواهد اپلیکیشن خدمات بانکی دانلود کند فقط به دنبال این اپهاست؟
- مدل درآمدزایی اپلیکیشن و بازی در 90 درصد مواقع با هم تفاوت دارند و این مدل درآمدی میتواند روی استراتژی مارکتینگ و تبلیغات هم اثر بگذارد. به طور مثال برای یک اپلیکیشن میتوانید کد تخفیفهای متفاوتتری در نظر بگیرید در حالی که ممکن است این کد تخفیف برای مخاطب بازی چندان چیز مهمی نباشد.
- اپلیکیشن میتواند یک ضرورت مهم باشد اما گیم ضرورت اصلی نیست و ممکن است و در لایه دوم نیازها که شامل سبد سرگرمی است قرار میگیرد.
با تمام این توضیحات متوجه شدید که بازاریابی و تبلیغات نصب بازی، هم از نظر اصول اولیه مارکتینگ و هم استراتژی و روش اجرای آن تفاوتهای زیادی با هم دارند، هر چند هدف نهایی یکسان است.
رویکرد و استراتژی تبلیغات برای نصب بازی و گیم موبایلی
حالا میتوانیم سراغ رویکردها و استراتژی تبلیغات نصب بازی برویم. باید رد مخاطبان گیم را بگیریم و در نهایت آنها را غافلگیر کنیم. باید نگاهمان را کمی عوض کنیم.
بازی شما دقیقا چیست؟ یک بازی کژوال برای مخاطب عام یا یک بازی تخصصی برای مخاطبان حرفهای و یا اصطلاحا گیمرها؟ به طور مثال کندی کراش را میتوانید روی گوشی یک نوجوان یا یک فرد بالای 60 سال پیدا کنید. اما آیا پابجی هم به همین شکل است؟ بازی معروف تام سخنگو روی تبلتهای کودکان و حتی گوشی مادرها هم نصب شده است، اما احتمال اینکه روی گوشی کودکان و مادرها بازیهای خشن و یا سبک مبارزهای پیدا کنید، خیلی کمتر و حتی نزدیک به صفر است.
مخاطبان گیم احساسیتر عمل میکنند. اگر چیزی چشمشان را بگیرد یکراست سراغ آن میروند. حتی ممکن است تنها یک المان کوچک در بازی شما آنها را هیجانزده کند. پس قبل از هر چیز بازی خودتان را زیر ذرهبین ببرید و ببینید کدام بخشهای آن برای مخاطبان جذابتر هستند. میتوانید از این بخشهای جذاب در عکسهای اصلی، ویدیو و متن توضیحات بازی استفاده کنید و یا آنها را به یک عنصر تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی و سایر کمپینهای تبلیغاتی بدل کنید.
ببینید دقیقا کجا حضور دارند و چطور باید آنها را قانع کنید تا بازی شما را دانلود کنند. تبلیغات نصب بازی را برای کاربران دلخواهتان شخصیسازی کنید. به طور مثال اگر یک بازی صرفا برای کودکان کمتر از 7 سال توسعه دادهاید (مثل بازیهایی که برای نقاشی بچهها وجود دارد)، مخاطب شما در حقیقت پدر و مادرها هستند چون آنها روی گوشی خودشان این بازی را نصب میکنند و یا بچهها با کمک پدر و مادرها این بازی را روی تبلت نصب میکنند. پس باید استراتژی و رویکردتان را به این شکل تغییر دهید.
پیشنهاد مطالعه بیشتر: تبلیغات نصب اپلیکیشن
روشهای تبلیغات نصب بازی کدامند؟
حالا با در نظر گرفتن استراتژیهای گفته شده، میتوانید سراغ روشهای مختلف برای تبلیغ بازیتان بروید. هر روش کارایی خاص خودش را دارد و برای بازیهای خاصی جواب میدهد. در ادامه چند روش را به شما معرفی خواهیم کرد که میتوانید امتحان کنید.
تبلیغات در جستجو
تا به حال به این فکر کردهاید که وقتی کاربران چیزی را در بازار جستجو میکنند میتوانید بازی خودتان را در این قسمت به آنها نشان دهید؟ مثلا اگر یک بازی جنگی ساختهاید میتوانید در این قسمت روی کلیدواژههایی که خودتان تعیین کردهاید به کاربران دلخواهتان نمایش داده شوید. بازار به عنوان بزرگترین پلتفرم اپلیکیشن و بازی در ایران این امکان را با کمترین پیچیدگی برای شما فراهم کرده است. هزینه این مدل تبلیغات به صورت مزایده قیمت دوم برای کلیدواژههای موردنظر شماست و اگر هوشمندانه عمل کنید میتوانید هزینه نصب بازیتان را تا حد زیادی کمتر کنید.
تبلیغات در فرومها، گروهها و شبکههای اجتماعی
این روش برای اکثر بازیهایی که تازه پا به میدان گذاشتهاند خوب جواب میدهد و چون هزینه بسیار کمی دارد اکثر تیمهای کوچک این روش را امتحان میکنند. البته باید هوشمندانه عمل کنید و با برنامهریزی جلو بروید. گروهها و فرومهای مرتبط به بازیتان را پیدا کنید. بنر و متن خوب برای آن تهیه کنید و سعی کنید به صورت منظم، بازیتان را در این گروهها پروموت کنید. شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر و … هم میتوانند با هشتگها و یا ایجاد یک کامیونیتی به شما کمک کنند تا بیشتر دیده شوید.
