هر اشتباهی ممکن است هزینه و زمان زیادی از شما بگیرد. در دنیای مدرن شاید بتوانید هزینه را جبران کنید، اما نمیتوانید زمان از دسترفته را برگردانید. رقابت هم به شدت زیاد شده و اگر اشتباهات زیادی داشته باشید خیلی زود در سروصدایی که رقبای شما ایجاد کردهاند گم میشوید. پس باید تا جایی که میتوانید بدون نقص پیش بروید. البته هیچوقت نمیتوانید صددرصد بدون اشتباه جلو بروید اما برخی اشتباهات در تبلیغات بازی و اپلیکیشن وجود دارند که هزینه و زمان زیادی از شما میگیرند و جبران کردن آنها هم سخت است. در اینجا سراغ 7 مورد از این اشتباهات میرویم.
فهرست مطالب
- 1- استفاده از روشهای سنتی برای تبلیغ بازی و موبایل
- 2- تقلید از مدل تبلیغ برندهای بزرگ
- 3- اهمیت ندادن به ASO
- 4- نداشتن نظر و امتیاز در صفحه بازی و یا اپ
- 5- نداشتن برنامهریزی برای تبلیغات
- 6- ریزشهای مداوم مخاطبان و نداشتن برنامه برای جلوگیری و برگرداندن آنها
- 7- بودجه ناکافی مارکتینگ و یا استفاده نادرست از بودجه تبلیغات
- از اشتباه کردن نترسید، اما این اشتباهات را تکرار نکنید.
1- استفاده از روشهای سنتی برای تبلیغ بازی و موبایل
وقتی از روشهای سنتی تبلیغات حرف میزنیم احتمالا میتوانید تصور کنید چه روشهایی موردنظر ماست. بیلبوردها، تبلیغ در مجلات چاپی، تراکتها، هدیه تبلیغاتی، رادیو و تلویزیون و تمام روشهایی که به صورت سنتی برای تبلیغ یک محصول استفاده میشوند سنتی به حساب میآیند. این روشها کارایی خاص خودشان را دارند و حتی در مواردی میتوانند تاثیرگذار باشند. چه کسی از یک بیلبورد بزرگ که اپلیکیشنش را معرفی میکند بدش میآید؟ آما آیا میدانید هزینههای یک بیلبورد در چه مقیاسی است؟ آیا با همین هزینه با یک روش دیگر نمیتوانید بازی و اپلیکیشنتان را به شکلی موثرتر تبلیغ کنید؟
مخاطب موبایل کاملا فرق دارد. سرش به دنیای خودش گرم است و تنها روشی که میتوانید به درستی او را جذب کنید این است که در همین دنیا قدم بزنید. بله تبلیغات چاپی برای آگاهی از برند خوب است و برندهای بزرگ اکثرا این کار را انجام میدهند. اما آیا برای تمام اپها و بازیهای موبایلی هم جواب میدهد؟
اگر به اپها و بازیهایی که هرکس روی گوشیاش نصب میکند دقت کنید، تقریبا هر کس سلایق خاص خودش را دارد. اما آیا در روش سنتی میتوانید تبلیغتان را صرفا به دست تعدادی مخاطب با سلایق مشخص برسانید؟ همهچیز در بازاریابی سنتی کمی مبهم است و شما حتی نمیتوانید به درستی مشخص کنید که هر کدام از دانلودهای اپ و یا بازی شما از چه مجرایی بوده است.
شما باید از همین گوشی که در دست کاربران است برای تبلیغ اپ و یا بازی موبایلیتان استفاده کنید، چون میتوانند با یک کلیک اپ را دانلود کنند. میتوانید قبل از دانلود اطلاعات کاملی در اختیار آنها قرار دهید. میتوانید تبلیغتان را برای مخاطبان شخصیسازی کنید و در نهایت میتوانید آمار دقیق و کاملی از تعداد دانلودها و مسیرهایی که طی کردهاند پیدا کنید. احتمالا هزینهای که برای این روشها خرج میکنید به مراتب کمتر از هزینه اجاره یک بیلبورد بزرگ در مرکز شهر باشد و نتایج بهتری هم خواهید گرفت.
2- تقلید از مدل تبلیغ برندهای بزرگ
اگر به تازگی یک اپ توسعه دادهاید و یا یک بازی ساختهاید نباید از تبلیغ برندهای بزرگ تقلید کنید. متاسفانه یا خوشبختانه تقلید در دنیای مارکتینگ به شدت خطرناک است و حتی ممکن است نتایج معکوسی بگیرید، مخصوصا اگر از برندهای بزرگ تقلید کنید.
