10 ترند تبلیغات دیجیتال در سال 2023

ترند تبلیغات دیجیتال
نیاز به مشاوره دارید؟
روز و ساعت جلسه مشاوره تبلیغات بازار را انتخاب کنید.

صنعت تبلیغات در حال تغییر است. شاید بیشتر از هر صنعت دیگری روز به روز با روش‌های خلاقانه تغییر می‌کند. تبلیغات دیجیتال هم با تکنولوژی گره خورده است و به همین دلیل هر بار شکل‌های جدیدی از آن رونمایی می‌شود. باید با این حقیقت کنار بیاییم و سعی کنیم از آن عقب نمانیم. در ادامه 10 ترند تبلیغات در سال 2023 را با هم بررسی می‌کنیم تا هدفمندتر تبلیغ کنیم و از قافله عقب نمانیم. 

1- تبلیغات شخصی‌سازی شده هدفمند با تارگت مشخص

هر کسی علایق و سلایق خاص خودش را دارد.
هر کسی علایق و سلایق خاص خودش را دارد.

این یک ترند جدید نیست. احتمالا این مدل تبلیغات شخصی‌سازی‌شده را قبلا دیده‌اید. اینکه چه کسانی تبلیغ شما را ببینند تا بیشترین میزان کارایی را داشته باشد. به طور مثال می‌توانید تعیین کنید که تبلیغات شما را فقط آقایان و یا فقط خانم‌ها ببینند یا می‌توانید بازه سنی و مواردی از این دست را انتخاب کنید. در حال حاضر در تبلیغات بازار هم چنین شخصی‌سازی‌هایی وجود دارد. این مدل شخصی‌سازی تبلیغات شما را هدفمندتر می‌کند و زودتر به نتایج دلخواه‌تان می‌رسید. 

با توجه به توسعه علم دیتا و آنالیز آن، این مدل‌های شخصی‌سازی روز به روز تغییر می‌کنند. شما می‌توانید مخاطبان هدف‌تان را سگمنت‌بندی کنید و از اطلاعاتی که خود مشتریان در اختیار شما و یا واسطه‌های تبلیغاتی قرار می‌دهند برای هدفمندسازی بهتر تبلیغات استفاده کنید. مشابه آن را در تبلیغات یوتیوب می‌بینید که با توجه به هیستوری کاربران وعلایق‌شان تبلیغات موردنظر را به آن‌ها نمایش می‌دهد. 

مزیت شخصی‌سازی بهتر و دقیق‌تر بالا بردن نرخ تبدیل یا Conversion Rate است. یکی دیگر از مزایای تبلیغات شخصی‌سازی شده این است که شما برای نمایش تبلیغات‌تان به یک کانال محدود نیستید. می‌توانید این شخصی‌سازی‌ها را روی شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها، ایمیل، اس ام اس و یا تبلیغات داخل استورهای اپلیکیشن و هر جای دیگری به کار بگیرید تا مخاطب دلخواه‌تان را پیدا کنید. 

2. تبلیغات همزمان از کانال‌های مختلف

شما هیچوقت متوجه نمی‌شوید مشتری بعدی شما از کجا می‌آید.
شما هیچوقت متوجه نمی‌شوید مشتری بعدی شما از کجا می‌آید.

در گذشته که اینترنت به این شدت در زندگی رخنه نکرده بود، اکثر تصمیماتی که انسان‌ها برای خرید محصول دلخواه‌شان داشتند داخل خود فروشگاه اتفاق می‌افتاد. اگر می‌خواستید یک تلویزیون بخرید، وارد فروشگاه می‌شدید و از بین چند تلویزیون موجود با توجه به اطلاعاتی که فروشنده به شما می‌داد یک مورد را انتخاب می‌کردید. راه‌های تحقیق هم محدودتر بود و شما تا حد زیادی به پیشنهادات دوستان و یا اطلاعات فروشنده بسنده می‌کردید. اما حالا دیگر داستان عوض شده است. 

احتمالا قبل از خرید هر چیزی در مورد آن تحقیق می‌کنید. نظرات سایر کاربران را می‌خوانید و با سایر محصولات مقایسه می‌کنید و آن را به صورت آنلاین و یا حضوری خریداری می‌کنید. اینجاست که تبلیغات در کانال‌های مختلف تاثیر خودش را نشان می‌دهد. شما هرگز نمی‌توانید حدس بزنید که مشتری بعدی شما از کجا شما را پیدا خواهد کرد، در نتیجه باید هر جایی که احساس می‌کنید مشتری شما در آنجا حضور دارد تبلیغ کنید. اصطلاح Omni-Channel Advertising از اینجا گرفته شده است. 

اگر بتوانید با توجه به هر کانال تبلیغاتی در دسترس، پیام مناسبی را در زمان درست به مخاطبان احتمالی‌تان برسانید مطمئنا احتمال خرید را بالاتر می‌برید. اینکه به طور همزمان در بنرهای وبسایت‌ها حضور داشته باشید و همزمان تبلیغ فعالی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، به مشتریان این امکان را می‌دهد که در هر لحظه به شما دسترسی داشته باشند. 

