توییتر تصمیم خود برای فروش شبکه تبلیغاتی موبایل MoPub خود به توسعهدهنده بازی و شرکت فناوری تبلیغاتی AppLovin به مبلغ ۱.۰۵ میلیارد دلار به صورت نقدی را اعلام کرد.
همچنین اعلام کرد که این فروش مطابق با هدف تعیین شده قبلی برند برای رسیدن به درآمد ۷.۵ میلیارد دلاری تا پایان سال ۲۰۲۳ است.
توییتر در سپتامبر ۲۰۱۳ Mopub را به مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار خریداری کرد.
سهام AppLovin در معاملات دیروقت روز چهارشنبه اول ماه اکتبر بیشتر از ۸٪ جهش داشت. سهام توییتر هم بیش از 2% افزایش یافت.
جک دورسی، مدیرعامل و همبنیانگذار توییتر درباره این معامله در بیانیه منتشرشده خود گفت: «این تراکنش تمرکز ما را افزایش و اعتمادبهنفس مجموعه را نسبت به محصولات درآمدی و نقشه راهمان نشان میدهد. همچنین این امر توانایی ما را برای سرمایهگذاری در محصولات اصلی که توییتر را در مسیر رشد بلندمدت قرار میدهند و باعث میشود تا بهترین خدمات را ارائه دهیم، بیشتر میکند.»
این شرکت در همان بیانیهای منتشر شده عنوان کرد که Mopub درآمدی ۱۸۸ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۰ برای توییتر ایجاد کرد. این آمار تقریباً ۵.۹٪ از درآمد تبلیغاتی شرکت و کمی بیش از ۵٪ کل فروش سال ۲۰۲۰ را نشان میدهد.
همچنین توییتر گفت که جزئیات بیشتری را در مورد تأثیرات مالی تخمینی معامله در زمان ارائه گزارش درآمدهای سهماهه سوم خود در ۲۶ اکتبر منتشر خواهد کرد.
فروش Mopub بعد از عرضهی ۱۴.۵ IOS از سمت اپل در ماه آوریل صورت گرفته. نسخه ای از سیستم عامل تلفن همراه که ردیابی فعالیت کاربران در آیفون و آی پد را برای تبلیغ کنندگان دشوارتر می کند.
بر اساس بیانیه منتشر شده توسط سخنگوی AppLovin ، شبکهی موپاب توسط ۴۵۰۰۰ برنامه تلفن همراه استفاده میشود و به ۱.۵ میلیارد کاربر با آدرسهای مجزا میرسد. انتظار میرود این قرارداد در سال آینده بسته و نهایی شود.
آدام فروغی، مدیرعامل شرکت AppLovin در بیانیهای اعلام کرد: «ما از فرصتی که برای رشد پلتفرم AppLovin و افزایش بیشتر ابزارهای درآمدزایی ناشران خود از طریق این تراکنش استراتژیک پیشآمده هیجانزده هستیم. ما از تیم Mopub استقبال کرده و با همدیگر سخت تلاش خواهیم کرد تا بهترینِ Mopub را در پلتفرم نرمافزار AppLovin ترکیب کنیم.»
شرکت AppLovin بین بازیهایی که بیشتر درآمد خود را از فروش آیتمهای مجازی به دست میآورند و ابزارهای بازاریابی که دیگر توسعهدهندگان بازی برای تبلیغ اپلیکیشن استفاده میکنند، تقسیم خواهد شد.
AppLovin که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد، در ابتدا روی کمک به کشف اپلیکیشنهای موبایل و ایجاد درآمد متمرکز بود. در سال ۲۰۱۸، این شرکت ۲ میلیارد دلار از KKR جمعآوری کرد تا تجارت خود را به توسعه بازی که عمدتاً از طریق خرید معرفی میشدند، گسترش دهد. ارزش بازار AppLovin تا پایان روز چهارشنبه نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار رسید.
توییتر Mopub را در سپتامبر ۲۰۱۳ به مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار، درست قبل از اینکه این شرکت برای اولینبار وارد بازار عمومی شود، خریداری کرده بود. هدف از این خرید تقویت توانایی توییتر برای درآمدزایی از طریق تبلیغات موبایلی بود.