مقدمه
بازار به عنوان فروشگاه برنامههای موبایل اندروید، سه محصول تبلیغات و بازاریابی را در اختیار مدیران بازاریابی و دیجیتال مارکترها قرار داده است:
- تبلیغات جستجو
- تبلیغات گشتوگذار
- تبلیغات در ویدیو
هر کدام از این سه محصول با توجه به هدف برند در زمان، رفتار و مخاطب هدف، امکان این را دارند که به هدف موردنظر برندها نزدیکتر شوند. در گــزارش ســال ۱۳۹۹ محصولات تبلیغات بازار ابتدا ظرفیتهای موجود در بازار را مطرح میکنیم و بعد، دادههای مربوط به هر سرویس تبلیغاتی را نمایش میدهیم.
ظرفیتهای بازار
تعداد نصب فعال
تعداد نصب فعال به معنای تعداد کاربرانی است که در طول دو ماه گذشته از زمان گزارشگیری، برنامهی بازار در گوشی همراه آنها نصب بوده است. در سال ۱۳۹۹ تعداد کل نصب فعال بازار به بیش از ۴۴ میلیون نفر رسید. بازار در این مدت نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.
تصویر
تعداد کاربر ثبتنامی
تعداد کاربر ثبتنامی تعداد کاربرانی است که در بازار حسابِ کاربری ساختهاند. استفاده از امکانات عمومی بازار مثل دانلود برنامه نیازی به ساخت حساب کاربری ندارد. در سال ۱۳۹۹ تعداد کل کاربرانی که در بازار حساب کاربری ساختهاند به بیش از ۵۱ میلیون نفر رسید.
تصویر
محصولات تبلیغاتی بازار
تصویر
تبلیغات جستجو
محصول تبلیغات جستجو فرصتی فراهم میکند تا تبلیغدهنده بتواند برنامهی خود را بهعنوان اولین نتیجه در جستجو به کاربران بازار نمایش دهد. نتیجهی این تبلیغات، نمایش برنامهها به دامنهی گستردهتری از کاربران بازار و افزایش تعداد نصب برنامهها و بازیها است. تبلیغات جستجو براساس مکانیزم مزایدهی قیمت دوم کار میکند. در الگوریتم مزایدهی قیمت دوم، برندهی مزایده برای هر نصب مبلغ دومین برنده را پرداخت میکند.
این مکانیزم براساس میزان ارتباط کلمه یا عبارتی که توسط کاربران جستجو میشود با برنامهها و بازیهای موجود، کار میکند. برندهی مزایده در ردیف اول نتایج جستجو به کاربران نمایش داده میشود.
تبلیغدهندگان این امکان را دارند تا در پیشخان تبلیغات جستجو، کمپین طراحی کنند و در کمپینها کلیدواژه و قیمت پیشنهادی برای هر کلیدواژه را ثبت کنند. براساس واژههای جستجو شده توسط کاربر، میزان ارتباط عبارت جستجو شده با برنامهها و مبلغی که تبلیغدهنده برای آن کلیدواژه پیشنهاد داده، آگهی برنامهی برنده در اولین نتیجهی جستجو به همراه تگ آگهی برای کاربران نمایش داده میشود.
تبلیغات گشتوگذار
تبلیغات گشتوگذار ردیفی در صفحهی جزییات برنامه (App Details) است که هنگام نصب برنامه به کاربر نشان داده میشود. تبلیغدهنده در این محصول، تنها بودجه و قیمت هر نصب را مشخص میکند و باقی کار بر عهدهی بازار است. تبلیغات گشتوگذار نمایش برنامهی تبلیغدهنده در ردیف «برنامههای پیشنهادی» صفحات جزییات برنامه است.
تبلیغات در ویدیو
تبلیغات در ویدیو هنگام تماشای ویدیو در مقاطع مختلف به کاربر نمایش داده میشود. این نوع تبلیغات در بخش ویدیوی بازار به صورت پیش از ویدیو و میانهی ویدیو نمایش داده میشود.
این نوع از تبلیغات برای افزایش آگاهی از برند یا تبلیغات با هدف نصب، میتواند مناسب باشد.
سیستم تبلیغات ویدیویی بازار بر مبنای مزایده است؛ تبلیغدهنده بودجهای را مشخص میکند و پس از بررسی تیم «تبلیغات در ویدیو» پاسخ داده خواهد شد. این تبلیغات میتواند با ۷CT مثلاً نصب برنامه و بازی یا هدایت به صفحه فرودی باشد.