3- قیمت‌گذاری هوشمند یا Smart Bidding

قیمت‌گذاری یا بیدینگ هوشمند
قیمت‌گذاری یا بیدینگ هوشمند

در حال حاضر اکثر کسب و کارهای جهان از گوگل ادز به عنوان پلتفرم تبلیغاتی اثرگذار استفاده می‌کنند اما کار کردن با گوگل ادز و راه‌اندازی کمپین در آن سخت است و ممکن است بسیاری از کسب و کارها نتوانند نتیجه دلخواه‌شان را از آن بگیرند. به همین دلیل گوگل در سال 2016، قیمت‌گذاری هوشمند را عرضه کرد تا از ماشین لرنینگ برای ارائه یک قیمت مناسب در مزایده جایگاه‌هایی تبلیغاتی استفاده شود. این الگوریتم ماشین لرنینگ از موبایل، موقعیت مکانی، جنسیت، سن، تایم تبلیغ و سطح درآمدی برای ارائه یک قیمت مرجع مناسب استفاده می‌کند.

این سیستم در گوگل ادز به صورت مداوم تقویت می‌شود و تبلیغ‌دهندگان تاثیرات آن را به صورت محسوس می‌بینند. حالا کسب و کارها می‌توانند با زحمت کمتری صرفا به کانورژن ریت و ROI تبلیغ‌شان فکر می‌کنند و درگیر عملیات سخت و پیچیده قیمت‌گذاری روی کلیدواژه‌های مختلف نمی‌شوند. مشابه این کار در بازار و تحت عنوان تبلیغات هوشمند ارائه شده است. البته مکانیزم آن با سیستم گوگل متفاوت است اما همچنان بار زیادی را از روی دوش تبلیغ‌دهندگان برمی‌دارد. 

4- بهینه‌سازی تبلیغات برای جستجوی صوتی

جستجوی صوتی خیلی زود جای تایپ را خواهد گرفت.
جستجوی صوتی خیلی زود جای تایپ را خواهد گرفت.

نسل جدید یا اصطلاحا چیزی که با نام Gen-Z می‌شناسیم از جستجوی صوتی به عنوان یک ابزار قوی استفاده می‌کنند. از طرفی با روی کار آمدن دستیارهای صوتی مانند الکسا این آمار به شدت افزایش پیدا کرده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال 2022 تقریبا 30 درصد از جستجو در گوگل به صورت صوتی باشد و این یعنی باید برای این جستجو و تبلیغات در این حوزه کاری کرد. 

مشکل بزرگی که در این بخش وجود دارد این است که تبلیغاتی که در دنیای وب می‌بینیم اکثرا متن و عکس و ویدیو هستند و عملا جایی مثل گوگل نمی‌تواند تبلیغاتش را به کسانی که از طریق دستیارهای هوشمند جستجو می‌کنند نمایش دهد. اما حدس‌هایی در این باره وجود دارد و احتمالا راه‌حل‌هایی برای این کار ارائه شود. به طور مثال:

  • تبلیغات کلامی حین جستجو در وب مثل چیزی که در اسپاتیفای و قبل از آهنگ‌ها می‌شنویم. 
  • پاسخ‌های تبلیغاتی در جواب سوالات کاربران
  • نمایش تبلیغات روی اسکرین گوشی و یا تلویزیون‌های هوشمند به محض جستجو در گوگل

5- شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستر فروش

پست‌های فروش مستقیم اینستاگرام
پست‌های فروش مستقیم اینستاگرام

این کار در حال حاضر روی اینستاگرام انجام می‌‌شود و فروشگاه‌های زیادی هستند که فروش مستقیم از طریق اینستاگرام دارند. یعنی شما از اینستاگرام به عنوان یک بستر مستقیم استفاده می‌کنید. اما همچنان جای کار دارد و نمی‌تواند مثل یک فروشگاه تمام اتوماتیک عمل کند. چرا که اینستاگرام فروشگاه آنلاین نیست، اما با توجه به موفقیت این مدل پست‌ها احتمالا در آینده شاهد امکانات جدیدی برای این بستر تبلیغات و فروش همزمان باشیم. 

فیسبوک، اسنپ‌چت و پینترست هم این قابلیت را دارند اما همچنان نمی‌توان از آن‌ها به عنوان یک بستر مطمئن فروش استفاده کرد. به طور مثال اینستاگرام اخیرا تگ قیمت را هم به پست‌ها اضافه کرده است اما باید منتظر ماند و دید که تا چه حد جلو می‌رود. به طور کلی این بستر می‌تواند مثل یک کاتالیزور برای تبلیغات و فروش کسب و کارها عمل کند. اخیرا اسنپ‌چت امکان اضافه کردن ویدیو به پست‌های فروش مستقیم را توسعه داده است و اینستاگرام و فیسبوک روی تبلیغات فروش مستقیم داینامیک کار می‌کنند و انتظار می‌رود این بستر تاثیر روی فروش کسب و کارها تاثیر زیادی داشته باشد و نباید از آن غافل شد. 

