نحوه افزایش نصب ارگانیک اپلیکیشن و بازی

تبلیغات موبایلی   |  ۱۴۰۱/۱۱/۱
نحوه افزایش نصب ارگانیک اپلیکیشن و بازی

احتمالا شما هم بارها به این مسئله فکر کرده‌اید که آیا تمام این بازی‌ها و اپ‌هایی که در بازار می‌بینید با تبلیغات و خرج کردن پول به این تعداد از دانلود رسیده‌اند؟ مسلما جوابی که در پس ذهن شماست درست است. همه اپ‌ها و بازی‌های مطرح و محبوب با تبلیغات رشد نکرده‌اند و همه آن‌ها برنامه‌ای برای نصب ارگانیک اپلیکیشن و یا بازی‌شان هم داشته‌اند. اما چطور؟

نصب ارگانیک به چه معناست؟

نصب ارگانیک بدون هزینه و کاملا طبیعی
نصب ارگانیک بدون هزینه و کاملا طبیعی

این سوال یک جواب سرراست دارد و یک جواب پیچیده. جواب سرراست این است که وقتی یک کاربر اپلیکیشن شما را به صورت مستقیم و بدون اینکه تبلیغی انجام داده باشید دانلود و نصب کند یک نصب ارگانیک داشته‌اید. اما جواب پیچیده‌تر این است که وقتی اپ یا بازی شما به نقطه‌ای می‌رسد که خودبخود به کاربران پیشنهاد داده می‌شود و یا کاربران با جستجوی یک عبارت خاص و بدون اینکه روی تبلیغی کلیک کنند اپ یا بازی شما را دانلود کنند  نصب ارگانیک اپلیکیشن و بازی شما شروع شده است. 

نصب ارگانیک در چه لحظات و چه نقاطی اتفاق می‌افتد؟

مومنت یا اصطلاحا لحظات و نقاطی وجود دارند که اپلیکیشن شما بدون واسطه به مخاطبان نمایش داده می‌شود. بدون اینکه هزینه‌ای برای این لحظات صرف کرده باشید:

  • شما در دسته‌بندی‌های اصلی بازی‌تان به کاربران نمایش داده می‌شوید. 
  • در صفحه اول بازار همیشه اپ‌ها و بازی‌هایی به کاربران پیشنهاد می‌شوند. 
  • وقتی یک نفر یک کلیدواژه به‌خصوص را جستجو می‌کند برخی اپ‌هایی که با این کلیدواژه همخوانی دارند به کاربران نمایش داده می‌‌شوند.
  • در صفحه بازی‌ها و اپ‌های مختلف بازی‌های مرتبط، پیشنهادی و … وجود دارند که فضای تبلیغاتی نیستند و الگوریتم‌های بازار تشخیص می‌دهند که آن‌ها را معرفی کنند. 
  • در بخش ترندها یا بازی و اپ‌های داغ می‌توانید فهرست بلندبالایی از این اپ‌ها ببینید. 
  • در وبلاگ و یا مجله بازار گیم‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی و مهم معرفی می‌شوند. 

این‌ها مومنت‌های مهم نصب ارگانیک هستند. اما اگر دقت کنید می‌بینید که شرایطی وجود دارد و معمولا هر بازی و یا اپلیکیشنی در این بخش‌ها نمایش داده نمی‌شود. یک بازی الگوریتمی و کیفی در لایه‌های عمیق این جریان وجود دارد که در ادامه آن‌ را بررسی می‌کنیم. 

کیفیت یعنی الگوریتم‌ها به من احترام می‌گذارند

کیفیت مهم است.
کیفیت مهم است.

کیفیت حرف اول را می‌زند. شما نمی‌توانید یک بازی بی‌کیفیت بسازید و انتظار داشته باشید مثل گیم‌های حرفه‌ای در صدر قرار بگیرد. یا نمی‌توانید یک اپ پر از باگ داشته باشید و انتظار داشته باشید کاربرها و الگوریتم‌ها از آن‌ راضی باشند. 