نتایج در یک نگاه
۲۳+ میلیون
تعداد نصبهای بهدستآمده از تبلیغات جستجو
۲۶+ میلیون
میانگین تعداد بازدید روزانه ردیف تبلیغات گشتوگذار
۷۴۲+ میلیون
تعداد آگهی پخش شدهی ویدیویی با هدف نصب یا آگاهی از برند در تبلیغات ویدیو
تبلیغات با هدف نصب
منظور از تبلیغات با هدف نصب (Performance-based advertising)، روشهایی است که منجر به نصب برنامه یا بازی موبایلی میشود. تبلیغات جستجو، تبلیغات گشتوگذار و تبلیغات در ویدیو محصولاتی هستند که تبلیغدهنده را به نصب برنامه یا بازی میرسانند.
۲/۸+ میلیارد
تعداد کل جستجو در بازار
نتایج و رکوردهای تبلیغات جستجو در سال ۱۳۹۹
۲۳+ میلیون
تعداد نصبهای به دست آمده با تبلیغات جستجو
۱۱۵۹
تعداد برنامههایی که با استفاده از تبلیغات جستجو نصب خود را افزایش دادند.
۱۸۳
رکورد تعداد برنامههایی که در یک روز نصب گرفتهاند
۴۷
رکورد تعداد بازیهایی که در یک روز نصب گرفتهاند
۲۲۰
رکورد مجموع بازی و برنامه فعال در سیستم تبلیغات جستجو در یک روز
۱۱۴۶۲۷
رکورد تعداد کل نصب در یک روز
نرخ تبدیل در تبلیغات جستجو
نرخ تبدیل (Conversion) نمایش تبلیغ به نصب برنامه در تبلیغات جستجوی بازار از هر ۱۰۰۰ نمایش تبلیغ، ۱۲.۴ نصب است.
نرخ تبدیل در کلمات گسترده تبلیغات جستجو
براساس کلماتی که در نتایج جستجو انتخاب میکنید آگهی شما نمایش داده میشود؛ اما همواره کلمات مرتبط دیگری نیز وجود دارد که انتخاب نشدهاند. این کلمات یا عباراتی که در بازار جستجو شدهاند و ارتباط معناداری – از نظر رفتار کاربر در جستجو- به موارد انتخابی شما دارند و به کلیدواژهی انتخابی شما مرتبط هستند، به عنوان Broad Match در نظر گرفته میشود. (درصورتیکه مبلغ انتخابی برای کلیدواژه از مبلغ موجود برای عبارتهای Broad Match بالاتر باشد و در مزایده برنده شود.)
به عنوان مثال اگر شما ترکیب «همراه بانک» را انتخاب کرده باشید، با Broad Match ترکیبهایی مثل کارتبهکارت، واریز آنلاین، Bank و بسیاری ترکیبهای دیگر نیز در نظر گرفته میشود.
این را در نظر داشته باشید که دقت و کیفیت این کلمات با کلمات اصلی انتخاب شده، اختلاف کمی با یکدیگر دارند و نرخ تبدیل این گزاره را کاملا نشان میدهد. عملکرد این کلمات در مقایسه با کلماتی که در سیستم توسط کاربران جستجو شدهاند:
۱.۹۵۰۴ ٪
کلیدواژههای عادی Not Broad
۱.۷۲۶۷ ٪
مدل حراجی Broad
نرخ تبدیل برای کلمات پیشنهادی سیستم
علاوه بر کلماتی که تبلیغکنندگان برای دیده شدن محصول هنگام جستجوی کاربران انتخاب میکنند، سیستم نیز مجموعهای از کلمات مشابه را به برنامه پیشنهاد میدهد.
بر اساس آمارهای بازار کلمات انتخاب شده توسط سیستم تبلیغات بازار، دقت و کیفیت بیشتری نسبت به کلمات انتخابی توسط تبلیغکنندگان دارد:
۲.۷8۶3 ٪
نرخ تبدیل کلیدواژههای پیشنهادی سیستم تبلیغات جستجو
1.۵28۶ ٪
نرخ تبدیل کلیدواژههای انتخابی توسط تبلیغدهنده
نتایج و رکوردهای تبلیغات گشتوگذار در سال ۱۳۹۹
۸/۷+ میلیون
رکورد نمایش آگهی تبلیغات گشتوگذار در یک روز (متعلق به یک بازی)
۵۹٪
نسبت بازدید روزانه از صفحه جزییات برنامه در دسته بازیها به کل بازدید روزانه
میانگین بازدید روزانه صفحه جزییات برنامه و بازی به تفکیک دستهبندی