6 – هوش مصنوعی در تبلیغات

هوش مصنوعی و کیفیت بهتر تبلیغات دیجیتال
هوش مصنوعی و کیفیت بهتر تبلیغات دیجیتال

هوش مصنوعی همین حالا هم به صورت گسترده در تبلیغات استفاده می‌شود. هر تبلیغی که مختص شما نمایش داده می‌شود از یک الگوریتم هوش مصنوعی استفاده کرده است. اما هدف اصلی استفاده از هوش مصنوعی این است که دخالت عامل انسانی را کمتر کند. با توجه به حجم اطلاعاتی که در ثانیه و به صورت لحظه‌ای توسط هوش مصنوعی پردازش می‌شود هر چقدر دخالت انسانی کمتر باشد احتمال اثرگذاری آن بیشتر می‌شود.

هوش مصنوعی برای جلوگیری از کلیک فراد هم به شدت قدرتمند شده است و در حال حاضر فعالیت بات‌ها و یا سیستم‌های کلیک تقلبی خیلی زود شناسایی می‌شوند و این کار از هدر رفتن بودجه تبلیغاتی جلوگیری می‌کند. با اضافه شدن دیپ لرنینگ و ماشین لرنینگ به مدار تبلیغات، می‌توان امیدوار بود که سیستم‌های تبلیغاتی به طور کامل سیستم کلیک تقلبی را شناسایی کنند. مسئله مهم بعدی نمایش تبلیغات مرتبط است. مشابه چیزی که در یوتیوب و گوگل ادسنس می‌بینیم و خیلی وقت‌ها از بعضی تبلیغات شگفت‌زده می‌شویم، چرا که دقیقا محصولی را پیشنهاد می‌دهد که ما مدت‌هاست دنبالش بوده‌ایم. 

7- واقعیت افزوده و رویای تبلیغات‌چی‌های قدیمی

واقعیت افزوده؛ ترند تبلیغات هیجان‌انگیز
واقعیت افزوده؛ ترند تبلیغات هیجان‌انگیز

بزرگترین چالش تبلیغات قبل از دنیای اینترنت این بود که نمی‌توانستیم در یک بیلبورد عکس‌های مختلفی را به مخاطبان نمایش دهیم. در تبلیغات دیجیتال این مسئله تا حد زیادی حل شد و حالا برای هر محصول تعداد زیادی عکس وجود دارد. اما همچنان یک مسئله مهم  وجود داشت. تا زمانی که مشتری محصولی را لمس نکند و یا نحوه استفاده از آن را با چشم خودش نبیند و یا با دستگاه موردنظر کار نکند احتمال خریدش هم کمتر است. اما با واقعیت افزوده این بعد جدید به تبلیغات اضافه شده است. 

واقعیت افزوده یک محیط تعاملی است که شما می‌توانید المان‌هایی که در یک محیط وجود ندارند را به صورت زنده به آن اضافه کنید. مثلا یک آدم فضایی را در حال پیاده‌‌روی در خیابان محل زندگی‌تان می‌بینید. استفاده از واقعیت افزوده در دنیای تبلیغات این شکل است که مثلا شما می‌توانید مبلی که هنوز خریداری نکرده‌اید را داخل خانه‌تان بچینید و بعد تصمیم بگیرید. یا لباس را به صورت واقعیت افزوده بپوشید و اگر پسندیدید خرید کنید.

واقعیت افزوده هنوز به صورت گسترده استفاده نمی‌شود و اگر می‌خواهید با المان‌های اضافه شده به محیط ارتباط برقرار کنید باید عینک مخصوص داشته باشید. اما مدل‌های ضعیف‌شده‌ای از آن وجود دارند که به عینک هم احتیاج ندارند و در تبلیغات هم به صورت گسترده استفاده می‌شوند. برندها از واقعیت افزوده برای بهبود کیفیت تجربه مشتری استفاده می‌کنند. یکی از این برندها IKEA است و شما داخل خود اپ آیکیا هم می‌توانید قبل از خرید لوازم خانه به طور کامل داخل خانه‌تان بچینید و بعد تصمیم بگیرید. 

8- متاورس و بازی‌هایی که متا در سر دارد

آیا دنیای مجازی آینده به تبلیغات احتیاج دارد؟
آیا دنیای مجازی آینده به تبلیغات احتیاج دارد؟

متاورس اصطلاح جدیدی است که از دو سال پیش سر زبان‌ها افتاد و همه ما کمابیش با این جهان مجازی آشنا هستیم. متاورس یا جهان مجازی نزدیک به واقعیت توسط متا (مالک فیسبوک) عرضه شده و هر کس در این جهان دیجیتالی به صورت مجازی و از طریق واقعیت افزوده در ارتباط است. هر کس یک آواتار دیجیتال دارد و اکثر قوانین دنیای واقعی در این جهان هم وجود دارند. پس مسلما تبلیغات هم به عنوان یک بخش مهم از دنیای واقعی به این دنیا کشیده می‌شود.

خرید و فروش در این دنیای مجازی وجود دارد و تبلیغات به عنوان اهرم و نیروی محرک خرید و فروش می‌تواند نقش مهمی در این دنیا داشته باشد. مارکترها و برندهای بزرگ به این سمت کشیده شده‌اند و به عنوان یک مدیوم جدید از آن استفاده می‌کنند و احتمالا در سال‌های آینده به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی کاملا جدید مورد استفاده قرار بگیرد. گرچه هنوز چنین فضایی برای تبلیغات وجود ندارد اما این دنیای جدید با جذابیت‌های خاص خودش حتما مدل‌های جدیدی از تبلیغات را آنلاک خواهد کرد. 

