امروزه انواع بازاریابی دیجیتال، اهمیت بیشتری پیدا کرده و یکی از جذابترین حوزهها، بازاریابی موبایل است. از طریق موبایل مارکتینگ میتوانیم به کمک تلفنهای هوشمند به مخاطبینمان دسترسی پیدا کنیم. از آنجایی که میزان استفادهی زیاد افراد از موبایل بر کسی پوشیده نیست، میتوان متوجه اهمیت موبایل مارکتینگ شد. برای پیدا کردن تخصص در این حوزه یکی از الزامات اصلی این است که با اصطلاحات بازاریابی موبایل آشنا باشیم. در این مقاله شما با اصطلاحات بازاریابی موبایل آشنا میشوید و در انتهای این مقاله دانش لازم دربارهی مفاهیم این حوزه را بهدست میآورید.
بازاریابی موبایل چیست و چه اهمیتی دارد؟
موبایل مارکتینگ ابزاری است که به کمک آن، شرکتها با یکدیگر و با مشتریانشان از طریق گوشی هوشمند ارتباط برقرار میکنند. دلایل مختلفی وجود دارد که ما را قانع میکند به سراغ بازاریابی موبایل برویم.
ارتباط قوی
در جهان امروز، موبایل هر شخص یکی از نزدیکترین دوستان اوست! گوشی هوشمند به افراد کمک میکند با جهان بیرون به شیوه سریعتر و موثرتری ارتباط بگیرند. از طرفی افراد روزانه ساعات زیادی را به استفاده از موبایل خود اختصاص میدهند. به همین دلیل است که اگر بتوانیم از طریق تلفن همراه با مخاطبینمان ارتباط موفقی بگیریم، میتوانیم آنها را قانع کنیم که از محصولات و خدمات ما استفاده کنند.
همراهی نزدیک
خیلی از افراد ممکن است کیف پول یا دیگر وسایل شخصی خود را جا بگذارند اما موبایلشان را از خودشان جدا نمیکنند. در ابتدای روز به محض بیدار شدن گوشی خود را چک میکنند و آخرین چیزی که قبل از خواب به آن نگاه میکنند صفحه موبایلشان است. به همین دلیل است که اگر بر صفحه موبایل مخاطبین خود ظاهر شویم، میتوانیم در هر زمان و هر مکان همراه آنها باشیم.
امکان پرداخت سریع
اگر از طریق گوشی موبایل مخاطب را راضی به خرید کنیم، تنها با فشردن چند دکمه و بدون چانهزنی خرید خود را نهایی میکند. از طرفی پرداخت آنلاین، احساس بهتری نسبت به پرداخت نقدی و حضوری دارد چون مخاطب درد کمتری را بابت پرداخت هزینه متحمل میشود.
پاسخگویی به نیازها
اولین کاری که مشتریان ما برای رسیدن به پاسخ سوالات و رفع نیازهایشان میکنند، جستجو در موبایلشان است. پس اگر بخواهیم به مشتریان خود این پیام را منتقل کنیم که محصولات و خدمات ما همان چیزی است که پاسخگوی سوالات و نیازهای آنهاست، گوشی موبایل بهترین مکان برای این کار است.
سنجش شاخصها
در دیجیتالمارکتینگ یکی از مهمترین موارد، سنجش شاخصها است. برای این کار لازم است بتوانیم دادههای مربوط به مشتریان خود را رصد و ذخیره کنیم و برای این کار، گوشی هوشمند یکی از بهترین گزینههاست.
حال که با اهمیت موبایل مارکتینگ آشنا شدیم، میتوانیم بفهمیم چرا مهم است که به اصطلاحات بازاریابی موبایلی تسلط کافی داشته باشیم.
ترندهای بازاریابی اپلیکیشن موبایل در سال 2023 را اینجا بخوانید.
اصطلاحات بازاریابی موبایل
بررسی اصطلاحات مربوط به بازاریابی موبایل، به شما کمک میکند بتوانید حرفی برای گفتن داشته باشید و حرفهای تخصصی دیگران را بهتر متوجه شوید. از طرفی با بررسی این اصطلاحات، میتوانید تسلیط بیشتری بر مفاهیم داشته باشید و با اصول موبایل مارکتینگ آشنا شوید.
