یاد گرفتن با فیلم و سریال به شدت لذتبخش است. هم یک داستان جذاب پیش روی شماست که هیجانزدهتان میکند و هم مهمترین و کلیدیترین مفاهیم حوزه موردنظرتان به شکلی کاملا ناخودآگاه به شما یاد داده میشود. فیلم و سریال در مورد تبلیغات هم بسیار زیادند. حتی آنهایی که مستقیما در مورد تبلیغات و تاثیر آن صحبت میکنند.
چه بخواهیم و چه نخواهیم کسب و کارها بدون تبلیغات دوام نمیآورند. از کوچکترین کسب و کارها تا بزرگترین غولهای سرمایه جهان به صورت مداوم در حال تبلیغ هستند و جالب است بدانید در اکثر کمپانیها میزان بودجهای که برای بخش مارکتینگ و تبلیغات در نظر گرفته میشود از سایر بخشها بیشتر است. در نتیجه شما به عنوان یک متخصص تبلیغات و یا مارکتر باید بتوانید با ایدههای خلاقانه کسب و کارتان را جلو ببرید. فیلمها و سریالهای این حوزه میتوانند این ایدههای جذاب را در مغز شما روشن کنند. حالا چه فیلم یا سریالهایی ببینیم؟ در ادامه بخوانید.
فهرست مطالب
- 1- Mad Men و تبلیغاتچیهای دیوانه دهه 60
- 2- Steve Jobs و سیبی که با تبلیغات شیرینتر شد
- 3 – Crazy People و شاید کمی صداقت
- 4- Art & Copy و آیا تبلیغات امتداد هنر است؟
- 5- Social Network و داستانی که هر روز با آن درگیریم
- 6- The Light Bulb Conspiracy و محصولاتی که زود خراب میشوند
- 7- A Shock To The System و پشتپردههای جذاب
- 8- Century of Self و ضدتبلیغی در مورد تبلیغات
- شما هم فیلم، سریال و مستند با موضوع تبلیغات معرفی کنید
1- Mad Men و تبلیغاتچیهای دیوانه دهه 60
مد من یا مردان دیوانه سریالی در 7 فصل که هر فصل 13 قسمت دارد و تمرکز اصلی آن روی تبلیغات است. در حقیقت مردان دیوانه لقبی بود که به تبلیغاتچیهای دهه 60 میگفتند. دهه شصت میلادی عصر طلایی تبلیغات بود و تبلیغاتچیهای حرفهای در این دوران آنقدر پول درآوردند که به آنها لقب مردان دیوانه را دادند.
داستان این فیلم در یک آژانس تبلیغاتی میگذرد و شخصیت اصلی آن هم مدیر خلاقیت این آژانس است. هر بار کمپانیهای مختلف (مثل کوکاکولا، لاکیاسترایک، شورولت، هوندا و بسیاری دیگر از کمپانیهای مهم آن دوره) سراغ این آژانسها میآیند و هر بار ایدههای جذابی برای تبلیغات به آنها ارائه میشود. از لایه استراتژی گرفته تا حتی اجرا و بازبینی و بودجهبندی و هرچیزی که بخواهید در این سریال وجود دارد.
البته این سریال داستان عمیق و روانشناسانهای هم دارد. هر کدام از شخصیتها در جستجوی معنای زندگی خودشان هستند و جزو سریالهایی است که به شدت به آن وابسته خواهید شد. مهمترین نکات در مورد تبلیغات را هم یاد خواهید گرفت و از ایدههای جذاب و ساختار تبلیغاتی این سریال هیجانزده خواهید شد. به جرات میتوان گفت که اگر میخواهید در حوزه تبلیغات و مارکتینگ چند پله رشد کنید این سریال را باید حتما ببینید. همان دو قسمت اول سریال را هم ببینید متوجه خواهید شد که چقدر به درک شما از تبلیغات کمک میکند.
2- Steve Jobs و سیبی که با تبلیغات شیرینتر شد
کسی نیست که استیو جابز را نشناسد. او برنامهنویس، متخصص سختافزار و یا حتی مدیر هم نبود. او یک رهبر بود. یک رهبر که عناصر مارکتینگ را به خوبی میفهمید. کسی که توانست با خلق یک محصول و عرضه قدرتمند آن، یکی از پرارزشترین شرکتهای جهان را بسازد.
اما چرا او را مارکتر میدانیم و چرا فیلم استیو جابز در مورد مارکتینگ و تبلیغات است؟ کافیست به ویدیوهای معرفی محصولات اپل نگاه کنید تا ببینید که او چطور در مورد یک محصول حرف میزند. وقتی آیپاد را برای اولینبار معرفی میکند همان لحظه دوست داریم یک آیپاد بخریم. یا وقتی برای اولین بار از آیفون رونمایی میکند تخیلات و تصوراتی که در مورد این محصول میسازد دیوانهکننده است.