9- تبلیغات بر اساس موقعیت مکانی

تبلیغات موقعیت‌محور نرخ تبدیل به شدت بالایی دارند.
تبلیغات موقعیت‌محور نرخ تبدیل به شدت بالایی دارند.

اصطلاح Geofencing یا سرویس بازاریابی بر اساس موقعیت ترند تبلیغات دنیای دیجیتال است. هنوز در ایران به طور جدی روی این مسئله کار نشده است. به طور مثال وقتی شما وارد یک شهر دیگر می‌شوید کسب و کارهای این شهر می‌توانند خودشان را به شما معرفی کنند. این تبلیغات می‌تواند از طریق اس ام اس، ایمیل، نوتیفیکیشن و یا هر چیز دیگری باشد. طبق آمار وبسایت Increasingly:

  • تبلیغات ژئوفنسینگ نرخ کلیک دوبرابری دارند. 
  • 92 درصد از گوشی‌های موبایل پتانسیل این مدل تبلیغات را دارند. 
  • 53 درصد از خریدارها از تبلیغات موقعیت مکانی استفاده می‌کنند و نرخ تبدیل بالایی دارند. 

استارباکس از این مدل تبلیغات استفاده می‌کند و وقتی به یک فروشگاه استارباکس نزدیک می‌شوید و یا در فاصله کمی قرار دهید توسط نوتیفیکیشن به شما اطلاع می‌دهد و معمولا با کد تخفیف‌های مخصوص کاربران را ترغیب می‌کند تا حتما سری به استارباکس بزنند و نوشیدنی دلخواه‌شان را بگیرند. یکی دیگر از این کسب و کارها Sephora است. وقتی وارد یک فروشگاه می‌شوید از طریق Sephora می‌‌توانید به کدهای تخفیف مربوط به این فروشگاه و یا محصولات تخفیف‌دار آن دسترسی داشته باشید. تبلیغات بازار هم برای مخاطبان با توجه به موقعیت مکانی اجرا می‌شود و اپلیکیشن‌هایی که خدمات محلی دارند می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

10- ویدیو، ویدیو، ویدیو

ویدیو همچنان قدرتمند و اثرگذار
ویدیو همچنان قدرتمند و اثرگذار

ویدیو ترکیبی از متن، تصویر و صداست و اثرگذاری آن از تمام این مدل‌های تبلیغ بالاتر است. نمی‌توان گفت ویدیو یک ترند تبلیغات است، اما در دنیای تبلیغات دیجیتال به شدت تاثیرگذار است. دلیل اینکه در لیست ترندها آورده شده است تکنولوژی‌های ساخت ویدیو، ایده‌های خلاقانه، طراحی‌های عجیب و حضور آن در پلتفرم‌های مختلف مانند یوتیوب، تیک‌تاک و اینستاگرام است. ساخت ویدیو حرفه‌ای و خلاقانه می‌تواند یک کسب و کار را در یک لحظه در جهان وایرال کند. بسیاری از ویدیوهای تبلیغاتی به سرعت در بستر اینترنت پخش می‌شوند و می‌توانند حتی کسب و کارهای کوچک را هم در مدت زمان کمی به تمام جهانیان معرفی کنند. 

ویدیوهای تعاملی هم اخیرا در تبلیغات دنیای گیم به شدت محبوب شده‌اند و به عنوان یک ژانر نوپا اثرگذاری بالایی در این حوزه دارند. تیک‌تاک هم فضای قدر‌تمندی را در اختیار ویدیوبلاگرها قرار داده است و با توجه به پتانسیل بالایی که دارد می‌تواند تبلیغات ویدیویی را به طور کامل دگرگون کند.

جمع‌بندی ترندهای تبلیغات در آینده نزدیک

اگر خلاصه‌ای از آینده نه‌چندان دور تبلیغات را به تصویر بکشیم باید گفت که شاید اولین جایی که با هر تکنولوژی جدید خیلی سریع رشد می‌کند تبلیغات است. هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، متاورس و جستجوی صوتی خیلی زود قرار است فضای تبلیغات را تغییر دهند و البته شبکه‌های اجتماعی هم به کمک آن‌ها می‌آیند و رفتارهای تبلیغاتی را دگرگون می‌کنند. شما چه آینده‌ای برای تبلیغات پیش‌بینی می‌کنید؟ اگر فکر می‌کنید یک یا چند ترند تبلیغات را از قلم انداخته‌ایم حتما در کامنت‌ها بنویسید.

مهم‌ترین ترند تبلیغات دیجیتال در سال 2023 چه خواهد بود؟

قویت هوش مصنوعی و ظهور هر چه بیشتر واقعیت افزوده در این بستر

آیا باید به فکر تبلیغات جستجوی صوتی باشیم؟

گوگل در حال حاضر برنامه‌هایی برای پیاده‌سازی این تبلیغات دارد و به نظر می‌رسد خیلی زود شاهد این مدل تبلیغات باشیم.