تبلیغات درون برنامهای
میتوانید بازیتان را داخل سایر بازیها به کاربران نمایش دهید. احتمالا شما هم با این مدل تبلیغها مواجه شدهاید. مثلا وقتی یک بازی رایگان نصب میکنید حین بازی تبلیغاتی به شما نمایش داده میشوند. میتوانید در پلتفرمهای مختلف این سبک تبلیغات را امتحان کنید. البته باید در نظر بگیرید که تبلیغات شما آنقدر زیاد نباشد که گیمرها احساس بدی به آن داشته باشند. چون این تبلیغات درونبرنامهای برای برخی کاربران آزاردهنده هستند و اگر به صورت مداوم تبلیغ شما را ببینند ممکن است حس بدی بگیرند و اثر منفی داشته باشد.
تبلیغات در بستر وب
میتوانید از بنرها و یا مکانهای تبلیغاتی که وبسایتها در اختیار شما قرار میدهند استفاده کنید یا اینکه با انتشار رپورتاژ در سایتهای پربازدید، مخاطبان را از وجود بازیتان آگاه کنید. تنها مشکل این مدل تبلیغات میزان اسپم بالایی است که برخی وبسایتها روی بنرهای تبلیغاتی دارند. چون شما به ازای هر کلیک روی بنرتان هزینه پرداخت میکنید و ممکن است برخی رباتها این کلیکهای فیک را ایجاد کنند و هزینه تبلیغاتی شما کمی بالاتر برود. البته میتوانید تبلیغاتتان را رصد کنید و در صورت مشاهده این کلیکهای فیک، وبسایتهای مربوطه را از لیست خودتان خارج کنید.
تبلیغات در گشت و گذار بازار
این سرویس هم جزو خدمات ویژهای است که بازار برای دولوپرها و توسعهدهندگان بازی در نظر گرفته است. وقتی صفحه یک بازی یا اپلیکیشن را داخل بازار باز میکنید بخشی به نام “پیشنهادهای بیشتر” در قسمت پایین وجود دارد که تبلیغات بازیها و اپلیکیشنهای مختلف در آنجا نمایش داده میشود. شما هم میتوانید برای این ردیفهای تبلیغات در گشت و گذار قیمت بدهید و در صورت قبول شدن، این ردیف به شما تعلق میگیرد. این مدل تبلیغات برای بازیها، خوب جواب میدهد چون درصد عمدهای از کاربران نمیدانند دقیقا چه گیمی میخواهند و صرفا حین گشت و گذار داخل صفحات به دنبال چیزی هستند که توجهشان را جلب کند.
تبلیغات اینفلوئنسرها و استریمرها
اگر دوست دارید بیشتر هزینه کنید و بازیتان را در بین مخاطبان دلخواهتان شناختهشدهتر کنید، میتوانید با اینفلوئنسرهای حوزه گیم همکاری کنید. آنها بازی شما را معرفی میکنند و یا آن را در پلتفرمهای مختلف استریم، بازی میکنند و مخاطبان این استریمرها بازی شما را میشناسند. این روش معمولا هزینه بیشتری نسبت به سایر مدلهای تبلیغاتی دارد.
سایر روشهای تبلیغاتی
روشهای دیگری هم وجود دارند که میتوانید امتحان کنید اما قبل از هر چیز باید در مورد میزان بودجه و اثرگذاری هر کدام تحقیق کنید و بعد تصمیم بگیرید.
- تبلیغات تعاملی (بخشی از گیمپلی بازی به کاربران نمایش داده میشود و میتوانند بازی کنند)
- تبلیغات ویدیویی (که میتواند در شبکههای اجتماعی و یا پلتفرمهای ویدیویی نمایش داده شود.)
- بیلبوردها (معمولا هزینه زیادی دارند و صرفا برای آگاهی از برند مناسبند و نصب مستقیم ندارند.)
- ایمیل و اساماس مارکتینگ (اگر لیست ایمیلی و پیامکی دارید میتوانید به این لیست ایمیل و پیامک ارسال کنید تا بازی شما را دانلود کنند.)
آیا تبلیغات گیم موبایلی هزینه بالاتری نیاز دارد؟
نمیتوان به طور دقیق این مسئله را تعیین کرد. مدلهای مختلف تبلیغاتی هزینههای خاص خودشان را دارند. حتی اگر روش CPI که هزینه بابت هر نصب است را انتخاب کنید احتمال دارد هزینه کمتر و یا بیشتری بدهید. چیزی که اهمیت دارد مدل تبلیغاتی و رویکرد شما به تبلیغات بازی است. اگر مخاطب خودتان را بهتر بشناسید و از روشهای پربازده استفاده کنید هزینه نهایی شما برای تبلیغ نصب بازی کمتر خواهد بود.
شما از کدام روش استفاده میکنید؟
با رویکردها و روشهای اجرای تبلیغات نصب بازی آشنا شدید و حالا میدانید هر روش تا چه حد میتواند به دانلود و نصب بازی شما کمک کند. به نظر شما کدام روش بهتر است؟ اگر قبلا این روشها را امتحان کردهاید حتما نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.
مدلهای تبلیغاتی و روشها تقریبا یکسانند اما رویکردها و استراتژیها تا حد زیادی فرق دارند.
تبلیغات در جستجو بازار، تبلیغات درونبرنامهای، تبلیغات گشت و گذار و …
همه چیز به مدل تبلیغاتی و البته هوشمندی و خلاقیت خودتان برمیگردد.