تبلیغات داده محور گوگل چیست؟ افراد قبل از خرید یا هر اقدام دیگری در سایت شما ممکن است بر روی چند مورد از آگهی های تبلیغاتی شما کلیک کنند. به طور معمول تمام اعتبار به آخرین تبلیغی که مورد توجه مشتریان قرار گرفته است داده می شود. اما فکر می کنید که واقعا این تبلیغ باعث شده است تا مشتریان، کسب و کار شما را انتخاب نمایند؟ روش های داده محور گوگل نحوه ارتباط افراد با تبلیغات شما را سنجیده و به آنها ارزش و اعتبار می بخشند. گوگل از اطلاعات شما استفاده کرده و کلمات کلیدی، تبلیغات و کمپین هایی که بیشترین تاثیر در کسب و کار شما دارند را شناسایی می کند. روش های داده محور گوگل بازدید از وب سایت و فروشگاه شما، تحلیل گوگل آنالیتیکس از جستجو، یوتیوب و تبلیغات نمایشی شما را بررسی می کنند. در این مقاله با روش های بازاریابی و تبلیغات داده محور گوگل آشنا خواهید شد.
مزایای تبلیغات داده محور گوگل
با استفاده از روش ها و تبلیغات داده محور گوگل می توانید:
- کلمات کلیدی، تبلیغات، کمپین ها و گروه های تبلیغاتی که بیشترین تاثیر را در اهداف تجاری شما دارند، کشف کنید.
- مناقصه های کسب و کار خود را بر اساس این داده ها بهینه سازی نمایید.
- مدل و الگوی تبلیغاتی مناسب را بدون حدس و گمان برای تجارت خود انتخاب کنید.
روش بازاریابی داده محور چگونه کار می کند؟
روش مبتنی بر داده با سایر مدل های تبلیغات گوگل متفاوت است.در این روش، گوگل از اطلاعات شما استفاده کرده و سهم واقعی تعامل مشتریان را در تبلیغات می سنجد. هر مدل داده محور به صورت انحصاری مختص یک تبلیغ کننده می باشد و عمومی نیست.
الگوریتم تبلیغات داده محور گوگل به همه ارتباطات شما با کاربران از جمله کلیک ها، قسمت جستجوی سایت شما (از جمله خرید)، ویدیوهای یوتیوب و تبلیغات نمایشی در Google Ads نگاه می کند. این الگوریتم با مقایسه کاربرانی که تبدیل به مشتری شده اند و کاربرانی که تغییر مسیر داده اند، الگوهایی را شناسایی می کند. سپس با بررسی این الگوها متوجه می شود که در کجاها نیاز به تغییر وجود دارد. در نهایت این الگوریتم به تبلیغات ارزشمند و تاثیرگذار شما اعتبار بیشتری می دهد. بدین ترتیب مشتریان بیشتری به سمت کسب و کار شما هدایت خواهند شد.
بدین ترتیب وقتی شما داده های این گزارش را مشاهده نمایید، متوجه خواهید شد، کدام تبلیغات در گوگل بیشترین تاثیر را در تجارت شما دارند. اگر شما از یک استراتژی پیشنهاد خودکار در گوگل برای افزودن مشتریان خود استفاده می کنید، اطلاعات مهمی را از طریق بازاریابی داده محور به دست خواهید آورد.
مثال از تبلیغات داده محور گوگل
فرض کنید، شما صاحب یک شرکت تور دریایی در نیویورک هستید، همچنین شما یک تبلیغ خرید تور دوچرخه سواری در کاونت گاردن را به عنوان پیشنهاد به مشتریان در سایت خود قرار داده اید. مشتریان اغلب قبل از تصمیم گیری برای خرید تورهای شما بر روی تعدادی از تبلیغات موجود در سایت شما کلیک می نمایند.
الگوریتم تبلیغات داده محور گوگل به شما نشان می دهد که مشتریانی که ابتدا روی ” تور دوچرخه سواری در لندن ” سپس روی ” تور دوچرخه سواری در کاونت گاردن ” کلیک کرده اند، نسبت به مشتریانی که فقط روی ” تور دوچرخه سواری کاونت گاردن ” کلیک کرده اند، احتمال بیشتری برای خرید بلیط دارند. بنابراین این الگوریتم در نهایت اعتبار بیشتر را به تبلیغ ” تور دوچرخه سواری لندن ” داده و کلمات کلیدی و گروه های تبلیغاتی مربوط به آن را توزیع می کند.
حال وقتی به گزارش های داده محور خود نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد، کدام تبلیغ عملکرد بهتری داشته است. توضیح این که بسته به نوع دسترسی به داده ها، الگوریتم تبلیغات داده محور گوگل و روش ” آخرین کلیک ” می توانند نتایج یکسانی را در بر داشته باشند.
الزامات روش بازاریابی داده محور
اکثر روش های بازاریابی واجد شرایط تبلیغات داده محور گوگل هستند. با این وجود برخی از روش های بازاریابی به حداقل 300 تعامل و 3000 ارتباط تبلیغاتی در شبکه های پشتیبانی شده در عرض 30 روز نیاز دارند تا واجد شرایط تبلیغات داده محور شوند. هنگامی که از روش های داده محور برای بازاریابی خود استفاده می کنید، اگر داده های شما به کمتر از 2000 تعامل تبلیغاتی مشتریان در شبکه های پشتیبانی شده برسد و یا کمتر از 200 عملکرد بازاریابی در یک ماه داشته باشید، دیگر نمی توانید، از مدل داده محور استفاده نمایید. وقتی داده های شما به زیر این تعداد کاهش پیدا کرد، هشداری در سیستم مشاهده خواهید کرد. در صورتی که این شرایط بیشتر از 30 روز ادامه داشته باشد، روش بازاریابی و تبلیغات شما به روش “آخرین کلیک” تغییر پیدا می کند.
نحوه تنظیم روش داده محور برای تبلیغات گوگل
اگر کاهش داده ها به صورت غیر منتظره ای رخ دهد، لازم است، قسمت ردیابی بازاریابی، وضعیت صفحه “عملکرد بازاریابی”، تنظیمات بخش تبلیغات و سایر تنظیمات حساب خود را بررسی نمایید. اگر روش داده محور در قسمت بازاریابی شما از دسترس خارج است، یکی دیگر از روش های بازاریابی مانند “آخرین کلیک” را انتخاب کنید.
در اکثر موارد روش تبلیغات داده محور گوگل به عنوان پیش فرض در روش های بازاریابی در نظر گرفته شده است؛ اما اگر این چنین نیست، مراحل زیر را انجام دهید:
- وارد حساب Google Ads خود شوید.
- روی قسمت tools کلیک کرده و در قسمت Measurement گزینه Conversions را انتخاب کنید.
- در داخل جدول روی گزینه های بازاریابی که نیاز به ادیت دارند، کلیک کنید.
- از منوی کشویی Attribution model گزینه Data-driven را انتخاب نمایید.
- در نهایت روی Save و سپس Finished کلیک کنید.
بیشتر بخوانید: گزارش سال ۱۳۹۹ عملکرد تبلیغات در بازار