اکثر برندهای معروف با آژانسهای تبلیغاتی و با بودجههای عظیم کار میکنند و دیتای عظیمی از کاربران دارند و متناسب با آن جلو میروند. شما هم بودجهای در این سطح دارید؟ اما حتی اگر بودجه هم داشته باشید همچنان تقلید محض کار اشتباهی است. آیا پرسونای مخاطب اپلیکیشن شما با اپلیکیشنهای دیگر یکسان است؟ آیا یک نوع مخاطب دارید؟ آیا کانالهای دسترسی مخاطبان شما و آنها یکسان است؟ اینجاست که میتوان گفت تقلید و مخصوصا تقلید در درازمدت بدترین استراتژی ممکن است.
3- اهمیت ندادن به ASO
بهینهسازی اپها و بازیها در استور به شدت مهم است. با ASO یا App Store Optimization اپلیکیشن و یا گیمتان را معتبرتر میکنید و رتبه بهتری در نتایج جستجو در کلیدواژههای مختلف میگیرید. وضعیت شما در اپاستورها بهبود مییابد و نرخ تبدیل صفحه دانلود اپ یا بازی شما بیشتر میشود. یعنی هم تعداد کسانی که بازی یا اپ شما را میبینند بیشتر میشود و هم تعداد کسانی که آن را دانلود میکنند افزایش مییابد.
برای ASO به چندین المان مهم احتیاج دارید، لوگو و عنوان گیرا، توضیحات کامل و کافی در مورد محصولتان، ویدیو معرفی جذاب، عکسهای ترغیبکننده که تمام قابلیتهای اپ یا بازی شما را نشان میدهند و عنوان و متای درست که میتواند به دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل هم کمک کند. باید دستهبندی بازی و اپتان را هم بشناسید تا تعداد کاربرانی که از این دستهها اپ شما را پیدا میکنند بیشتر شود.
4- نداشتن نظر و امتیاز در صفحه بازی و یا اپ
میدانید که نظرات کاربران وی دانلود سایر کاربران تاثیر زیادی دارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم این بخشی از استراتژی مارکتینگ شما برای ترغیب کاربران برای دانلود است. اما قبل از هر چیز باید تعدادی نظر داشته باشید. هرچقدر هم تعداد نظرات و امتیازات مثبت بیشتر باشد امتیاز شما بالاتر میرود و حتی روی ASO اپ یا بازی هم تاثیر مثبت دارد. البته اینجا منظور کامنت و امتیاز واقعی است که توسط کاربران به شما داده میشود.
اول اینکه کامنتهای فیک خیلی زود توسط هوشمصنوعی شناسایی میشوند و ممکن است به شما آسیب بزند از طرفی نمیتوانید با تعدادی کامنت فیک نظرات واقعی کاربران را بدانید. (چرا نباید از کامنت فیک استفاده کرد؟) به همین دلیل باید روشهای دیگری برای گرفتن کامنت در نظر بگیرید. اینکه مستقیم از کاربران بخواهید تا به شما نظر بدهند. یا به طور مثال اگر یک بازی مرحلهای ساختهاید، بعد از تمام کردن یک مرحله سخت به کاربر بگویید تا به شما نظر بدهد. با اینکه این موارد به نظر تاثیری ندارند اما واقعیت ماجرا این است که اگر بتوانید از هر 100 نفر یا حتی هر 1000 نفر یک کامنت بگیرید به شدت روی وضعیت شما اثر میگذارد. روشهای بالا بردن تعداد نظرات و امتیازات در بازار را هم بخوانید تا استراتژی بهتری برای این کار بچینید.
5- نداشتن برنامهریزی برای تبلیغات
یک پیشنهاد خیلی مهم: قبل از اینکه شروع به ساختن یک اپ یا بازی کنید، اول به این فکر کنید که چطور آن را پروموت خواهید کرد و استراتژی شما برای جذب کاربران چیست؟ چون اگر برنامهای نداشته باشید و سعی نکنید متناسب با آن جلو بروید شکست خواهید خورد. باید حتی قبل از طراحی اپ و یا بازی به استراتژی مارکتینگ آن فکر کنید. روشهایی که قرار است از آنها استفاده کنید را استخراج کنید و ابزارهای ضروری را آماده کنید. (مطلب کاملتر: نحوه برنامهریزی و نوشتن مارکتینگ پلن)
چرا این مسئله مهم است؟ چون بخش مهمی از فرایند مارکتینگ شما درون خود بازی و یا اپلیکیشن قرار دارد. به طور مثال اگر ASO را به عنوان استراتژی اصلی خودتان انتخاب میکنید باید حین طراحی نکاتی را روی خود اپ یا بازی پیاده کنید تا بتوانید ASO را بهبود ببخشید. مثلا یک تکه کد برای امتیازدهی داخل اپ استور قرار میدهید، یا پیامهای مارکتینگی معرفی اپ و یا حتی کدهای تخفیف و مواردی از این دست قبل از مرحله طراحی کار شما را راحتتر میکنند.
