چرا نباید از ربات دانلود و نصب فیک استفاده کرد؟

چرا نباید از ربات دانلود و نصب فیک استفاده کرد؟

احتمالا شما هم با چنین ربات‌هایی مواجه شده‌اید. ربات‌هایی که تعداد دانلود و نصب شما در بازار را بالاتر می‌برند و از این طریق (به گفته خودشان) اعتبار شما را بالا می‌برند و کاربران بیشتری اپ و یا بازی شما را دانلود می‌کنند. اما واقعا داستان چیست؟ آیا نصب فیک اپلیکیشن و یا بازی در بازار نتیجه می‌‌دهد؟ در ادامه بخوانید. 

ربات‌های نصب فیک چکار می‌کنند؟

مزرعه کلیک یا مزرعه گوشی دیده بودید؟
مزرعه کلیک یا مزرعه گوشی دیده بودید؟

همانطور که از اسم این ربات‌ها مشخص است، این ربات‌ها تعداد دانلود و نصب شما را به صورت فیک بالا می‌برند. این کار از طریق تعداد زیادی ربات مشخص انجام می‌شود که با دانلود و نصب به صورت ناگهانی تعداد نصب اپ را بالا می‌برند. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. اما در نهایت نتیجه نهایی آن‌ها یکی است. روش‌هایی که معمولا توسط این ربات‌ها انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

  • دیوایس فارم: با استفاده از اطلاعات تعداد زیادی گوشی مختلف و اتصال آن‌ها به سرورهای مختلف
  • شبیه‌ساز: با استفاده از شبیه‌سازهای اندروید
  • جعل SDK

برخی ربات‌ها با ثبت امتیازات مثبت روی امتیاز بازی و یا اپ‌ها هم تاثیر می‌گذارند. در حقیقت هدف نهایی این است که با این اعداد و ارقام فیک، کاربران را ترغیب کنند که اپ یا بازی را دانلود کنند. اما آیا در واقعیت این کار جواب می‌دهد؟ 

نصب فیک خیلی زود شناسایی می‌شود

شناسایی ربات‌ها کار سختی نیست
شناسایی ربات‌ها کار سختی نیست

تشخیص و شناسایی نصب‌های فیک کار ساده‌‌ای است و با الگوریتم‌های ساده شناسایی می‌شود. ربات‌هایی که نصب فیک انجام می‌دهند رفتار مشابهی دارند و می‌توان به سادگی با برخی فیلترها این نصب‌ها را شناسایی کرد. در بازار برای شناسایی این نصب‌های فیک، ابزارهای متنوعی توسعه داده شده است و احتمالا می‌‌بینید که بعد از مدتی این نصب‌ها کاملا از صفحه بازی و یا اپ‌ها پاک می‌شوند. 

چنین مکانیزمی برای نظرات فیک هم در نظر گرفته شده است. ربات‌های ارسال نظر خیلی سریع شناسایی می‌شوند. نظراتی که کاربران عادی به بازی و اپ‌ها می‌دهند کاملا مشخص هستند و نظرات فیک به سرعت با هوش مصنوعی قدرتمند شناسایی و حذف می‌شوند. 

نصب تقلبی روی رتبه اپ و بازی تاثیر منفی می‌گذارد

بسیاری از این بات‌های نصب و نظر فیک می‌گویند که با این نصب و نظرات فیک می‌توانید رتبه خودتان را در بازار بهبود دهید. یعنی در بخش ترندها دیده می‌شوید و زیر بازی یا اپ‌های مختلف به کاربران نمایش داده می‌شوید. اما این مسئله کاملا اشتباه است. بازار الگوریتم‌های خاص خودش را برای بخش پیشنهادات و برنامه‌های مرتبط دارد و تمام این موارد را در نظر گرفته است. سلامت برنامه‌ها یکی از اولویت‌های بازار است و برنامه‌هایی که نصب و نظرات فیک دارند دچار افت رتبه می‌شوند و ممکن است تا مدت‌ها اعتبار قبلی به آن‌ها برنگردد. 