اینجاست که عناصر کیفی وارد ماجرا می‌شوند. المان‌های زیادی برای سنجش کیفیت یک گیم یا یک اپلیکیشن وجود دارند مانند:

  • امتیازاتی که کاربران می‌دهند. 
  • نظرات کاربران و تک تک کلماتی که یک یوزر در مورد محصول شما می‌نویسد.
  • بهینه‌سازی میزان استفاده از منابع گوشی مانند سی‌پی‌یو و گرافیک و مصرف باتری و …
  • وضعیت گرافیکی و رابط کاربری و همچنین تجربه کاربری روان و راحت
  • کیفیت صفحه اپ یا بازی و توضیحاتی که خودتان در این صفحه نوشته‌اید و یا عکس‌ها و ویدیوهایی که خودتان گذاشته‌اید. 

این المان‌ها یک ماده خام برای الگوریتم‌ها به حساب می‌آیند. با آنالیز این داده‌ها یک امتیاز کلی برای برای رده‌بندی اپ یا بازی شما در نظر گرفته می‌شود که تعیین می‌کند در هر کدام از مومنت‌ها کجا قرار بگیرید و در چه نقطه‌ای نمایش داده شوید. 

بهینه‌سازی استور اپ یا ASO قدم اول است

بهینه‌سازی صفحه دانلود اپ یا بازی
بهینه‌سازی صفحه دانلود اپ یا بازی

احتمالا اسم ASO یا App Store Optimization به گوش‌تان خورده است. یعنی شما صفحه اپ یا بازی‌تان را در بازار یا سایر استورها به گونه‌ای طراحی و بهینه‌سازی می‌کنید که بتوانید در الگوریتم‌های رتبه‌بندی بازار نتیجه بهتری بگیرید. این عناصر شامل لوگو، عکس‌ها، ویدیو، متن و سایر المان‌های گرافیکی و متنی موردنیاز هستند که باید به بهترین شکل ممکن بهینه کنید. 

نکته مهم و قابل توجه این است که بازار از بازخوردهایی که اپلیکیشن شما می‌گیرد برای بهبود رده‌بندی استفاده می‌کند. اینکه ویدیو شما چقدر دیده می‌شود، کاربران چقدر در صفحه می‌مانند، متن را کامل می‌خوانند یا نه و همچنین کامنت‌ها و پاسخ‌های شما را در نظر می‌گیرد تا بتواند بهترین برنامه‌ها را به کاربران نمایش دهد.

نکته مهم بعدی استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط در متن و توضیحات است. چون سیستم پردازش متنی باید تشخیص دهد که اپ شما برای چه چیزی کاربرد دارد و روی چه کلیدواژه‌هایی به کاربران نمایش دهد. در نظر بگیرید که بیش از 70 درصد جستجوهای کاربران در داخل بازار به نصب منتهی می‌شود و این اهمیت ASO‌ را نشان می‌دهد. 

برندینگ همیشه یک عامل رشد است

برندها دیده می‌شوند. کاربران دوست دارند از برندها خرید کنند. برند به بخشی از هویت کاربر بدل می‌شود. به طور مثال وقتی یک کمپانی مانند Tencent یا Supercell یک بازی جدید طراحی می‌کند بسیاری از کاربرها بدون توجه به موضوع بازی و یا حتی مدل گرافیکی آن خیلی سریع آن را دانلود می‌کنند چون به این برندها ایمان دارند. 

برندسازی اصول خودش را دارد. ساخت برند برای یک توسعه‌دهنده اپ و یا گیم هم راه و روش خودش را دارد و بهتر است از همان ابتدای کار چیزهای ضروری برای برندتان را آماده کنید. یک هویت بصری بسازید تا کاربران یک پیوند عمیق با شما داشته باشند. 

دستکاری کردن آمار یک امتیاز منفی است

نظرات کامنت‌های کاربران یک فاکتور تعیین‌کننده است.
نظرات کامنت‌های کاربران یک فاکتور تعیین‌کننده است.