در فیلم استیو جایز ما وارد زندگی این انسان میشویم و از پیچیدگیهای ذهنی او سردرمیآوریم. مخصوصا مواقعی که با تیم بازاریابی اپل گفتگو میکند میتوانید بفهمید که او در مورد مارکتینگ و تبلیغات چطور فکر میکند.
3 – Crazy People و شاید کمی صداقت
یک موج منفی در مورد تبلیغات وجود دارد. اینکه وقتی در مورد تبلیغات حرف میزنیم همه فکر میکنند که تبلیغات تا حد زیادی دروغ یا دروغبافی است. حتی وقتی یک ویدیو کاملا واقعی را به برخی افراد نشان میدهیم اولین چیزی که به ذهنشان میآید این است که شاید تبلیغ باشد.
در این فیلم با چیزی کاملا متفاوت مواجه هستیم. شخصیت اصلی فیلم به دلیل برخی مشکلات شخصی تصمیم میگیرد که کمپینهای تبلیغاتی مختلفی را اجرا کند که به شدت صادقانه هستند و کوچکترین بزرگنمایی و اغراقی در آنها وجود ندارد. چیزی که این روزها خیلی کمتر شاهد آن هستیم. مثلا تبلیغی که برای یک شرکت هواپیمایی میسازد این عنوان را دارد: با یونایتد پرواز کنید، اکثر مسافران زنده به مقصد میرسند.
جالب است بدانید اضافه کردن چاشنی طنز به این صداقت باعث میشد که این کمپینها جواب بدهند. این فیلم شما را میخنداند و از لابلای این خندهها نکات حساسی از تبلیغات را یاد میگیرید که احتمالا در هیچ کتابی نوشته نشده است.
4- Art & Copy و آیا تبلیغات امتداد هنر است؟
حالا کمی از دنیای دراما و کمدی جدا شویم و سراغ یک مستند برویم. البته این مستند کاملا حالت روایی دارد و ما از خلال یک داستان جذاب وارد موضوع تبلیغات میشویم. در این فیلم مستند با ایدهها و نگرش برخی از مهمترین انسانهای خلاق در جهان آشنا میشویم که چطور روی صنعت و حوزهای که کار میکردند تاثیر گذاشتهاند.
چیزی که در این فیلم میبینید این است که چطور تبلیغات به یک اثر هنری بدل میشود. چطور میتوان با نگرش هنری از یک کسب و کار متوسط و معمولی یک شاهکار ساخت. جالب است که در این فیلم حتی در مورد ایمیلهای اسپم، تبلیغات بنری و یا مارکتینگ هدفمند و شخصیسازی شده هم حرف زده میشود. در نهایت با تماشای این مستند در مورد تبلیغات متوجه میشوید که چه چیزهایی جواب میدهند و چه چیزهایی صرفا برای شما زحمت اضافه ایجاد میکنند.
5- Social Network و داستانی که هر روز با آن درگیریم
کارگردان این فیلم دیوید فینچر است و همین کافی است تا بفهمیم با یک داستان جذاب مواجه هستیم. ما در این فیلم داستان اولین وبسایت شبکه اجتماعی در عصر جدید را میبینیم. داستان راهاندازی فیسبوک و نحوه شکل گرفتن این استارتآپ و رشد آن از لایههای مختلف موردبررسی قرار میگیرد. یکی از بزرگترین چالشهای این استارتآپ تبلیغات و مارکتینگ است. باید یک چیز کاملا ناآشنا و جدید به مردم معرفی شود. اینکه با کدام استراتژی جلو میروند و چکار میکند که فیسبوک به بزرگترین شبکه اجتماعی جهان بدل میشود. سوالاتی که در این فیلم به جوابشان میرسید.
در این فیلم بیوگرافی و زندگی واقعی مارک زاکربرگ به تصویر کشیده شده است. اکثر اتفاقات کاملا واقعی هستند و توسط زاکربرگ تایید شدهاند. مهمترین نکاتی که در مورد تبلیغات و مارکتینگ از این فیلم یاد خواهید گرفت نحوه گسترش یک ایده و جهانی شدن آن است. ببینید در سر این جوانهای پرانگیزه و باهوش چه میگذرد.
6- The Light Bulb Conspiracy و محصولاتی که زود خراب میشوند
تا دهه 20 میلادی کارخانهها سعی میکردند محصولاتی با طول عمر بالا بسازند. محصولات بادوامی که شاید سالها به کار گرفته میشدند و خراب نمیشدند. اما از یک جایی به بعد ایدهی محصولات با طول عمر کم رواج یافت. محصولاتی که ارزانقیمت هستند و بعد از مدتی خراب میشوند و مدل جدیدتر آنها روز به روز وارد بازار میشوند.