صنعت تبلیغات در حال تغییر است. شاید بیشتر از هر صنعت دیگری روز به روز با روش‌های خلاقانه تغییر می‌کند. تبلیغات دیجیتال هم با تکنولوژی گره خورده است و به همین دلیل هر بار شکل‌های جدیدی از آن رونمایی می‌شود. باید با این حقیقت کنار بیاییم و سعی کنیم از آن عقب نمانیم. در ادامه 10 ترند تبلیغات در سال 2023 را با هم بررسی می‌کنیم تا هدفمندتر تبلیغ کنیم و از قافله عقب نمانیم. 

1- تبلیغات شخصی‌سازی شده هدفمند با تارگت مشخص

هر کسی علایق و سلایق خاص خودش را دارد.
هر کسی علایق و سلایق خاص خودش را دارد.

این یک ترند جدید نیست. احتمالا این مدل تبلیغات شخصی‌سازی‌شده را قبلا دیده‌اید. اینکه چه کسانی تبلیغ شما را ببینند تا بیشترین میزان کارایی را داشته باشد. به طور مثال می‌توانید تعیین کنید که تبلیغات شما را فقط آقایان و یا فقط خانم‌ها ببینند یا می‌توانید بازه سنی و مواردی از این دست را انتخاب کنید. در حال حاضر در تبلیغات بازار هم چنین شخصی‌سازی‌هایی وجود دارد. این مدل شخصی‌سازی تبلیغات شما را هدفمندتر می‌کند و زودتر به نتایج دلخواه‌تان می‌رسید. 

با توجه به توسعه علم دیتا و آنالیز آن، این مدل‌های شخصی‌سازی روز به روز تغییر می‌کنند. شما می‌توانید مخاطبان هدف‌تان را سگمنت‌بندی کنید و از اطلاعاتی که خود مشتریان در اختیار شما و یا واسطه‌های تبلیغاتی قرار می‌دهند برای هدفمندسازی بهتر تبلیغات استفاده کنید. مشابه آن را در تبلیغات یوتیوب می‌بینید که با توجه به هیستوری کاربران وعلایق‌شان تبلیغات موردنظر را به آن‌ها نمایش می‌دهد. 

مزیت شخصی‌سازی بهتر و دقیق‌تر بالا بردن نرخ تبدیل یا Conversion Rate است. یکی دیگر از مزایای تبلیغات شخصی‌سازی شده این است که شما برای نمایش تبلیغات‌تان به یک کانال محدود نیستید. می‌توانید این شخصی‌سازی‌ها را روی شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها، ایمیل، اس ام اس و یا تبلیغات داخل استورهای اپلیکیشن و هر جای دیگری به کار بگیرید تا مخاطب دلخواه‌تان را پیدا کنید. 

2. تبلیغات همزمان از کانال‌های مختلف

شما هیچوقت متوجه نمی‌شوید مشتری بعدی شما از کجا می‌آید.
شما هیچوقت متوجه نمی‌شوید مشتری بعدی شما از کجا می‌آید.

در گذشته که اینترنت به این شدت در زندگی رخنه نکرده بود، اکثر تصمیماتی که انسان‌ها برای خرید محصول دلخواه‌شان داشتند داخل خود فروشگاه اتفاق می‌افتاد. اگر می‌خواستید یک تلویزیون بخرید، وارد فروشگاه می‌شدید و از بین چند تلویزیون موجود با توجه به اطلاعاتی که فروشنده به شما می‌داد یک مورد را انتخاب می‌کردید. راه‌های تحقیق هم محدودتر بود و شما تا حد زیادی به پیشنهادات دوستان و یا اطلاعات فروشنده بسنده می‌کردید. اما حالا دیگر داستان عوض شده است. 

احتمالا قبل از خرید هر چیزی در مورد آن تحقیق می‌کنید. نظرات سایر کاربران را می‌خوانید و با سایر محصولات مقایسه می‌کنید و آن را به صورت آنلاین و یا حضوری خریداری می‌کنید. اینجاست که تبلیغات در کانال‌های مختلف تاثیر خودش را نشان می‌دهد. شما هرگز نمی‌توانید حدس بزنید که مشتری بعدی شما از کجا شما را پیدا خواهد کرد، در نتیجه باید هر جایی که احساس می‌کنید مشتری شما در آنجا حضور دارد تبلیغ کنید. اصطلاح Omni-Channel Advertising از اینجا گرفته شده است. 

اگر بتوانید با توجه به هر کانال تبلیغاتی در دسترس، پیام مناسبی را در زمان درست به مخاطبان احتمالی‌تان برسانید مطمئنا احتمال خرید را بالاتر می‌برید. اینکه به طور همزمان در بنرهای وبسایت‌ها حضور داشته باشید و همزمان تبلیغ فعالی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، به مشتریان این امکان را می‌دهد که در هر لحظه به شما دسترسی داشته باشند. 

