شرکتها و برندها به دلایل مختلف مثل معرفی محصول، ایجاد آگاهی نسبت به محصول یا برند، اصلاح دیدگاه نسبت به محصول و … کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال برگزار میکنند. اما معمولاً در تمام مواقع، آمار اعلامشده از سمت شرکتهای تبلیغاتی (Ad Publishers) با آمار شمارندههای تبلیغات (Ad Trackers) همچون ادجاست، ادتریس، چابک و متریکس همخوانی ندارد.
این عدم همخوانی که در تمام مدلهای تبلیغات از جمله تبلیغات بنری، ویدیویی و نصبی دیده میشود به قدری طبیعی است که اگر بین دو آمار تفاوتی مشاهده نشود میتوان به صحت دادههای یکی از طرفین شک کرد.
تفاوت قابل قبول بین آمار شمارندههای تبلیغاتی و نمایشدهندگان در مقالات مختلف حدود بیست درصد است اما این تفاوت در عمل به طور معمول حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد بوده و این مغایرت به این معنا نیست که یکی از طرفین در شمارش دچار خطا شده است. مغایرت آماری امکان تبلیغات در جستوجو کافهبازار با شمارنده ادجاست کمتر از بیست درصد است. با مطالبی که در مقالهی جاری مرور میکنیم، با دلایل اصلی اختلاف آمار بین شرکتها و شمارندههای تبلیغاتی آشنا میشویم. (۱و۲) آشنایی با این دلایل و استفاده از این راهکارها موجب کم شدن این تفاوت آماری میگردد.
۱) مغایرت در معیار شمارش
وقتی از شمارش نصب توسط شمارندههایی مثل ادجاست، ادتریس، چابک و متریکس صحبت میکنیم، اولین تعریفی که به ذهن میرسد شمرده شدن یک نصب به ازای دانلود برنامه توسط کاربر است. در حالی که پلتفرمهایی مثل ادجاست به جای دانلود، نصب را میشمارند و تا زمانی هم که برنامه توسط کاربر باز نشود، شمارشی صورت نمیگیرد. به بیان دیگر، هر چند کاربر برنامه را دانلود و نصب کرده، تا زمانی که آن را باز نکند، شمارنده این نصب را محاسبه نخواهد کرد. این مغایرت در معیار شمارش که بین نمایشدهنده تبلیغ و شمارنده وجود دارد، یکی از عوامل مهم تفاوت آمار محسوب میشود. (۳و۴)
تصویر
۲) محدودیتهای اعمالشده از سمت کاربر
پیشبینی میشود حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاربران تلفن همراه رهیابی (Tracking) دادههای نصب روی تلفن همراه خود را برای شمارندهها محدود کرده باشند. بدیهیست که به همین دلیل، تعدادی از نصبها توسط شمارندههای تبلیغاتی شمرده نمیشوند.(۳)
۳) مغایرت در زمان شمارش
زمان شمارش (Attribution Window) حداکثر فاصله زمانی بین نمایش یک تبلیغ در بخش جستجو یا نمایش صفحه جزییات برنامه با نصب برنامه است. اگر این مدت زمان بین نمایشدهنده و شمارنده تبلیغاتی متفاوت باشد، منجر به اختلاف در آمار میشود. برای کاهش اختلاف آماری ناشی از زمان شمارش متفاوت، میتوان در تنظیمات شمارندههای تبلیغاتی این پارامتر را در نظر گرفت. (۵و۶)
۴) مغایرت در آمار بازنصب (Reattribution)
یکی دیگر از دلایل تفاوت آمارها، اختلاف در شمارش بازنصبهاست. اگر کاربر قبلا یک برنامهی خاص را نصب و سپس حذف کرده باشد و یک بار دیگر از طریق نمایش تبلیغ برنامه را نصب کند، این نصب توسط شبکههای تبلیغاتی به عنوان یک نصب جدید شمرده میشود، با اینکه در بسیاری مواقع شمارندههای تبلیغات این نصب را محاسبه نمیکنند. برای کم کردن مغایرت آماری ناشی از این علت، میتوانیم در تنظیمات شمارندهها این رویداد شمارش (Reattribution Event) را تعریف کنیم. (۷)
۵) خطاهای فنی در اجرا یا نصب برنامه
گاهی اوقات نیز ممکن است کاربر برنامه مورد نظر را نصب و باز کند اما خود برنامه قبل از اجرا به دلایلی دچار خطا شده، بسته شود. در این صورت هم هرچند برنامه دانلود شده اما شمارندهها این نصب را نمیشمارند. (۱)
پیشنهاد میکنیم در صورت مشاهده مغایرت آمارهایتان با آمار نمایشدهندگان، حتماً موارد بالا را با شرکت نمایشدهنده تبلیغ بررسی کرده، در صورت اختلاف جدی، در تنظیمات شمارنده مورد استفادهتان تغییرات لازم را اعمال کنید.
نوشتهشده توسط تیم تبلیغات بازار
برای مطالعه بیشتر در زمینه دلایل تفاوت آمار بین پلتفرمهای نمایش تبلیغات و شمارندهها می توانید به صفحههای زیر سر بزنید:
1. https://support.google.com/admanager/answer/6160380?hl=en
2. https://www.iab.com/wp-content/uploads/2015/07/Mobile_Discrepancies_2_0.pdf
3. https://thetool.io/2017/analytics-vs-attribution-data-discrepancy
4. https://www.adjust.com/blog/discrepancies-and-why-data-does-not-always-match-up/
5. https://www.adjust.com/glossary/attribution-window/
6. https://www.socialmediaexaminer.com/facebook-attribution-window/
7. https://docs.adjust.com/en/adjust-attribution-methods/#reattribution