نصب رباتی و فیک، اعتبار فیک می‌سازد

معتبر یا تقلبی؟
معتبر یا تقلبی؟

اعتبار چیزی نیست که با تغییر تعداد نصب و یا بالا بردن امتیاز به صورت فیک به دست آورد. اعتبار در گذر زمان و با کیفیت خدمات و برنامه‌ها بالا می‌رود و حتی اگر کاربران با مشاهده تعداد نصب زیاد یک اپلیکیشن، آن را نصب کنند، همچنان کیفیت اپلیکیشن است که اعتبار آن را تعیین می‌کند. وقتی محصولی بی‌کیفیت باشد هر تلاشی برای بالا بردن اعتبار آن در نهایت به شکست منتهی می‌شود. 

حالا اگر یک برنامه واقعا باکیفیت باشد و نصب فیک بگیرد چطور؟ این روش صرفا دور زدن اصول اخلاقی است. شاید برای کوتاه مدت جوابگو باشد اما با شناسایی شدن این نصب‌ها، آسیب زیادی به اپلیکیشن وارد می‌شود. الگوریتم‌های بازار همواره در حال شناسایی اپ و بازی‌های باکیفیت هستند تا بهترین گزینه‌ها را به کاربران معرفی کند. در نتیجه اگر واقعا محصول باکیفیتی تولید کرده باشید قطعا در الگوریتم‌های معرفی بازار خودش را نشان می‌دهد. 

در ضمن ابزارهای تبلیغاتی بازار هم به کمک برنامه‌های باکیفیت می‌آیند. با تبلیغات گشت و گذار و تبلیغات جستجو می‌توانید اپ و یا بازی باکیفیت‌تان را به کاربران زیادی نمایش دهید و تنها زمانی هزینه پرداخت کنید که نصب انجام شده باشد. یعنی یک کاربر واقعی که اپ و یا بازی شما را روی گوشی واقعی‌اش نصب کرده و به احتمال خیلی زیاد همان لحظه آن را باز می‌کند و از آن استفاده می‌کند. 

دیتای نادرست، مسیر پیشرفت را مختل می‌کند

وقتی برای یک بازی و یا اپ، نصب و نظر فیک خریداری می‌شود اولین و بزرگترین آسیبی که به آن می‌رسد دیتای نادرست و غیردقیق است. یعنی تشخیص اینکه کدام یک توسط کاربران واقعی نصب شده و کدامیک نصب رباتی است برای توسعه‌دهندگان خود اپ و یا بازی سخت می‌شود. 

دیتا زیباست. دیتا مسیر پیشرفت را به شما نشان می‌دهد.
دیتا زیباست. دیتا مسیر پیشرفت را به شما نشان می‌دهد.

حالا فرض کنید برای این بازی و یا اپ، کمپین‌های مختلف تبلیغاتی هم اجرا می‌شود. چطور می‌توان موفقیت این کمپین‌ها را تعیین کرد؟ وقتی اعداد نادرست باشند همه چیز به هم می‌ریزد. آنالیز کردن رفتار کاربران و تحلیل نرخ تبدیل هم کاملا دچار بحران می‌شود. جذب سرمایه‌گذار هم سخت‌تر می‌شود. ایلان ماسک به دلیل دقیق نبودن آمارهایی که توییتر از تعداد کاربران فیک داده بود تصمیم بزرگش برای خرید توییتر را تغییر داد. حتی اگر فرض را بر این بگیریم که این نصب‌های فیک شناسایی نشوند، همچنان مشکلاتی در آینده پیش می‌آید که ممکن است جبران‌ناپذیر باشند. 

کاربر واقعی سوددهی دارد اما کاربر فیک صرفا یک عدد است

کاربران واقعی، کاربران دیگر را به سمت شما می‌کشانند
کاربران واقعی، کاربران دیگر را به سمت شما می‌کشانند

در اکثر مواقع هدف نهایی از توسعه یک اپ و یا بازی، درآمدزایی است. آیا کاربران فیک می‌توانند برای یک اپلیکیشن درآمدزایی داشته باشند؟ اگر هزینه‌ای که برای نصب فیک داده می‌شود صرفا تبلیغات و جذب کاربر واقعی شود مطمئنا سود آن در درازمدت به شدت بیشتر خواهد بود. 