3- قیمت‌گذاری هوشمند یا Smart Bidding

قیمت‌گذاری یا بیدینگ هوشمند
قیمت‌گذاری یا بیدینگ هوشمند

در حال حاضر اکثر کسب و کارهای جهان از گوگل ادز به عنوان پلتفرم تبلیغاتی اثرگذار استفاده می‌کنند اما کار کردن با گوگل ادز و راه‌اندازی کمپین در آن سخت است و ممکن است بسیاری از کسب و کارها نتوانند نتیجه دلخواه‌شان را از آن بگیرند. به همین دلیل گوگل در سال 2016، قیمت‌گذاری هوشمند را عرضه کرد تا از ماشین لرنینگ برای ارائه یک قیمت مناسب در مزایده جایگاه‌هایی تبلیغاتی استفاده شود. این الگوریتم ماشین لرنینگ از موبایل، موقعیت مکانی، جنسیت، سن، تایم تبلیغ و سطح درآمدی برای ارائه یک قیمت مرجع مناسب استفاده می‌کند.

این سیستم در گوگل ادز به صورت مداوم تقویت می‌شود و تبلیغ‌دهندگان تاثیرات آن را به صورت محسوس می‌بینند. حالا کسب و کارها می‌توانند با زحمت کمتری صرفا به کانورژن ریت و ROI تبلیغ‌شان فکر می‌کنند و درگیر عملیات سخت و پیچیده قیمت‌گذاری روی کلیدواژه‌های مختلف نمی‌شوند. مشابه این کار در بازار و تحت عنوان تبلیغات هوشمند ارائه شده است. البته مکانیزم آن با سیستم گوگل متفاوت است اما همچنان بار زیادی را از روی دوش تبلیغ‌دهندگان برمی‌دارد. 

4- بهینه‌سازی تبلیغات برای جستجوی صوتی

جستجوی صوتی خیلی زود جای تایپ را خواهد گرفت.
جستجوی صوتی خیلی زود جای تایپ را خواهد گرفت.

نسل جدید یا اصطلاحا چیزی که با نام Gen-Z می‌شناسیم از جستجوی صوتی به عنوان یک ابزار قوی استفاده می‌کنند. از طرفی با روی کار آمدن دستیارهای صوتی مانند الکسا این آمار به شدت افزایش پیدا کرده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال 2022 تقریبا 30 درصد از جستجو در گوگل به صورت صوتی باشد و این یعنی باید برای این جستجو و تبلیغات در این حوزه کاری کرد. 

مشکل بزرگی که در این بخش وجود دارد این است که تبلیغاتی که در دنیای وب می‌بینیم اکثرا متن و عکس و ویدیو هستند و عملا جایی مثل گوگل نمی‌تواند تبلیغاتش را به کسانی که از طریق دستیارهای هوشمند جستجو می‌کنند نمایش دهد. اما حدس‌هایی در این باره وجود دارد و احتمالا راه‌حل‌هایی برای این کار ارائه شود. به طور مثال:

  • تبلیغات کلامی حین جستجو در وب مثل چیزی که در اسپاتیفای و قبل از آهنگ‌ها می‌شنویم. 
  • پاسخ‌های تبلیغاتی در جواب سوالات کاربران
  • نمایش تبلیغات روی اسکرین گوشی و یا تلویزیون‌های هوشمند به محض جستجو در گوگل

5- شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستر فروش

پست‌های فروش مستقیم اینستاگرام
پست‌های فروش مستقیم اینستاگرام

این کار در حال حاضر روی اینستاگرام انجام می‌‌شود و فروشگاه‌های زیادی هستند که فروش مستقیم از طریق اینستاگرام دارند. یعنی شما از اینستاگرام به عنوان یک بستر مستقیم استفاده می‌کنید. اما همچنان جای کار دارد و نمی‌تواند مثل یک فروشگاه تمام اتوماتیک عمل کند. چرا که اینستاگرام فروشگاه آنلاین نیست، اما با توجه به موفقیت این مدل پست‌ها احتمالا در آینده شاهد امکانات جدیدی برای این بستر تبلیغات و فروش همزمان باشیم. 

فیسبوک، اسنپ‌چت و پینترست هم این قابلیت را دارند اما همچنان نمی‌توان از آن‌ها به عنوان یک بستر مطمئن فروش استفاده کرد. به طور مثال اینستاگرام اخیرا تگ قیمت را هم به پست‌ها اضافه کرده است اما باید منتظر ماند و دید که تا چه حد جلو می‌رود. به طور کلی این بستر می‌تواند مثل یک کاتالیزور برای تبلیغات و فروش کسب و کارها عمل کند. اخیرا اسنپ‌چت امکان اضافه کردن ویدیو به پست‌های فروش مستقیم را توسعه داده است و اینستاگرام و فیسبوک روی تبلیغات فروش مستقیم داینامیک کار می‌کنند و انتظار می‌رود این بستر تاثیر روی فروش کسب و کارها تاثیر زیادی داشته باشد و نباید از آن غافل شد. 