6- ریزشهای مداوم مخاطبان و نداشتن برنامه برای جلوگیری و برگرداندن آنها
همه اپها ریزش دارند. ممکن است این ریزشها در همان ساعات اولیه نصب اپ یا بازی باشد و یا ممکن است یک نفر بعد از سالها استفاده یک روز تصمیم بگیرد اپ یا بازی شما را حذف کند. شما باید برای این ریزشها برنامه داشته باشید. چیزی که در دنیای مارکتینگ به آن بازیابی دوباره مشتری یا ریتنشن (Retention) میگویند.
این ریزشها میتوانند چند معنی داشته باشند. ممکن است یک باگ در سیستم باعث میشود کاربرها احساس راحتی نداشته باشند، ممکن است قابلیتهایی که کاربر انتظار داشته را پیدا نکرده باشد و یا رقبای شما قابلیتهای بهتری عرضه کرده باشند و آنها تصمیم دارند شما را ترک کنند. حالا پلن شما برای حل این مشکلات چیست؟ در نظر داشته باشید که شما نمیتوانید این ریزش را به صفر برسانید، اما میتوانید این عدد را کوچکتر و کوچکتر کنید تا این ریزشها به اپ، بازی و یا کسب و کار شما آسیب نرساند. برای اطلاعات کاملتر روشهای جلوگیری از ریزش مخاطبان اپ و یا بازی را بخوانید.
7- بودجه ناکافی مارکتینگ و یا استفاده نادرست از بودجه تبلیغات
بازاریابی هزینهبر است. در حقیقت میتوان گفت در اکثر کسب و کارها، بخش مارکتینگ بیشترین میزان بودجه را نسبت به سایر بخشها دارد. در نتیجه اگر نتوانید بودجه کافی برای مارکتینگ اپ و بازیتان داشته باشید ممکن است کاری از پیش نبرید. دلیل اینکه گفتیم حتما قبل از طراحی به فکر مارکتینگ باشید همین است. چون شما باید یک بودجه هم در نظر بگیرید و حتی قبل از شروع به ساخت اپ و یا بازی این بودجه را آماده کنید.
در برخی مواقع، با اینکه بودجه کافی دارید اما از این بودجه به درستی استفاده نمیکنید. به طور مثال ممکن است بخشی از بودجه را به شبکههای اجتماعی اختصاص دهید و نتیجه چندان جالبی نگیرید. یا ممکن است تبلیغات در گشت و گذار برای مدل بازی شما بهتر جواب بدهد و شما روی تبلیغات جستجو سرمایهگذاری میکنید. راستی چرا برای جلوگیری از خطاهای انسانی از تبلیغات هوشمند بازار استفاده نمیکنید؟ شاید بهتر جواب بدهد.
شناسایی روشهای درست به سعی و خطا و کنترل و تجربه و تخصص کافی نیاز دارد. پس نباید بیگدار به آب بزنید و هر حرکتی که میکنید را سنجیده جلو ببرید تا بودجه شما هدر نرود.
از اشتباه کردن نترسید، اما این اشتباهات را تکرار نکنید.
اشتباهات تبلیغات اپ و بازی تنها به این 7 گزینه محدود نیستند و این اشتباهات بین تیمهای توسعهدهنده اپ و بازی بیشتر رایج هستند. سعی کنید از این اشتباهات دوری کنید. اما از اشتباه کردن نترسید. چون بخش مهمی از دنیای مارکتینگ و تبلیغات ریسک کردن است. برخی ایدهها شاید در نگاه اول جالب به نظر نرسند اما ممکن است به شدت موثر باشند. باید خلاق باشید، نترسید و البته جوانب کار را هم به خوبی بسنجید تا در صورت اشتباه آسیب زیادی از نظر مالی و یا زمانی نبینید.
اگر سوالی هم در مورد مدلهای تبلیغات بازار، نحوه راهاندازی کمپین تبلیغاتی برای اپ و بازی دارید و یا دوست دارید در مورد این اشتباهات با هم بحث کنیم، حتما در کامنتها بنویسید و یا مستقیما با کارشناسان تبلیغات بازار تماس بگیرید.
نداشتن برنامه معمولا بدترین اشتباه در مارکتینگ است که باعث میشود اشتباهات پیدرپی داشته باشید.
یا باید تجربه و تخصص کافی داشته باشید و یا از روش سعی و خطا استفاده کنید و نتایج آن را ببینید.