در این مستند از این توطئه پردهبرداری میشود. اما آیا این واقعا یک توطئه است؟ آیا اقتصاد جهانی بدون این شکل از مصرفگرایی میتواند زنده بماند؟ آیا این برندها ارزش دارند؟ (در مورد ارزش برند بیشتر بخوانید.) و سوال مهمتر اینکه: چطور میتوان برای محصولی که طول عمر کمی دارد تبلیغات کرد؟ این مستند مثل یک فیلم قدرتمند با یک داستان شوکهکننده و صحنههای جذاب شما را هیجانزده میکند. از اقتصاد تبلیغات حرف زده میشود و استراتژیهای مدرنی که شرکتها به کار میگیرند تا محصولاتشان را تبلیغ کنند. با اینکه مصرفکنندگان میدانند که این محصولات طول عمر کمی دارند اما همچنان آنها را میخرند و همچنان بخش مهمی از بازار در اختیار این شرکتهاست. شاید بتوان گفت این مستند بیشتر به دستکاری ذهن مردم میپردازد و در نهایت ایدههای اقتصاد تبلیغات و بازار به زیبایی هرچهتمامتر به شما یاد میدهد.
7- A Shock To The System و پشتپردههای جذاب
این فیلم کاملا جنایی است. یک مدیر تبلیغات باتجربه از یک جوان کم سن و سال در این حوزه شکست میخورد و طرحهایی برای انتقام میچیند. چون فیلم کاملا جنایی است داستان آن را اسپویل نمیکنیم. اما همهچیز در صنعت تبلیغات و کسب و کار رخ میدهد و هر کدام از شخصیتها به نحوی ایدههای خاص خودشان را دارند و کارهای مهمی انجام دادهاند که میتوانید از آنها یاد بگیرید.
البته دنیای تبلیغات آنقدر هم ترسناک و جنایی نیست، ولی داستان ساختگی فیلم به خوبی شما را جذب میکند. بازی جذاب مایکل کین هم به جذابیتهای این فیلم اضافه کرده است. با برخی نکات روانشناسی تبلیغات و روانشناسی مذاکره هم آشنا میشوید.
8- Century of Self و ضدتبلیغی در مورد تبلیغات
این مستند 4 قسمت دارد و کاملا ضدتبلیغ است. یعنی با نگاهی کاملا منتقدانه سراغ تبلیغات میرود. از نقطه صفر شروع میکند. از جایی که تبلیغات کم کم وارد کار میشود و دنیا را تغییر میدهد. بله، تبلیغات دنیا را تغییر داده است و آدام کورتیس در این مستند 4 ساعته این قضیه را به شما اثبات میکند.
در این مستند میبینیم که چطور ایدههای روانشناسی و روانکاوی به خدمت تبلیغات و استراتژیهای بازار درآمدهاند و تبلیغاتچیها چطور از این ایدهها برای معرفی محصولات استفاده میکنند. کاملترین اطلاعات را از تحولات تبلیغات در تاریخ بیش از 200 سال اخیر در این مستند پیدا خواهید کرد و حتی در بعضی قسمتها، روش اجرا، استراتژی و مدلهای موفق و شکستخورده با هم مقایسه میشوند. بعد از دیدن این مستند داستانگونه زیبا، دید شما به تبلیغات کاملا تغییر میکند و چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت.
شما هم فیلم، سریال و مستند با موضوع تبلیغات معرفی کنید
ما سعی کردیم لیستی از بهترینها را جمع کنیم. فیلمهای زیادی در مورد تبلیغات وجود دارند ولی برخی از آنها خیلی سطحی به این موضوع پرداختهاند و ممکن است وقتتان را با دیدن آنها تلف کنید. از طرفی سعی کردیم فیلمهایی که از نظر زیباییشناسانه هم قوی باشند و کاربران و منتقدان امتیاز خوبی به آنها دادهاند را معرفی کنیم که یک اثر ارزشمند ببینید.
حالا شما بگویید چه فیلمهایی در مورد تبلیغات و مارکتینگ دیدهاید؟ به نظر شما متخصصین و فعالان حوزه تبلیغات کدام فیلمها را حتما باید ببینند؟ نظرات خود را در کامنتها بنویسید و اگر نظری در مورد فیلم و سریالهای معرفی شده دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید.
سریال Mad Men در یک آژانس تبلیغاتی میگذرد و در مورد عصر طلایی تبلیغات است.
فیلم استیو جابز و Crazy People گزینههای مناسبی هستند.
دو مستند Art & Copy و Century of The Self اطلاعات کامل و جذابی به شما میدهند.