6 – هوش مصنوعی در تبلیغات

هوش مصنوعی و کیفیت بهتر تبلیغات دیجیتال
هوش مصنوعی و کیفیت بهتر تبلیغات دیجیتال

هوش مصنوعی همین حالا هم به صورت گسترده در تبلیغات استفاده می‌شود. هر تبلیغی که مختص شما نمایش داده می‌شود از یک الگوریتم هوش مصنوعی استفاده کرده است. اما هدف اصلی استفاده از هوش مصنوعی این است که دخالت عامل انسانی را کمتر کند. با توجه به حجم اطلاعاتی که در ثانیه و به صورت لحظه‌ای توسط هوش مصنوعی پردازش می‌شود هر چقدر دخالت انسانی کمتر باشد احتمال اثرگذاری آن بیشتر می‌شود.

هوش مصنوعی برای جلوگیری از کلیک فراد هم به شدت قدرتمند شده است و در حال حاضر فعالیت بات‌ها و یا سیستم‌های کلیک تقلبی خیلی زود شناسایی می‌شوند و این کار از هدر رفتن بودجه تبلیغاتی جلوگیری می‌کند. با اضافه شدن دیپ لرنینگ و ماشین لرنینگ به مدار تبلیغات، می‌توان امیدوار بود که سیستم‌های تبلیغاتی به طور کامل سیستم کلیک تقلبی را شناسایی کنند. مسئله مهم بعدی نمایش تبلیغات مرتبط است. مشابه چیزی که در یوتیوب و گوگل ادسنس می‌بینیم و خیلی وقت‌ها از بعضی تبلیغات شگفت‌زده می‌شویم، چرا که دقیقا محصولی را پیشنهاد می‌دهد که ما مدت‌هاست دنبالش بوده‌ایم. 

7- واقعیت افزوده و رویای تبلیغات‌چی‌های قدیمی

واقعیت افزوده؛ ترند تبلیغات هیجان‌انگیز
واقعیت افزوده؛ ترند تبلیغات هیجان‌انگیز

بزرگترین چالش تبلیغات قبل از دنیای اینترنت این بود که نمی‌توانستیم در یک بیلبورد عکس‌های مختلفی را به مخاطبان نمایش دهیم. در تبلیغات دیجیتال این مسئله تا حد زیادی حل شد و حالا برای هر محصول تعداد زیادی عکس وجود دارد. اما همچنان یک مسئله مهم  وجود داشت. تا زمانی که مشتری محصولی را لمس نکند و یا نحوه استفاده از آن را با چشم خودش نبیند و یا با دستگاه موردنظر کار نکند احتمال خریدش هم کمتر است. اما با واقعیت افزوده این بعد جدید به تبلیغات اضافه شده است. 

واقعیت افزوده یک محیط تعاملی است که شما می‌توانید المان‌هایی که در یک محیط وجود ندارند را به صورت زنده به آن اضافه کنید. مثلا یک آدم فضایی را در حال پیاده‌‌روی در خیابان محل زندگی‌تان می‌بینید. استفاده از واقعیت افزوده در دنیای تبلیغات این شکل است که مثلا شما می‌توانید مبلی که هنوز خریداری نکرده‌اید را داخل خانه‌تان بچینید و بعد تصمیم بگیرید. یا لباس را به صورت واقعیت افزوده بپوشید و اگر پسندیدید خرید کنید.

واقعیت افزوده هنوز به صورت گسترده استفاده نمی‌شود و اگر می‌خواهید با المان‌های اضافه شده به محیط ارتباط برقرار کنید باید عینک مخصوص داشته باشید. اما مدل‌های ضعیف‌شده‌ای از آن وجود دارند که به عینک هم احتیاج ندارند و در تبلیغات هم به صورت گسترده استفاده می‌شوند. برندها از واقعیت افزوده برای بهبود کیفیت تجربه مشتری استفاده می‌کنند. یکی از این برندها IKEA است و شما داخل خود اپ آیکیا هم می‌توانید قبل از خرید لوازم خانه به طور کامل داخل خانه‌تان بچینید و بعد تصمیم بگیرید. 

8- متاورس و بازی‌هایی که متا در سر دارد

آیا دنیای مجازی آینده به تبلیغات احتیاج دارد؟
آیا دنیای مجازی آینده به تبلیغات احتیاج دارد؟

متاورس اصطلاح جدیدی است که از دو سال پیش سر زبان‌ها افتاد و همه ما کمابیش با این جهان مجازی آشنا هستیم. متاورس یا جهان مجازی نزدیک به واقعیت توسط متا (مالک فیسبوک) عرضه شده و هر کس در این جهان دیجیتالی به صورت مجازی و از طریق واقعیت افزوده در ارتباط است. هر کس یک آواتار دیجیتال دارد و اکثر قوانین دنیای واقعی در این جهان هم وجود دارند. پس مسلما تبلیغات هم به عنوان یک بخش مهم از دنیای واقعی به این دنیا کشیده می‌شود.

خرید و فروش در این دنیای مجازی وجود دارد و تبلیغات به عنوان اهرم و نیروی محرک خرید و فروش می‌تواند نقش مهمی در این دنیا داشته باشد. مارکترها و برندهای بزرگ به این سمت کشیده شده‌اند و به عنوان یک مدیوم جدید از آن استفاده می‌کنند و احتمالا در سال‌های آینده به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی کاملا جدید مورد استفاده قرار بگیرد. گرچه هنوز چنین فضایی برای تبلیغات وجود ندارد اما این دنیای جدید با جذابیت‌های خاص خودش حتما مدل‌های جدیدی از تبلیغات را آنلاک خواهد کرد. 