نصب‌های فیک، کامنت‌های فیک و امتیازات فیک می‌توانند بلای جان شما باشند و از امتیاز نصب ارگانیک بدون بهره بمانید. چون الگوریتم‌ها خیلی سریع می‌‌توانند کامنت‌های فیک و یا امتیازات را شناسایی کنند و نصب‌های فیک بازار هم به سادگی شناسایی می‌شوند و اگر این موارد در سوابق اپ یا بازی شما ثبت شود الگوریتم‌ها نسبت به شما بدبین می‌شوند.

بهتر است همه‌چیز در روال طبیعی خودش جلو برود و به جای گول زدن الگوریتم‌ها سعی کنید کیفیت اپ‌تان را بالا ببرید تا امتیاز خوبی بگیرید. یا می‌توانید داخل اپ یا بازی از کاربران بخواهید تا به شما امتیاز بدهند و به این صورت امتیازتان را بالا ببرید. در نظر بگیرید که تعداد نصب به صورت مستقیم یک سیگنال رتبه‌بندی نیست ولی اگر بتوانید از نصب‌هایی که می‌گیرید کامنت و امتیازات خوبی هم دریافت کنید الگوریتم‌ها بیشتر به شما توجه می‌کنند و باعث می‌شود رتبه شما در رده‌بندی‌ها بالاتر برود. 

کمپین انفجاری برای دیده شدن در داغ‌ترین‌ها

کمپین انفجاری تعریف ساده‌ای دارد. یعنی شما در مدت زمان خیلی کمی مثلا یک هفته از تمام پتانسیل‌های تبلیغاتی بازار استفاده کنید و تعداد نصب نسبتا بالایی بگیرید. یعنی بودجه تبلیغات‌تان را روی تمام کمپین‌های جستجو، گشت و گذار و هوشمند متمرکز کنید و سعی کنید نصب‌تان را به صورت انفجاری بالا ببرید. در این صورت طبق تعریف ترند یا اپ‌های داغ در این بخش قرار می‌گیرید و نصب‌های ارگانیک هم دریافت می‌کنید. قبلا در مورد این کمپین‌ها توضیح داده‌ایم: کمپین انفجاری چیست؟

این نمودار هم به شما نشان می‌دهد که یک کمپین انفجاری چطور می‌تواند نصب‌های ارگانیک شما را بالاتر ببرد و به یک نرخ نصب نسبتا ثابت و پایا برسید:

بررسی آمار نصب ارگانیک بعد از کمپین انفجاری
بررسی آمار نصب ارگانیک بعد از کمپین انفجاری

و در نهایت همه‌چیز به خود شما بستگی دارد

طبق چیزهایی که خواندیم نصب ارگانیک یک پدیده اتفاقی نیست. اگر کیفیت اپ یا بازی‌تان در سطح مطلوبی باشد، کاربران از بودن در اپ شما لذت ببرند و کامنت‌های خوب و امتیازات واقعی بالایی از کاربران بگیرید به این معناست که الگوریتم‌ها هم از شما راضی هستند. روش‌های معمول دیگری مانند کمپین انفجاری هم برخی مومنت‌ها را برای شما فعال می‌کنند که می‌توانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید. 

اگر سوال و یا ابهامی در مورد مطالب گفته‌شده دارید حتما در کامنت‌ها بپرسید و خوشحال می‌شویم از تجربه خودتان در افزایش نصب ارگانیک هم بنویسید تا بقیه هم استفاده کنند. 

نصب ارگانیک اپ یا بازی یعنی چه؟

یعنی بدون اینکه هزینه کنید به صورت طبیعی دانلود و یا نصب بگیرید. 

آیا با دستکاری کردن امتیازات و کامنت‌ها می‌توان نصب بالایی گرفت؟

کامنت‌ها و امتیازات فیک خیلی زود شناسایی می‌شوند و تاثیر معکوس دارد. 

با محصولات تبلیغاتی کافه بازار از جدیدترین تکنولوژی هوش مصنوعی در تبلیغات اپلیکیشن بهره‌مند شوید، محصول خود را در بهترین زمان جستجو به بیش از ۴۵ میلیون کاربر کافه بازار ارائه دهید و درآمد کسب کنید.