In-App Marketing
بازاریابی درون برنامهای یکی از اصطلاحات بازاریابی موبایل است. بازاریابی درونبرنامهای میتواند برای برند خودتان یا برای برندهای دیگر باشد. این نوع بازاریابی به استفاده از بنرها و نوتیفیکیشنها برای بازاریابی محصولات شما در برنامهتان برای کاربران خودتان اشاره دارد. همچنین ممکن است هزینهای را پرداخت کنید تا دیگران درون اپلیکیشنشان شما را تبلیغ کنند و یا هزینهای را از دیگر برندها دریافت کنید و تبلیغات آنها را درون برنامه خود نمایش دهید. تبلیغات میتواند بنر، یک صفحه کامل یا ویدیو باشد.
Mobile Push Marketing
در این حالت، شما با استفاده از استراتژیهای push، مشتری را به سمت خرید هل میدهید! پوش نوتیفیکیشن سیستمی مشابه پیامک است که در آن میتوانید علاوه بر متن، از یک تصویر نیز استفاده کنید و پیشنهادات خود را مطرح کنید. اگر فروشگاهی اینترنتی هستید یا در حوزه زیبایی و سلامت، گردشگری، اخبار، اپلیکیشنهای موبایل و بازی، تخفیفات و… کار میکنید، این اصطلاح بازاریابی موبایل و استفاده از آن برایتان مفید خواهد بود.
SMS Marketing
بازاریابی پیامکی یکی از بهترین روشهای بازاریابی موبایل است. شما میتوانید از طریق پیامک، کمپینهای برندینگ، تبلیغات، اطلاعیهها و… را به گوشی هوشمند مخاطبینتان ارسال کنید. برای این کار مهم است که بتوانید متنی اصولی بنویسید که در کوتاهترین حالت ممکن، بیشترین اطلاعات را به مخاطب منتقل کند.
Social Media Marketing
بازاریابی شبکههای اجتماعی ظرفیت دسترسی به میلیونها مخاطب بالقوه را به شما میدهد. کاربران گوشیهای هوشمند درصد زیادی از زمان استفاده از موبایل خود را، در شبکههای اجتماعی میگذرانند. همین موضوع اهمیت sms marketing را به عنوان یکی از اصطلاحات بازاریابی موبایل مشخص میکند. بازاریابی رسانههای اجتماعی به شما این امکان را میدهد که از طریق تبلیغات اینستاگرام، تلگرام، توییتر و… ارتباط شخصیتری با مصرفکنندگان برقرار کنید.
Location-Based Marketing
بازاریابی مبتنی بر مکان این امکان را به شما میدهد که بتوانید مخاطبان را بر اساس مکان آنها هدف قرار دهید. برای مثال اگر فروشگاههای زنجیرهای حضوری در شهرهای مختلفی دارید، میتوانید از این طریق مخاطبان هر شهر را بر اساس کمپینهای فروشگاه خود در همان شهر، هدف قرار دهید. بازاریابی موبایل به شما این امکان را میدهد که به لوکیشن مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.
برنامهریزی تبلیغات دیجیتال و نحوه نوشتن مارکتینگ پلن
QR Code Marketing
بازاریابی QR کد به شما امکان میدهد پیوندی به وبسایت خود ایجاد کنید. مخاطبین را قانع کنید تا برنامه شما را دانلود کنند، یا در خبرنامه شما ثبت نام کنند. مشتریان می توانند کد QR را با دوربین گوشی هوشمند خود اسکن کنند و استفاده از آن ساده است. بازاریابی کد QR به شما امکان می دهد مشتریان بیشتری را درگیر کنید و تقریباً برای هر هدف بازاریابی قابل استفاده است. همچنین اگر میخواهید اطلاعات زیادی را در فضایی کم به مشتریان منتقل کنید، با استفاده از یک QR کد میتوانید آنها را به صفحهای که اطلاعات کامل شما در آنجا قرار دارد هدایت کنید. تمامی این مزایا بازاریابی از طریق QR کد را به یکی از اصطلاحات مهم بازاریابی موبایل تبدیل میکند.
SDK
این اصطلاح بازاریابی موبایل مخفف Software Development Kit است. کیت توسعه نرمافزار شامل مجموعهای از ابزارهاست که برنامهنویسان برای توسعه نرمافزارشان استفاده میکنند. از SDK میتوانید در زمینه ترکینگ تبلیغات خود در هنگام بازاریابی استفاده کنید. SDK ها اطلاعات مربوط به کاربران را از موبایل آنها ذخیره میکنند.اطلاعاتی مثل تعداد کلیک روی یک تبلیغ و یا میزان نصب موفق یک برنامه. همچنین قابلیت تبلیغات در اپلیکیشنها توسط SDK برای شما فراهم میشود.