9- تبلیغات بر اساس موقعیت مکانی

تبلیغات موقعیت‌محور نرخ تبدیل به شدت بالایی دارند.
تبلیغات موقعیت‌محور نرخ تبدیل به شدت بالایی دارند.

اصطلاح Geofencing یا سرویس بازاریابی بر اساس موقعیت ترند تبلیغات دنیای دیجیتال است. هنوز در ایران به طور جدی روی این مسئله کار نشده است. به طور مثال وقتی شما وارد یک شهر دیگر می‌شوید کسب و کارهای این شهر می‌توانند خودشان را به شما معرفی کنند. این تبلیغات می‌تواند از طریق اس ام اس، ایمیل، نوتیفیکیشن و یا هر چیز دیگری باشد. طبق آمار وبسایت Increasingly:

  • تبلیغات ژئوفنسینگ نرخ کلیک دوبرابری دارند. 
  • 92 درصد از گوشی‌های موبایل پتانسیل این مدل تبلیغات را دارند. 
  • 53 درصد از خریدارها از تبلیغات موقعیت مکانی استفاده می‌کنند و نرخ تبدیل بالایی دارند. 

استارباکس از این مدل تبلیغات استفاده می‌کند و وقتی به یک فروشگاه استارباکس نزدیک می‌شوید و یا در فاصله کمی قرار دهید توسط نوتیفیکیشن به شما اطلاع می‌دهد و معمولا با کد تخفیف‌های مخصوص کاربران را ترغیب می‌کند تا حتما سری به استارباکس بزنند و نوشیدنی دلخواه‌شان را بگیرند. یکی دیگر از این کسب و کارها Sephora است. وقتی وارد یک فروشگاه می‌شوید از طریق Sephora می‌‌توانید به کدهای تخفیف مربوط به این فروشگاه و یا محصولات تخفیف‌دار آن دسترسی داشته باشید. تبلیغات بازار هم برای مخاطبان با توجه به موقعیت مکانی اجرا می‌شود و اپلیکیشن‌هایی که خدمات محلی دارند می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

10- ویدیو، ویدیو، ویدیو

ویدیو همچنان قدرتمند و اثرگذار
ویدیو همچنان قدرتمند و اثرگذار

ویدیو ترکیبی از متن، تصویر و صداست و اثرگذاری آن از تمام این مدل‌های تبلیغ بالاتر است. نمی‌توان گفت ویدیو یک ترند تبلیغات است، اما در دنیای تبلیغات دیجیتال به شدت تاثیرگذار است. دلیل اینکه در لیست ترندها آورده شده است تکنولوژی‌های ساخت ویدیو، ایده‌های خلاقانه، طراحی‌های عجیب و حضور آن در پلتفرم‌های مختلف مانند یوتیوب، تیک‌تاک و اینستاگرام است. ساخت ویدیو حرفه‌ای و خلاقانه می‌تواند یک کسب و کار را در یک لحظه در جهان وایرال کند. بسیاری از ویدیوهای تبلیغاتی به سرعت در بستر اینترنت پخش می‌شوند و می‌توانند حتی کسب و کارهای کوچک را هم در مدت زمان کمی به تمام جهانیان معرفی کنند. 

ویدیوهای تعاملی هم اخیرا در تبلیغات دنیای گیم به شدت محبوب شده‌اند و به عنوان یک ژانر نوپا اثرگذاری بالایی در این حوزه دارند. تیک‌تاک هم فضای قدر‌تمندی را در اختیار ویدیوبلاگرها قرار داده است و با توجه به پتانسیل بالایی که دارد می‌تواند تبلیغات ویدیویی را به طور کامل دگرگون کند.

جمع‌بندی ترندهای تبلیغات در آینده نزدیک

اگر خلاصه‌ای از آینده نه‌چندان دور تبلیغات را به تصویر بکشیم باید گفت که شاید اولین جایی که با هر تکنولوژی جدید خیلی سریع رشد می‌کند تبلیغات است. هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، متاورس و جستجوی صوتی خیلی زود قرار است فضای تبلیغات را تغییر دهند و البته شبکه‌های اجتماعی هم به کمک آن‌ها می‌آیند و رفتارهای تبلیغاتی را دگرگون می‌کنند. شما چه آینده‌ای برای تبلیغات پیش‌بینی می‌کنید؟ اگر فکر می‌کنید یک یا چند ترند تبلیغات را از قلم انداخته‌ایم حتما در کامنت‌ها بنویسید.

مهم‌ترین ترند تبلیغات دیجیتال در سال 2023 چه خواهد بود؟

قویت هوش مصنوعی و ظهور هر چه بیشتر واقعیت افزوده در این بستر

آیا باید به فکر تبلیغات جستجوی صوتی باشیم؟

گوگل در حال حاضر برنامه‌هایی برای پیاده‌سازی این تبلیغات دارد و به نظر می‌رسد خیلی زود شاهد این مدل تبلیغات باشیم.