تبلیغات جستجو
مزایده تبلیغات در جستجو چه مبلغی پرداخت میکند؟
روش مزایده تبلیغات در جستجو، مزایده قیمت دوم (Second-Price Auction) است. در الگوریتم مزایده قیمت دوم، برنده مزایده برای هر نصب مبلغ دومین برنده را پرداخت میکند. در این مزایده، تبلیغدهنده مبلغ پیشنهادی خود را برای هر نصب، واقعبینانه و با توجه به منابع مالی خود انتخاب میکند.
مزایده قیمت دوم، چگونه کار میکند؟
افراد مختلف، طیف بودجه مشخصی برای تبلیغات خود در نظر میگیرند. برای مثال فرد شماره یک حاضر است با هدف نمایش آگهی برنامه خود در کلیدواژه اینستاگرام، برای هر نصب بین۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰تومان هزینه کند. صرفه اقتصادی برای هر نصب در این بازه است و عدد ۲۹۰۰ تومان را برای کلیدواژه اینستاگرام ثبت میکند.
حالا اگر فرد شماره دو برای شرکت در مزایده کلیدواژه اینستاگرام رقم ۳۲۰۰ تومان را ثبت کند، فرد دو برنده مزایده است. ولی مبلغی نزدیک به عدد دوم، یعنی حدود ۳۱۰۰ تومان را پرداخت میکند که عددی نزدیک به رقم پیشنهادی فرد شماره یک بود.
چگونه در مزایده برنده شویم؟
عوامل دیگری در برنده شدن مزایده موثرند که آنها را با معیار احتمال نصب اندازهگیری میکنیم. عدد احتمال نصب تابعی از تعداد نصب فعال برنامه، توضیحات برنامه و امتیاز برنامه است.
معیار دیگر، حداقل قیمت نمایش است. به بیان ساده، برنامهها فقط در صورتی اجازه نمایش در کلیدواژهها و دریافت Impression دارند که درآمد محاسبه شده در الگوریتم تبلیغات در جستجو از دریافت Impression بر کلیدواژهها، از حداقل قیمت نمایش بیشتر باشد. حداقل قیمت پیشنهادی برای برنامهها ۲۰۰۰ تومان و برای بازیها ۷۵۰ تومان است. (حداقل قیمت نمایش با حداقل قیمت متفاوت است)
بهینهسازی مزایده قیمت دوم
برای برنده شدن و نتیجه گرفتن از مزایده قیمت دوم، لازم است مدام وضعیت کمپینها و کلیدواژهها را مشاهده و بررسی کنید. در ادامه با ایجاد تغییرات زیرکانه در کلیدواژهها و مبلغی که برای هر کلیدواژه پیشنهاد دادهاید، کمپینهای بهینه طراحی کنید.
فرض کنید دو فرد رقیب یک و دو در مثال قبل با برنامههای مشابه که کلیدواژه اینستاگرام برای هر دو خوب کار میکند، با (MAX CPI) مبلغ حداقلی (حداقل قیمت پیشنهادی برای برنامهها ۲۰۰۰ تومان و برای بازیها ۷۵۰ تومان است.) مزایده را شروع کنند و هر دو بالاترین قیمت این کلیدواژه را پیشنهاد دهند و در نتیجه، هر دو برنده مزایده باشند. در این حالت ترافیک بین دو فرد تقسیم میشود و نصف آگهیها برنامه فرد یک و نصف دیگر برنامه فرد دو را نمایش میدهند.
حال اگر رقیب سومی (فرد شماره سه) برای چند ثانیه مبلغ ۸۰۰ تومان را ثبت کند، هر دو فرد اول بازنده میشوند. (وضعیت در حال نمایش برای هر دو به وضعیت «حضور در حراجی» تغییر میکند.) در این لحظه فرد شماره دو که وضعیت کمپین را در جزییات کمپین -> مدیریت کلیدواژهها دنبال میکند، متوجه تغییر وضعیت میشود و برای اینکه بتواند دوباره در کلیدواژه اینستاگرام نصب داشته باشد، عدد ۸۵۰ تومان را ثبت میکند و برنده مزایده میشود؛ ولی به جای ۸۵۰، مبلغ ۸۰۰ تومان را به ازای هر نصب بر آگهی کلیدواژه اینستاگرام پرداخت میکند (مبلغ دوم).
همانطور که در مثال بالا توضیح دادیم، در مزایده قیمت دوم نیاز است افراد به صورت فعال وضعیت کلیدواژههای کمپین (Status) را بررسی کنند و موفقیت یا شکست هر کلیدواژه، قیمت پیشنهادی کلیدواژهها یا MAX CPI و وضعیت کمپین را آگاهانه بررسی کنند و با توجه به Status هر کمپین، قیمت کلیدواژههای موردنظرشان را کشف کنند.
اگر میخوای کاربرهای متناسب و علاقهمند به کسب و کار خودت رو پیدا کنی فقط کافیه با کلیدواژه های مرتبط در جستجوی بازار کمپین فعال داشته باشی نگران پیدا کردن این کلیدواژهها هم نباش. ابزار پیشنهاد کلیدواژه توی این راه بهت کمک می کنه.
شروع تبلیغات جستجو
سوالات متداول
مشاهده همهطرح های دیگر
درخواست مشاوره
با تبلیغات در بازار در زمان درست و جای درست دیده میشوید و با بهترین راهکارهای تبلیغاتی کسب و کار خود را رشد میدهید. ما در این مسیر همواره در کنار شما خواهیم بود. برای راهاندازی اثرگذار کمپینهای خود روی مشاوران بازار حساب کنید.
شروع مشاوره