Bandwidth
اندازه گیری میزان داده ای که می توان از طریق یک اتصال منتقل کرد. اندازه گیری بر اساس تعداد بیت در ثانیه (bps)، کیلوبیت در ثانیه (kbps) یا مگابیت در ثانیه (mbps) است.
Call to Action (CTA)
کال تو اکشن نوعی جمله برای دعوت به انجام یک کار است. برای مثال در دکمهی زیر، “شروع تبلیغات” یک دعوت از شماست برای آنکه تبلیغات خود در کافه بازار را آغاز کنید. هر کجا که پیام خاصی به مخاطب منتقل کردید میتوانید به کمک این اصطلاح بازاریابی موبایل، مخاطب را متوجه درخواست خود کنید و او را قانع کنید که عکسالعملی نسبت به پیام شما نشان دهد.
Click-through Rate (CTR)
بررسی نرخ کلیک یکی از اصطلاحات بازاریابی موبایل و روشی برای سنجش موفقیت یک کمپین بازاریابی موبایل است. برای محاسبه CTR، تعداد کاربرانی را که بر روی یک تبلیغ در یک صفحه وب کلیک کردهاند، در نظر بگیرید و بر تعداد دفعاتی که تبلیغ ارسال شده است (نمایشها) تقسیم کنید.
Landing Page
صفحه فرود، جایی است که کاربر هنگام کلیک بر روی تبلیغ به آن هدایت میشود، جایی که اطلاعات اضافی و یا مکانیزمی برای خرید به او ارائه میشود. کاربر اغلب از طریق یک بنر تبلیغاتی، لینکی در یک پیامک و… به صفحه فرود هدایت می شود. لندینگ پیجها به شما کمک میکنند اطلاعات کامل کمپین خود را در اختیار مخاطب قرار دهید و او را راضی به خرید کنید. از طرفی در لندینگ پیجها میتوانید شماره تماس فرد را دریافت کنید و در ادامه برای بازاریابی موبایل از آن استفاده کنید.
Daily Active User (DAU)
کاربران فعال روزانه افرادی هستند که در روز حداقل یک بار به اپلیکیشن شما سر میزنند. از آنجایی که ای افراد کاربران وفادار شما هستند، لازم است آنها را بشناسید.
Conversion Rate
نرخ تبدیل نشاندهنده افرادی است که هدف شما از آن آگهی را برآورده میکنند. این هدف میتواند فروش محصول، دریافت اطلاعاتی مثل ایمیل و شماره تماس و… باشد.
Net Promoter Score (NPS)
شاخص وفاداری مشتریان از کاربران میخواهد به برنامه شما نمرهای بین 1 تا 10 بدهند. اگر کاربری نمره 9 یا 10 بدهد یعنی “مبلغ” است و اپلیکیشن شما را به دیگران معرفی میکند.
افرادی که نمره 7 یا 8 میدهند، منفعل محسوب میشوند. این کاربران از اپلیکیشن شما بدگویی نمیکنند اما شما را به دیگران معرفی نخواهند کرد. کاربرانی که نمره 1 تا 6 به شما دادهاند دفعکننده هستند. یعنی احتمالا به دیگران توصیه میکنند به سراغ اپلیکیشن شما نیایند. بر اساس این مورد از اصطلاحات بازاریابی موبایل، پیشنهاد میکنیم کاربران مبلغ را پیدا کنید و از آنها بخواهید نظراتشان را درمورد اپلیکیشن شما بنویسند.
گوشیهای هوشمند به دلایلی مثل همراهی نزدیک، پرداخت سریع و آسان، پاسخگویی به نیازها و…، یکی از بهترین ابزاری است که میتوانید از طریق آن، صدای خود را به گوش مخاطب برسانید. به همین دلیل لازم است با بازاریابی موبایل آشنا شوید.
دانستن اصطلاحات و مفاهیم شاخص در هر حوزه به ما کمک میکند بتوانیم اشراف کاملی به آن حوزه داشته باشیم. از طرفی تسلط ما به مطالعه منابع انگلیسی را بیشتر میکند.