به این فکر کنید که به جای اعدادی که می‌دانید فیک هستند، تعدادی یوزر واقعی دارید. می‌توانید استراتژی‌های زیادی را بر پایه این کاربران بچینید و حتی با تشویق آن‌ها، کاربران واقعی بیشتری را جذب کنید. یوزرهای واقعی می‌توانند از شما خرید کنند و برای کسب و کار شما آورده مالی داشته باشند، اما یوزرهای فیک صرفا بار اضافی هستند. 

کاربران خیلی زود متوجه نصب‌های تقلبی می‌شوند

حتی اگر این نصب‌های فیک از لایه‌های امنیتی بازار عبور کنند و شناسایی نشوند همچنان نمی‌توان از آن به عنوان یک سیگنال اعتبارسازی یاد کرد. چون کاربران هنگام گشت و گذار در میان اپ‌ها خیلی زود می‌توانند نظرات فیک را تشخیص بدهند و حتی اگر اپ موردنظر را دانلود کنند متوجه می‌شوند که ارزش چندانی ندارد و آن را حذف می‌کنند. ممکن است حتی کامنت بگذارند و ویژگی‌های منفی اپلیکیشن را بگویند. 

بارها دیده شده که کاربران اعلام کرده‌اند که یک برنامه نصب یا نظر فیک دارد و از کاربران دیگر خواسته‌اند تا آن را دانلود نکنند. در ضمن تشخیص اینکه امتیازها توسط بات ایجاد شده‌اند و یا توسط کاربران معمولی داده شده‌اند هم راحت است. مثلا اگر تعداد خیلی زیادی امتیاز 5 و کامنت مثبت پشت سر هم داده شده باشند، کاربران خیلی زود شک می‌کنند. 

به جای روش‌های بیهوده بهترین روش را انتخاب کنید. 

اگر قصد دارید کاربران واقعی را برای اپلیکیشن‌ و بازی‌تان جذب کنید تبلیغات بازار را امتحان کنید. با دو سرویس تبلیغات گشت و گذار و تبلیغات در جستجو می‌توانید کاربران هدف‌تان را به سادگی جذب کنید. این تبلیغات در بستر خود بازار انجام می‌شوند و اگر بتوانید کاربران را با کلیدواژه‌های موردنظرتان و یا جایگاه‌های مناسب هدف‌گیری کنید خیلی سریع به تعداد نصب موردنظرتان می‌رسید. این نصب‌ها کاملا واقعی هستند و کاربران واقعی وارد برنامه شما می‌شوند. 

همین حالا تبلیغات پربازده بازار را آغاز کنید و ببینید چطور به رشد و سوددهی بیشتر می‌رسید. روش‌های بیهوده مانند خرید نصب فیک بازار و مواردی از این دست هیچوقت نمی‌توانند به اندازه تبلیغات حرفه‌ای بازار جوابگو باشند و البته اگر با استراتژی درست جلو بروید و اپ یا بازی باکیفیت داشته باشید این هزینه‌های تبلیغاتی خیلی زود به شما برمی‌گردد. 

آیا نصب فیک توسط بازار شناسایی می‌شود؟

بله، الگوریتم‌های هوش مصنوعی بازار به راحتی نصب‌های فیک و رباتی را تشخیص می‌دهند.

آیا نصب فیک باعث بالا رفتن اعتبار اپ یا بازی می‌شود؟

خرید نصب فیک اعتبار فیک می‌سازد و نمی‌توان خیلی روی آن حساب کرد.

به جای نصب رباتی چکار کنیم؟

می‌توانید از ابزارهای تبلیغاتی بازار مانند تبلیغات گشت و گذار و تبلیغات در جستجو استفاده کنید.

با محصولات تبلیغاتی کافه بازار از جدیدترین تکنولوژی هوش مصنوعی در تبلیغات اپلیکیشن بهره‌مند شوید، محصول خود را در بهترین زمان جستجو به بیش از ۴۵ میلیون کاربر کافه بازار ارائه دهید و درآمد کسب کنید.